  • 1. Data: 2011-03-17 08:31:01
    Temat: uszkodzenie czego?
    Od: hnacikk <h...@p...onet.pl>

    Mam taka sytuacje: robie zdjecie krajobrazowi ze statywu,
    niebo jest bezchmurne, slonce mam za soba, odstep miedzy
    zdjeciami pare sekund.
    Lustrzanka ustawiona w trybie preselekcji czasu, iso 100
    (ale iso bez znaczenia dla problemu)

    1/250s - zdjecie wychodzi ok
    1/2000s- zdjecie lekko przeswietlone
    1/6000s - zdjecie przeswietlone znacznie
    Dodam, ze wartosci przeslony nie zostaja przekroczone.

    To samo w preselekcji przyslony, motywach tematycznych itp.
    Generalnie im krotszy czas naswietlania, tym zdjecie bardziej przeswietlone.

    Co poszlo? matryca, swiatlomierz czy moze migawka? Chcialbym
    wiedziec, zanim oddam do serwisu.

  • 2. Data: 2011-03-17 09:46:28
    Temat: Re: uszkodzenie czego?
    Od: "Pawel Gancarz" <p...@g...pl>

    Dnia 17-03-2011 o 09:31:01 hnacikk <h...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > przeswietlone.
    >
    > Co poszlo? matryca, swiatlomierz czy moze migawka? Chcialbym

    Światłomierz łatwo sprawdzisz sam, wystarczy np. przejechać po
    przysłonach w trybie AV w stałych warunkach oświetleniowych i czytać
    dobrane czasy, czy zachowane jest to samo EV.
    --
    "We all go a little mad sometimes."
    Norman Bates

  • 3. Data: 2011-03-17 09:53:13
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Światłomierz łatwo sprawdzisz sam, wystarczy np. przejechać po
    > przysłonach w trybie AV w stałych warunkach oświetleniowych i czytać
    > dobrane czasy, czy zachowane jest to samo EV.

    Ano. A gdyby problem byl z niedomykajaca sie poprawnie przyslona,
    to najprawdopodobniej roznica bylaby wieksza przy mniejszym otworze.
    Tu jest, jak rozumiem, odwrotnie. Zatem pozostaje obstawic migawke...

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 4. Data: 2011-03-17 10:57:24
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-03-17 09:31, hnacikk pisze:

> [...]
    > 1/2000s- zdjecie lekko przeswietlone
    > 1/6000s - zdjecie przeswietlone znacznie
    > Dodam, ze wartosci przeslony nie zostaja przekroczone.

    Ważne jest, czy w każdym wypadku ekspozycja była identyczna,
    ale do tego powinieneś również znać wartości przysłon, i przeliczyć.

> [...]
    > Generalnie im krotszy czas naswietlania, tym zdjecie bardziej przeswietlone.
    >
    > Co poszlo? matryca, swiatlomierz czy moze migawka? Chcialbym

    Jeśli ekspozycja wyliczona z czasu i przysłony była jednakowa, to efekt
    taki świadczy najpewniej o awarii migawki (dość typowej - nie trzyma
    najkrótszych czasów).

  • 5. Data: 2011-03-17 11:14:35
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Co poszlo? matryca, swiatlomierz czy moze migawka?
    > Chcialbym
    > wiedziec, zanim oddam do serwisu.

    A próbowales z innym obiektywem? Bo to raczej moze byc
    problem przyslony...

  • 6. Data: 2011-03-17 11:23:20
    Od: hnacikk <h...@p...onet.pl>

    Jakub Witkowski wrote:

    >Ważne jest, czy w każdym wypadku ekspozycja była identyczna,

    Tak.

    >ale do tego powinieneś również znać wartości przysłon, i przeliczyć.

    Wartosci przyslony przy preselekcji czasu oczywiscie automatycznie sie zmienialy, czy
    na poprawna
    wartosc - tego nie wiem. Nie wiem jak to wyliczyc.

    >Jeśli ekspozycja wyliczona z czasu i przysłony była jednakowa, to efekt
    >taki świadczy najpewniej o awarii migawki (dość typowej - nie trzyma
    >najkrótszych czasów).

    Mnie na to wlasnie wyglada - pokazuje czas 1/6000s, a tak naprawde
    uszkodzona migawka nie jest w stanie tak szybko sie otworzyc i zamknac, w zwiazku
    z tym zdjecie zostaje przepalone przy wartosci przyslony odpowiedniej dla innego
    czasu.

    IMHO nie jest winna tez przyslona, poniewaz w preselekcji przyslony przy jej
    ustawionej
    stalej wartosci i roznych czasach naswietlania tez dochodzi do przepalen.

    Przetestuje swiatlomierz wg zalecen i jesli jest ok, wychodzi na migawke (lub
    matryca).

  • 7. Data: 2011-03-17 11:24:02
    Od: hnacikk <h...@p...onet.pl>

    "Robert_J" wrote:

    >A próbowales z innym obiektywem? Bo to raczej moze byc
    >problem przyslony...

    Tak. Jest tak samo.

  • 8. Data: 2011-03-17 20:20:05
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 17.03.2011 12:24, hnacikk pisze:

    > Tak. Jest tak samo.

    To praktycznie na 100% migawka. Złe odmierzanie krótkich czasów może być
    spowodowane oporami mechanicznymi.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 9. Data: 2011-03-18 15:02:52
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-03-17 12:23, hnacikk pisze:

    > Wartosci przyslony przy preselekcji czasu oczywiscie automatycznie sie zmienialy,
    czy na poprawna
    > wartosc - tego nie wiem. Nie wiem jak to wyliczyc.

    Przy czasie 4x dłuższym "liczba przysłony" powinna być 2x większa
    np. 1/1000s + f/4 = 1/250s + f/8