  • 31. Data: 2010-12-31 07:44:22
    Temat: Re: telefon bezprzewodowy dalekiego zasięgu
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Mozliwe ze cos sie zmienilo przez ostatnie lata .. ale tak, wysylali
    > czeki w kopertach.

    No to BTW wspierali swoją pocztę :-P.

    > A potem wszedl postep i dyktowali nr karty kredytowej przez telefon.

    Ale to chyba nie do wypłat pensji/emerytur/zasiłków ;-)?

    > GSM to druga generacja, komorki byly i u nich - ale wez pod uwage ze
    > to duzy kraj, czesto pustynia - zasieg drozej kosztuje.

    Co do 1G, to NMT też jest europejski. A co do GSM i zasięg - chodzi Ci o
    systemowe ograniczenie zasięgu standardowego BTSa do 35 km? Inne systemy
    też mają ograniczenia. A zalety GSM to powiązanie nr telefonu z SIMem a
    nie z aparatem i możliwość roamingu (w warunkach USA to drugie pewnie
    nawet ważniejsze) - czy u Wuja Sama wymyślili coś podobnego wtedy, gdy
    wchodził GSM?

    > karty z chipem to wymysl bodajze francuski, w Europie dlugo sie

    Czyli europejski.

    > przebijal, az w koncu "hackerzy" przekonali banki :-)
    > Same karty tez dlugo do Europy trafialy, Visa widac byla za droga.

    No i słusznie. Karty używane oflajnowo czy to na heblach czy w
    oflajnowych bankomatach są potencjalnie bardzo fraudalentne.

    Przemek

  • 32. Data: 2010-12-31 07:51:06
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > A nie www dostępne przez internet?

    To też :-). Miałem na myśli, że przez www można mieć dostęp nie tylko do
    "stron" rozumianych jako zdalne dokumenty tekstowe +
    obrazki/filmiki/dźwięki, ale również do takich przedwebowych wynalazków
    jak e-mail, usenet, ftp czy zdalne aplikacje dostępne uprzednio przez
    telnet.

    Przemek

  • 33. Data: 2010-12-31 08:00:09
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik Michal Jankowski napisał:

    > Załatwiają. Właśnie widziałem film z Brucem Willisem jako emerytowanym
    > agentem CIA, który dostaje co miesiąc czek z ZUS-u i flirtuje

    Z którego roku ten film?

    Mnie się przypomina odcinek "Archiwum X" sprzed jakichś 15 lat, w którym
    agent Mulder zalał sąsiadom mieszkanie pękniętym łóżkiem wodnym więc
    wypisał im czek z rekompensatą za szkody. Następnie uświadamia sobie, że
    nie ma kasiory na koncie, więc zamiast tropić spiski i kosmitów,
    zapiernicza z czekiem z napisem U.S. Treasury do banku celem wpłaty swej
    agenturalnej pensji. Potem następuje seria wydarzeń jak w "Dniu
    świstaka" (wybuch w banku, ale agent przeżywa dzień jeszcze raz) aż
    wreszcie wpłata się mu udaje :-P.

    > telefonicznie z urzędniczką pod pretekstem, że "w tym miesiącu czeku
    > nie dostałem" i wtedy ona mu wysyła drugi, a on ten pierwszy drze na
    > kawałki.

    No m.in. dlatego u nas ten system by się nie sprawdził - kto by podarł
    pierwszy czek :-P?

    Przemek

  • 34. Data: 2010-12-31 08:10:28
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Zdaje się, że te ich obyczaje czekowe są dość mocno porypane. Chyba
    > można wystawić czek na blankiecie pożyconym od kolegi, który ma
    > konto w innym banku (u nas każdy bank ma swoje druki i jeszcze sam
    > wpisuje na nie dane posiadacza rachunku). Podobno można nawet wypisać
    > czek na serwetce, o ile spełni się jakieś wymagania co do treści
    > napisów.

    Bo chyba z czekiem może być u nich (a może i u nas tak było) jak z
    wekslem - liczy się treść i brak skreśleń a nie blankiet.

    No ale nie pastwmy się już nad nimi. Europejczycy w większości zmieniają
    ręcznie biegi w samochodach (pominę już ile te samochody i paliwo do
    nich kosztuje) a w dodatku niektórzy z nich uważają, że tak jest dużo
    lepiej :-P.

    Przemek

  • 35. Data: 2010-12-31 08:23:11
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:
    > On Fri, 24 Dec 2010 02:43:17 +0100, Maciej Bebenek (news.onet.pl)
    >
    > Nie bylo to jakos tak ze od poczatku chcieli sobie zafundowac siec
    > wojskowa, tylko sprytnie obeszli wlasne przepisy i zrobili bez zgody
    > odpowiedniej komisji ?

    Ale po co obchodzić? Żeby pod pozorem komercji nie wydawać kasiory z
    budżetu, przynajmniej na start systemu?

    > Przy tej czestotliwosci lacznosc z budynkow nie jest wykluczona
    > (aczkolwiek stropy musza byc kiepskie). Natomiast nie bardzo sobie

    > wyobrazam obsluge milionow klientow - czyli to z zalozenia ma byc
    > siec dla wybranych, drogo ale na calym swiecie.

    Może być i dla miliardów, byleby realnie nie korzystali ;-).

    Przemek

  • 36. Data: 2010-12-31 10:16:56
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Z którego roku ten film?

    2010.

    MJ

  • 37. Data: 2010-12-31 14:00:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Przemysław Kowalik napisał:

    [...wynalazki europejskie vs. amerykańskie...]

> [...]
    > + obrazki/filmiki/dźwięki, ale również do takich przedwebowych
    > wynalazków jak e-mail, usenet, ftp czy zdalne aplikacje dostępne

    Pewne jest tylko, że samo wynalezienie WWW, a następnie udostępnienie
    tego w Internecie, to wynalazek europejski. W drugą stronę nie jest
    to takie oczywiste. Nie da się na przykład jednoznacznie ustalić, kto
    pierwszy wpadł na pomysł webmaila.

    Mogę się pochwalić, że i mnie w roku 1995 taki pomysł przyszedł do
    głowy. Ale że idea wydała mi się całkiem niepraktyczna, to realizacja
    nie wyszła poza fazę, którą można określić jako pre-alfa. Dopiero
    wiele lat później ktoś mi uświadomił, że w tym samym czasie jacyś
    goście z Kalifornii i skądś jeszcze myśleli o tym samym co ja.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2010-12-31 15:39:57
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    > 2010.

    Aha. Czyli oni przelewają pieniądze przy pomocy papierków w kopertach a
    my zmieniamy ręcznie biegi. Wszędzie musi być coś popierniczone.

    Przemek

  • 39. Data: 2010-12-31 18:10:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > ręcznie biegi w samochodach (pominę już ile te samochody i paliwo do
    > nich kosztuje) a w dodatku niektórzy z nich uważają, że tak jest dużo

    Ja się nie pastwię. Taki czek może mieć wiele zalet, tyle że system
    wydaje się mało odporny na nadużycia. Kiedyś ze znajomymi zastanawialiśmy
    się nad tym fenomenem, i też komuś przyszło do głowy porównanie
    komunikacyjne. Może to wynika z tej samej tradycji, co prawo dotyczące
    koniokradów? Zabrać komuś konia w prerii, to jakby doprowadzić go do
    śmierci. Więc koniokradów sie wieszało. Może fałszerstwa wokół czeków
    też zostały ograniczone [dra]końskimi karami?

    Dzisiaj by można wygodnie i bezpiecznie używać czeków elektronicznych
    -- wystawiam taki podpisany cyfrowo czek (z wpisanym odbiorcą lub na
    okaziciela) i wysyłam mailem. Transakcja może być natychmiastowa.
    Szkoda, że banki tego nie umożliwiają.

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2011-01-01 19:00:39
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

> [...]
    > wpisuje na nie dane posiadacza rachunku). Podobno można nawet wypisać
    > czek na serwetce, o ile spełni się jakieś wymagania co do treści

    U nas czeku na blankiecie innego banku nie można wypisać, ale na
    serwetce? Jak najbardziej - pozwala na to prawo bankowe. Problem jedynie
    w tym, że banki (a dokładniej ich pracownicy) prawa nie znają. Pewnie
    jest to im niepotrzebne :-(