    From: ks <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: pytanie o filtr audio działający bez masy
    Date: Tue, 31 May 2016 18:09:31 +0200

    Pytałem na elektrodzie, ale nikt nie odpowiedział, może tu znajdę jakieś
    informacje: chciałbym zobaczyć schemat/przykład jakiegoś filtra, ewentualnie
    konwertera sygnału który działa z jednym założeniem: na wejściu dostajemy dwa
    kabelki z napięciem, sygnał jest mniej więcej symetryczny - brak sygnału to
    napięcie 6v na obu, jest sygnał to na jednym napięcie rośnie a na drugim maleje
    (np jeden 5v drugi 7v), tak więc sygnał właściwy to różnica między drutami, MASY
    BRAK. Wszystkie schematy filtrów audio jakie do tej pory spotkałem mają sygnał
    wejściowy względem stałej masy i elementy potrzebne do filtra są podłączane do
    tej masy. Teoretycznie wzmacniacz operacyjny na wyjściu daje różnicę (albo
    funkcję różnicy) napięć między wejściami + i -, ale jeśli chcę zrobić filtr, to
    do czego podpiąć elementy podłączane do masy? A może zadziała po prostu tak, że
    np wejście filtra podepnę sygnał '+' a sygnał '-' będzie robił za 'ruchomą'
    masę? może między wejściem a filtrem jest niezbędny bufor który ten sygnał
    zamieni na sygnał względem ustalonej masy?

    Skąd pomysł na taki układ? proszę bardzo:
    Mam samochód z działającą instalacją audio (Pontiac). Audio składa się z radia z
    wbudowanymi wzmacniaczami - 4 sztuki, najprawdopodobniej tda7360, zmostkowane.
    Do głosników idą 4 pary kabli, jak to w mostku w każdej parze różnica napięć, w
    stanie spoczynku około połowy zasilania. Do tego standardowego układu dopięty
    jest dodatkowy wzmacniacz do subwooferów, który to sygnał czerpie z kabli
    głośnikowych. W środku wzmacniacz ma filtr oparty na 2-3 układach scalonych (w
    sensie ten 3 to między innymi jakaś logika łagodnego wyciszania sygnału, bo jest
    podpięty do mute we wzmacniaczach końcowych).
    Generalnie sam bym sobie odkodował z płytki jak to działa, ale układy scalone
    nie mają żadnych sensownych oznaczeń. Domyślam się tylko że to jakieś
    wzmacniacze operacyjne, ale w sumie to diabli wiedzą co to. Na końcu wzmacniacz
    subów ma dwa zmostkowane tda7360 (dwa głośniki, dwa wzmacniacze, oba maja
    wejścia podłączone do jednego źródła - zapewne wyjście filtra). Wejście układu
    zaczyna się od zesumowania głośnikowych '+' razem i '-' razem wszystkich
    czterech kanałów przez oporniki 47k, potem na tej sumie są jakieś filtry rc i
    dalej wchodzimy w układ scalony. Układy są dwa takie same, ale połączeń między
    nimi jest dość dużo, przejścia między warstwami, elementy częściowo smd a
    częściowo przewlekane, schematu brak, oznaczeń elementów brak, masy nie
    znalazłem, układy są zasilane niesymetrycznie czyli +12v i masa samochodu.
    Jedynie sygnały audio mają około 6v względem masy - podsłuchiwałem ścieżki
    osobnym wzmacniaczem, żeby prześledzić tor audio.
    Aha, i rozebrać całkiem nie chcę, bo zepsuję i nie będę miał wzmacniacza :)