  • 11. Data: 2012-04-14 20:09:25
    Temat: Re: pamięci podtrzymywane CR2032
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    no to trudniejsze, jak zrobić pomiar napięcia baterii?

  • 12. Data: 2012-04-14 20:21:51
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    czy zastosowanie takiego tranzystora
    http://allegro.pl/tranzystor-n-fet-bf245a-philips-ce
    na-5-szt-i2258496641.html
    to dobry pomysł? jaki on może mieć prąd bramki? i co się będzie dzaiało gdy
    D i S połączymy z masą? na G do bateri?

  • 13. Data: 2012-04-14 20:27:26
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > http://allegro.pl/tranzystor-n-fet-bf245a-philips-ce
    na-5-szt-i2258496641.html

    co oznacza UDS w zakresie +/-30V? że mogę sobie zamienić D i S w polaryzacji
    i też będzie mi tranzystor działał?

  • 14. Data: 2012-04-14 20:33:29
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    nie rozumiem jak pracuje tranzystor mos fet w układzie separatora...
    w npn napięcie na E jest zawsze mniejsze o te 0,6 niż na bazie, a jak jest w
    fetach?

  • 15. Data: 2012-04-14 22:38:21
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    na-5-szt-i2258496641.html

    > co oznacza UDS w zakresie +/-30V? że mogę sobie zamienić D i S w
    > polaryzacji i też będzie mi tranzystor działał?

    Tak. JFET to struktura symetryczna. Nazwy D i S są tu tylko po to, aby
    ładnie wyglądało w karcie katalogowej.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 16. Data: 2012-04-15 01:07:16
    Od: Portal <m...@t...poczta.onet.pl>

    On 04/14/2012 10:38 PM, Paweł Pawłowicz wrote:
    > Tak. JFET to struktura symetryczna. Nazwy D i S są tu tylko po to, aby
    > ładnie wyglądało w karcie katalogowej.

    W błąd Waść nie wprowadzaj - tylko część JFETów jest symetryczna tzn.
    można całkiem bezkarnie zamieniać źródło i dren bez zmian w
    charakterystyce przewodzenia tranzystora. W pozostałych przypadkach
    działać po zamianie tranzystor pewnie też będzie, ale już nie koniecznie
    będzie trzymać parametry katalogowe. O ile się dobrze orientuję to
    asymetrię w niektórych przyrządach wprowadza się przez nierównomierne
    domieszkowanie kanału w celu skompensowania nierównomiernego rozkładu
    ładunku w kanale przy przyłożonym napięciu Vds.

    Pozdr
    Portal

  • 17. Data: 2012-04-15 10:00:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 14 Apr 2012 22:38:21 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > Tak. JFET to struktura symetryczna. Nazwy D i S są tu tylko po to, aby
    > ładnie wyglądało w karcie katalogowej.

    Jestes pewien ze naprawde symetryczna w rzeczywistosci, a nie tylko w
    ksiazkach na obrazkach ?

    J.

  • 18. Data: 2012-04-15 10:50:36
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-04-15 10:00, J.F. pisze:

    > Jestes pewien ze naprawde symetryczna w rzeczywistosci, a nie tylko w
    > ksiazkach na obrazkach ?
    >
    > J.

    Tak. Sprawdzałem.
    Mówimy o BF245.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 19. Data: 2012-04-15 10:52:14
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-04-15 01:07, Portal pisze:

> [...]
    > domieszkowanie kanału w celu skompensowania nierównomiernego rozkładu
    > ładunku w kanale przy przyłożonym napięciu Vds.

    Nie spotkałem się z takim tranzystorem. Mógłbyś podać przykład?

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 20. Data: 2012-04-15 13:40:48
    Od: Portal <m...@t...poczta.onet.pl>

    > Nie spotkałem się z takim tranzystorem. Mógłbyś podać przykład?

    Konkretnego modelu nie podam, bo prawdę mówiąc w zamiany źródło-dren
    bawiłem się tylko ze standardowym BF245, a on jest zdaje się właśnie
    symetryczny. Info odnośnie tego że część JFETów jest asymetryczna
    pamiętam jeszcze z wykładów z półprzewodników na PW, a obecnie można bez
    trudu znaleźć w googlu wstukując "JFET symmetrical" czy coś podobnego -
    dostaniesz np:

    http://www.play-hookey.com/semiconductors/junction_f
    et.html

    "If the channel has a uniform concentration of impurities and the gate
    is placed in the middle of the channel, the FET is said to by
    symmetrical. In this case, the source and drain are interchangeable,
    which can be useful in some applications. However, many FETs are
    deliberately constructed to be unsymmetrical, to enhance certain
    parameters and behaviors. In these FET types, performance will be
    impaired if source and drain are interchanged."

    Ogólnie producenci w datasheetach piszą albo że konkretny FET jest
    symetryczny, albo nie piszą nic i wtedy nie wiadomo - w tych przypadkach
    bezpieczniej jednak stosować dren i źródło zgodnie z oznaczeniem
    producenta i nie zamieniać. Nawet są oddzielne symbole dla FETów
    synmetrycznych i asymetrycznych patrz np.
    http://www.nhn.ou.edu/~bumm/ELAB/Lect_Notes/BJT_FET_
    transitors_v1_1.html
    , ale niestety w stosowaniu ich panuje pełna dowolność tzn. w schematach
    ludzie wrzucają zazwyczaj co się nawinie pod rękę.

    Pozdr
    Portal