  • 61. Data: 2010-05-16 20:56:02
    Temat: Re: Prom Kosmiczny Atlantis...
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Jacek_P" <L...@c...edu.pl> napisał:

    > Ale właśnie na tym polega różnica, że Clark przedstawił sposoby realizacji
    :)

    Które nie były wykonalne w czasach gdy ogłaszał swój pomysł ze względu na
    brak odpowiednich technologii - choćby lekkich pokryć ceramicznych (o ile
    pamietam ta ceramika ma mniejszy ciężar właściwy od styropianu)
    zabezpieczających kadłub pzred spaleniem przy wchodzeniu w atmosferę. Bardzo
    podobnie było z wielu pomysłami Leonarda da Vinci.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 62. Data: 2010-05-16 21:33:20
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "TheGuru" <t...@w...pl> napisał:

    > najpierw wynaleziono potem skonstruowano.

    Ale... jaki to wynalazek? Uskrzydlony pojkazd kosmiczny który potrafi po
    locie sam wrócić na ziemię? Pzrecież to tylko rozwinięcie pomysłu samolotu
    rakietowego - choćby Messerschmitta ME-163 z II wojny światowej i
    amerykańskich X1, X2, X15 skonstruowanych w latach 50-tych XX wieku. Sam
    prom kosmiczny nie był żadnym wynalazkiem - wynalazkami (i to przełomowymi)
    było natomiast wiele technologii powstałych przy jego konstruowaniu. Pomysł
    był znany od wielu lat - natomiast jego realizację umożliwiły dopiero nowo
    opracowane technologie.

    > rozrózniałbym odkrycie od wynazlazku choc sa ze soba ściśle powiązane

    Oczywiście - to dwa różne pojęcia. Odkryc można np. zjawisko lub nowy
    kontynent.

    > [...]
    >
    > ale czy to jest wynalazek czy tylko fantazja.
    >[...]

    W momencie gdy nie dysponujemy technologiami niezbędnymi do realizacji -
    fantazja. Po opracowaniu odpowiednich technologii fantazja staje się
    rozwiązaniem technicznym. Na podobnej zasadzie pzrez wiele lat wielu ludzi
    próbowało skonstruować maszynę latajacą cięższą od powietrza. W końcu udalo
    sie to braciom Wright - ale - nie oznacza to, że można ich nazwać
    wynalazcami samolotu. Oni byli konstruktorami pierwszego samolotu który
    wzleciał w powietrze - też zaszczytny tytuł dajacy im wstęp do historii, ale
    jednak inny.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 63. Data: 2010-05-16 21:43:03
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    Napisałem:

    >[...]
    > W momencie gdy nie dysponujemy technologiami niezbędnymi do realizacji -
    > fantazja. Po opracowaniu odpowiednich technologii fantazja staje się
    > rozwiązaniem technicznym. [...]

    A powinienem raczej napisać 'może stać się rozwiązaniem technicznym'. Dla
    wielu fantazji odpowiednie technologie nigdy nie powstaną - i fantazje te
    pozostaną na zawsze fantazjami.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 64. Data: 2010-05-16 23:24:13
    Temat: Re: [oph] Prom Kosmiczny Atlantis...
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    napisal:
    > Ale, ze niby mialbym sobie tak przed nim lawitowac? ;)

    Dlaczego nie? Aparat chyba wytrzyma. A jak nie, to zawsze pozostają
    w odwodzie księżycowe Hasselblady :)

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 65. Data: 2010-05-17 07:11:58
    Temat: Re: [oph] Prom Kosmiczny Atlantis...[OT]
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Jacek_P pisze:
    > Czyli cywilna NASA najpierw odeszła od promów na rzecz powrotu
    > do rakiet jednorazowych, a teraz zostaje w ogóle bez niczego.

    Nasa uległa ''destrukcji starczej''. Wychowana na dotacjach nie potrafi
    się odnaleźć w nowej rzeczywistości. Stąd jest jak jest.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 66. Data: 2010-05-17 08:31:28
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

> [...]
    > Pomysł
    > był znany od wielu lat - natomiast jego realizację umożliwiły dopiero nowo

    czy mikroskop elektronowy jest wynalazkiem? czy samochód elektryczny jest
    wynalazkiem? czy samolot odrzutowy jest wynalazkiem?
    kwestia umowy ile małych wynalazków musi zawierać nowe dzieło aby samo stało
    się wynalazkiem.

    rakiety Chińczycy też znali z 1000 lat temu, zasada zachowania pędu, tez
    była znana wcześniej. idąc tym torem wylalazkami mogą być tylko małe i
    podstawowe elementy i prawa.

  • 67. Data: 2010-05-17 08:35:59
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    TheGuru napisał(a):

    > czy mikroskop elektronowy jest wynalazkiem?
    Tak

    > czy samochód elektryczny jest
    > wynalazkiem?
    Nie

    > czy samolot odrzutowy jest wynalazkiem?
    Nie wiem...

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 68. Data: 2010-05-17 09:22:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 17 May 2010, TheGuru wrote:

    > czy samochód elektryczny jest wynalazkiem?

    Zahaczasz o istotny problem - czy "oczywiste rozwiązanie techniczne",
    czyli coś takiego co *mógłby* zaproponować każdy lepszy konstruktor
    jakby postawić przed nim takie zadanie, może być wynalazkiem?
    Wedle idei wynalazku - nie może.

    I dlatego skonstruwanie samochodu elektrycznego, w momencie w którym
    przed konstruktorem postawiono zadanie zrobienia *możliwie najszybszego*
    samochodu w ówczesnej konstrukcji, w sposób oczywisty wynalazkiem
    nie było.
    Przypomnę: barierę 100km/h w ruchu poziomym :P przekroczył po raz
    pierwszy właśnie samochód elektryczny (z akumulatorami, z "w pełni
    własnym napędem", nie z zasilaniem zewnętrznym a la trolejbus).

    Z tego powodu prom też nie był wynalazkiem.
    Fakt, że ktoś miał akurat bilion dolarów wte lub wewte do dyspozycji
    i takie zadanie, nie czyni z tego wynalazku.
    Natomiast jak Marek pisał - wiele poszczególnych rozwiązań *mogło*
    być wynalazkami.

    > czy samolot odrzutowy jest wynalazkiem?

    Silnik odrzutowy niewątpliwie, zastosowanie silnika odrzutowego
    akurat w samolocie... hm, może "wzór użytkowy"? :D

    > kwestia umowy ile małych wynalazków musi zawierać nowe dzieło aby samo stało
    > się wynalazkiem.

    Zero.
    Istotą wynalazku jest to, że *dana konstrukcja* jest wynalazkiem, a nie
    że sama składa się z wynalazków.
    Ani igła ani dziurka wynalazkami nigdy nie były ;) (to pod adresem
    sławnego patentu Singera, wzorcowego przykładu "jak najlepiej prawnie
    wykorzystać wynalazek w sposób sprzeczny z tym co na zdrowy rozum
    wynalazkiem być powinno" :])

    > rakiety Chińczycy też znali z 1000 lat temu

    Jeśli komuś udało się opatentować rakietę, to co najwyżej dlatego że
    wpisu dokonał jakiś mądry inaczej. Przypomnę, że w Australi przyznano
    patent na... koło.
    A w USA na "koło inaczej", czyli rozwiązanie napędowe opisane
    w księdze bodaj Ezechiela (w Biblii).
    Na nadużycia nic nie poradzisz :(, ale ani z "prawdziwymi patentami"
    ani właściwym stosowaniem prawa nie mają wiele wspólnego :[
    BTW: niedawno na którejś grupie widziałem (chyba .prawo): jest
    spora szansa, że jakby posiadacz takiego patentu przyczepił się
    o tantiemy, to jednak przegra w sądzie ;)

    > zasada zachowania pędu, tez była znana wcześniej

    To już ktoś tłumaczył: jako, że owa zasada działa cały czas, bez
    wiedzy, intencji i czyjegokolwiek wkładu w roli konstruktora, można
    ją było co najwyżej ODKRYĆ.
    W żadnym wypadku "wynaleźć"!

    > idąc tym torem wylalazkami mogą być tylko małe

    Nie, jeśli chodzi o rozmiar.
    Niewykluczone iż pojawi się kiedyś patent na rozwiązanie które
    będzie działało tylko od jakiegoś rozmiaru wzwyż :D

    > i podstawowe elementy i prawa.

    Tylko o ile udowodnienie "twierdzenia o czterech kolorach" (zabarwienie
    mapy płaskiej tak aby kolory się nie stykały) poprzez wyczerpanie
    ponad tysiąca możliwych kombinacji (i wykazanie że wszystkie pozostałe
    przypadki do tego się sprowadzają) również uznać za "małe i podstawowe" :)
    (bez użycia komputera nikt tego wcześniej nie dokonał - choć teoretycznie
    możliwe, palce by mogły pomysłodawcy spuchnąć od malowania ;))
    Dowód tego twierdzenia kwalifikuje się oczywiście do okryć, nie
    wynalazków, ale dotyka tej samej sfery: jedno i drugie wcale nie musi
    być takie proste. Może być i w istotnej większości jest, ale nie musi.

    pzdr, Gotfryd

  • 69. Data: 2010-05-17 09:39:32
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <Pine.WNT.4.64.1005171100150.440@quad>,
    Gotfryd Smolik news nabazgrał:

    > To już ktoś tłumaczył: jako, że owa zasada działa cały czas, bez
    > wiedzy, intencji i czyjegokolwiek wkładu w roli konstruktora, można
    > ją było co najwyżej ODKRYĆ.
    > W żadnym wypadku "wynaleźć"!

    My tu sobie gadu gadu, a tymczasem w USA ponoć patentują kolejne
    fragmenty ludzkiego genomu...

  • 70. Data: 2010-05-17 09:47:39
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    l...@l...localdomain napisał(a):

    > My tu sobie gadu gadu, a tymczasem w USA ponoć patentują kolejne
    > fragmenty ludzkiego genomu...

    Genom genomem ale tkanki i krew też ;) vide:
    http://www.wprost.pl/ar/11186/Lowcy-genow/?I=983

    j.

    --
    bing jest fajny ale nie widać z niego do Apteki na Solnym...