  • 1. Data: 2009-10-04 21:40:17
    Temat: odporność obiektywu
    Od: "mariuszmo" <k...@n...spamowi.pl>

    Witam czy obiektywy łatwo zarysować? czasem fotografuje makro i kilka razy
    udalo mi sie już uderzyć soczewką delikatnie w fotografowany przedmiot, na
    szczęście bez uszkodzeń ale jeśli to twardy przedmiot to czy jest to
    możliwe?

  • 2. Data: 2009-10-04 21:47:06
    Temat: Re: odporność obiektywu
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@k...pl>

    Użytkownik "mariuszmo" <k...@n...spamowi.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > udalo mi sie już uderzyć soczewką delikatnie w fotografowany przedmiot, na
    > szczęście bez uszkodzeń ale jeśli to twardy przedmiot to czy jest to

    Tak, to możliwe, a nawet bardzo prawdopodobne. Oczywiście zaraz się dowiesz,
    że to mit, że nowoczesne obiektywy to nie to samo, co 40 lat temu, że
    najlepiej służy im wycieranie flanelą i mycie myjką do naczyń a najnowsza
    technologia tak je zabezpiecza, że są praktycznie niezniszczalne.
    Poczekaj jednak na opinie tych, którym się to przydarzyło, nie
    "teoretyków-wymądrzaczy".

    --
    Yogi(n)

  • 3. Data: 2009-10-04 21:59:03
    Od: Kombajn Bizon <k...@b...ru>

    http://kurtmunger.com/dirty_lens_articleid35.html

    --
    W tablicę kluczyk raz i dwa
    I spalin kłąb i silnik gra...

  • 4. Data: 2009-10-05 06:57:36
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Sun, 4 Oct 2009 23:40:17 +0200, mariuszmo napisał(a):

> [...]
    > udalo mi sie już uderzyć soczewką delikatnie w fotografowany przedmiot, na
    > szczęście bez uszkodzeń ale jeśli to twardy przedmiot to czy jest to

    Trudno - chyba że fotografujesz diamentowe pierścionki ;-)
    Oczywiście może być kilka rysek na powłoce, ale to drobiazgi.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 5. Data: 2009-10-05 07:14:44
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Yogi(n)" hab59i$2i3$...@a...news.neostrada.pl

> [...]
    > praktycznie niezniszczalne. Poczekaj jednak na opinie tych, którym
    > się to przydarzyło, nie "teoretyków-wymądrzaczy".

    Właśnie dzisiejsze obiektywy są nieodporne na zadrapania.
    Poza tym -- nie znam przypadku, gdy dwa przedmioty zetrą
    się, a jednak na jednym z nich to nie zrobi wrażenia.
    W FotoJokerze powiedziano mi, że taki obiektyw, poddany
    obróbce w śmietniku :) rozłoży się w ciągu iluś lat, a ta
    liczba lat jest określona i nawet jest o tym informacja
    na obudowie obiektywu -- i jest to na przykład 10 lat.

    Poza tym... Czego spodziewać się po obiektywie? Ile to
    kosztuje? Jak się to ma do ceny na przykład paliwa samochodowego?
    Do utrzymania mieszkania? Albo do jedzenia? Jeśli kitowy obiektyw
    kosztuje tyle, co 4 tygodnie jeżdżenia samochodem (chodzi mi tylko
    o koszt paliwa przy umiarkowanym jeżdżeniu ,,po mieście'') lub tyleż
    mieszkania (tylko koszty eksploatacyjne) bądź jedzenia dla jednej osoby,
    to raczej nie należy go kupować na wieki. :)

    IMO każde uderzenie zostawia ślad. Oczywiście mniejszy ślad zostawi
    trącenie w wykałaczkę, a większy w inne szkło czy w ostrą krawędź
    metalu. Można popatrzeć, jak wyglądają soczewki okularów (noszonych
    na nosie) po dwóch latach używania. Ja, choć nie stukam swoimi,
    mam nieźle podrapane po paru latach (akurat nie po 2, ale po 5 na
    przykład) co widać pod lupką poligraficzną.

    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 6. Data: 2009-10-05 07:37:44
    Od: "JD" <j...@g...com>

    Użytkownik "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:frawkuohvk97$.14hrnxqael72n.dlg@40tude.net...

    > Trudno - chyba że fotografujesz diamentowe pierścionki ;-)
    > Oczywiście może być kilka rysek na powłoce, ale to drobiazgi.

    Które są dokuczliwe, ale
    dopiero przy próbie sprzedaży obiektywu. :)

    JD

  • 7. Data: 2009-10-05 09:36:46
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Yogi(n) wrote:
> [...]
    > naczyń a najnowsza technologia tak je zabezpiecza, że są praktycznie
    > niezniszczalne. Poczekaj jednak na opinie tych, którym się to przydarzyło,

    nie pierd...

    i nei zmieniaj imion...

  • 8. Data: 2009-10-05 09:40:03
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    mariuszmo wrote:
> [...]
    > razy udalo mi sie już uderzyć soczewką delikatnie w fotografowany
    > przedmiot, na szczęście bez uszkodzeń ale jeśli to twardy przedmiot

    tak można uszkodzić powłoki o coś ostrego. kamień metal beton itp...
    roślina jest trudniej ale przy pewnej dozie pecha też można.

    drobne uszkodzenia powłok w makro nie są raczej problemem w dalszym
    fotografowaniu, ale obniżają jego wartość.

    Generlanie LICZNE !! rysy mogą pogarszać parametry przy zdjęciach pod ostre
    światło.

  • 9. Data: 2009-10-05 12:19:18
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@o...pl>

    > nie pierd...
    A dlaczego? żona sobie chwali....

    > i nei zmieniaj imion...
    A to już chyba zwykła paranoja dorwała. Nadużywasz też trybu rozkazującego,
    spróbuj poprosić, może wtedy ludzie zaczną słuchać!

    --
    Yogi(n)

  • 10. Data: 2009-10-05 16:11:20
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek Dyjor" hacete$gf4$...@n...onet.pl

    > Generlanie LICZNE !! rysy mogą pogarszać parametry przy zdjęciach pod ostre
    światło.

    Raczej nie mogą nie pogorszyć. Ale kto tak naprawdę fotografuje
    pod ostre światło? I czym? Szkłami bez osłon
    antyrefleksyjnych/przeciwsłonecznych czy jak je zwać?
    W takim obiektywie trudno stuknąć szkiełkiem o cokolwiek.

    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'