  • 71. Data: 2024-10-18 05:42:30
    Temat: Re: nurtuje mnie
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-10-17 02:34, Marek wrote:

    > Co nie? Oddziaływanie pomiędzy stojanem a wirnikiem w silniku
    > reluktancyjnym można przytoczyć analogią łopatek i strumienia wody.

    > Są silniki, których nie mają potrzeby zmieniać kierunku prądu. Analogia
    > strumienia wody i łopatek jest dobra,.nie kombinuj (jak każda analogoa
    > nie musi być dosłowna).

    Znajdz mi taki.
    Bo jestes o krok od perpetum mobile.
    Mozesz stac sie drugim elonem albo nawet billem.

    Albo poszukaj w podreczniku swojego dziecka, albo go zapytaj, moze nie
    spal na lekcji tak ty.

    A na dzis podumaj jak sie taki strumieniowy silnik zatrzymuje.

    --
    Lukasz

  • 72. Data: 2024-10-18 05:57:58
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-10-17 05:26, Jarosław Sokołowski wrote:

    > "Relatywnie niezwykły" -- podoba mi się to określenie!

    Tak jak rtec, gal czy woda.

    Ale jak lubisz takie to mam drugie:

    Szklo jest odwrotnoscia zlota.
    Nie przewodzi pradu, ciepla, nie jest kowalne, jest tanie jak barszcz,
    przezroczyste.
    I tak jak zloto albo nawet bardziej jest podstawa naszej cywilizacji.
    Bez szkla bylo by ciezko sie rozwijac.

    > Że se nie będzie podskakiwał, wie każdy, kto ufa zasadzie zachowania
    > energii i nie wierzy w perpetuum mobile. Film tego nie wyjaśnia,
    > pokazuje tylko efekt Curie w temperaturze pokojowej.

    Szefie, jak ja slysze slowo "ufa" w kontekscie nauki albo po
    angielskiemu "believe" to mnie skreca.
    Nie ma ufa, nie ma wierzy. Nauka jest tylko oparta na dowodach i
    twardych doswiadczeniach.

    Takie podejscie w kontekscie Twojej zagadki to szamanizm.

    Sądziłem że zależy ci na wyjasnieniu konkretnym.

    W tym przypadku tak daleko jak widze to po prostu gadolin sie nie odklei
    bo jego temperatura curie nie sprawia ze sie nie klei do magnesu wogole.
    Albo jak bedzie odklejony ale chlodny to sie nie przyklei do magnesu bo
    bedzie za daleko.

    Ale liczyc mi sie tego nie chce wiec nie bede udawal ze wyjasnienie jest
    naukowe.

> [...]
    > gadolinowa, podgrzewana w połowie, a w drugiej nie, lub wręcz
    > chłodzona. Może to być zanurzenie w ciepłej wodzie, może być grzanie
    > prominiami słonecznymi i chłodzenie kosmiczną pustką (na Księzycu
    > są do tego dobre warunki). Tuż przy granicy, ale po ciepłej stronie,
    > jest magnes. Przyciąga on zagraniczny ferromagnetyczny fragment
    > obręczy, który zaraz się ogrzeje i przyciąganym być przestanie.
    > A wtedy znowu nastąpi wyjście z równowagi, przyciągnięty zostanie
    > następny odcinek, obręcz będzie się obracać. Można w ten sposób
    > skonstruować na przykład słoneczny rydwan.

    Ale to jest zwykly silnik cieplny tyle ze nieco fikusniejszy.
    Tak jak ogniwo peltiera czy seebecka.

    Ale tu trzeba jakims cudem dostarczyc ciepla a w Twoim pytaniu byla
    sugestia ze cieplo wezmie sie z pola magnetycznego albo inaczej roznica
    temperatur czy energii potencjalnej wezmie sie z nieskonczonego pola
    magnetycznego magnesu.

    A to tak nie dziala.

    Swoja droga nawet tu w watku sa tacy co wierza w strumien magnetyczny co
    pcha silnikowe lopatki.

    No nic, czasem zjawiska nawet proste sa nadal nie rozwiklane. Pamietam
    te flejmy o zerwanej nitce, samolocie na pasie transmisyjnym itp.
    Ostatnio do klubu szamanizmu dolacza teoria strun.

    --
    Lukasz

  • 73. Data: 2024-10-18 06:40:26
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-10-16, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > Święte słowa. Fascynacja faktem, że magnes przyciąga gwóźdź i się tym
    > nie męczy, na miejscu jest może w przedszkolu. Ale są też w magnetyzmie

    Bo w magnetyźmie jest magnetyzm, czary. Jest to chyba jedyne namacalne,
    bezsznurkowe oddziaływanie siłowe, które występuje lub nie (taka
    grawitacja jest zawsze więc i magii nie ma). A jak jest sznurek i haczyk
    to każdy widzi sznurek i haczyk. Nie widzi że ten sznurek czy haczyk nie
    spoczywa na skorupce elektronu tylko że tam też jest jakies
    bezprzewodowe "pole".

> [...]
    > i pożądane ciepło. Gdy ostygnie, poleci znów do góry. I tak w bez końca,
    > jak kamień Syzyfa.
    >
    > Teraz proszę mi powiedzieć, o co tu chodzi. Tyko bez takich, że "e tam,
    > perpetum mobile nie istnieje, pani w szkole tak mówiła" (wiem, że nie
    > istnieje). Albo że takie wielgachne magnesy nie istnieją -- może nie
    > istnieją, ale co przeszkadza, by istniały?
    >
    > Zagadkę wymyśliłem jeszcze na studiach, czyli bardzo dawno temu. Od tego
    > czasu straszę nią napotkanych fizyków. Niektórzy (nawet całkiem dobrzy)
    > po wysłuchaniu przypominają sobie nagle, że mieli właśnie Coś Ważnego do

    Warunki są adiabatyczne czy jest wymiana ciepła z otoczeniem? Ja się na
    tym nie znam, bo to fizyka, ale obstawiam, że w temperaturze Curie
    zachodzi przemiana, która ma jakąś entalpię, więc coś gdzies oddaje lub
    pobiera ciepło z otocznia. Przykładowo (prosze nie bić, bo nie wiem czy
    tak tam jest), jak ten gadolin sobie spadnie, to pobierze z otoczenia
    cipło, na uporządkowabnie swoich ferromagnetycznych gadolnowych domen.

    --
    Marcin

  • 74. Data: 2024-10-18 06:46:50
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

> [...]
    > następny odcinek, obręcz będzie się obracać. Można w ten sposób
    > skonstruować na przykład słoneczny rydwan.

    Po co tyle pieprzenia głupot skoro można tam (na Księżycu) zbudować
    silnik Stirlinga który będzie działał bez żadnych czarów :)
    Co więcej, takie silniki są od dawna stosowane w satelitach.

    Mój samodzielnie zbudowany model takiego silnika postawiony na filiżance
    kawy kręci się prawie godzinę :)

    A z magnesami daj sobie spokój. Oprócz internetowych "odkrywców" nikt
    jeszcze z magnesu żadnej energii nie wyciągnął :)

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach: Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)

    Wiele informacji, które przekazują polskie i amerykańskie media oraz
    przedstawiciele władzy, prawdopodobnie nie jest prawdziwych. Takie
    doniesienia mogą być elementem wojny informacyjnej ze strony USA i
    Rzeczpospolitej Polskiej.

  • 75. Data: 2024-10-18 09:23:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 18 Oct 2024 06:46:50 +0200, Wiesiaczek wrote:

    > Po co tyle pieprzenia głupot skoro można tam (na Księżycu) zbudować
    > silnik Stirlinga który będzie działał bez żadnych czarów :)

    No ale silnik Stirlinga wiadomo jak działa.
    Podobnie jak np "chinski ptak pijący wodę".

    Bardziej ciekawy jest inżektor paro/wozowy.

    A ten pomysł ... warty sprawdzenia.

    > Co więcej, takie silniki są od dawna stosowane w satelitach.

    Są?
    NASA miała model/prototyp takiego silnika ze 20-30 lat temu,
    ale chyba w kosmos jeszcze żaden nie poleciał.

    > Mój samodzielnie zbudowany model takiego silnika postawiony na filiżance
    > kawy kręci się prawie godzinę :)

    Wow. dobra filiżanka :-)

    > A z magnesami daj sobie spokój. Oprócz internetowych "odkrywców" nikt
    > jeszcze z magnesu żadnej energii nie wyciągnął :)

    Ale ten gadolin ... wielce ciekawy ..

    J.

  • 76. Data: 2024-10-18 09:42:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 18 Oct 2024 04:40:26 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > tak tam jest), jak ten gadolin sobie spadnie, to pobierze z otoczenia
    > cipło, na uporządkowabnie swoich ferromagnetycznych gadolnowych domen.

    Jakoś tak by się należało spodziewać, ale:
    1) gadolin jest na dole
    2) Gd leci do góry, uderza, rozgrzewa się
    3) Gd opada, troche ciepla pewnie odda u góry, ale tego raczej nie
    chcemy, bo ma przekroczyc temp Curie.

    4) Gd uderza na dole, jeszcze bardziej się rozgrzewa.
    5) Gd oddaje ciepło.

    Stale oddaje.

    Jak dodać ten MCe, to
    1.5) Gd się rozgrzewa od wzrastającego pola magnetycznego,

    3.5) Gd się oziębia od spadającego pola magnetycznego.

    musiałoby tego oziębienia być więcej niż rozgrzewania.
    Ale przeciez niska temperatura na dole nam pasuje.

    https://www.youtube.com/shorts/5KeB7kLK2kc
    https://www.youtube.com/watch?v=0VJWquVvyYo

    Raczej ta energia jest za mała, aby przekroczyc punkt Curie.
    I może oscylować, jeśli będzie u góry będzie źródełko ciepła, a na
    dole chłodnica :-)

    J.

  • 77. Data: 2024-10-18 10:20:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-10-18, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Jakoś tak by się należało spodziewać, ale:
    > 1) gadolin jest na dole
    > 2) Gd leci do góry, uderza, rozgrzewa się

    Moze być, że się za bardzo nie rozgrzewa, bo ciepło idzie na przemianę.

    > 3) Gd opada, troche ciepla pewnie odda u góry, ale tego raczej nie
    > chcemy, bo ma przekroczyc temp Curie.

    Wystarczy, że przemiana zajdzie i temp. będzie trochę powyżej, na tyle,
    że w drodze na dół zdązy się ochłodzić.

    > 4) Gd uderza na dole, jeszcze bardziej się rozgrzewa.
    > 5) Gd oddaje ciepło.

    Może się też rozgrzewać jeśli to uporządkowanie powodujące magnetyczność
    jest korzystniejsze energetycznie (egzo).

    > Stale oddaje.

    Jak widać niekoniecznie.

    --
    Marcin

  • 78. Data: 2024-10-18 11:08:12
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Wystarczy, że przemiana zajdzie i temp. będzie trochę powyżej, na tyle,
    > że w drodze na dół zdązy się ochłodzić.

    Jak obserwuję czasem spadające bolidy to nie wyglądają na takie, co się
    oziębiają :) Patrząc jednak z punktu szczytu K2 to tam raczej ciepło nie
    jest :D

    --
    Pixel(R)??