  • 1. Data: 2014-03-17 16:53:42
    Temat: minimalny terminal
    Od: g...@g...com

    Robie sobie sterownik kotlowni, i zapragnalem miec jakas konsolke w salonie polaczona
    kabelkiem. Jakies LCD, podswietlenie, przyciski, moze beeperek. Do sterowania i do
    informacji zwrotnej.

    Jak to zrobic?

    1.) Przedluzyc kabelki
    Obslugiwac bezposrednio ze sterownika, tylko nie na 5V (spadki napiecia) tylko
    chociaz 12V (jak manipulator centralki alarmowej)

    2.) Terminalek z uC
    Troche elegantsze rozwiazanie, oddzielny uC do gadania z uzytkownikiem i zajmowania
    sie pierdolami. Tylko jaka bedzie najlepsza komunikacja ze "serwerem"?

    a) RS232? Wolalem sobie go wykorzystac do innych celow
    b) i2c - chyba nie da rady na metrowe odleglosci.
    c) dostawka i2c-rs232 po stronie sterownika, z kolejnym uC :)
    d) 1wire - upierdliwe do programowania
    e) cos innego?

    Czekam na odpowiedzi, szczegolnie na te w stylu "chlopie, od lat robi sie to w jedyny
    sluszny sposob, czyli ..."

    bajcik

  • 2. Data: 2014-03-17 17:22:23
    Temat: Re: minimalny terminal
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-03-17 16:53, g...@g...com pisze:
> [...]
    > e) cos innego?
    >
    > Czekam na odpowiedzi, szczegolnie na te w stylu "chlopie, od lat robi sie to w

    RS-485

    Mario

  • 3. Data: 2014-03-17 18:24:30
    Od: "Budyn" <b...@r...pl>

    Uzytkownik <g...@g...com> napisal w wiadomosci
    ps.com...
> [...]
    > salonie polaczona kabelkiem. Jakies LCD, podswietlenie, przyciski, moze
    > beeperek. Do sterowania i do informacji zwrotnej.

    sterownik oprzec na czyms co ma wszystko w w sobie czyli np raspberry pi.
    Nadawac informacje do netu po wifi. Napisac aplikacje na smartfona. Powiesic
    starego smartfona/tableta na sciane jako LCD.

    b.

  • 4. Data: 2014-03-17 19:20:12
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    W dniu 2014-03-17 18:24, Budyn pisze:
> [...]
    > pi. Nadawac informacje do netu po wifi. Napisac aplikacje na smartfona.
    > Powiesic starego smartfona/tableta na sciane jako LCD.

    Miałem napisać to samo, tylko po co aplikacja? Niech toto będzie
    widoczne jako zwykła strona webowa, prezentująca wszelkie dane i guziki
    do klikania, dostępna z każdego smatforma i domowego kompa :)
    Andrzej
    www.symbiostock.info

  • 5. Data: 2014-03-18 08:47:50
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]

    > salonie polaczona kabelkiem. Jakies LCD, podswietlenie, przyciski,
    > moze beeperek. Do sterowania i do informacji zwrotnej.

    Masz w domu jakąś sieć LAN?
    Najfajniejszym rozwiązaniem na chwilę obecną jest zastosowanie
    Ethernetu. ENC28J60 kosztuje grosze, do tego będziesz musiał jeszcze
    doliczyć gniazdko RJ45 z wbudowanym trafkiem (lub gniazdko + zewnętrzny
    transformator). Mogę powiedzieć, że rozwiązanie jest stabilne. Skleciłem
    sobie kilka płytek testowych z Megą329 i tym układem. Jedną z nich
    trzymałem włączoną przez ponad miesiąc. Wgrany przykład z prostym
    serwerkiem WWW, bez watchdoga. Nie zauważyłem żadnego zawieszenia, układ
    przez cały czas działał stabilnie, odpowiadając na pingi i obsługując
    zapytania HTTP.

    Będziesz potrzebował jeszcze stosu TCP/IP. Ten najprostszy,
    minimalistyczny z tuxgraphics.org powinien wystarczyć do twoich
    zastosowań (wadą jest ograniczona ilość danych, jakie można przesłać za
    jednym razem, równa pojemności jednej ramki ethernetowej). Łatwo się to
    obsługuje od strony programistycznej. Gdybyś potrzebował czegoś więcej
    (np. telentu) to można użyć któregoś z bardziej rozbudowanych stosów,
    np. uIP albo tego od Microchipa (jeśli korzystasz z PIC-ów).

    Jeśli nie masz w pobliżu kotłowni żadnego switcha, od którego mógłbyś
    pociągnąć kabel ethernetowy, to też nie problem:

    http://tuxgraphics.org/electronics/201006/avr-wifi.s
    html

    Nie sądzę, żeby konieczne było stosowanie osobnego MCU do obsługi stosu
    i parsowania nadchodzących danych. Jeśli jednak zależy ci na odciążeniu
    głównego sterownika, to możesz użyć układu z wbudowanym stosem (np.
    W5100 - obudowa LQFP, trochę trudniej się lutuje).

    Inne rozwiązania? RS485, CAN, można próbować modułów do transmisji radiowej.

    BTW w książce Mirosława Kardasie "Język C, pasja programowania
    mikrokontrolerów 8-bitowych" w fajny sposób omówione zostało zagadnienie
    parsowania danych, na przykładzie komend AT. Na dołączonej płytce gotowa
    biblioteka.

  • 6. Data: 2014-03-18 09:22:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 18 Mar 2014 08:47:50 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    zagadnienie
    > parsowania danych, na przykładzie komend AT. Na dołączonej płytce

    A mógłbyś podać jeden przykład? Ostatnio sporo żółci wylałem na
    jakość ogólnie dostępnych bibliotek do parsowania at, albo nagminne
    blokowanie procesora przez delay () (skandal) oczekując na bufor,
    brak użycia urc, brak pdu, brak obsługi długich smsow (udh), brak
    obsługi krótkich kodów itd, itp. u w końcu napisałem własną :/

    --
    Marek

  • 7. Data: 2014-03-18 09:26:57
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-03-18 09:22, Marek pisze:

> [...]
    > procesora przez delay () (skandal) oczekując na bufor, brak użycia urc,
    > brak pdu, brak obsługi długich smsow (udh), brak obsługi krótkich kodów

    Nie chodzi o obsługę kodów AT w modemach i modułach GSM. Tutaj chodzi o
    drugą stronę kabla - biblioteka umożliwia zaimplementowanie we własnym
    urządzeniu zestawu własnych komend.

    Moim zdaniem napisana jest bardzo dobrze. Nie ma żadnego blokowania
    procesora, wszystko opiera się na mechanizmie zdarzeń.

  • 8. Data: 2014-03-18 10:06:53
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 marca 2014 16:53:42 UTC+1 użytkownik g...@g...com
    napisał:
> [...]
    polaczona kabelkiem. Jakies LCD, podswietlenie, przyciski, moze beeperek. Do

    Ooo, nocoty? :)
    Dokładnie do tego samego dojrzewam (tyle, że u mnie nie o kotłownię chodzi).
    Raspberry - fajny pomysł, muszę przemyśleć, bo taka opcja z góry rozwiązywałaby inny
    problem: dostęp do urządzenia z poziomu wpiętego do domowej sieci peceta, ale póki co
    zamierzałem to robić normalnie, na moich ulubionych Atmelach, z wykorzystaniem RS485,
    w necie na ten temat jest sporo materiałów, również dla początkujących.

  • 9. Data: 2014-03-18 11:41:48
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-03-18 10:06, Jarek P. pisze:

    > Ooo, nocoty? :) Dokładnie do tego samego dojrzewam (tyle, że u mnie
    > nie o kotłownię chodzi). Raspberry - fajny pomysł, muszę przemyśleć,
    > bo taka opcja z góry rozwiązywałaby inny problem: dostęp do

    Zastanawiam się na ile to faktycznie ma sens. Podpięcie AVR-a do sieci
    lokalnej w dzisiejszych czasach nie jest wielkim problemem. Było kilka
    lat temu, gdy jedynym rozwiązaniem było skorzystanie z RTL8019 i
    programowa emulacja magistrali równoległej. Teraz wystarczy podpiąć
    ENC28J60 przez SPI, ściągnąć jedną z kilku bibliotek do obsługi stosu i
    napisać kilka własnych funkcji pośredniczących w komunikacji. Jak ktoś
    chce, to może użyć nawet scalaka (lub nawet modułu WiFi) ze stosem
    obsługiwanym sprzętowo.

    Linuksowa płytka moim zdaniem jest fajna, gdy trzeba parsować większą
    ilość danych, które niekoniecznie przychodzą do nas w z góry
    przewidzianym porządku. Jednak główną zaletą AVR-a jest dla mnie to, że
    obsłuży tylko to, co mu się napisze. O wiele mniej miejsca na
    potencjalnego buga lub backdoora, niż w "dużym" systemie operacyjnym.

  • 10. Data: 2014-03-18 12:47:30
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 18 Mar 2014 11:41:48 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > obsłuży tylko to, co mu się napisze. O wiele mniej miejsca na
    > potencjalnego buga lub backdoora, niż w "dużym" systemie
    operacyjnym.r

    W pełni się z tym zgadzam, z tym że może dla inicjatora wątku łatwiej
    użyć RPi (zna się na tym) niż encj... co jakby nie patrzeć jest
    rzeźbieniem...

    --
    Marek