  • 1. Data: 2014-03-17 21:31:59
    Temat: Pytanie o układ z triakiem
    Od: Marek <f...@f...com>

    Chciałbym zrobić układ włączania żarówki 230v przez triak, na
    wszystkich schematach (sterowanie triaka przez optodiak) żarówka
    jako obciążenie jest tak umieszczona, że w stanie wyłączenia triaka
    ma fazę "na sobie", co mi się nie podoba. Czy można żarówkę przełożyć
    na zero, tak aby faza dochodziła tylko do triaka w gdy jest
    wyłączony?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2014-03-17 22:03:36
    Temat: Re: Pytanie o układ z triakiem
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-03-17 21:31, Marek pisze:
> [...]
    > co mi się nie podoba. Czy można żarówkę przełożyć na zero, tak aby faza
    > dochodziła tylko do triaka w gdy jest wyłączony?

    Można.

    P.P.

  • 3. Data: 2014-03-17 23:31:12
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Marek pisze tak:

    > Czy można żarówkę przełożyć na zero, tak aby faza dochodziła tylko
    > do triaka w gdy jest wyłączony?

    Faze podłącz po prostu do dolnego kabelka.

    http://www.hqew.net/files/Images/Article/Circuit_Dia
    gram/135-11259_350320052.png

    --
    Piter

  • 4. Data: 2014-03-18 00:09:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 17 Mar 2014 23:31:12 +0100, PiteR <e...@f...pl> wrote:

    http://www.hqew.net/files/Images/Article/Circuit_Dia
    gram/135-11259_3503
    20052.png

    Zastanawia mnie dlaczego 99% schematów z triakiem (1% to te, które
    nie znalazłem a pewnie są) proponuje aby wyłączony odbiornik
    (najczęściej żarówka) pozostał pod napięciem na jednym terminalu...

    --
    Marek

  • 5. Data: 2014-03-18 00:27:02
    Od: JK <j...@i...pl>

    W dniu 18.03.2014 00:09, Marek pisze:
> [...]
    > znalazłem a pewnie są) proponuje aby wyłączony odbiornik (najczęściej
    > żarówka) pozostał pod napięciem na jednym terminalu...

    Na jednym terminalu nie ma napięcia - z definicji.
    Napięcie istnieje pomiędzy dwoma "terminalami". I nie ma tu znaczenia
    jak nazwiesz dowolny z nich.

    JK

  • 6. Data: 2014-03-18 01:47:05
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Marek pisze tak:

    > Zastanawia mnie dlaczego 99% schematów z triakiem (1% to te, które
    > nie znalazłem a pewnie są) proponuje aby wyłączony odbiornik
    > (najczęściej żarówka) pozostał pod napięciem na jednym terminalu...

    bo L zwykło się rysować na górze a N na dole? :)

    Tak jak np tu. Żarówka jest włączona od strony A2 a nie od A1
    Co więcej A2 to ta połączona z radiatorem triaka hyhy :)

    http://tinyurl.com/m5wphsr
    http://danyk.cz/plynule.png

    ale i tak ja bym nie wierzył triakowi tak jak włącznikowi tzn żyrandol
    przy włączniku zmienię ale przy ściemniaczu już nie i pójde wykręcić
    korki.

    --
    Piter

  • 7. Data: 2014-03-18 08:12:32
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 18 Mar 2014 00:27:02 +0100, JK <j...@i...pl> wrote:
    > Na jednym terminalu nie ma napięcia - z definicji.
    > Napięcie istnieje pomiędzy dwoma "terminalami". I nie ma tu
    znaczenia
    > jak nazwiesz dowolny z nich.

    Drugim "terminalem" (punktem odniesienia) w takim przypadku będzie
    ciało człowieka. A jak włożysz pakec przez przypadek do tak
    podłączonej oprawki to co się stanie?
    A jak oprawka przypadkowo zaleje się wodą i ktoś ją dotknie?
    Uważam, że podłączanie urządzenia w taki sposób to zła praktyka.
    Oczywiście można dyskutować, że przecież a) jest różnicówka b) triak
    i tak nie daje fizycznej przerwy w obwodzie ale chodzi by nie łamać
    zasady wyłączenia odbiornika przez odłączenie fazy a nie N.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2014-03-18 09:52:45
    Od: "PcmOl" <...@...com>

    > Drugim "terminalem" (punktem odniesienia) w takim przypadku będzie ciało
    > człowieka.

    Raczej nie.
    ->
    https://www.youtube.com/watch?v=r_1T2_l43Xo

  • 9. Data: 2014-03-18 10:29:22
    Od: Marek <f...@f...com>

    Ale żeś przykład podał, wiadomo, że nie chodzi o sytuacje w której
    człowiek jest odizolowany i nie ma przez niego przepływu prądu o
    krytycznej wartości. Jacek Chnielnik właśnie tak zginął dotykając
    tylko fazy.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2014-03-18 11:31:29
    Od: "PcmOl" <...@...com>

    Nie wiem kim był śp. J.Ch. - świeć panie nad jego duszą.
    Wiem natomiast, że w technicznych zagadnieniech, wychodzi się lepiej na precyzji
    wypowiedzi.
    Precyzji nie pozostawiającej miejsca na dorozumienie czegokolwiek, a szczególnie
    związanego z bezpieczeństwem.
    Dlatego nie ma "wiadomo", albo jest drugi terminal, albo go niema.