  • 31. Data: 2014-09-13 15:07:48
    Temat: Re: micro Mega hos
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Czy mogę prosić o przypomnienie skąd się to wzięło?

    Przecież to oczywiste. Podaje się w jednostkach objętości (trzecia
    potęga jednostki długości) podzielonych przez jednostkę długości.
    Po skróceniu ułamka mamy po prostu jednostkę długości w kwadracie,
    czyli w układzie SI metr kwadratowy.

    Samochód, który pali dziesięć litrów na setkę, ma zużycie paliwa
    wynoszące 0,1 milimetra kwadratowego. Ta jednostka jest bardzo
    obrazowa -- gdyby to auto tak sobie jechało szosą i na bieżąco
    pobierało paliwo z zewnątrz, a nie z baku, to by mu trzeba było
    rozciągnąć wzdłuż drogi rurkę z benzyną o przekroju 0,1 mm^2.

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2014-09-13 15:19:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marek,

    Saturday, September 13, 2014, 2:49:11 PM, you wrote:

    > Czy mogę prosić o przypomnienie skąd się to wzięło?

    1l/100km = 1dm^3/100000m = 10^-3m^3/10^5m = 10^-8m^2

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 33. Data: 2014-09-13 17:16:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 13 Sep 2014 15:07:48 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > rozciągnąć wzdłuż drogi rurkę z benzyną o przekroju 0,1 mm^2.

    O właśnie o tą rurkę mi chodziło, dzięki.

    --
    Marek

  • 34. Data: 2014-09-13 18:17:38
    Od: Marek Borowski <m...@n...com>

    On 2014-09-12 13:05, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Może komuś te simensy zdały się wygodne, tak jak innym omy?

    To jest malo istotne co dla kogo jest wygodne. Porzadek musi byc a nie
    pie*.

    > Myśmy się umówili, by zużycie paliwa podawać w litrach na sto kilometrów.
    > Amerykanie zaś mówią, ile mil im auto pojedzie na galonie. Podobny
    > przypadek. Kiedyś też podawano długość fali, na której pracuje stacja
    > radiowa. Zamiast, albo obok częstotliwości. Znów to samo.

    Naukowcy od dawna przeszli na uklad SI, ale prostych ludzi ciezko
    zreformowac. Do wszystkiego mozna sie przywyczaic, pozatym sa
    przedrostki aby dobrac odpowienio skale - problem jest wylacznie w
    ludziach - zreszta jak zawsze.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 35. Data: 2014-09-13 18:34:06
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Marek Borowski" <m...@n...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > zreformowac. Do wszystkiego mozna sie przywyczaic, pozatym sa
    > przedrostki aby dobrac odpowienio skale - problem jest wylacznie w

    I karty katalogowe TI są pisane dla tych prostych ludzi, których nie można
    od ponad 100 lat zreformować, bo muszą używać uMhos a nie uS ?
    Jak już wiem, co to jest mho to zastanawia mnie dlaczego M jest duże i skąd
    s na końcu - w kartach jednostką transkonduktancji jest uMhos (ale bywa też
    umhos).
    Chodzi o liczbę mnogą ?
    Oni tam za oceanem 1 metr oznaczają 1m, a 5 metrów 5ms ?
    P.G.

  • 36. Data: 2014-09-13 18:55:02
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-09-13 18:17, Marek Borowski wrote:
    [...]
> [...]
    > zreformowac. Do wszystkiego mozna sie przywyczaic, pozatym sa
    > przedrostki aby dobrac odpowienio skale - problem jest wylacznie w
    No, amerykańce już od jakiegoś czasu wdrażają SI:
    http://physics.nist.gov/cuu/pdf/sp811.pdf. A we wstępie do tego papieru
    można wyczytać coś takiego: "The Metric Act of 1866 allowed use of the
    metric system of measurement in the United States". A jak jest to każdy
    widzi. :-) Opór ciemnej masy. :-)

    BTW. Zawsze podobał mi się ten rysunek:
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c8/
    English_length_units_graph.png.
    :-)

  • 37. Data: 2014-09-13 21:09:16
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-09-13 18:17, Marek Borowski pisze:

    > Naukowcy od dawna przeszli na uklad SI, ale prostych ludzi ciezko
    > zreformowac.

    Obawiam się, że jest dokładnie odwrotnie. Zajmuję się chromatografią, w
    100% prac obecnie publikowanych ciśnienie wyrażane jest w funtach na cal
    kwadratowy. Wszystkie śrubki mają calowe gwinty, klucze do nich też są
    calowe. I nikt nawet nie próbuje tego zmienić.

    Pozdrawiam,
    P.P.

  • 38. Data: 2014-09-14 10:18:57
    Od: Mirosław Kwaśniak <m...@u...ikem.pwr.wroc.pl>

    JDX <j...@o...pl> wrote:
> [...]
    > można wyczytać coś takiego: "The Metric Act of 1866 allowed use of the
    > metric system of measurement in the United States". A jak jest to każdy

    The Metric Conversion Act 1975
    It declared the Metric system "the preferred system of weights and measures for
    United States trade and commerce"
    ;)

  • 39. Data: 2014-09-15 10:34:08
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]
    > zreformowac. Do wszystkiego mozna sie przywyczaic, pozatym sa
    > przedrostki aby dobrac odpowienio skale - problem jest wylacznie w

    No tak. Naukowcy dawno przeszli na dżule, a głupie pindzie w TV, ucząc
    ludzi jak żyć, promują kalorie. W dodatku gubiąc trzy rzędy wartości.
    Dieta 1000 kalorii. Jakby im ktoś zaproponował zarobki w wysokości 20
    czy 50 zł na miesiąc zamiast 50 tysięcy, to od razu dostrzegłyby różnicę.
    Zresztą koncerny nie lepsze - Tic-Tac "tylko 2 kalorie". Waga 0,5 g
    przy 4 kcal/g.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 40. Data: 2014-09-15 10:52:51
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-09-13 18:34, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > można od ponad 100 lat zreformować, bo muszą używać uMhos a nie uS ?
    > Jak już wiem, co to jest mho to zastanawia mnie dlaczego M jest duże

    Jednostki elektryczne mają zazwyczaj dużą literę bo w większości są
    tworzone od nazwiska. W przypadku rezystancji jest to Ohm. Odwrotność
    powinna być właściwie mhO ale głupio by to wyglądało :)
    Z Ohmami tez nie jest lekko, bo czasami niektórzy jako jednostkę podają
    małe w. Chyba ma to oznaczać małą omegę.

    --
    pozdrawiam
    MD