  • 71. Data: 2013-11-23 17:43:39
    Temat: Re: liczniki wody i ciepla
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    news:slrnl91ftn.lf9.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
    > Jedna transmisja trwa 1/6000 całego okresu. Nie było powiedziane dokładnie

    Razem z "rozbiegówką" i "ogonem"?

    > Przy wprowadzeniu losowych opóźneń, nawet przy wypełnieniu okienka
    > czasowego
    > rzędu 50% (3000 stacji) wszystko przejdzie w czasie najwyżej kilku minut.

    Byle zrobić to rozsadnie, porządnie.

    > A co teraz dzieje się na falach krótkich, powiedzny między 19 z 49 metrów?

    Musiałbym włączyć swoje radio (ICF2001)... ale jak ostatnio słuchałem, to
    już było sporo siana przemysłowego, jak wyszedłem z domu z radiem, było
    czysto, ale dla słuchania radia nie będę przecież chodził kilkaset metrów od
    zabudowań. W sierpniu odwożono mnie z wesela kumpla, na trasie do Warszawy
    jedynki (radio w samochodzie, na komunikaty przelączało się na UKF) na 225
    kHz słuchało się bardzo przyzwoicie. Nawet w mieście, więc może nie jest tak
    źle? Ale już w domu, to wszelkie okoliczne przetwornice się oznajmiają.

    > Wiedyś wiadomo, słuchało się tam Wolnej Europy. A obok nadawały inne
    > stacje
    > w różnych dziwnych językach. Komuś to jescze potrzebne, ktoś tam słucha?
    > Nie mam radia z takim zakresem, trudno mi samemu sprawdzić.

    Jak mnie najdzie ożywić to radio, to się z nim przejdę i zobaczę, jak z
    zakłóceniami.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 72. Data: 2013-11-23 18:17:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > Razem z "rozbiegówką" i "ogonem"?

    Zakładam, że osoba referująca problem nie kłamie (że z niej flejtuch,
    to inna sprawa). Więc z rozbiegówką i ogonem. Tak to zrozumiałem.

    > Byle zrobić to rozsadnie, porządnie.

    W tym przypadku rozsądek jest bardzo tani. Nie zapoznałem się z tezami
    przywoływanego tu doktoratu na temat randomizacji całego procesu.
    Ale dodanie "wait (rnd (30 sekund))" przed uruchomieniem transmisji
    wywoływanej co minutę zrobi temu wszystkiemu dobrze. Będzie 60 sesji
    na godzinę, w odstępach od 30 do 90 sekund -- i to wystarczy.

> [...]
    > może nie jest tak źle? Ale już w domu, to wszelkie okoliczne przetwornice

    Moje radio w samochodzie też ma AM. Pokrywa na jednym zakresie fale długie
    i średnie. Ale ja samochodu używam do jeżdżenia, nie do nasłuchów, więc
    mam zaprogramowanych kilka stacji UKF, które do słuchania się nadają.
    Część słychać w całej Polsce, część tylko w Warszawie. Czasem jeżdżę ze
    znajomym, wtedy bywa że słuchamy na przykład Moskwy na LW (całkiem dobre
    radio). Mam wrażenie, że teraz to lepiej słychać niż przed laty, bo tłok
    jednak mniejszy.

    > Jak mnie najdzie ożywić to radio, to się z nim przejdę i zobaczę, jak
    > z zakłóceniami.

    Załóżmy, że mi przyjdzie chęć na posłuchanie. Co mam kupić, gdzie i za
    ile (nie chcę dużo wydać), żeby móc sprawdzić co słychać na różnych
    zakresach? Fale krótkie, ultrakrótkie, tak oględnie mówiąc. Modulacje
    też różne trzeba -- AM, SSB, FM, czy inna cholera.

    --
    Jarek

  • 73. Data: 2013-11-23 19:17:03
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2013-11-23 12:03:03 +0100, "ACMM-033" <v...@i...pl> said:

    > a inkasent dostanie dane najwyżej o 2 dni przesunięte, z 2 dni nazad, a
    > nie z wczoraj

    No niestety to byłaby istotna wada takiego systemu. Tam chodzi o to
    żeby zbilansować opomiarowania indywidualne z wodomierzem głównym
    budynku na zbliżony czas. Nie powinno być z niektórych wodomierzy "2
    dni nazad", bo wtedy bilans nie ma sensu.

    Nie znam rozwiązania jakie Techem stosuje.
    A na przykład Itron Cyble EverBlu ma komunikację dwukierunkową, można
    go w dowolnym momencie z handhelda odpytać o dane, wraz z profilami
    poboru, historią, itd,, a nadawanie uproszczonych paczek samodzielnie
    przez moduł jest opcjonalne, można je wyłączyć.

    --
    DJ

  • 74. Data: 2013-11-23 20:31:42
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]
    > zakresach? Fale krótkie, ultrakrótkie, tak oględnie mówiąc. Modulacje
    > też różne trzeba -- AM, SSB, FM, czy inna cholera.

    Jakiś skaner nasłuchowy, różne są, ale można za cenę nie rujnującą Kulczyka
    (ale "szarego kowalskiego juz tak) kupić urządzenie pokrywające od
    conajmniej 100 kHz, a może nawet mniej, po chyba nawet gigaherce.
    Można drogo:
    http://allegro.pl/profesjonalny-skaner-czestotliwosc
    i-gps-gsm-grati-i3715557054.html
    Można taniej:
    http://allegro.pl/skaner-communications-receiver-ar-
    3000-i3730660608.html
    Za podobną cenę, ale zdecydowanie mobilniej:
    http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=3707642001&ars_
    source=ars&ars_socket_id=7&ars_rule_id=92
    A tu niedrogo i mobilnie, choć chyba bez BFO...
    http://allegro.pl/tescun-pl360-dsp-kolor-czarny-obud
    owy-i3736900420.html

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 75. Data: 2013-11-24 11:12:50
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "DJ" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zbilansować opomiarowania indywidualne z wodomierzem głównym budynku na
    > zbliżony czas. Nie powinno być z niektórych wodomierzy "2 dni nazad", bo

    Niby tak, ale też można mniej-więcej wyliczyć, ile danego dnia było, co
    chyba się robi, bo jak u nas sczytują, to im to potrafi 2-3 dni zająć,
    różnie.
    Może by tak zrobić, aby urządzenie zapamiętywało stan z ostatnich 7, albo
    chociaż 3 dni i go wypluwało, inkasentowi do czytnika, czy do tego
    "centralnego serwera", o którym chyba wspomniałem. To było by choćby
    częściowe obejście problemu.

    > Nie znam rozwiązania jakie Techem stosuje.
    > A na przykład Itron Cyble EverBlu ma komunikację dwukierunkową, można go w
    > dowolnym momencie z handhelda odpytać o dane, wraz z profilami

    I to już chyba lepsze?

    > poboru, historią, itd,, a nadawanie uproszczonych paczek samodzielnie
    > przez moduł jest opcjonalne, można je wyłączyć.

    I tym samym oszczędzić baterię... bo w końcu i tak ją trzeba będzie
    wymienić. Ale im później, tym chyba lepiej?
    No, ciekaw jestem, jak to wyjdzie w praniu.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 76. Data: 2013-11-24 11:42:48
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2013-11-24 11:12:50 +0100, "ACMM-033" <v...@i...pl> said:

    > I tym samym oszczędzić baterię... bo w końcu i tak ją trzeba będzie wymienić.

    Baterii się nie wymienia. Wymienia się cały wodomierz wraz z modułem
    radiowym. po 5 latach, bo taki okres legalizacji ma wodomierz jako
    urządzenie pomiarowe. Baterię się tak dobiera aby wymiana w okresie
    eksploatacji nie była konieczna.

    --
    DJ

  • 77. Data: 2013-11-25 06:08:16
    Od: Piranha <j...@g...com>

    Jarosław Sokołowski wrote:
    [...]
> [...]
    > zakresach? Fale krótkie, ultrakrótkie, tak oględnie mówiąc. Modulacje
    > też różne trzeba -- AM, SSB, FM, czy inna cholera.

    Dowolny program do SDR (darmowe, ja używam gqrx, SdrSharp też podobno jest
    świetny), a do tego FunCubeDongle Pro+ (nie darmowy, z
    http://www.funcubedongle.com/?page_id=1073). Taki zestaw daje pokrycie od
    150kHz do około 2GHz, z dziurą pomiędzy 260MHz a 410MHz.
    Taniej wyjdzie RTL Dongle z transwerterem, ale jakość takiego odbiornika
    będzie o wiele gorsza. Jeśli Cię stać na większy wydatek to albo HackRF albo
    bladeRF i transwerter. To są już sporo droższe zabawki, za to można z nich
    nadawać.

    pzdr.
    j.

  • 78. Data: 2013-11-25 10:43:05
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "ACMM-033" <v...@i...pl> napisał w wiadomości

    > I tym samym oszczędzić baterię...

    Odbiornik czynny cały czas może bardziej zużywać baterię niż nadajnik czynny
    z małym wypełnieniem.
    Teraz macie kolejne pytanie: jak często i na jakie chwile włączać odbiornik
    :)
    P.G.

  • 79. Data: 2013-11-25 11:44:53
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2013-11-25 10:43:05 +0100, =?iso-8859-2?Q?Piotr_Ga=B3ka?=

    > Użytkownik "ACMM-033" <v...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Odbiornik czynny cały czas może bardziej zużywać baterię niż nadajnik
    > czynny z małym wypełnieniem.

    Odbiornik nie musi być czynny cały czas. Też może być czynny "z
    wypełnieniem". Nadajnik z handhelda może nadawać zapytanie przez 100%
    czasu, nie musi sobie oszczędzać prądu, aż natrafi na czas w którym
    jest czynny RX odbiornika. Wówczas zaczynają tradycyjną dwustronną
    "gadkę",
    Nie robiłem tym konkretnym modułom wodomierzowym reverse-eng, ale np
    cc1101 texasa ma tryb WOR

    Wake on Radio (WOR) functionality, which enables the radio to
    periodically wake up from SLEEP mode and listen for incoming packets
    without MCU interaction. After a programmable time in RX, the chip goes
    back to the SLEEP unless a packet has been received.

    www.ti.com/lit/swra126

    --
    DJ

  • 80. Data: 2013-11-25 12:51:38
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > interaction. After a programmable time in RX, the chip goes back to the
    > SLEEP unless a packet has been received.

    Kiedyś zastosowałem wybudzanie komunikacji RS485, bo włączony odbiornik
    bierze aż 300nA.
    P.G.