  • 1. Data: 2009-08-11 09:52:30
    Temat: kupno apararu - dystrybucja niemiecka - faktura polska
    Od: "Ptas" <panskajazda[no]@poczta.[no].onet.pl>

    Witajcie,

    Planuje zakup aparatu w sklepie internetowym polskim (odbior osobisty).
    Sklep posiada aparaty z dystrybucji niemieckiej, wystawia fakture VAT, jest
    gwarancja europejska. Sprawdzalem w Canon Polska i nie bedzie problemu z
    ewentualna naprawa gwarancyjna.

    Mam dwa pytania:
    1. Czy taki zakup ma jakies minusy w porownaniu z zakupem z dysrtybucji
    polskiej (brak instrukcji PL nie ma dla mnie znaczenia)?
    2. To Canon, gwarancja 12 miesiecy. Jak to jest z kolejnymi 12 miesiacami?
    Czy to juz zalezy od sklepu? To znaczy jezeli maly sklepik, ktory moze
    zniknac z rynku to cos trace?

    Bede bardzo wdzieczny za wszelkie porady. Aparat musze kupic cholernie
    szybko a jakos brakuje go na rynku.

    Bardzo dziekuje,

    Ptas

  • 2. Data: 2009-08-11 11:15:20
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Ptas pisze:
> [...]
    > ktory moze zniknac z rynku to cos trace?
    >
    > Bede bardzo wdzieczny za wszelkie porady. Aparat musze kupic cholernie

    Gwarancja jest dobrowolna i może trwać ile sobie gwarant (najczęściej
    producent) wymyśli. Jest jeszcze odpowiedzialność za towar (jest jakaś
    fachowa nazwa tego) i tą odpowiedzialność bierze sprzedawca prowadzący
    działalność gospodarczą i trwa owa odpowiedzialność 2 lata.

    O ile wcześniej sprzedawca nie zwinie interesu.

    Jak masz fakturę to teoretycznie masz 2 lata gwarancji.

    Jak kupujesz jako osoba fizyczna to nie ma co się martwić
    Federacje konsumentów w razie czego lubią takie sprawy bo często
    sprzedawca woli oddać, naprawić niż iść do sądu, a zazwyczaj i tak jest
    na przegranej pozycji. Kupując - podmiot gospodarczy nie jest tak
    chroniony - ale jak jest dokładnie nie wiem

    Ariusz

  • 3. Data: 2009-08-11 14:55:16
    Od: "Dariusz Gasior" <d...@g...pl>

    Witam

    To co Ciebie powinno interesowac to Ustawa o szczególnych warunkach
    sprzedazy konsumenckiej z dnia 27 lipca 2002r.

    > Mam dwa pytania:
    > 1. Czy taki zakup ma jakies minusy w porownaniu z zakupem z dysrtybucji
    > polskiej (brak instrukcji PL nie ma dla mnie znaczenia)?

    No nie wiem, czy moga Ci sprzedac bez polskiej instrukcji - vide: art. 3 p.
    5 i 6 ww. ustawy (ale nigdy nie przerabialem klotni o instrukcje w j. PL).

    > 2. To Canon, gwarancja 12 miesiecy. Jak to jest z kolejnymi 12 miesiacami?

    To znaczy, ze gwarancja trwa 12 miesiecy i to na zasadach okreslonych przez
    gwaranta w karcie gwarancyjnej (vide rowniez art. 13 przytoczonej ustawy).
    Jesli zas chodzi o niezgodnosc towaru z umowa, to nalezy odwolac sie znowu
    do przytoczonej na wstepie ustawy i przyjrzec sie art. 4 p. 1
    (odpowiedzialnosc sprzedajacego za niezgodnosc towaru z umowa) oraz art. 10
    p. 1 (okres odpowiadania za niezgodnosc towaru z umowa przed kupujacym
    wynosi 2 lata z dalszymi zastrzezeniami). Szczegolowo o niezgodnosci towaru
    z umowa traktuja art. od 4 do 12 (warto sie z nimi zapoznac wraz ze
    stosownym komentarzem).
    Warto tez podkreslic, ze gwarancja nie wyklucza mozliwosci dochodzenia
    roszczenia z tytulu niezgodnosci towaru z umowa (vide art. 13 p. 4).
    Zatem nie traktuj tego jako 12 + 12 m-cy, ale jako 12 m-cy gwarancji i
    rownolegle 24 m-ce na reklamacje.

    > Czy to juz zalezy od sklepu? To znaczy jezeli maly sklepik, ktory moze
    > zniknac z rynku to cos trace?

    No tak, bedzie trudno dochodzic roszczenia z tytulu "niezgodnosci towaru z
    umowa". Przerabialismy to na przyklad przy okazji AGE Computer.

    Pozdrawiam
    Darek

    4324 (20090811) __________