  • 21. Data: 2009-12-07 12:14:56
    Temat: Re: jaka karta pamieci zakupic 8 czy 16 GB?
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > "Jacek Czerwinski" hfi8vg$gh8$...@n...onet.pl

    > Chyba 1/300 s. Według mnie dobrym czasem jest dopiero
    > 1/1000, ale 1/8000 też bym wykorzystał, gdybym mógł.

    > Ciekawe, jak sobie poradzisz z 'bracketingiem z fleszem palącym niemal
    > na ful.
    > (czyli ładującym się do kolejnego błysku kilka sekund)
    > Proponuję nieco myślenia i mniej poklatkowości. :)

    Uważam się za mało poklatkującego ;)
    Bracketing (z palca czy menu) to chyba mi sie nie zdarzył z fleszem (bo
    i po co). Jakieś świeczki, jakieś lampki, jakieś bliki, jakieś żródła
    światła w kadrze, rzeczy które nie-wiadomo-jak naświetlać. Nie idę co
    pół działki (nie ma sensu), przynajmniej całą. I akurat w tym uważam się
    za myślącego.

    Przy długich czasach inna bajka. powiedzmy po 1/4 - 1/6 sek to już nie
    ma czego szukać z drugim zdjęciem np z idacym człowiekiem bo odejdzie z
    okienka. Ale 1/8-1/20 plus ludzie, warto, bo może akurat co inne wyjdzie
    poruszone, jakiś gest, jakas dłoń, jakiś instrument itd i będzie
    plastycznie. jednak lustrzanka to utrata kontroli na ten moment. Znów,
    nie pamiętam aby więcej niż dwa. Nawet w analogu, choć rzadko, to
    robiłem (F301, nawiasem piekny "profesjonalny" dzwięk silnika i lustra),
    tu uważam warto.

    Mimo LCD w cyfrakach, nie wszystko skontrolujesz w terenie, część
    wyjdzie na kompie.

    Serię o jakiej dziś piszesz, zrobiłem ze 4-5 razy. Raz z wyboru (jakiś
    ruch) i kilka jak się-mi-samo menu przestawiło (aż widac zdziwienie w
    sekwencji kadrów skosem odjeżdzających w sufit ;) ).

    Nie uważam, by to była filozofia "seria źle skadrowanych zdjęć da dobre
    zdjęcie".

  • 22. Data: 2009-12-07 14:07:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jacek Czerwinski" hfirk9$499$...@n...onet.pl...

    > Nie uważam, by to była filozofia "seria źle skadrowanych zdjęć da dobre zdjęcie".

    Napisałem tylko tyle, że b. jest złą filozofią,
    bo nie zawsze daje się zeń skorzystać.
    Lepszą jest rozmyślne naciskanie spustu.

    Ja korzystam z b., ale chyba tylko po to, aby zauważyć, że b. nie jest potrzebny.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 23. Data: 2009-12-08 09:12:46
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > "Jacek Czerwinski" hfirk9$499$...@n...onet.pl...

    > Napisałem tylko tyle, że b. jest złą filozofią,

    Zabrzmiało jakby przepraszająco, a niepotrzebnie, z frajdą z tobą dyskutuję.

    > bo nie zawsze daje się zeń skorzystać.
    > Lepszą jest rozmyślne naciskanie spustu.
    >
    > Ja korzystam z b., ale chyba tylko po to, aby zauważyć, że b. nie jest
    > potrzebny.

    Jakby się odnieść np. do Mroczka, jednego z istotnych autorów wg
    tradycyjnego podejścia, człowiek obmierzy w te i wewte (nawet ma
    wcześniej przemyślane, co zmierzy, jak sytuacja z szybowcem), przemyśli
    i robi jedną ekspozycję która "musi wyjść" (i to na analogu - gdzie nie
    skoryguje na szybko wg histogramu). Jednak nawet on wybacza sobie rzadki
    bracketing, gdzieś jest wzmianka o kilku ekspozycjach przez całą skalę
    (ale to skrajnie trudna sytuacja).

    Czym innym jest powtórzenie nie dla ekspozycji, ale ze względu na
    sytuację (zwykle ruch).
    W jednym i drugim nie zapycham karty nadmiarowymi fotkami (tzn b.rzadko).

  • 24. Data: 2009-12-08 13:19:31
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jacek Czerwinski" hfl5aq$hoa$...@n...onet.pl

    > Czym innym jest powtórzenie nie dla ekspozycji, ale ze względu na sytuację (zwykle
    ruch).

    Bez sensu!! W tym układzie musisz trafić za pierwszym razem!

    Ze dwa latka temu pstrykam panienki.

    -- Pstryknij i mnie.
    -- OK, i pstrykam.
    -- Pstryknij raz jeszcze, może nie wyszło...

    Fotek nie pokazałem, ale dziewczynę widywałem kilka razy -- ani razu nie
    zapytała o fotkę. A fotka wyszła za pierwszym razem. :) Na analogu, na filmie.

    Jeśli b. -- to tylko ze względu na ekspozycję, nie na moment.
    W protiwpołożnym warto postawić kamerę i włączyć ją na 5 minut.
    I tak czasami wyglądają fotki -- jak poklatka. :)

    > W jednym i drugim nie zapycham karty nadmiarowymi fotkami (tzn b.rzadko).

    A ja biorę na przykład filiżankę, pstrykam, obrazem, rozświecam tak lub inaczej
    i mam tych filiżanek masę, ale do pełnej karty daleko, gdy przewalam to do kompa,
    aby pooglądać. :) Na wybiegu i 100 GB może zabraknąć. Warto mieć WiFi i bieżąco
    ładować w świat. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 25. Data: 2009-12-08 13:37:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" hfljpp$nek$...@i...gazeta.pl

    > ale ze względu na sytuację (zwykle ruch).

    W ruchu musisz trafić za pierwszym razem.

    > A ja biorę na przykład filiżankę, pstrykam, obrazem, rozświecam tak lub inaczej
    + A ja biorę na przykład filiżankę, pstrykam, obracam, rozświecam tak lub inaczej

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 26. Data: 2009-12-08 13:46:46
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > "Eneuel Leszek Ciszewski" hfljpp$nek$...@i...gazeta.pl

    > W ruchu musisz trafić za pierwszym razem.
    Pisząc to zdanie najbardziej miałem w myśli ludzi i gesty. Ruch raczej
    'dookólny'.

    > + A ja biorę na przykład filiżankę, pstrykam, obracam, rozświecam tak
    > lub inaczej

    Można to lubić, rozumiem ...

    I jeszcze zmusić ludzi by te GB oglądali ;) To jest naprawdę problem ...
    Może by założyć jakiś łańcuszek szczęścia? Obejrzałeś 10GB zdjęć, masz
    prawo wciągnąć jelenia, wciągniesz 10 jeleni i każdy obejrzał po 10GB,
    możesz coś tam ... (np. uścisk reki prezesa na tle rozwiniętego sztandaru).

    Od razu zbyt na duże karty się zwiększy.

  • 27. Data: 2009-12-08 13:54:32
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jacek Czerwinski" hfllcg$17j$...@n...onet.pl

    > Pisząc to zdanie najbardziej miałem w myśli ludzi i gesty. Ruch raczej 'dookólny'.

    Ja też.

    > Można to lubić, rozumiem ...

    To ćwiczenie. :)

    kompa, aby pooglądać. :) Na wybiegu i 100 GB może
    >>> zabraknąć. Warto mieć WiFi i bieżąco ładować w świat. :)

    > I jeszcze zmusić ludzi by te GB oglądali ;) To jest naprawdę problem ...

    Ja nie zmuszam. :) Sami oglądają -- i modlą się o to, aby mi dostawca
    netu strony nie zamknął, choć za tę stronę nie płacę od maja ubroku. :)