  • 1. Data: 2009-12-01 19:03:49
    Temat: Słabe wydruki (szare, blade) i walka z profilami kolorow...
    Od: "Marcin" <m...@N...gazeta.pl>

    Witam,
    Przeczytałem już sporo na temat profili kolorow, ale nadal nie moge zrozumiec
    zaleznosci miedzy profilami przypisanymi do roznych urzadzen, a moje wydruki
    sa caly czas beznadziejne...
    Monitor to Fujitsu-Siemens P19-2, a drukarka HP Photosmart D7160. Monitor
    powinien w miare sensownie wyswietlac zdjecia, a drukarka dosc przyzwoicie je
    drukowac. Niestety, o ile zdjecia w zywych kolorach wychodza ok, to juz
    wszlekie beze, jasne kolory, itd, wychodza szaro, blado, brzydko.
    Drukarka ma czytnik kart i jesli wloze karte z aparatu bezposrednio do
    drukarki (w drukarce - w menu urzadzenia - ustawione jest sRGB). Zdjecia sa z
    D80, albo kompaktu, tak wiec Adobe RGB nie wchodzi tu w gre.
    Na monitorze wszystko rowniez wyglada ok, ale jesli drukuje z komputera, to
    jakbym nie kombinowal, to prawie zawsze jest zle. Byc moze udalo mi sie cos
    wydrukowac w miare znosnie, ale sam juz nie wiem jaka to byla kombinacja ustawien.
    Moje pierwsze pytanie jest takie: czy drukujac z komputera (nie wazne czy to
    IfranView, Picasa, czy PSE) ma jakiekolwiek znaczenie profil kolorow
    przypisany do monitora i to co ustawione jest w monitorze?
    Aktualnie mam w menu monitora ustwaione: Native (inne opcje to Custom, sRGB,
    xxxK), a w windows jako profil przypisalem plik ze strony fujitsu-siemens dla
    mojego monitora. Pod te ustawienia dobralem jasnosc, czernie, kontrast,
    nasycenie i co tam jeszcze jest w menu monitora.
    Wszystko wyglada ladnie. Ale dzisiaj zauwazylem, ze jesli w monitorze zmienie
    kolory z Native na sRGB, to wowczas na monitorze mam takie slabe kolory jak
    pozniej na wydrukach - wiec moze tutaj jest jakis zwiazek?
    A drugie pytanie: czy drukujac w PSE (w Picasie czy Irfanie nie widzialem
    takiej opcji) lepiej ejst wybrac profil kolorow dla drukarki, czy dla
    aplikacji? Co w praktyce lepiej sie sprawdza?
    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 2. Data: 2009-12-01 20:04:02
    Od: "JackDeJack" <J...@w...pl>

    Użytkownik "Marcin" <m...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > IfranView, Picasa, czy PSE) ma jakiekolwiek znaczenie profil kolorow
    > przypisany do monitora i to co ustawione jest w monitorze?

    Nie

> [...]
    > jak
    > pozniej na wydrukach - wiec moze tutaj jest jakis zwiazek?

    Native, sRGB - poczytałeś instrukcję od monitora?
    Profil monitora nie ma wpływu na wydruki - pomijając jego wyświetlanie
    obrazu i obróbkę na podstawie tego co on pokazuje.

    > A drugie pytanie: czy drukujac w PSE (w Picasie czy Irfanie nie widzialem
    > takiej opcji) lepiej ejst wybrac profil kolorow dla drukarki, czy dla
    > aplikacji? Co w praktyce lepiej sie sprawdza?

    Jeśli masz "podpięty do drukarki" profil uzyskany w procesie jej kalibracji
    to nic nie musisz zmieniać.
    Ja na termosublimacyjnej drukuję z podglądu obrazów i faksów - przynajmniej
    w tym punkcie winda nie olewa profilu drukarki jak np.: Picasa czy soft od
    drukarki. Że o mydleniu przez Picasę nie wspominam.

    JDJ

  • 3. Data: 2009-12-02 07:33:42
    Od: Marx <M...@n...com>

    Monitor powinien miec swoj profil, ktory ustawiasz w windows. To dopiero
    polowa sukcesu, monitor skalibrowany kalibratorem dodaje do autostartu
    program, ktory bezposrednio w karcie graficznej dokonuje kalibracji.
    Jesli masz opcje sRGB, sugerowalbym pozbyc sie profilu, ktory moze
    wiecej psuc niz naprawiac, dzialac w trybie sRGB.

    Druga sprawa to drukarka. Jesli uzywasz oryginalnych tuszy i papieru,
    profile drukarki dostarczone przez HP powinny byc wystarczajace. Jesli
    tusz lub papier nie sa od HP, to moze byc potrzebna jest kalibracja
    drukarki dla tej kombinacji papier+tusz. Moze ale nie musi.

    Niektore laby udostepniaja odbitke wzorcowa, zamow sobie taka odbitke w
    dobrym labie i jednoczesnie wydrukuj na drukarce. Jesli wydruki beda sie
    znacznie roznic, na pewno winny jest brak prawidlowego profilu drukarki.
    Jesli wydruk bedzie ok, to masz problem z profilem monitora.

    Marx

  • 4. Data: 2009-12-02 11:47:49
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-12-01 20:03:49 +0100, "Marcin" <m...@N...gazeta.pl> said:

> [...]
    > drukowac. Niestety, o ile zdjecia w zywych kolorach wychodza ok, to juz
    > wszlekie beze, jasne kolory, itd, wychodza szaro, blado, brzydko.

    Pytanie podstawowe - zdjęcia po Twoich korekcjach, czy na czysto z aparatu?

> [...]
    > IfranView, Picasa, czy PSE) ma jakiekolwiek znaczenie profil kolorow
    > przypisany do monitora i to co ustawione jest w monitorze?

    Jeśli jest ustawione poprawnie, to nie. Zacznij od ograniczenia walki
    do jednej aplikacji, która ma porządny moduł CM - w tym przypadku PSE
    będzie najlepszy. Upewnij się, że przestrzeń robocza aplikacji to sRGB.
    Sprawdź czy zdjęcia mają przypisany jakiś profil, czy lecą z roboczej.
    Przy drukowaniu ustaw zarządzanie colorem przez PS i wybierz profil
    drukarki, a jeśli gdzieś są takie opcje, to powyłączaj w drukarce
    wszelkie zarządzanie kolorami, tryb sRGB itepe.

    de Fresz

  • 5. Data: 2009-12-02 16:50:01
    Od: "Marcin" <m...@g...pl>

    Dzieki za odpowiedz!

    > Pytanie podstawowe - zdjęcia po Twoich korekcjach, czy na czysto z aparatu?

    Ostatni test byl taki: zdjecie zrobilem aparatem, karte wlozylem do drukarki i
    wydrukowalem (ustawiajac w drukarce sRGB, papier hp) - wydrukowalo sie ok,
    tzn. wydaje mi sie, ze minimalnie ciemniej niz spodziewalbym sie, ale
    generalnie ok. Uzywam oryginalnych atramentow i oryginalnego papieru hp, wiec
    powinno byc ok.
    Zdjecie zgralem na dysk (na monitorze wyglada bardzo dobrze) i wydrukowalem z
    PSE (bez zadnych modyfikacji) - jakosc fatalna - blade, szare, ciemne.

    Jedyna zaleznosc jaka zauwazylem, to ze: jesli w monitorze zmienie Native na
    sRGB (nie zmieniajac profili w windowsach) to zdjecie wowczas wyglada tak zle
    jak na wydrukach z komputera - no ale profil monitora nie powinien miec
    znaczenia, chyba nie przyplatal sie gdzies indziej...

    > Upewnij się, że przestrzeń robocza aplikacji to sRGB.

    > Sprawdź czy zdjęcia mają przypisany jakiś profil, czy lecą z roboczej.

    Zdjecia z D80 czy Olympusa mju maja na pewno sRGB. Jedno ze zdjec (wyciete i
    zapisane w Picasie) nie ma profilu i PSE otwierajac je pyta jaki zastosowac -
    wybieralem sRGB. Zdjecie to drukowalem rowniez bezposrednio (nie wybierajac
    profilu) z Irfanview i tez zle wyszlo...

    > Przy drukowaniu ustaw zarządzanie colorem przez PS i wybierz profil
    > drukarki,

    Czyli w okienku wydruku w PSE mam wybrac, ze PSE zarzadza kolorami. Wowczas
    pojawia mi sie sRGB IEC61966-2.1 jako source space, moge tez wybrac profil
    drukarki. W profilu drukarki moge wybrac pomiedzy: Working RGB IEC61966-2.1,
    sRGB IEC61966-2.1, cala mase innych, ktore niewiele mi mowia, jest Adobe RGB,
    ale nie ma niczego w stylu HP Photosmart.
    Czy tutaj wybrac to Working RGB czy sRGB?

    > a jeśli gdzieś są takie opcje, to powyłączaj w drukarce
    > wszelkie zarządzanie kolorami, tryb sRGB itepe.

    W drukarce masz na mysli urzadzenie czy sterownik?
    W sterowniku moge wybrac ColorSmart sRGB, Adobe RGB i Zarządzanie kolorami
    przez Aplikacje (to ostatnie ustawia sie jesli w PSE wybiore, ze aplikacja
    zarzadza kolorami).
    W menu drukarki mam takie opcje: sRGB, Adobe RGB i Auto-select

    Dziękuję serdecznie za pomoc!

  • 6. Data: 2009-12-02 18:59:32
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    Marcin wrote:
> [...]
    > wowczas wyglada tak zle jak na wydrukach z komputera - no ale profil
    > monitora nie powinien miec znaczenia, chyba nie przyplatal sie gdzies

    na moje oko to wygląda tak, że po włożeniu karty do aparatu magiczne
    oprogramowanie w drukarce robi fiku miku ze zdjęciami żeby było ładne i
    kolorowe

    co do monitora - profil dostarczany przez producenta nic nie znaczy i nie ma
    on nic wspólnego z profilowaniem za pomocą urządzeń zewnętrznych
    jak dla mnie może go nie być

    kwestia sRGB / Native - ja bym wybrał Native

> [...]
    > Working RGB IEC61966-2.1, sRGB IEC61966-2.1, cala mase innych, ktore
    > niewiele mi mowia, jest Adobe RGB, ale nie ma niczego w stylu HP

    wymienione profile to profile ogólne - a nie drukarskie
    ich nie powinnienes używać!

    wybieranie zarządzania kolorami przez PSE jest bez sensu
    wybieraj zarządzanie przez drukarkę
    sterownik drukarki ma w sobie zaszyty profil

    jeśli używasz oryginalnych tuszów i w miarę dobrych papierów powinno być ok

    > Czy tutaj wybrac to Working RGB czy sRGB?

    sRGB

    przecież to bez sensu
    on nie ma profilu drukarki - profil jest ukryty w sterowniku
    póki nie ma profilu ma drukować z pomocą sterownika i ultra magicznymi
    funkcjami
    jak sobie profil za 100-200 zł strzeli to wtedy PSE i zarządzanie kolorem
    przez PSE

> [...]
    > wybiore, ze aplikacja zarzadza kolorami).
    > W menu drukarki mam takie opcje: sRGB, Adobe RGB i Auto-select

    ze sterownik ColorSmart sRGB
    z drukarki sRGB - pewnie obie znaczą to samo - tylko skrócono coby na
    wyświetaczu się zmieściło

    natomiast ogólnie - błąkasz bo za dużo jest "prawie"
    prawie sobie ustawiłeś monitor - ale niewiadomo co i jakie to ma odniesienie
    do prawdy

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk

  • 7. Data: 2009-12-02 19:34:00
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-12-02 19:59:32 +0100, "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl> said:

> [...]
    >
    > wybieranie zarządzania kolorami przez PSE jest bez sensu
    > wybieraj zarządzanie przez drukarkę
    > sterownik drukarki ma w sobie zaszyty profil

    I bardzo często ten sam profil jest na płycie jako .icc lub do
    ściągnięcia na www. Sterowniki drukarek czasem potrafią zafundować
    niezłe voo-doo oraz nie dają pewnych możliwości, jakie daje taki PS.
    Dlatego celem dojścia co bruździ, najlepiej jest wyeliminować wszelkie
    ćwierć-enteligentne automaty i zaufać czemuś, co wiadomo że działa
    dobrze.

    > natomiast ogólnie - błąkasz bo za dużo jest "prawie"
    > prawie sobie ustawiłeś monitor - ale niewiadomo co i jakie to ma
    > odniesienie do prawdy

    To już temat na osobny wykład, zresztą poruszany w wątku obok.

    de Fresz

  • 8. Data: 2009-12-02 19:37:32
    Od: "Marcin" <m...@g...pl>

    Dzieki za wskazowki i komentarze!

    > na moje oko to wygląda tak, że po włożeniu karty do aparatu magiczne
    > oprogramowanie w drukarce robi fiku miku ze zdjęciami żeby było ładne i
    > kolorowe

    W drukarce mam wylaczone fiku-miku (zwane tutaj photoret). Domyslnie bylo to
    rzeczywiscie ustawione i w drukarce i w sterowniku - juz dawno to
    wylaczylem, zeby nie mieszalo.

    > wybieranie zarządzania kolorami przez PSE jest bez sensu
    > wybieraj zarządzanie przez drukarkę
    > sterownik drukarki ma w sobie zaszyty profil

    Ok, to wydaje sie sensowne, domyslam sie, ze sterownik ma zaszytych wiele
    profili i steruje nimi wybierajac np. rodzaj papieru.

    > natomiast ogólnie - błąkasz bo za dużo jest "prawie"
    > prawie sobie ustawiłeś monitor - ale niewiadomo co i jakie to ma
    > odniesienie do prawdy

    Wiesz, to moje "prawie" wynika z tego, ze nie chce napisac, ze mam super i
    optymalnie wszystko ustawione, bo tak nie jest.
    Sytuacja wyglada tak, ze: robie zdjecie, drukuje bez uzycia komputera i jest
    ok, wyswietlam na monitorze i tez jest ok. Ale jakkolwiek nie chcialbym tego
    wydrukowac z komputera, to wychodzi zle. Zdjec nie obrabialem, co najwyzej
    jakies przyciecie, wyprostowanie, itp. Nie ruszalem kolorow, kontrastu,
    jasnosci, itp - niczego co moglbym popsuc wyswietlajac zdjecie na zle
    ustawionym monitorze.

    Aha, jesli wydrukuje zdjecie z plazy, lasu, czy nawet podworka to jest ok
    (pewnie te kolory drukuja sie w miare sensownie). Problem jest bardzo
    widoczny w przypadku zdjec robionych w pomieszczeniach (gdzie jest sztuczne
    swiatlo, a kolory to beze, ecru, zolte).

  • 9. Data: 2009-12-02 19:42:07
    Od: "Marcin" <m...@g...pl>

    > I bardzo często ten sam profil jest na płycie jako .icc lub do
    > ściągnięcia na www. Sterowniki drukarek czasem potrafią zafundować
    > niezłe voo-doo oraz nie dają pewnych możliwości, jakie daje taki PS.

    Ok, poszukam na plytkach i na stronie hp - moze uda mi sie cos znalezc, to
    po sprawdzam z tymi profilami.

    > To już temat na osobny wykład, zresztą poruszany w wątku obok.

    Tak, widzialem watek obok, ale ja tutaj chcialem wykluczyc monitor, bo zdjec
    nie obrabiam (rozumiem, ze obrabiajac zdjecia na zle skalibrowanym monitorze
    mozna je skutecznie popsuc). A sam po prostu zglupialem jak zmienialem
    profile kolorow monitora - ale jesli jakies fiku-miku czy voodoo w PSE czy
    Windows nie kombinuje nic z profilem monitora przy prostej czynnosci: drukuj
    zdjecie z dysku (nie obrabiane, zgrane z aparatu), to monitor moge wylaczyc
    z kregu podejrzanych.

  • 10. Data: 2009-12-02 19:47:00
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-12-02 17:50:01 +0100, "Marcin" <m...@g...pl> said:

> [...]
    > jak na wydrukach z komputera - no ale profil monitora nie powinien miec
    > znaczenia, chyba nie przyplatal sie gdzies indziej...

    Generalnie robisz tu swojemu systemowi wyświetlania niezły burdel i nie
    dziwota, że dzieją się jaja. Jeśli w monitorze ustawisz tryb sRGB, to
    taki profil powinien być w systemie, jeśli native + efekty swojego
    dłubania gammą, to profil stworzony przez narzędzie do dłubania
    powinien być ustawiony w systemie. Co generuje kolejny problem przy
    aplikacjach nie umiejących używać profili (nie wiem jak tu wypada
    Picasa czu Irfan, bo nie używam).

    > Zdjecia z D80 czy Olympusa mju maja na pewno sRGB.

    Jak to sprawdziłeś?

    > Jedno ze zdjec (wyciete i
    > zapisane w Picasie) nie ma profilu i PSE otwierajac je pyta jaki zastosowac -
    > wybieralem sRGB.

    Jeśli Picasa wcześniej to zdjęcie zinterpretowała w profilu monitora,
    to w ten sposób na sztywno zmieniasz profil, co z założenia można
    powiedzieć że jest zupełnie błędne (owszem robi się tak, ale to nie ten
    poziom i to technika z gatunku zaawansowanych).

    > Czyli w okienku wydruku w PSE mam wybrac, ze PSE zarzadza kolorami. Wowczas
    > pojawia mi sie sRGB IEC61966-2.1 jako source space,

    Tylko jeśli jesteś pewien że zdjęcie źródłowe jest właśnie w tej
    przestrzeni lub zostało do niej SKONWERTOWANE z innej przestrzeni
    źródłowej. Sprawdź jeszcze co masz ustawione w PSE jako przestrzeń
    roboczą.

> [...]
    > ale nie ma niczego w stylu HP Photosmart.
    > Czy tutaj wybrac to Working RGB czy sRGB?

    Nie, profil drukarki. Sprawdź czy nie ma na płycie lub stronie supportu
    i zainstaluj w systemie.

    > W drukarce masz na mysli urzadzenie czy sterownik?

    Sterownik, jeśli ma gdzieś jakiś panel kontrolny. Wszelkie
    pseudointeligentne automaty na OFF.

    > W sterowniku moge wybrac ColorSmart sRGB, Adobe RGB i Zarządzanie kolorami
    > przez Aplikacje (to ostatnie ustawia sie jesli w PSE wybiore, ze aplikacja
    > zarzadza kolorami).

    I to ostatnie jest właściwe.

    > W menu drukarki mam takie opcje: sRGB, Adobe RGB i Auto-select

    Sprawdź w helpie czy nie dotyczy to przypadkiem tylko sytuacji, gdy
    drukuje się bezpośrednio z karty.

    de Fresz