  • 21. Data: 2012-03-07 21:42:54
    Temat: Re: jak wyrezać dziurę
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Użyć zepsutych nożyczek i utrzymywać niskie obroty. Ręcznie. Włściwie
    > nie chodzi o nożyczki, tylko o nożyczek (w liczbie pojedynczej), czyli
    > jedno ostrze. Tym się dobrze dłubie dziurę nie tylko w plastikach, ale
    > w tekstolitach, laminatach, a nawet w aluminium. Kształt instrumentu
    > wiertniczego (skos) i ostrze są do tego akurat. Można robić jednym
    > przyrządem otwory o różnej średnicy.

    Bardzo dobra metoda - serio, choć nie każde nożyczki ładnie skrawają.
    Bywa nawet że lepiej skrawają tyłem niż ostrzem!
    Problemem może być łączenie połówek, mocno je ścisnąć.

    __
    Irek.N.

  • 22. Data: 2012-03-07 21:46:50
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Ja takie rzeczy robię ręczną frezarką z mini frezem trzpieniowym.
    > Bardzo ładnie tnie wszelkie plastiki.

    A ja 7-mio tonową z frezem palcowym, czy to coś zmienia? ;)
    Jak znajdzie ładne nożyczki - pokocha metodę, byle nie robił zbyt dużych
    dziurek. Duże nie wychodzą ładnie.

    __
    Irek.N.

  • 23. Data: 2012-03-07 22:21:17
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > czy Ktoś może walczył z dziurą w obudowie Z23?

    Z Kradexu? Toz to polistyren. Zwyklym wiertlem, tylko dobrze zamocowac w
    imadle, z obrotami nie przesadzac, bo polistyren topi sie "od
    patrzenia". Jak nie masz narzedzi, a chce Ci sie podjechac w okolice
    Piaseczna, to zapraszam.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 24. Data: 2012-03-07 23:29:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Irek N. napisał:

    > Bardzo dobra metoda - serio, choć nie każde nożyczki ładnie skrawają.
    > Bywa nawet że lepiej skrawają tyłem niż ostrzem!
    > Problemem może być łączenie połówek, mocno je ścisnąć.

    Jeszcze kiedyś wierciłem *świdrem* do drewna. Świdrem, nie wiertłem.
    Takim ręcznym. Nie pamiętam jak on się nazywa -- ślimakowy, czy jakoś tak.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2012-03-07 23:49:27
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Irek N. <j...@t...tajny.jest> napisał(a):

    > m.
    >
    > A ja 7-mio tonow=B1 z frezem palcowym, czy to co=B6 zmienia? ;)
    > Jak znajdzie =B3adne no=BFyczki - pokocha metod=EA, byle nie robi=B3 zbyt=
    > du=BFych=20
    > dziurek. Du=BFe nie wychodz=B1 =B3adnie.
    >
    > __
    > Irek.N.
    Ładne wychodzą tylko trzeba poprawić. Nawija się na ołówek papier ścierny,
    taki ze 120. Nawija się tak żeby stożek wychodził z nawijania. I wkręca w
    dziurę. Jak chwilę popracować to się otwór robi. Metoda nożyczkowa jest
    niezwykle prosta i skuteczna. Ma jednak poważną wadę. Jak trzeba zrobić otwór
    w konkretnym miejscu, czyli dokładnie. To nie da się. O tym żeby zrobić na
    przykład z 3 otwory w jednej linii można pomarzyć. Na tą okoliczność, jak nie
    miałem frezarki, robiłem szablon z blachy 1,5 - 2 mm. W stali o wiele
    dokładniej da się zrobić precyzyjnie otwory i to nie tylko okrągłe. Potem
    piłuje się lub wierci przez szablon. Jest tylko jeden szczegół. Z
    wykształcenia jestem mechanikiem. Uczony byłem na pewnym etapie trasowania,
    piłowania, wiercenia, toczenia. Z tym jest jak z jazdą na rowerze, nie
    zapomina się i to co przeraża nie mechanika dla mechanika jest proste.
    Elektronika dla mnie to dodatek do mechaniki. Same płytki, nawet
    najdoskonalsze z najbardziej sprytnymi układami są nic nie warte bez elementów
    wykonawczych. Jak elementami wykonawczymi są lampki, głośniki, ekrany to
    elektronik to opęka. Ale jak urządzenie ma fizycznie coś robić, poruszać się,
    coś przestawiać to elektronik wysiada. Nikomu nie jest potrzebny sterownik
    ramienia robota jak nie ma tego ramienia. Przemysł to załatwia kooperacją.
    Amator elektronik bez doskonałej znajomości mechaniki jest w takiej sytuacji
    bez szans. Wszystkie niepowodzenia wynikające z połączenia elektroniki z
    mechaniką według mnie wynikają z nieznajomości szeroko pojętej mechaniki
    przez elektroników. Mechanika rządzi się swoimi prawami i nie dopuszcza
    fajansiarstwa. Pytanie o otwór w obudowie jest przykładem braku znajomości
    mechaniki. Z wyjątkiem metody nożyczkowej reszta podpowiedzi jest albo byle
    jaka albo błędna. Bo jak pojawia się dobra podpowiedz żeby użyć wiertła do
    drewna to zaraz jest błąd z prędkością obrotową. W takim tworzywie bym wiercił
    wiertłem do drewna z prędkością obrotową w granicach 100obr/min. Oczywiście
    potrzebny jest statyw i konieczność unieruchomienia pudełka. Da się i zwykłym
    wiertłem do metalu. Tylko trzeba je umieć naostrzyć. A w zasadzie naostrzyć i
    w sposób kontrolowany stępić na szlifierce. Wtedy nie poderwie przy
    przechodzeniu.

  • 26. Data: 2012-03-08 15:22:22
    Od: "kk" <...@...pl>

    Użytkownik "Irek N." <j...@t...tajny.jest> napisał w wiadomości
    >A ja 7-mio tonową z frezem palcowym, czy to coś zmienia? ;)
    >Jak znajdzie ładne nożyczki - pokocha metodę, byle nie robił zbyt dużych
> [...]

    Możesz robić i widłami.

  • 27. Data: 2012-03-09 08:01:03
    Od: gary <g...@c...pl>

    > przygotowałem zagadnienie:
    > czy Ktoś może walczył z dziurą w obudowie Z23?
    > jak wyciąć taką dziurę, tylko wiertłem fi 12:
    > http://e-serwis.org/smietnik/obudowa_Z23_1.jpg
    > żeby uniknąć takiego losu:
    > http://e-serwis.org/smietnik/obudowa_Z23_2.jpg
    > ?
    Nie wiem czy mówimy o wielkoseryjnej produkcji czy o majsterkowaniu.
    Jeżeli to drugie to zastosować podstawową zasadę przy wierceniu:
    wiercić stopniowo coraz większymi średnicami.
    np: zapunktować jakimś kolcem
    fi 3
    fi 6
    fi 10
    fi 12 (bardzo wolno żeby nie postrzępić brzegów)

    Jeżeli tworzywo termoplastyczne to raczej małymi obrotami coby się nie
    obtapiało.

  • 28. Data: 2012-03-09 10:59:13
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    identifikator: 20040501 wrote:
    > przygotowałem zagadnienie:
    > czy Ktoś może walczył z dziurą w obudowie Z23?
    > jak wyciąć taką dziurę, tylko wiertłem fi 12:
> [...]

    Wietlem PIOROWYM do drewana, masz juz obudowe na testy ;) Male obroty i np
    polewanie woda by schlodzic bo sie zacznie topic i owijac w okolo wiertla...

    Problem to kijowe miejsce, polowki beda sie rozchodzic i pracowac, imadlo
    wskazane no i stojak. Powoli bez mocnego nacisku (obudowa sie ugnie, wiertlo
    zacznie skakac na laczeniu polowek). Da rade.

  • 29. Data: 2012-03-09 16:14:32
    Temat: Re: jak wyrezać dziur
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Papkin" <s...@s...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > wskazane no i stojak. Powoli bez mocnego nacisku (obudowa sie ugnie,
    > wiertlo zacznie skakac na laczeniu polowek). Da rade.

    Skoro otwór ma mieć 12 mm i być na granicy połówek,
    to jest jeszcze laubzega... :-)

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 30. Data: 2012-03-09 18:30:33
    Od: Pawel2420 <z...@n...pl>

    > Tych samych
    > wierteł używam do wiercenia w cienkich blachach miedzianych bo jeszcze
    > nie dorobiłem się wiertła stopniowanego.
    Są specjalne wiertła do miękkich materiałów. Jeśli dobrze pamiętam to
    oznaczone są jako NWMc HSS. Są inaczej zaszlifowane niż te do stali.
    Czasem można je kupić na Allegro w cenie "zwykłego" wiertła.

    Paweł