    From: "kogutek" <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: jak wyrezać dziurę
    Date: Wed, 7 Mar 2012 23:49:27 +0000 (UTC)

    Irek N. <j...@t...tajny.jest> napisał(a):

    > m.
    >
    > A ja 7-mio tonow=B1 z frezem palcowym, czy to co=B6 zmienia? ;)
    > Jak znajdzie =B3adne no=BFyczki - pokocha metod=EA, byle nie robi=B3 zbyt=
    > du=BFych=20
    > dziurek. Du=BFe nie wychodz=B1 =B3adnie.
    >
    > __
    > Irek.N.
    Ładne wychodzą tylko trzeba poprawić. Nawija się na ołówek papier ścierny,
    taki ze 120. Nawija się tak żeby stożek wychodził z nawijania. I wkręca w
    dziurę. Jak chwilę popracować to się otwór robi. Metoda nożyczkowa jest
    niezwykle prosta i skuteczna. Ma jednak poważną wadę. Jak trzeba zrobić otwór
    w konkretnym miejscu, czyli dokładnie. To nie da się. O tym żeby zrobić na
    przykład z 3 otwory w jednej linii można pomarzyć. Na tą okoliczność, jak nie
    miałem frezarki, robiłem szablon z blachy 1,5 - 2 mm. W stali o wiele
    dokładniej da się zrobić precyzyjnie otwory i to nie tylko okrągłe. Potem
    piłuje się lub wierci przez szablon. Jest tylko jeden szczegół. Z
    wykształcenia jestem mechanikiem. Uczony byłem na pewnym etapie trasowania,
    piłowania, wiercenia, toczenia. Z tym jest jak z jazdą na rowerze, nie
    zapomina się i to co przeraża nie mechanika dla mechanika jest proste.
    Elektronika dla mnie to dodatek do mechaniki. Same płytki, nawet
    najdoskonalsze z najbardziej sprytnymi układami są nic nie warte bez elementów
    wykonawczych. Jak elementami wykonawczymi są lampki, głośniki, ekrany to
    elektronik to opęka. Ale jak urządzenie ma fizycznie coś robić, poruszać się,
    coś przestawiać to elektronik wysiada. Nikomu nie jest potrzebny sterownik
    ramienia robota jak nie ma tego ramienia. Przemysł to załatwia kooperacją.
    Amator elektronik bez doskonałej znajomości mechaniki jest w takiej sytuacji
    bez szans. Wszystkie niepowodzenia wynikające z połączenia elektroniki z
    mechaniką według mnie wynikają z nieznajomości szeroko pojętej mechaniki
    przez elektroników. Mechanika rządzi się swoimi prawami i nie dopuszcza
    fajansiarstwa. Pytanie o otwór w obudowie jest przykładem braku znajomości
    mechaniki. Z wyjątkiem metody nożyczkowej reszta podpowiedzi jest albo byle
    jaka albo błędna. Bo jak pojawia się dobra podpowiedz żeby użyć wiertła do
    drewna to zaraz jest błąd z prędkością obrotową. W takim tworzywie bym wiercił
    wiertłem do drewna z prędkością obrotową w granicach 100obr/min. Oczywiście
    potrzebny jest statyw i konieczność unieruchomienia pudełka. Da się i zwykłym
    wiertłem do metalu. Tylko trzeba je umieć naostrzyć. A w zasadzie naostrzyć i
    w sposób kontrolowany stępić na szlifierce. Wtedy nie poderwie przy
    przechodzeniu.