  • 11. Data: 2012-03-07 14:17:14
    Temat: Re: jak wyrezać dziurę
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michoo napisał:

    > Użyć dobrej wiertarki, która jest w stanie utrzymać wysokie obroty.

    Użyć zepsutych nożyczek i utrzymywać niskie obroty. Ręcznie. Włściwie
    nie chodzi o nożyczki, tylko o nożyczek (w liczbie pojedynczej), czyli
    jedno ostrze. Tym się dobrze dłubie dziurę nie tylko w plastikach, ale
    w tekstolitach, laminatach, a nawet w aluminium. Kształt instrumentu
    wiertniczego (skos) i ostrze są do tego akurat. Można robić jednym
    przyrządem otwory o różnej średnicy.

    Jarek

    --
    Trzeba sobie jakoś radzić, powiedział baca zawiązując but dżdżownicą.

  • 12. Data: 2012-03-07 15:05:27
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Grzegorz Kurczyk wrote:

    > Ostrożnie ;-)

    > Duże obroty i mały nacisk. Wiertarka w stojaku, a nie w łapie :-)
    > Solidne zamocowanie materiału wierconego, aby nie wyrwało w końcowej
    > fazie wiercenia.
    http://www.specnarzedzia.pl/item41525_milwaukee_wier
    tlo_do_drewna_12mm.aspx
    Wiertło do drzewa jak w/w mocowanie w imadle wiertarką
    ze statywem lub stołową i obroty max 500/minutę, po napunktowaniu szpikulcem
    odrazu
    na gotowo wiertłem, tylko powoli żeby nie wyrwało.
    Osobiście wierciłem 60 otworów 10mm i szło idealnie.
    Próbowałem z ręki ale wyrywa i nie da rady utrzymac pod końcem wiercenia.
    --
    pzdr, j.r.

  • 13. Data: 2012-03-07 17:55:59
    Od: Adam <b...@a...pl>

    W dniu 2012-03-07 16:05, j.r. pisze:

    > Osobiście wierciłem 60 otworów 10mm i szło idealnie.
    > Próbowałem z ręki ale wyrywa i nie da rady utrzymac pod końcem wiercenia.

    W plastiku to raczej wolne obroty i odpowiednio naostrzone wiertło tak,
    żeby nie wyrywało pod koniec wiercenia. Źle naostrzone może albo wyrwać
    z zamocowania, albo wyrwać tworzywo w miejscu wiercenia. Tylko naostrzyć
    odpowiednio to trzeba umieć. No i przy większej średnicy wskazane jest
    najpierw nawiercenie wiertłem o małej średnicy np. 2mm. Zwłaszcza jak
    otwory mają być precyzyjnie zrobione. Bezpośrednie wiercenie z dużym
    prawdopodobieństwem spowoduje że otwór będzie przesunięty.

  • 14. Data: 2012-03-07 17:57:28
    Od: "kk" <...@...pl>

    Użytkownik "identifikator: 20040501" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:jj7nus$ed4$1@node2.news.atman.pl...
    > przygotowałem zagadnienie:
    > czy Ktoś może walczył z dziurą w obudowie Z23?
    > jak wyciąć taką dziurę, tylko wiertłem fi 12:
> [...]

    Ja takie rzeczy robię ręczną frezarką z mini frezem trzpieniowym.
    Bardzo ładnie tnie wszelkie plastiki.

  • 15. Data: 2012-03-07 18:21:13
    Od: "henry1" <h...@i...pl>

    Użytkownik "Mario" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Można też dać wiertło stożkowe to wtedy są łagodne przejścia z jednego
    > rozmiaru na następny nie ma obawy że będzie szarpać. Takie wiertła można
    > kupić na ellegro za kilkadziesiąt zł, a przyda się też do aluminiowych czy
    > stalowych obudów.
    > http://allegro.pl/listing.php/search?string=wiert%C5
    %82o+sto%C5%BCkowe

    > --
    > Pozdrawiam
    > MD

    Tak jak kolega napisał tylko wiertło stożkowe lub tzw. choinkowe. Takich
    używam już od dawna i nie ma problemu z otworami. Trzeba tylko nawiercić
    mały otwór pilotujący.

    Pzdr

  • 16. Data: 2012-03-07 18:21:27
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    identifikator: 20040501 pisze tak:

    > czy Ktoś może walczył z dziurą w obudowie Z23?
    > jak wyciąć taką dziurę, tylko wiertłem fi 12:

    Nożyczkami a właściwie nożycami. Im większe tym lepsze. Otwierasz je i
    napierasz. Albo choinką jeśli kogoś stać (99zł w OBI)

    Obydwa narzędzia trzymane w łapce ma się rozumieć.

    --
    Piter

  • 17. Data: 2012-03-07 18:32:40
    Od: Padre <P...@n...net>

    W dniu 2012-03-07 14:40, Grzegorz Kurczyk pisze:
    > P.S. O ile tworzywo jest dość miękkie, to można spróbować wiertłem do
    > drewna.

    Może być i twarde o ile wiertło do drewna nie jest z kompletu 10sztuk za
    5zł z hipermarketu:) Można kupić dobrej jakości albo jeszcze lepiej
    samemu wyszlifować sobie z dobrego wiertła do stali. Sam często wiercę w
    tworzywach sztucznych wiertłami do drewna z tym że dodatkowo jeszcze
    zmieniam ich profil żeby głębiej wcinało się na obwodzie w materiał
    zanim zacznie go wybierać całą powierzchnią i mocno zwężam i zaostrzam
    środek żeby się precyzyjniej dopasowało do napunktowania. Tych samych
    wierteł używam do wiercenia w cienkich blachach miedzianych bo jeszcze
    nie dorobiłem się wiertła stopniowanego.

  • 18. Data: 2012-03-07 18:47:53
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Tak jak kolega napisał tylko wiertło stożkowe lub tzw. choinkowe.

    Czyli poprawnie wiertło stopniowe, dobrej jakości mają zniechęcające ceny:)

  • 19. Data: 2012-03-07 18:50:59
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Nożyczkami a właściwie nożycami. Im większe tym lepsze. Otwierasz je i
    > napierasz. Albo choinką jeśli kogoś stać (99zł w OBI)
    >
    > Obydwa narzędzia trzymane w łapce ma się rozumieć.

    W przypadku tworzywa twardego lecz zbyt kruchego można sobie elegancko
    zainstalować nożyczki w dłoni albo w kciuku, przy odrobinie pecha nawet
    na 3cm w mięso :)

  • 20. Data: 2012-03-07 18:55:43
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Padre pisze tak:

    > W przypadku tworzywa twardego lecz zbyt kruchego można sobie
    > elegancko zainstalować nożyczki w dłoni albo w kciuku, przy
    > odrobinie pecha nawet na 3cm w mięso :)

    Jak się człowiek śpieszy to się djaabeł cieszy ;)

    --
    Piter