-
51. Data: 2011-06-17 11:40:29
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
Dnia Fri, 17 Jun 2011 11:10:58 +0200, Arek napisał(a):
>> "Intuicja" to najgorszy przyrząd pomiarowy.
>
> Zgadzam się, dlatego bardziej mnie przekonuje teoria + praktyka. Niż
> luźne gdybanie, o wirtualnej odległości od asfaltu, wpływie odległości
> klocków itp.
To bierz kredę, pompkę i sprawdź.
--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl
-
52. Data: 2011-06-17 11:52:08
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>
Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał w wiadomości
news:11wkih7rwi95j.ph2t638emy62$.dlg@40tude.net...
> Dnia Fri, 17 Jun 2011 11:10:58 +0200, Arek napisał(a):
>
>>> "Intuicja" to najgorszy przyrząd pomiarowy.
>>
>> Zgadzam się, dlatego bardziej mnie przekonuje teoria + praktyka. Niż
>> luźne gdybanie, o wirtualnej odległości od asfaltu, wpływie odległości
>> klocków itp.
>
> To bierz kredę, pompkę i sprawdź.
może ktoś w koncu odpowie mi na pytanie jak mierzą cisnienie samochody z
kontrolą cisnienia w kołach, które wykorzystują do tego czujniki ABSu i
usrednioną prędkość obrotową każdego koła?
Trzeci raz pisze w tym wątku i każdy ma jakąś teorie, ale jakoś nie potrafi
sie odnieść do tego, co od dawna stosowane bylo w niekórych autach.
Owszem nowsze i dokładniejsze systemy wykorzystują czujniki cisnienia w
samych kołach i łączą sie radiowo z autem (np. RDC w BMW) ale starsze
systemy korzystające z ABSu też działały (np RPA w BMW)
Zamiast więc dorabiać filozofie wystarczy tylko troche doczytać.
ps. sam kiedyś uważałem, ze to nie może działać, a jednak działa...
--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka
-
53. Data: 2011-06-17 11:58:03
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>
Użytkownik "Kuba (aka cita)" <y...@w...pl> napisał w wiadomości
news:itf84b$m91$1@inews.gazeta.pl...
>
> Zamiast więc dorabiać filozofie wystarczy tylko troche doczytać.
>
> ps. sam kiedyś uważałem, ze to nie może działać, a jednak działa...
w VW można nawet samemu taki system sobie dołożyć, jeśli fabrycznie go njie
bylo..
http://www.mytouran.de/html/reifendruckkontrolle.htm
l
--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka
-
54. Data: 2011-06-17 12:03:33
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>
Dnia Fri, 17 Jun 2011 11:52:08 +0200, Kuba (aka cita) napisał(a):
>> To bierz kredę, pompkę i sprawdź.
>
> może ktoś w koncu odpowie mi na pytanie jak mierzą cisnienie samochody z
> kontrolą cisnienia w kołach, które wykorzystują do tego czujniki ABSu i
> usrednioną prędkość obrotową każdego koła?
Właśnie sobie czytam white papers firm, które produkują takie systemy. Ma
to dość sporo ograniczeń i potrafi wykryć tylko spore spadki ciśnienia
(rzedu 25%). IMO są tu dwa warianty do rozpatrzenia:
- zmniejszenie się *faktycznego* obwodu koła, zwiększonego przy porządnym
dopompowaniu przez rozciągliwość materiału opony
- wykrywanie uślizgów gdy pojawi się "kapeć"
Obie rzeczy da się zrobić liczeniem impulsów, z jakąś dokładnością, po
kalibracji.
--
Borys Pogoreło
borys(#)leszno,edu,pl
-
55. Data: 2011-06-17 12:10:04
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: Arek <a...@a...pl>
W dniu 2011-06-17 11:38, wit pisze:
> Arek<a...@a...pl> wrote:
>> LOL, naprawdę niezłe, to jest chyba efekt matury giertycha?
>>
>> A jak wytłumaczysz takie zjawisko, jak w jednej oponie jest mniej
>> powietrza to zaczyna lekko ściągać?
>
> A jak wjedziesz jednym kołem w kałużę i Cię ściąga w bok, to zmienia się pod
> kałużą obwód planety czy koła, czy jeszcze jakiś inny? Zapytaj Giertycha.
>
> Otóż zmieniają się Opory toczenia.
Dziwne, bo jadąc drogą, gdzie jedna strona jest w: liściach, śniegu,
lodzie nigdy nie odnotowałem ściągania (pomijam większe prędkości ale to
już trochę inna sprawa). Ale to może dlatego, że zmienia się obwód planety.
A.
-
56. Data: 2011-06-17 12:11:20
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: "Massai" <t...@w...pl>
RoMan Mandziejewicz wrote:
> Hello Massai,
>
> Friday, June 17, 2011, 8:28:17 AM, you wrote:
>
> > Borys Pogoreło wrote:
>
> >> Dnia Thu, 16 Jun 2011 22:39:40 +0200, Cavallino napisał(a):
> >>
> >> >> Zły tok rozumowania. A jakby oś była osadzona mimośrodowo, to
> >> wpływałoby >> to na obwód opony i drogę jaką pokonuje w ciągu
> jednego >> obrotu? Na jeden >> obrót koła będzie ta sama droga (obwód
> opony). >> >
> >> > No co Ty gadasz?
> >> > Jak masz flaka to zmienia Ci się promień koła, tak czy nie?
> >>
> >> Nie.
> >>
> >> Panowie, narysujcie to sobie.
>
> > Teoretycznie miałbyś rację... ale nie jeździsz na slikach.
>
> > Klocki na oponie są w pewnych odegłościach od siebie, prawda?
> > Mniejsza ilość powietrza powoduje że opona bardziej się ugina i na
> > styku z jezdnią klocki bardziej sie do siebie zbliżają - w efekcie
> > obwód koła maleje.
>
> Na styku odległości między klockami są zawsze takie same
A to niby z czego wynika? Jak opona mocniej się ugnie (bo ma mniej
powietrza) - klocki bardziej się do siebie zbliżą.
> - bez względu
> na to, czy styka się klocków 5 czy 10. Argument do bani.
Tylko jeśli przyjmiesz że klocki stykając się z ziemią - zawsze się
"zgniatają" tak, że przerwy pomiędzy nimi zanikają.
Ale tak nie jest, bo inaczej - klocki byłyby zbędne. Skoro na styku z
ziemią mielibyśmy mieć płaską powierzchnie przylegających do siebie
klocków, to po co robić klocki - prościej slika.
--
Pozdro
Massai
-
57. Data: 2011-06-17 12:50:41
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: wit <w...@m...aei.polsl.pl>
Arek <a...@a...pl> wrote:
>> Otóż zmieniają się Opory toczenia.
>
> Dziwne, bo jadąc drogą, gdzie jedna strona jest w: liściach, śniegu,
> lodzie nigdy nie odnotowałem ściągania (pomijam większe prędkości ale to
> już trochę inna sprawa). Ale to może dlatego, że zmienia się obwód planety.
To rzeczywiście dziwne, bo na śniegu, lodzie i piasku ja akurat odnotowałem
jak najbardziej. Przez kopne liście się nie przebijałem, a te kilka co
przejechałem różnicy przeczywiście nie robiły.
Ale w kałuży odnotowałeś? To który obwód tam się zmienił?
wit
-
58. Data: 2011-06-17 12:51:23
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello Arek,
Friday, June 17, 2011, 11:09:19 AM, you wrote:
>>> A jak wytłumaczysz takie zjawisko, jak w jednej oponie jest mniej
>>> powietrza to zaczyna lekko ściągać?
>> Zwiększonymi oporami toczenia - czy to nie jest oczywiste?
> Jeżeli ściąga w jakąś stronę to możliwości są dwie:
> 1. Ta sama prędkość obrotowa, a różne obwody
> 2. Takie same obwody a różna prędkość obrotowa
> Reasumując: Ty twierdzisz, że mimo zmiany promienia obwód pozostaje ten
> sam a koło się wolniej kręci i hamując pojazd zmienia jego trakcję, a ja
> obstawiam, jednak pkt. 1 - który nadal jest dla mnie bardziej oczywisty.
Czytasz to, na co odpowiadasz? Ściąganie jest związane z większymi
oporami toczenia. Nic do tego obwód nie ma.
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
59. Data: 2011-06-17 12:59:39
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: ptoki <s...@g...com>
On Jun 16, 2:57 pm, "pavellz" <p...@p...onet.pl> wrote:
> Użytkownik "Andrzej Ława" <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał w
> wiadomościnews:itcu12$dta$3@inews.gazeta.pl...
>
> >W dniu 16.06.2011 14:25, mz pisze:
> >>http://regiomoto.pl/portal/aktualnosci/gazem-i-ham
ulcem-w-uczciwego-k...
>
> >> Ktoś wie jak można to zrobić ?
>
> > Wprowadzasz przednie koła w poślizg i tak jedziesz paląc gumy - licznik
> > pokazuje więcej, choć prędkość jest niższa.
>
> > Na pewno się nie rzuca w oczy ;->
>
> To nie łatwiej taksówkarskim sposobem spuścić trochę powietrza z kół?
> Obwód mniejszy = wyższe wskazanie, tylko nie wiem czy przy tych rzeczonych
> 15 km/h
> nie zakatowałoby się felg. :)
Ale ten usmiech to taki podpuszczajacy?
Bo spuszczenie powietrza tylko powiekszy opory.
-
60. Data: 2011-06-17 13:04:47
Temat: Re: jak oni to robią ?
Od: ptoki <s...@g...com>
On Jun 17, 11:52 am, "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl> wrote:
> U ytkownik "Borys Pogore o" <b...@p...edu.leszno> napisa w wiadomo
cinews:11wkih7rwi95j.ph2t638emy62$.dlg@40tude.net...
>
> > Dnia Fri, 17 Jun 2011 11:10:58 +0200, Arek napisa (a):
>
> >>> "Intuicja" to najgorszy przyrz d pomiarowy.
>
> >> Zgadzam si , dlatego bardziej mnie przekonuje teoria + praktyka. Ni
> >> lu ne gdybanie, o wirtualnej odleg o ci od asfaltu, wp ywie odleg o ci
> >> klock w itp.
>
> > To bierz kred , pompk i sprawd .
>
> mo e kto w koncu odpowie mi na pytanie jak mierz cisnienie samochody z
> kontrol cisnienia w ko ach, kt re wykorzystuj do tego czujniki ABSu i
> usrednion pr dko obrotow ka dego ko a?
> Trzeci raz pisze w tym w tku i ka dy ma jak teorie, ale jako nie potrafi
> sie odnie do tego, co od dawna stosowane bylo w niek rych autach.
> Owszem nowsze i dok adniejsze systemy wykorzystuj czujniki cisnienia w
> samych ko ach i cz sie radiowo z autem (np. RDC w BMW) ale starsze
> systemy korzystaj ce z ABSu te dzia a y (np RPA w BMW)
>
> Zamiast wi c dorabia filozofie wystarczy tylko troche doczyta .
>
> ps. sam kiedy uwa a em, ze to nie mo e dzia a , a jednak dzia a...
>
Moze byc tak ze sa dwa czujniki. Jeden obrotu kola a drugi
przyspieszenia korpusu samochodu.
Wtedy przy dobrze napompowanym kole nacisniecie hamulca spowoduje
prawie natychmiastowa reakcje korpusu bo kola napompowane sa
sztywniejsze niz flaki.
A w sflaczalym kole po nacisnieciu hamulca piasta kola sie zatrzyma
ale cale kolo nie bo opona sie lekko podda. W rezultacie efekt
hamowania bedzie opozniony.
Nie wiem jak jest ale tak bym zbudowal taki system.