  • 21. Data: 2009-03-12 08:50:37
    Temat: Re: hdr a Jpg
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    Mateusz Ludwin wrote:
    > Rzecze j...@a...at:

    Jakbys uruchomil myslenie to bys sie domyslil,
    ze jansal nie zrozumial przepiszczy. Tak jak Ty ;)

  • 22. Data: 2009-03-12 08:51:09
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    j...@a...at pisze:

    > z punktu widzenia odzorowania tonalnego manipulowanie krzywymi to
    > paskudna sprawa
    > jesli podnosisz gdzies krzywa lokalnie do gory to po jej lewej stronie
    > rosnie lokalni kontrast a po prawej spada.
    > Obnizajac lokalnie krzywa jest na odwrot. Czyli manipulujac krzywymi
    > zmieniamy ich ksztalt ( nychylenie ) co prowadzi rowniez do lokalnych
    > zmian kontrastu
    >
    > natomiast poprzez HDR albo lepiej mowiac wyciagi o roznej gestosci
    > ksztalt krzywej pozostaje w zasadzie niezaburzony , pozornie jakby ja
    > rozciagamy tylko.

    Ja uzyskałem coś takiego pracując tylko na tym pierwszym zaprezentowanym
    zdjęciu, prawdopodobnie robionym bracketingiem z korekcją 0 (dwa
    następne to było niedoświetlone i prześwietlone zdjęcie):
    http://images42.fotosik.pl/78/0be81fc62f25c6cf.jpg

    Chyba nie jest tak źle. Co uzyskasz tutaj zręcznym hdrem? Możesz pokazać.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Gates i Stirlitz patrzą, jak faszyści palą książki:
    - Cenzura - pomyślał Stirlitz.

  • 23. Data: 2009-03-12 08:52:17
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > mozna ale nie ma sensu
    >
    > ipeg jest 8 bitowy jak monitor i ma skale tonalna pasujaca do
    > monitora .co innego raw , ktrego skala tonalna moze przkraczac skala
    > tonalna monitora - czyli nie da sie wszystkiego na raz zobaczyc.
    > rozszerzanie ( wlasciwie jest to zawezenie )zakresu tonalengo
    > sfotografowanego obiektu nie jest w ten sposob mozliwe.
    > w gruncie rzeczy zabieg bez sensu dostaniesz to samo

    Jak sadze, pytajacemu chodzilo o skladanie HDRa z kilku,
    roznie naswietlonych zdjec, a nie majdrowaniu z jednego zdjecia.

    To ze zapisanych w JPG ma mniejsze znaczenie...

  • 24. Data: 2009-03-12 08:52:25
    Od: j...@a...at

    On 12 Mrz., 09:38, "JD" <j...@g...com> wrote:
    > Użytkownik <j...@a...at> napisał w
    wiadomościnews:0d4d29ca-f2d6-44ba-a781-cff3240b2f53@
    p11g2000yqe.googlegroups.com...

    > ???
    >
    > JD

    tak zawezenie po stronie wyjscia
    tzn doasowujesz szeroka dynamike wejscia da wezszej dynamiki wyjscia
    czyli tak na prawde ja zawezasz
    to obrazowo scisniecie fortepianu tak zeby jego dzwieki przeszly przez
    sluchawke telefoniczna.

    jesli chcesz pokazac glebokie czernie i wyokie biele np nieba , ktore
    sa na rawie , ale monitor nie jest w stanie ich przeniesc , to trzeba
    zawezic rozpietosc tonalna obrazu raw do rozpietosci tonalnej
    monitora.

    na rawie ciemne miejsca rozjasniasz - robisz wyciag , srednie tony
    pozostawiasz bez zmian - robisz wyciag , jasne tony z rawu sciemniasz
    - robisz wyciag.

    nastepnie te 3 wyciagi skladasze - w ten sposob "dopasowiejesz
    fortepian ( raw) do sluchawki telefonicznej ( monitor) "

  • 25. Data: 2009-03-12 09:09:26
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    j...@a...at wrote:

> [...]
    > czyli tak na prawde ja zawezasz
    > to obrazowo scisniecie fortepianu tak zeby jego dzwieki przeszly przez

    Ale to jest tonemapping a nie HDRI.

    Tonemapping nie wymaga HDRI.
    HDRI wymaga tonemappingu.

    :>

> [...]
    > sa na rawie , ale monitor nie jest w stanie ich przeniesc , to trzeba
    > zawezic rozpietosc tonalna obrazu raw do rozpietosci tonalnej

    HDRI nie służy do pokazywania niczego na ekranie. W ogóle to HDRI pierwotnie
    służyło do robienia czegoś takiego:

    http://www.youtube.com/watch?v=23B813DAOsM
    http://www.youtube.com/watch?v=7nKiL9MpjeA

    Dopiero jak powstało kilka ciekawych tonemapperów, ludzie zaczęli to
    wykorzystywać w fotografii.

    > na rawie ciemne miejsca rozjasniasz - robisz wyciag , srednie tony
    > pozostawiasz bez zmian - robisz wyciag , jasne tony z rawu sciemniasz
    > - robisz wyciag.
    >
    > nastepnie te 3 wyciagi skladasze

    To jakiś absurd. W ten sposób HDRI nie zadziała, nawet jeśli przyjmiemy że
    program nie czyta niczego poza JPG 8bit i w ten sposób podajemy mu rawa w kawałkach.
    Nie można wywoływać kolejnych JPG z różnymi ustawieniami krzywej.

  • 26. Data: 2009-03-12 09:22:59
    Od: j...@a...at

    On 12 Mrz., 09:51, "Paweł W." <p...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > Paweł W.
    >
    > --
    > Gates i Stirlitz patrzą, jak faszyści palą książki:

    dostaniesz lepsze zrownowazenie tonalne.
    zwroc uwage ze podrasowales kontrast.
    w zasadzie zaburzyles go w stosunku do oryginalu.
    to juz rzecz smaku , ale z punktu wiernosci tonalnej jest to
    zaburzenie - to mam na mysli.

    oczywiscie decydowac moga kryteria estetyczne i ja tez lubie rasowac
    np tutaj
    :

    http://onephoto.net/?id=565424#565424

    ale z wiernym oddaniem przejsc tonalnych ma to niewiele wspolnego.

    w zlozeniu wyciagow mozna tez zaburzac kontrast.

    no wiec zlozylem te dwa zdjecia mostu bez ingerencji troche potrwa
    zanim sie ukaza.zobaczysz sam jak zrownowazone sa przejscia tonalne -
    bez zaburzen ko9ntrastu ( podkreslam zaburzenie nie zawsze musi miec
    znaczenie pejoratywne )

    XXX

  • 27. Data: 2009-03-12 09:24:41
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    j...@a...at wrote:

    > http://onephoto.net/?id=565424#565424
    >
    > ale z wiernym oddaniem przejsc tonalnych ma to niewiele wspolnego.

    Raczej powiedz co te przepalenia i czernie mają wspólnego z używaniem HDRI...

  • 28. Data: 2009-03-12 09:27:24
    Od: j...@a...at

    On 12 Mrz., 10:09, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:

> [...]
    > --
    > Mateusz Ludwin                             mateuszl [at] gmail [dot] com

    KOlego zaden absurd tylko tak jest z zastrtzezeniem ze moga wystapic
    pewne nieporozumienia w nazewnictwie i terminologii.
    Poczytaj sobie o technikach tonorozdzielczych i patencie prof romere z
    1932 r.

    Jesli pytajacy pytal przytomnie , a zakladam ze tak jest to musi miec
    na mysli pseudoHDR - czyli juz w stosunku do zarejestrowanego przez
    matryce obrazu

    nie mam teraz czasu wiec nie moge pelniej odpisac.
    zglosze sie pozniej.
    XXX

  • 29. Data: 2009-03-12 09:31:19
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    j...@a...at wrote:

    > Jesli pytajacy pytal przytomnie , a zakladam ze tak jest to musi miec
    > na mysli pseudoHDR - czyli juz w stosunku do zarejestrowanego przez
    > matryce obrazu

    Pytający miał na myśli tonemapping, zapewne Fattala.

  • 30. Data: 2009-03-12 09:39:52
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> napisał w wiadomości

    > Jak mam ogromny podziw dla Twojej pracy zawodowej (Kombi) to
    > _bardzo_ Cie prosze - po pokazuj takich zdjec. Nigdy, nikomu.
    >
    > Mlodziez patrzy! Gotowi uwierzyc ze tak jest dobrze...

    No cóż - jak widać jednym się podoba, innym nie :-). Mam nadzieję, że
    dyskusja jest o technice, a nie o gustach.
    Nie zawsze nasz (osobisty) gust odpowiada oczekiwaniom rynku, czy aktualnie
    obowiązującym trendom, dlatego staram się poznać różne techniki, a że dają
    one możliwości takie trochę disco-polowe :-) - to czasem pozwolę sobie
    "podkręcić" suwaki na maxa.

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki
    http://foto.3n.com.pl