  • 11. Data: 2009-02-24 09:27:01
    Temat: Re: a to ja tez cos aktualnego wrzuce
    Od: Howk <p...@p...onet.pl>

    Jak dla mnie kiszka. Mimo, że fotki małe ostrość wg mnie nie teges,
    jakby af źle ustawił, chyba że tak miało być ;) czym robione? I czemu
    wszystko czarnobiałe? czy miałobyć przez to bardziej artystycznie?

  • 12. Data: 2009-02-24 09:57:36
    Od: Waldemarrr <m...@n...mojej.str>

    > Jak dla mnie kiszka. Mimo, że fotki małe ostrość wg mnie nie teges,
    > jakby af źle ustawił, chyba że tak miało być ;) czym robione? I czemu
    > wszystko czarnobiałe?

    Do AF nie mialem zastrzezen, nie wiem czemu masz takie wrazenie
    nieostrosci. Moze dlatego, ze zbyt delikatnie wyostrzone, moze dlatego,
    ze (oprocz pierwszego) na otwartym obiektywie.
    A czarno-biale nie dlatego by bylo bardziej artystyczne, ale kolor nic
    nie wnosil cennego w tej sytuacji. Lubie kolor, gdy jest on istotnym
    srodkiem wyrazu. Chocby tak jak tu:

    http://www.waldek.sewera.pl/038_sylw.htm

    http://www.waldek.sewera.pl/035_cedz.htm

    nie wyobrazam sobie pokazania tego klimatu bez koloru.

    Pozdrawiam, Waldek.

    www.waldek.sewera.pl

  • 13. Data: 2009-02-24 10:12:11
    Od: Howk <p...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > http://www.waldek.sewera.pl/038_sylw.htm
    >
    > http://www.waldek.sewera.pl/035_cedz.htm
    >
    > nie wyobrazam sobie pokazania tego klimatu bez koloru.

    Są wg mnie 2 rodzaje zdjęć. Pokazujące rzeczywistość, albo twórcze w
    których artysta stara się coś przekazać. Rzeczywistość nie jest
    czarnobiała. Stosując świadomie jakieś ulepszenie/pogorszenie foty np.
    jak u ciebie eliminując kolory whodzimy w rolę artysty. Wiadomo,
    łatwiej jest np. ponury klimat oddać w czarnobiałym niż kolorze itp. I
    wtedy albo powstaje dzieło artystyczne albo tzw. knot. I pytanie czy
    chciałeś pokazać zimę w Sosnowcu czy też błysnąć jako artysta?

  • 14. Data: 2009-02-24 10:41:05
    Od: Waldemarrr <m...@n...mojej.str>

    > Są wg mnie 2 rodzaje zdjęć. Pokazujące rzeczywistość, albo twórcze w
    > których artysta stara się coś przekazać.
    > I pytanie czy chciałeś pokazać zimę w Sosnowcu czy też błysnąć jako artysta?

    Ach, Ty dzielisz zdjęcia na pokazujące rzeczywistosc (czytam: kolor) i
    tworcze (moga byc c/b). Dla mnie Twoje podzialy sa obce dlatego tez
    roznimy sie ocenie stosowania czerni i bieli. Tak jak pisalem dla mnie
    jedynym wyznacznikiem tego czy kolor pozostawic (na ogol pozostawiem)
    jest to czy kolor wnosi jakas cenna informacje lub cenny walor do
    fotografii. A jesli kolor nie jest niezbedny to znaczy, ze jest zbedny.
    Porownam to do komina na zdjeciu: jesli nie jest na zdjeciu tematem lub
    istotnym elementem tla to najprawdopodobniej jest w kadrze zbedny. W
    przypadku komina do retuszu sie nie posuwam tylko po prostu nie robie
    zdjecia jak mi przeszkadza w kadrze. Kolor traktuje inaczej, jesli jest
    zbedny to go usune, takze na zdjeciach, ktore okresliles obcym mi
    zaszeregowaniem "pokazujace rzeczywistosc".

    Waldek.

    www.waldek.sewera.pl

  • 15. Data: 2009-02-24 11:05:03
    Od: Howk <p...@p...onet.pl>

    > Ach, Ty dzielisz zdjęcia na pokazujące rzeczywistosc (czytam: kolor) i

    źle czytasz ;)) to takie które nie zostały zniekształcone świadomie
    przez fotografa

    > tworcze (moga byc c/b). Dla mnie Twoje podzialy sa obce dlatego tez

    twórcze - zniekształcone przez fotografa, ale nie koniecznie (warunek
    nie konieczny ale wystarczający ;)

    > zdjecia jak mi przeszkadza w kadrze. Kolor traktuje inaczej, jesli jest
    > zbedny to go usune, takze na zdjeciach, ktore okresliles obcym mi
    > zaszeregowaniem "pokazujace rzeczywistosc".

    co to znaczy, że kolor jest zbędny lub niezbędny, do czego? i po co
    ingerować skoro nie ma wg Ciebie znaczenia?

  • 16. Data: 2009-02-24 13:39:14
    Od: Waldemarrr <m...@n...mojej.str>

    > źle czytasz ;)) to takie które nie zostały zniekształcone świadomie
    > przez fotografa

    Aha, czyli dla Ciebie c/b to znieksztalcenie przez fotografa.
    To tu sie roznimy, bo dla mnie to wybor techniki, tak jak moglem kiedys
    wybrac papier twardy albo miekki. Nawet w aparacie mialem od razu
    ustawione c/b by miec podglad zgodny z tym co widzialem oczami
    wyobrazni. Niestety c/b RAWa zalozyc do aparatu nie moglem.

    > co to znaczy, że kolor jest zbędny lub niezbędny, do czego? i po co
    > ingerować skoro nie ma wg Ciebie znaczenia?

    Kolor (w moim pojeciu) niezbedny jest wtedy gdy, zdjecie po jego
    usunieciu wyraznie cos traci. Dobrym przykladem jest pierwsze od gory.
    To zdjecie bez koloru praktycznie nie istnieje!

    http://www.waldek.sewera.pl/01_zab.htm

    W innych zdjeciach traktuje kolor jako podobny srodek wyrazu jak
    operowanie kadrem, glebia ostrosci. Moge wszak nietypowo skadrowac i tez
    moglbys mi zarzucic, ze "ingeruje zanadto w rzeczywistosc" bo kadr jest
    pochylony albo nieproporcjonalnie duza ilosc nieba na zdjeciu zaburza
    naturalny odbior. Moge tlo brudnego miasta ukryc w nieostrosci i tez
    moglbys powiedziec, ze falszuje rzeczywistosc. To jak? Falszowac
    nieostroscia mi wolno, a zalozeniem c/b negatywu juz nie? :-)

    Waldek

    www.waldek.sewera.pl