  • 11. Data: 2011-05-18 11:27:18
    Temat: Re: [foto] Oooj dawno nic nie pokazywalem - budowa dworca PKP
    Od: John Smith <u...@e...net>

    EMPI napisał(a):
    > Moim zdaniem fotografia czarno-biała wynika WYŁĄCZNIE z faktu, że kiedyś
    > się nie dało inaczej. Gdyby fotografia od początków swego istnienia była
    > kolorowa, to obstawiam, że wszystkie Twoje zdjęcia, które
    > zaprezentowałeś byłyby kolorowe. Ta niemożność techniczna uzyskaniu
    > koloru z przeszłości przekształciła się (moim zdaniem na siłę) w środek
    > wyrazu, który jest zdecydowanie nadużywany.

    To nie tylko tak.
    Wg mnie redukcja koloru jest podobnym środkiem jak rozmycie tła.
    Jedno i drugie, prawidłowo użyte pozwalają na uproszczenie, uporządkowanie kadru (w
    przypadku gdy kolor lub
    szczegóły w tle odciągają uwagę). Środki czasem niezbędne, a czasem tylko będące
    pójściem na skróty, na łatwiznę.

    --
    Mirek

  • 12. Data: 2011-05-18 11:39:48
    Od: "d.a.k." <d...@d...net>

    > Chcialbym zapoznac sie z opinia grupowiczow na temat zdjec, a mam ku
    > temu powody. Po pierwsze cykl bedzie mial kontynuacje, wiec chcialbym
    > wiedziec jak zdjecia odbieraja inni i byc moze zrobic cos w przyszlosci
    > lepiej. Po drugie bedzie to prawdopodobnie jedna z niewielu (jesli nie
    > jedyna) pelna dokumentacja przemian na dworcu w Katowicach, dlatego
    > dobrze by bylo aby taka dokumentacja nie byla spaprana.

    Cześć,

    Wg mnie 95% zdjęć to nic niewart złom. Po za 11 to szkoda było by mi
    czasu na kopiowanie zdjęć z karty, o obróbce nie wspominając.

    Piszesz o dokumentowaniu zmian na dworcu a dajesz link do zdjęć
    robotnika z bułką, robotnika bez bułki, robotnika z drutem, dwóch
    robotników z drutem oraz niezwykle cenne (dla ww dokumentacji) łyżki
    koparek. Nie prościej było poszukać takich zdjęć na stockach? Wartość
    dokumentacyjna podobna. Rozumiem pomysł i chęci ale większość z
    przedstawionych zdjęć jest nie na temat ;)

    Odniosę się jeszcze do koloru. Wg mnie starasz się nadać nic niewartym
    zdjęciom wartości przez pozbawienie ich koloru. Nie tędy droga. To
    prawie jak doklejanie naklejek "TURBO" na dziadowskich samochodach. Do
    tego jeszcze Twoje tłumaczenie "kolor jest zbedny wszedzie tam gdzie nie
    jest niezbedny"... może zatem wytłumacz dlaczego nagle kolor stał się
    niezbędny na 21 lub dlaczego był zbędny na 13.

    Reszta OK.

    Pozdrawiam,
    d.a.k.

  • 13. Data: 2011-05-18 11:44:16
    Od: zly <b...@N...fm>

    Dnia Wed, 18 May 2011 13:14:24 +0200, EMPI napisał(a):

    > To czemu malarze nie malowali obrazów czarno-białych ?

    Przecież malują. Są prace ołówkiem, węglem... Komiksy też często wydaje się
    białoczarne (w Japonii to norma)

    --
    marcin

  • 14. Data: 2011-05-18 11:51:58
    Od: Waldemarrr <m...@n...mojej.str>

    > Aż taki ortodoksyjny nie jestem.
    > Galeria webowa to nie stosik odbitek z labu. :-)

    Tak, ale na jednym stoliku _staram_sie pokazywac odbitki spojne pod
    wzgledem:

    1) kolorystyki
    2) wyboru obramowania
    3) wyboru proporcji kadru
    4) rodzaju papieru

    Dla przykladu: pokazujac zdjecia na stoliku uwazam za lekki zgrzyt
    pokazanie zdjec blyszczacych obok matowych - zalatuje przypadkowoscia.
    Dzisiejszy przyklad pokazal, ze nie zawsze mi sie udaje trzymac tych
    zasad ale sie staram. Rozwaze rozdzielenie koloru i c/b na dwie odrebne
    galerie tak jak to zrobilem w przypadku zdjec ze Lwowa.

    > A jakbyś przyjął w ramach całej galerii zasadę, że nie trzymasz się konkretnych
    proporcji?

    Mozna nie trzymac sie niektorych zasad i to kwestia wyboru, ktore sa dla
    kogo wazne. Ale jak sie ktos nie trzyma zadnych zasad to robi sie na
    stole balagan.

    > Dlaczego wolałeś ten temat potraktować efekciarsko zamiast "dokumentacyjnie, na
    wprost"?

    Bo ciagle sie uczymy i ciagle jestem na drodze od efekciarsko do
    efektownie? Byc moze. Bo milo jest trafiac w gust roznych odbiorcow? Byc
    moze. Ale przede wszystkim dlatego, ze moja kula u nogi w fotografii
    jest nadmierny porzadek, poukladanie, szablonowosc. Staram sie uciekac
    od tego na rozne sposoby. Czas pokaze, ktory sposob okaze sie najlepszy
    - dzis podoba mi sie jeden sposob prezentacji, za dwa lata moge zmienic
    zdanie - ale to tez forma rozwoju.

    Waldek.

    www.waldemar.katowice.pl

  • 15. Data: 2011-05-18 11:56:23
    Od: Waldemarrr <m...@n...mojej.str>

    Tratuje galerie jak stosik odbitek rozkladanych na stole. A na jednym
> [...]

    efektownie? Byc moze. Bo milo jest trafiac w gust roznych odbiorcow? Byc
    moze. Ale przede wszystkim dlatego, ze moja kula u nogi w fotografii
    jest nadmierny porzadek, poukladanie, szablonowosc, schemtycznosc.

  • 16. Data: 2011-05-18 12:33:07
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Waldemarrr napisał(a):
    > "dokumentacyjnie, na wprost"?
    >
    > Bo ciagle sie uczymy i ciagle jestem na drodze od efekciarsko do
    > efektownie?

    No to inaczej:
    Miało być efektownie, a wyszło efekciarsko?
    Jeśli tak, to dlaczego w ogóle próbowałeś estetyzować te kadry? Po co?
    Czy celem było pokazanie "fajnej kopary", pomimo, że "kopara saute" (bez przerysowań)
    była zbyt normalna jako
    obiekt zdjęcia?
    Czy wiedząc, jak ten kadr działa dalej uznajesz go za wartościowy?
    Czy celem tego zdjęcia było upiększenie świata budowy, czy dotarcie i pokazanie sedna
    tematu?
    Czy zaburzenie proporcji łyżki do reszty wnosi coś wartościowego do zdjęcia, bo jest
    Twoim osobistym
    spojrzeniem na temat, czy tylko użyciem sprawdzonej "kalki", która "działa"?

    Nie chciałbym być odebrany jako mentor, wszystkie powyższe pytania staram się zadawać
    również sobie,
    analizując własne dokonania.

    > Byc moze. Bo milo jest trafiac w gust roznych odbiorcow? Byc
    > moze. Ale przede wszystkim dlatego, ze moja kula u nogi w fotografii
    > jest nadmierny porzadek, poukladanie, szablonowosc, schemtycznosc.

    A może taka właśnie jest Twoja natura i należy to wykorzystać, np przekuwając na
    konsekwencję, spójność i
    dopracowane kadry i rygorystyczną selekcję?

    > Staram sie uciekac od tego na rozne sposoby. Czas pokaze, ktory sposob
    > okaze sie najlepszy - dzis podoba mi sie jeden sposob prezentacji, za
    > dwa lata moge zmienic zdanie - ale to tez forma rozwoju.

    Spoko, powodzenia w eksperymentowaniu.

    Pozdrawiam,
    --
    Mirek

  • 17. Data: 2011-05-18 14:53:11
    Od: Waldemarrr <m...@n...mojej.str>

> [...]
    > obiekt zdjęcia?
    > Czy zaburzenie proporcji łyżki do reszty wnosi coś wartościowego do zdjęcia

    Wartosciowe pytania. Moze zaczne od konca - nie kreci mnie pokazanie
    koparki takiej jaka jest, koparke kazdy widzial, dlatego w tym przypadku
    nie bede robil zdjec prostych, technicznych, kolorowych, bo kolor
    koparki nie ma tu znaczenia. Znaczenie dla mnie maja te zeby w koparce,
    ktore chca sie wgryzc w ziemie, sa grozne, dominujace, a przynajmniej
    tak chcialem by tak wygladaly - reszta w tych zdjeciach z koparka to
    tlo, dlatego moim zdaniem to przerysowanie jest tutaj wazne i sadze, ze
    nie przekroczylem granicy efekciarstwa ALE wlasnie po to tu jestem, by
    moje zdanie skonfrontowac z opinia innych, bo czasami moge sie zdziwic.

    Dokonujac wyboru kadrow od razu wiem, ktory ma pokazywac miejsce
    'mrocznie, dramatycznie' a ktory 'sielankowa budowe'. Gdybym robil
    wystawe na pewno te zdjecia znalazlyby sie w dwoch roznych pokojach.
    Tutaj znalazly sie obok siebie te mroczne i te estetyzujace, kolorowe i
    czarno-biale. Moze w przyszlosci pojde w tym kierunku, ze je rozdziele w
    galerii www.

    Pozdrawiam.

  • 18. Data: 2011-05-18 16:10:57
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Waldemarrr napisał(a):
> [...]
    > wystawe na pewno te zdjecia znalazlyby sie w dwoch roznych pokojach.
    > Tutaj znalazly sie obok siebie te mroczne i te estetyzujace, kolorowe i

    Nie chodzi mi o podział i ewentualny konflikt na linii mrocznie/dramatycznie vs
    sielankowo.
    Chodzi mi o to, że wszystkie zabiegi formalne (użycie koloru, czy jego brak,
    stylizacja na mrocznie,
    dramatycznie czy sielankowo) są de facto estetyzacją. Skupiasz się na formie, zamiast
    na treści. Czyli z
    reportażu robisz szopkę, fotoplastikon, kalejdoskop. Dlatego pytałem o cel robienia
    tego w taki sposób.

    --
    Mirek

  • 19. Data: 2011-05-18 17:29:56
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "EMPI" <e...@p...onet.pl> wrote:

    > To czemu malarze nie malowali obrazów czarno-białych ?

    Eeee, no, już w starożytnej Grecji była technika monochromizmu,
    stosowana i później w czasach rzymskich.

    Pozbawianie zdjęcia kolorów jest zabiegiem sztucznym, ale
    usprawiedliwionym - ludzkie postrzeganie kolorów powoduje, że kolor
    "jazgocze", wybija się na pierwszy plan i odciąga uwagę od formy,
    struktury, światłocienia, etc. Jeden z powodów, dla którego nie malujemy
    klasycznej rzeźby na krzykliwe kolory wbrew wiedzy historycznej.

    [mr.]

  • 20. Data: 2011-05-18 17:47:31
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Wed, 18 May 2011 10:42:07 +0200, Waldemarrr wrote:
    > Na stronie dostepne sa tez zdjecia dworca w chwili gdy jeszcze istnial.

    Mozna pomarudzic? :)
    Gdzie dworzec, gdzie kladka... Poszedles w detale i jakis aht[1] a nie
    pokazesz potomnym jak wygladal dworzec na chwile przed rozbiorka :-)

    PS. O zdjeciach z budowy nie pomarudze, bo codziennie tamtedy przechodze
    i wiem, ze tam się cudow nie da ukrecic :-)

    [1] Aht, jak Ahtysta.
    --
    Michał

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns