  • 1. Data: 2011-05-18 08:42:07
    Temat: [foto] Oooj dawno nic nie pokazywalem - budowa dworca PKP
    Od: Waldemarrr <m...@n...mojej.str>

    Witam.

    Chcialbym zapoznac sie z opinia grupowiczow na temat zdjec, a mam ku
    temu powody. Po pierwsze cykl bedzie mial kontynuacje, wiec chcialbym
    wiedziec jak zdjecia odbieraja inni i byc moze zrobic cos w przyszlosci
    lepiej. Po drugie bedzie to prawdopodobnie jedna z niewielu (jesli nie
    jedyna) pelna dokumentacja przemian na dworcu w Katowicach, dlatego
    dobrze by bylo aby taka dokumentacja nie byla spaprana.

    Na stronie dostepne sa tez zdjecia dworca w chwili gdy jeszcze istnial.

    Linki ponizej. Waldemarrr.

    http://www.waldemar.katowice.pl/0002_pkp_budowa/0002
    _pkp_budowa.htm

    http://www.waldek.sewera.pl/0002_pkp_budowa/0002_pkp
    _budowa.htm

    www.waldek.sewera.pl

  • 2. Data: 2011-05-18 08:59:28
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Waldemarrr napisał(a):
> [...]
    > dobrze by bylo aby taka dokumentacja nie byla spaprana.
    >
    > Na stronie dostepne sa tez zdjecia dworca w chwili gdy jeszcze istnial.

    niefajne:
    - dlaczego część B&W a część kolor - niespójne to
    - nr 19 efekciarstwo i to jeszcze niedorobione (wiem bo sam tak robię ;-))
    - nr 18 obciąłbym trochę dołu
    - powtórzenia (czyli niezdecydowanie): 1-2-12, 6-17-22
    - efekciarstwo (i plagiat): 1,2

    fajne:
    - 8, 24 (bo kurz)
    - 20 (dzięki podziałowi w połowie kadru)
    - 4 (bo blisko)
    - 12 (bo mroczne z przodu)

    trudne:
    - 5

    --
    Mirek

  • 3. Data: 2011-05-18 09:11:48
    Od: Waldemarrr <m...@n...mojej.str>

    Dzięki za opinie, wlasciwie to sie pod wieloma wzgledami zgadzam z nia.
    Mam bardzo duze opory przed mieszaniem zdjec c/b z kolorem i nie lubie
    tego. Kombinowalem jak moglem ale jednak nie udalo mi sie uzyskac
    spojnosci w tym wzgledzie. Nie wiem co masz na mysli piszac 'plagiat'.

    Pozdrawiam, Waldek.

    www.waldemar.katowice.pl

  • 4. Data: 2011-05-18 09:43:59
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Waldemarrr napisał(a):
    > Dzięki za opinie, wlasciwie to sie pod wieloma wzgledami zgadzam z nia.

    Powiedz z czym się nie zgadzasz, może faktycznie przegiąłem.
    Powiedz też, które byś zostawił jakby miało być ich 6.

    > Mam bardzo duze opory przed mieszaniem zdjec c/b z kolorem i nie lubie
    > tego. Kombinowalem jak moglem ale jednak nie udalo mi sie uzyskac
    > spojnosci w tym wzgledzie.

    No bo się trzeba zdecydować: to lub to.

    > Nie wiem co masz na mysli piszac 'plagiat'.

    Po prostu widziałem niedawno w jakiejś gazetce foto zdjęcie z łyżką koparki, z
    przerysowaną perspektywą.
    Wybrane jako foto miesiąca czy coś w tym stylu. I odniosłem wrażenie, że wprost się
    nim inspirowałeś. Jeśli
    tak nie było - odszczekuję. :-)

    Pozdrawiam,
    --
    Mirek

  • 5. Data: 2011-05-18 10:13:42
    Od: Waldemarrr <m...@n...mojej.str>

    > Powiedz z czym się nie zgadzasz, może faktycznie przegiąłem.

    Nie zgadzam sie z tym obcieciem zdjecia od dolu, bo podobnie jak warto
    stosowac zasade, ze albo c/b albo kolor i mnie samego uwiera, ze
    poszedlem tutaj na kompromis, to tak samo jestem zdania, ze jak sie
    decydujemy na jakis format kadru to trzeba byc w tym konsekwentnym. Albo
    2/3, albo kwadrat, moze byc panorama - ale konsekwentnie. Nie uznaje
    przycinania jednego zdjecia z dziesieciu, bo od razu widac, ze to nie
    wynika z koncepcji tylko autor musial "ratowac zdjecie". Albo zdjecie
    akceptuje, albo wywalam. W tym przypadku je zaakceptowalem, a samochod
    majac 'powietrze' przed soba ma dokad jechac. Oczywiscie mozemy sie
    roznic w ocenie detali.

> [...]
    przerysowaną perspektywą.
    > Wybrane jako foto miesiąca czy coś w tym stylu. I odniosłem wrażenie, że wprost się

    Nie widzialem tamtego zdjecia ale wiesz.. Taka budowa to poki co dziura
    w ziemi, pare koparek i cala w tym trudnosc. Pole manewru by zrobic
    zdjecie inne niz czysto dokumentacyjne 'na wprost' jest dosc ograniczone
    - stad pewnie kusi by siegnac po przerysowania i cos co nazywasz
    'efekciastwem' i zapewnie nie jestem pierwszy, ktory poszedl ta droga,
    stad pewnie podobienstwa - sam wspomniales, ze pewne zabiegi stosujesz.

    > Powiedz też, które byś zostawił jakby miało być ich 6.

    Moze na koniec.

    Pozdrawiam. Waldek.

    www.waldek.sewera.pl

  • 6. Data: 2011-05-18 10:23:52
    Od: Waldemarrr <m...@n...mojej.str>

    Moze powiem tak: w fotografii - w ogole, anie tylko tutaj - najbardziej
    cenie zdjecia, w ktorych 'zlapano chwile'. Ktorych nie da sie powtorzyc
    za minute, za godzine albo za rok. Jest tutaj kilka takich zdjec,
    ktorych nie da sie skopiowac na innej budowie albo w innym czasie i te
    cenie najbardziej.

    Waldek.

    www.waldemar.katowice.pl

  • 7. Data: 2011-05-18 10:44:11
    Od: EMPI <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    Nie kumam sensu robienia zdjęć czarno-białych. Kiedyś nie dało się robić
    kolorowych, potem kolorowe miały kiepskie kolory. Ale dziś można robić
    zdjęcia uzyskując prawidłowe kolory (zgodne z rzeczywistością) więc
    czemu ma służyć uparte wracanie do fotografii czarno-białej ?
    Ok, czasem może chodzić o uzyskanie efektu starych fotografii, czasem
    można się snobować, ze cz/b to jest w porównaniu do koloru Wielka
    Sztuka. Ale chyba nie w tego typu fotografii ? Człowiek widzi świat w
    kolorze i naprawdę nie rozumiem ciągot do redukowania na siłę kolorów do
    odcieni szarości.

    EMPI
    http://www.empi.art.pl

  • 8. Data: 2011-05-18 10:58:32
    Od: Waldemarrr <m...@n...mojej.str>

    > Nie kumam sensu robienia zdjęć czarno-białych.

    Fotografia nie jest tylko po to by pokazac "kawe na lawe". Nie zawsze
    chodzi o to by pokazac wszystko i zgodnie z rzeczywistoscia. Fotografia
    to nie tylko dokumentacja, czesto to sposob na wyrazenie nastroju lub
    pokazanie czegos w scisle okreslony sposob. Uzyskuje sie to miedzy
    innymi przez rezygnacje z koloru.

    Wg mnie panuje prosta zasada - kolor jest zbedny wszedzie tam gdzie nie
    jest niezbedny. I nie chodzi o snobizm albo efekciastwo. Inaczej - kolor
    jest potrzebny tylko tam, gdzie jego zastosowanie ma jakis konkretny cel.

    > Człowiek widzi świat w kolorze

    Czlowiek PATRZY w kolorze. A zauwazyles pewnie, ze ludzie patrza czasami
    na to samo a te same rzeczy postrzegaja inaczej bo im inaczej w duszy
    gra. I fotografii rowniez nie odbierajmy prawa do tego by mogla byc
    SUBIEKTYWNA, wyrazac intencje i emocje tworcy, a nie tylko byc dokumentem.

    Waldek.

    www.waldemar.katowice.pl

  • 9. Data: 2011-05-18 11:14:24
    Od: EMPI <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    > Wg mnie panuje prosta zasada - kolor jest zbedny wszedzie tam gdzie nie
    > jest niezbedny. I nie chodzi o snobizm albo efekciastwo. Inaczej - kolor
    > jest potrzebny tylko tam, gdzie jego zastosowanie ma jakis konkretny cel.

    To czemu malarze nie malowali obrazów czarno-białych ?

    Moim zdaniem fotografia czarno-biała wynika WYŁĄCZNIE z faktu, że kiedyś
    się nie dało inaczej. Gdyby fotografia od początków swego istnienia była
    kolorowa, to obstawiam, że wszystkie Twoje zdjęcia, które
    zaprezentowałeś byłyby kolorowe. Ta niemożność techniczna uzyskaniu
    koloru z przeszłości przekształciła się (moim zdaniem na siłę) w środek
    wyrazu, który jest zdecydowanie nadużywany.

    EMPI
    http://www.empi.art.pl

  • 10. Data: 2011-05-18 11:19:15
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Waldemarrr napisał(a):
    > [...] jestem zdania, ze jak sie
    > decydujemy na jakis format kadru to trzeba byc w tym konsekwentnym. Albo
    > 2/3, albo kwadrat, moze byc panorama - ale konsekwentnie.

    Aż taki ortodoksyjny nie jestem.
    Galeria webowa to nie stosik odbitek z labu. :-)

    > Nie uznaje
    > przycinania jednego zdjecia z dziesieciu, bo od razu widac, ze to nie
    > wynika z koncepcji tylko autor musial "ratowac zdjecie".

    A jakbyś przyjął w ramach całej galerii zasadę, że nie trzymasz się konkretnych
    proporcji?
    I ustanowił prymat proporcji elementów w kadrze nad ujednoliceniem samych proporcji
    kadru?

> [...]
    > 'efekciastwem' i zapewnie nie jestem pierwszy, ktory poszedl ta droga,
    > stad pewnie podobienstwa - sam wspomniales, ze pewne zabiegi stosujesz.

    Owszem efekciarstwo kusi i często ma swoją wartość (bo działa na "target").
    Dopóki spełnia swój cel, to OK.
    Gorzej, że czasem Ci je ktoś wytknie.

    Trzeba sobie samemu zadać pytanie: Czy chcę/mogę robić zdjęcia:
    a) dobre
    b) efektowne
    c) a może wystarczy, że efekciarskie

    Dlaczego wolałeś ten temat potraktować efekciarsko zamiast "dokumentacyjnie, na
    wprost"?
    (trochę imputuję, broń się)

    --
    Mirek