  • 11. Data: 2010-04-21 11:38:17
    Temat: Re: fot. architektury - problem amatora frajera
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Plenty Harmonium napisał(a):
> [...]
    > widzę 3 boki budynku,
    > wtedy momentami głupieję... często jest tak że jak zrobię zdjęcie to
    > potem okazuje
    > się że pierwszy plan jest równy (trzyma pion), a wszystko w tle lub po
    > bokach się wali...
    > mam już tego serdecznie dosyć, bo często nawet po 5 razy muszę wracać w ten
    > sam plener i cudować...
    >
    > są na to jakieś dobre poradniki, fot. architektury dla laika ? jakieś
    > zasady ?
    > szukałem dużo na google ale tam nie znalazłem żadnej dobrej teorii i

    Zasada przy klasycznych zdjęciach architektury jest prosta:
    Aparat powinien być wypoziomowany, czyli jak masz normalny aparat bez
    shiftów i tiltów to ustawiasz go tak, aby patrzył wprost na linię
    horyzontu. Wtedy to co jest pionowe wyjdzie pionowo, co jest przechylone
    wyjdzie przechylone.

    --
    Mirek

  • 12. Data: 2010-04-21 11:43:20
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-04-21 13:02:45 +0200, Mateusz Ludwin <n...@s...org> said:

    > Dokładnie tak, panorama rozwiązuje problem.

    Generując kilka innych. Takie leczenie syfa pudrem.

    de Fresz

  • 13. Data: 2010-04-21 11:55:04
    Od: John Smith <u...@e...net>

    de Fresz napisał(a):

    > Generując kilka innych. Takie leczenie syfa pudrem.

    A masz lepszą propozycję?
    Dla amatora frajera?

    --
    Mirek

  • 14. Data: 2010-04-21 13:31:24
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-04-21 13:55:04 +0200, John Smith <u...@e...net> said:

    > A masz lepszą propozycję?
    > Dla amatora frajera?

    Sprawdzić najpierw organoleptycznie, czy _rozsądne_manipulacje będą
    widoczne w formie, w jakiej chce prezentować te zdjęcia.
    Składanie "normalnego" zdjęcia z kilku to IMHO zajęcie dla ambitnych
    wariatów, którym samo takie dłubanie sprawia przyjemność lub są głęboko
    przekonani, że tego potrzebują (co nie zawsze pokrywa się z realiami).

    de Fresz

  • 15. Data: 2010-04-21 13:54:04
    Od: John Smith <u...@e...net>

    de Fresz napisał(a):
    > Składanie "normalnego" zdjęcia z kilku to IMHO zajęcie dla ambitnych
    > wariatów, którym samo takie dłubanie sprawia przyjemność lub są głęboko
    > przekonani, że tego potrzebują (co nie zawsze pokrywa się z realiami).

    Owszem.
    Przy moich 8Mpix jakbym miał zrobić porządne "Zdjęcie Architektury" w
    formacie 20x30cm z prostowanego zdjęcia, to już by mi szczegółów brakło.
    Jeżeli zdjęcia architektury oznaczają pamiątki 10x15cm, to rzeczywiście
    nie ma co kleić panoramy.
    Na razie kolega napisał, że Shift-N "sie mija z celem bo to juz stratna
    metoda - rozciaganie pikseli", więc zakładam, że wie ile pixeli potrzebuje.

    --
    Mirek

  • 16. Data: 2010-04-21 16:33:36
    Od: "Gil" <g...@o...pl>

> [...]
    > shiftów i tiltów to ustawiasz go tak, aby patrzył wprost na linię
    > horyzontu. Wtedy to co jest pionowe wyjdzie pionowo, co jest przechylone

    Dokładnie tak. Warto zawsze wejść na jakiś murek czy słupek i od razu jest wtedy
    dużo lepiej.

  • 17. Data: 2010-04-21 20:56:04
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze de Fresz:

> [...]
    > wariatów, którym samo takie dłubanie sprawia przyjemność lub są głęboko
    > przekonani, że tego potrzebują (co nie zawsze pokrywa się z realiami).

    Ale to naprawdę świetnie wychodzi.

  • 18. Data: 2010-04-22 07:09:16
    Od: "Piotr Sz." <a...@a...pl>

    > mam aparat marki Olympus E-620 (wiem, szajs) i do niego obiektywy ZD 35mm,
    > ZD 14-42 oraz ZD 40-150, czy są do tego dostępne tzw. Shifty - bym mógł
    > jakoś tą nieszczęsną architekturę normalnie
    > pofotografować przy pomocy tych obiektywów ?

    Niestety nie masz sprzetu do fotografowania architektury.
    "Prostowanie" za pomoca softu czy tez pod powiekszalnikiem, to "rzezba w
    gownie". To ze jest taka mozliwosc wcale jeszcze nie znaczy, ze nalezy jej
    namietnie uzywac. Jesli naprawde powaznie myslisz o takim gatunku
    fotografii, to inwestycja w obiektyw z przesuwna osia optyczna jest
    nieuniukniona. Wilele systemow ma w swoich zasobach takie konstrukcje.

    Piotr Sz.
    piotr(@)szkut.com
    www.szkut.com

  • 19. Data: 2010-04-22 08:42:43
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-04-22 09:09:16 +0200, "Piotr Sz." <a...@a...pl> said:

    > Jesli naprawde powaznie myslisz o takim gatunku fotografii, to
    > inwestycja w obiektyw z przesuwna osia optyczna jest nieuniukniona.
    > Wilele systemow ma w swoich zasobach takie konstrukcje.

    Czyli realnie patrząc wszystkie 2 (systemy). I w obu przypadkach szifty
    mają ogniskowe predesponujące je do używania z FF. Czyli za jedyne ~15k
    zł da się kupić idealny sprzęt dla "myślących poważnie o takiej
    fotografii". Super.

    de Fresz

  • 20. Data: 2010-04-22 08:52:27
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-04-21 22:56:04 +0200, Mateusz Ludwin <n...@s...org> said:

    > Ale to naprawdę świetnie wychodzi.

    Pitu pitu. Pokażesz jakieś swoje zdjęcia architektury, które "świetnie wyszły"?
    Bo z mojego doświadczenia w tym temacie wychodzi, że po pierwsze nawet
    najlepsiejsze stałki, choćby 50 mm, mają dystorsje, które wyłażą przy
    sklejaniu panoramy, pod postacią falujących fasad. Co więcej, te
    dystorsje są zupełnie nieliniowe, więc proste filtry, jak w Szopie czy
    Huginie nie do końca rozwiązują problem - jedyne co wydaje się mieć
    sens (jeszcze nie testowałem), jest coś pokroju PTlens, który ma
    profile dla konkretnych obiektywów.
    Druga rzecz to samo sklejanie, gdzie wychodzą różne śmiecie wynikające
    z niedokładności przeliczeń - jak jest to jakiś wodoczek, to łatwo
    można sobie to zamaskować w krzakach czy na łące, ale w architekturze
    nagle wychodzi, że płyty układające się w siatkę miejscami są węższe, a
    miejscami mają kształt trapezu i korygowanie tego to żmudna robota.
    Ale jak ktoś lubi sobie komplikować życie i/lub jego zmysł postrzegania
    pozwala pominąć takie pierdołki, jak powyżej, to śmiało, upojne godziny
    przed monitorem z pewnością dostarczą mnustfa frajdy.

    de Fresz