  • 1. Data: 2010-04-20 19:00:34
    Temat: fot. architektury - problem amatora frajera
    Od: "Plenty Harmonium" <p...@f...fake.pl>

    mam odwieczny problem z fotografowaniem architektury,
    konkretnie budynków ze średniej odległości, gdzie w oddali
    widać inne budynki, nie wiem do której ściany mam prostować
    kadr, czy do tego budynku na pierwszym planie czy do tego co stoi
    dalej, jesli do budynku na pierwszym planie to do którego boku prostować ?
    tej bliżej mnie czy tej dalej ? a jeśli stoję lekko z perspektywy to widzę 3
    boki budynku,
    wtedy momentami głupieję... często jest tak że jak zrobię zdjęcie to potem
    okazuje
    się że pierwszy plan jest równy (trzyma pion), a wszystko w tle lub po
    bokach się wali...
    mam już tego serdecznie dosyć, bo często nawet po 5 razy muszę wracać w ten
    sam plener i cudować...

    są na to jakieś dobre poradniki, fot. architektury dla laika ? jakieś zasady
    ?
    szukałem dużo na google ale tam nie znalazłem żadnej dobrej teorii i dobrego
    wytłumaczenia...

    mam aparat marki Olympus E-620 (wiem, szajs) i do niego obiektywy ZD 35mm,
    ZD 14-42 oraz ZD 40-150, czy są do tego dostępne tzw. Shifty - bym mógł
    jakoś tą nieszczęsną architekturę normalnie
    pofotografować przy pomocy tych obiektywów ?

  • 2. Data: 2010-04-20 20:10:38
    Temat: Re: fot. architektury - problem amatora frajera
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    > mam aparat marki Olympus E-620 (wiem, szajs)
    możesz na nim oglądać zrobione zdjęcia ;-) ??

    są uniwersalne np ShiftN http://www.shiftn.de/ :-)

  • 3. Data: 2010-04-20 20:48:27
    Od: "Plenty Harmonium" <p...@f...fake.pl>

    > są uniwersalne np ShiftN http://www.shiftn.de/ :-)

    to sie mija z celem bo to juz stratna metoda - rozciaganie pikseli.
    a mi chodzi o urzadzenie wpinane do aparatu posredniczace miedzy body a
    szklem.

  • 4. Data: 2010-04-20 22:58:18
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Plenty Harmonium:

    > to sie mija z celem bo to juz stratna metoda - rozciaganie pikseli.
    > a mi chodzi o urzadzenie wpinane do aparatu posredniczace miedzy body a
    > szklem.

    Nie ma szans.

    Obiektyw dedykowany do danej matrycy raczej nie pokryje tego przesunięcia.

    Mógłbyś oczywiście podpiąć coś z kołem obrazowym do 35mm albo nawet i
    więcej, ale tam znowu powstanie problem szerokiego kąta.

    Możesz iść na kompromis i nie tyle prostować w obróbce, ile wycinać stosowny
    kadr ze zdjęcia zrobionego na 14mm.

  • 5. Data: 2010-04-21 05:18:45
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał:

> [...]
    >
    > Mógłbyś oczywiście podpiąć coś z kołem obrazowym do 35mm albo nawet i
    > więcej, ale tam znowu powstanie problem szerokiego kąta.

    Poza tym obiektyw z większym polem obrazowym po pzresunięciu będzie rzurował
    na matrycę obraz skrajem swojego pola obrazowego - a większość obiektywów
    przy brzegu pola obrazowego ma gorszą rozdzielczość i większe aberracje -
    zatem i tak straty jakości będą.

    > Możesz iść na kompromis i nie tyle prostować w obróbce, ile wycinać
    stosowny
    > kadr ze zdjęcia zrobionego na 14mm.
    >[...]

    To też jest jakiś pomysł. Czy rezultaty będą lepsze niż prostowania w
    komputerze - nie wiem. Sporo zależy od jakosci obiektywu i algorytmu
    prostującego.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 6. Data: 2010-04-21 07:19:51
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Plenty Harmonium napisał(a):

    > to sie mija z celem bo to juz stratna metoda - rozciaganie pikseli.
    > a mi chodzi o urzadzenie wpinane do aparatu posredniczace miedzy body a
    > szklem.

    Sklejaj panoramy, np 2x2 zdjęcia. Albo więcej, jeśli potrzebujesz
    jeszcze większą szczegółowość finalnego zdjęcia.
    Soft darmowy do takich zabaw, w tym do "pionowania pionów" to np Hugin.

    Pozdrawiam,
    --
    Mirek

  • 7. Data: 2010-04-21 08:05:18
    Od: mb <m...@g...com>

    > a mi chodzi o urzadzenie wpinane do aparatu posredniczace miedzy body a
    > szklem.

    Urządzenie jest http://araxfoto.com/accessories/shift/
    ale niestety do innych systemów.

    Poszukaj dobrze w sieci, może do olympusa ktoś inny produkuję.

  • 8. Data: 2010-04-21 08:47:08
    Od: "Radosny" <radosny@usun_to.top67.pl>

    > Możesz iść na kompromis i nie tyle prostować w obróbce, ile wycinać
    > stosowny
    > kadr ze zdjęcia zrobionego na 14mm.

    Dokładnie. Jeśli nie brakuje Ci kąta i wystarczy mniejsza rozdzielczość, to
    rób fotki w pionie aparatem ustawionym dokładnie poziomo. Po wycięciu kadru
    masz dokładnie to samo co shift, bez żadnej korekty w komputerze.

    --
    Radosny

  • 9. Data: 2010-04-21 10:00:50
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2010-04-20 21:00:34 +0200, "Plenty Harmonium" <p...@f...fake.pl> said:

> [...]
    > kadr, czy do tego budynku na pierwszym planie czy do tego co stoi
    > dalej, jesli do budynku na pierwszym planie to do którego boku prostować ?

    Rób tak, aby Tobie się podobało. Jako że "cyfra nic nie kosztuje"
    poeksperymentuj, zrób na kilka sposobów i sam później przed monitorem
    zastanów się które Ci bardziej odpowiadają i dlaczego.
    Z Shiftem pod 4/3 będzie problem, bo oryginału brak, a wszelkie
    przejściówki pod inne systemy będą generowały problem z szerokim kątem.
    Prostowanie w komputerze sprawdza się tylko dla niedużych powiększeń,
    bo mocniejsze dygnięcie pionami powoduje masakrę w pikselach, ale z
    drugiej strony to nie będzie raczej nic bardzo widocznego w galerii www
    czy na odbitce albumowej (zakładając rozsądne kadrowanie).
    A jeśli naprawdę bardzo potrzebujesz książki, która poda Ci złotą
    zasadę "zawsze rób tak", to może lepiej pomyśl o zmianie hobby, bo w
    fotografii liczy się końcowy efekt wizualny, a nie procent zgodności z
    "idealnym wzorcem".

    de Fresz

  • 10. Data: 2010-04-21 11:02:45
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    John Smith wrote:

    > Sklejaj panoramy, np 2x2 zdjęcia. Albo więcej, jeśli potrzebujesz
    > jeszcze większą szczegółowość finalnego zdjęcia.
    > Soft darmowy do takich zabaw, w tym do "pionowania pionów" to np Hugin.

    Dokładnie tak, panorama rozwiązuje problem.