  • 21. Data: 2011-10-21 22:41:53
    Temat: Re: dane na dyskach ssd
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > 2) Wymazywanie danych nie ma sensu, bo sterownik nośnika prawdo-
    > podobnie zapisze zera, które miały wymazać dane z nośnika
    > w innym miejscu niż te dane, więc w efekcie nic nie ulegnie
    > wymazaniu.

    A jeśli jednokrotnie zapisze się zerami (lub innymi danymi) cały dysk SSD? Czy
    to wystarczy?

    > 4) Jedynym pewnym sposobem usunięcia danych z SSD jest wyma-
    > zanie całego nośnika narzędziem producenta.

    Dlaczego narzędziem producenta? Co takie narzędzie robi, czego nie umie zrobić
    zwykłe wypełnienie całego nośnika losowymi danymi?

    Które dane na SSD są "lepiej skasowane" (w sensie bezp.) - dane nadpisane nowymi
    (choćby zerami), czy dane strimowane? (cały czas mam na myśli cały nośni, więc
    odpada problem tego, że kontroler zrobi zapis w innym ficzycznie sektorze, niż
    myśli system operacyjny).

    latet

  • 22. Data: 2011-10-22 14:57:32
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Andrzej" 4...@w...pl

    > ja na SSD trzymam system, który i tak odtwarzam raz na tydzień

    Trochę często. Ja bym odtwarzał tylko częściowo, aby zaoszczędzić dysk.
    To raz. A zero... Jaki masz system? Bo WXP można zmieści z powodzeniem
    na 1 GiB -- wliczając w to wszelkie łaty, serwispaki, poprawki... I taki
    system można by ładować do RAMdysku, a koszt 1 GiB (powiedzmy -- 2 GiB,
    aby mieć komfortowe warunki!!!) jest znikomy. :) Gdyby miało to sens,
    mocniej bym odchudził system, ale na HDD nie ma to sensu.

    Z RAMdysku jest znacznie szybciej niż z najszybszego SSD.

    Zatem zamiast SSD można wrzucić 16 GiB RAMek oraz szybki HDD (wyłączany,
    gdy nie jest potrzebny, aby nie hałasował) i mieć święty spokój!!!

    > (nie mam propramu antywirusowego)
    > więc jak dysk mi padnie to będzie to dla mnie bez różnicy.
    > Wymienię na nowy i po kłopocie.
    > HDD 2T mam już jako zewnętrzny i zdala od komputera by nie hałasował.
    > Tak trzymam dane.
    > Tak więc wszystko to kwesta organizacji.

    > ale przy HDD system odpala się w 30s, a z SSD 12s :)

    U mnie W7Starter budzi się w niespełna 3 sekundy -- 2 do 3.
    A mam dysk Seagate 7200 rpm.

    Po 3 sekundach jest już wybudzony do końca.
    Po 2 -- zazwyczaj jeszcze czegoś mu do szczęścia brakuje.
    Dzięki temu mogę usypiać bardzo często? -- niezupełnie, bo usypianie trwa długo.
    Ale mogę dość często -- kilkanaście razy dziennie (średnio) to żaden wyczyn. :)

    Ale przy innym dysku (Toshibie wyjętej z obudowy
    PALantinum ;) -- czy jakoś podobnie) ten czas był 3 razy dłuższy.

    (było około 7 sekund)

    > otwarcie przeglądarki na SSD można porównać do otwarcia

    Jakie otwarcie? Po co ją otwierać?

    U mnie stale otwarta jest jakaś, a czasami kilka naraz, bo w tej
    filmy z tej strony nie chodzą (bo ta nie wspiera czegoś -- opera
    bodajże jakiś czas nie wspierała silwerlajta a wspierała IE oraz
    chroma_i_ułomna...) a w tamtej nie chodzą filmy z innej strony,
    ta nie wyświetla poprawnie tego (bo czegoś tam nie wspiera czy
    nie zapewnia lub nawet zapewnia, ale nie zapamiętuje haseł
    i innych wpisywanych stale informacji) a tamta źle współpracuje
    z czymś innym...

    > notatnika w SSD No i nie hałasuje.

    To tak. Zwłaszcza wtedy jest to przykre, gdy włączy się sporo komputerów
    naraz w ,,środku'' (czasowym -- rzecz jasna) nocy, gdy jest cicho dookoła. :)
    W dzień to żaden problem.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 23. Data: 2011-10-22 15:22:37
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 22.10.2011 00:20, m4rkiz wrote:

    > nic nie odczyta bo dane sa szyfrowane przez kontroler

    A klucz wpisujesz z palca po kazdym uruchomieniu dysku?

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 24. Data: 2011-10-22 15:32:10
    Od: Andrzej <a...@w...pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > "Andrzej" 4...@w...pl

    > Trochę często. Ja bym odtwarzał tylko częściowo, aby zaoszczędzić dysk.

    no może przesadziłem, ale tak średno raz na miesiąc
    system mam podzielony, na C mam ten glowny rdzeń systemu
    i to odtwarzam, a na D mam programy itp.
    To zostawiam w spokoju.

    > To raz. A zero... Jaki masz system?

    Win7
    po spakowaniu (ghostem) wychodzi 5 GB

    > U mnie W7Starter budzi się w niespełna 3 sekundy -- 2 do 3.
    > A mam dysk Seagate 7200 rpm.

    ja systemu nie mogę zasypiać, bo mam kartę SAT, która na to nie pozwala :(
    Tak więc system muszę startować od zera.
    Przy SSD odczuwam więc dużą ulgę

  • 25. Data: 2011-10-22 16:28:09
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Rafał Łukawski" <r...@l...pl> napisał w wiadomości

    > przewidziana na okreslona liczbe cykli zapisu. SSD w zastosowaniach
    > enterprise na pewno znajdzie zastosowanie, no ale trzeba brac pod uwage
    > w/w ograniczenie (Jakies specyficzne obszary z mala liczba zapisow i duza
    > odczytow)

    Enterprise SSD są już od dawna, podstawową różnica jest zastosowanie komórek
    jednopoziomowych w stosunku do dwupoziomowych w tańszych modelach.

  • 26. Data: 2011-10-22 18:20:10
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Andrzej" 4...@w...pl

    > no może przesadziłem, ale tak średno raz na miesiąc

    Jak ja postawiłem system w sierpniu 2008 (kiedy kupiłem notebook) to do
    dzisiaj go mam -- na dodatek część rejestru pochodzi z zupełnie innego WXP,
    z innego komputera, a nawet nie z WXP, ale z WME i z W9x. Obok niego mam masę
    innych, klonowanych i zupełnie innych... Ale ten (z którego piszę teraz)
    pochodzi z początku tego komputera.

    Przeszedł kilkakrotną zmianę dysku -- raz na ten sam (komputer był
    serwisie, więc dysk wyczyściłem) później na inny taki sam (komputer
    był w serwisie kolejny raz i wówczas dano mi nowy dysk, ale taki sam)
    i trzeci raz na zupełnie inny dysk -- błysk Seagate. :)

    Tak jest z WXP na notebooku. W7Starter na netbooku też był wielokrotnie
    przenoszony z dysku na inny dysk, ale ma także zupełnie inne ,,wydania''
    obok siebie... I też jeden z tych W7S mam od początku, to znaczy nieco
    ponad rok.

    > system mam podzielony, na C mam ten glowny rdzeń systemu
    > i to odtwarzam, a na D mam programy itp.
    > To zostawiam w spokoju.

    > Win7
    > po spakowaniu (ghostem) wychodzi 5 GB

    Ale po rozpakowaniu wychodzi więcej, ponadto trzeba zostawić
    trochę wolnego miejsca na wszelki wypadek i miejsce na hibernację. :)

    > ja systemu nie mogę zasypiać,

    Bywa. :)

    > bo mam kartę SAT, która na to nie pozwala :(

    A hibernować możesz?

  • 27. Data: 2011-10-22 19:15:29
    Od: Andrzej <a...@w...pl>

    > A hibernować możesz?

    mam wyłączoną hibernacje, ale przy dyskach SSD nie zaleca się tego zabiegu
    bo przecież całą zawartość RAMu trzeba na dysku zapisać.

  • 28. Data: 2011-10-22 21:54:47
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    Tomasz Chmielewski wrote:

    > A klucz wpisujesz z palca po kazdym uruchomieniu dysku?

    klucz jest w kontrolerze

    "bezposrednie podpiecie pod pamiec flash" wspomniane wyzej
    pozwoli odczytac jedynie dane zaszyfrowane

    dostep do dysku mozna zablokowac ustawiajac haslo w biosie,
    kazdy wspolczesny bios i dysk obsluguje SET SECURITY co sprawia
    ze bez hasla nie da sie danych obejrzec w zaden domowy sposob

  • 29. Data: 2011-10-22 22:19:16
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Andrzej" 4...@w...pl

    > mam wyłączoną hibernacje, ale przy dyskach SSD nie zaleca się tego zabiegu
    > bo przecież całą zawartość RAMu trzeba na dysku zapisać.

    No tak... A jeśli padnie dysk -- jak odzyskać stan z chwili hibernacji. ;)

    "Andrzej" 4...@w...pl

    > ja na SSD trzymam system, który i tak odtwarzam raz na tydzień
    > (nie mam propramu antywirusowego)
    > więc jak dysk mi padnie to będzie to dla mnie bez różnicy.
    ^^^^^^^^^^^^^^^

  • 30. Data: 2011-10-23 10:02:31
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 22.10.2011 23:54, m4rkiz pisze:
    > klucz jest w kontrolerze

    Weź pod uwagę, że IMHO większość osób pytających o szyfrowanie
    i trwałe kasowanie danych ma raczej na uwadze niemożność od-
    czytania danych na tym komputerze, podczas normalnej pracy
    (przez inne osoby, w tym np. kontrolę mediów/oprogramowania),
    a nie bezpieczeństwo danych w przypadku kradzieży lub sprze-
    daży samego nośnika danych. A klucz uzgodniony przez BIOS i
    sterownik dysku i nie wpisywany z palca przy każdym urucho-
    mieniu komputera jest w takim przypadku po prostu do niczego.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./