  • 1. Data: 2009-04-24 10:12:23
    Temat: [cross] wydruk z atramentowki (HP B8550) zamiast proofa?
    Od: "Jacek Bronowski" <f...@r...pl>

    Witam

    Rozważam kupno drukarki atramentowej A3 (do innych celow, glownie zdjecia) i
    zastanawiam sie przy okazji czy z takiej przecietnej drukarki - HP
    Photosmart B8550 - jestem w stanie uzyskac wydruki z pdfa o jakosci
    odwzorowania kolorow i szczegolow porownywalnej z wykonaniem proofa?
    Oczywiscie rozumiem ze trzeba by wykonac jakies profilowanie itp, ale czy to
    jest realne czy nie?
    Ma ktos wogole jakies doswiadczeniez tadrukarka?

    Bede wdzieczny za porady.

    pozdr.
    Jacek Bronowski
    --
    Baza fotografii krajoznawczej - www.foto-baza.pl - f...@f...pl
    Aktualnie 12 533 zdjęcia z 19 krajów.

  • 2. Data: 2009-04-24 12:08:43
    Od: "ALex /M.I.D. Dept/ (Jarosław Ignatowski)" <a...@g...torun.pl>

    Jacek Bronowski pisze:
> [...]
    > odwzorowania kolorow i szczegolow porownywalnej z wykonaniem proofa?
    > Oczywiscie rozumiem ze trzeba by wykonac jakies profilowanie itp, ale czy to

    Jest realne o ile na ripa wydasz 3x tyle co na drukarkę :)
    Zresztą chyba ten model nie jest wspierany przez EFI, Proofmastera,
    Orisa więc zostaje profilowanie RGB. Otrzymasz ładne wydruki nijak nie
    przystające do tego co będzie się działo na blachach :)

    ALex

  • 3. Data: 2009-04-24 12:16:14
    Temat: Re: wydruk z atramentowki (HP B8550) zamiast proofa?
    Od: Carrie <c...@g...com>

    On 24 Kwi, 12:12, "Jacek Bronowski" <f...@r...pl> wrote:
> [...]
    > jest realne czy nie?
    > Ma ktos wogole jakies doswiadczeniez tadrukarka?

    O samej drukarce się nie wypowiem, natomiast co do proofa, wydaje mi
    się, że niezbędne jest oprogramowanie do proofingu. Nie tylko sprzęt
    do kalibracji, ale - może przede wszystkim - procesor, który będzie
    przetwarzał pliki w odpowiedni sposób. Poza tym jeszcze trzeba mieć
    odpowiedni papier; mamy w firmie Epsona do proofów i rolkę papieru
    fotograficznego, który, zdaniem speca od CM, kompletnie się nie nadaje
    do druku proofów, chociaż zdjęcia wychodzą na nim bardzo ładnie :)

    Pozdrawiam, Carrie

  • 4. Data: 2009-04-24 12:33:55
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > Orisa więc zostaje profilowanie RGB. Otrzymasz ładne wydruki nijak nie
    > przystające do tego co będzie się działo na blachach :)

    Z powodu bo?

  • 5. Data: 2009-04-24 17:34:03
    Od: "ALex /M.I.D. Dept/ (Jarosław Ignatowski)" <a...@g...torun.pl>

    Jakub Jewuła pisze:
    /.../

    > Z powodu bo?

    Kuba, masz duże doświadczenie, pamiętam jak lata temu obsmyczyłeś 1290
    by robiła za prufiarkę. Jeśli ma się świadomość fakapów, można drukować
    na "proofy" z drukarki RGB, tym niemniej cuda czasami się dzieją. Choćby
    kolory o niskim nasyceniu (lub budowane kolor (1-2 składowe) + czarny)
    są separowane wg wewnętrznej krzywej separacji drukarki i już mamy
    odjazd praktycznie niemożliwy do skorygowania na maszynie. Na ripie
    (pomimo przeliczania w lab) mamy kontrolę nad sposobem generowania
    czerni (czy to poprzez krzywą separacji w profilu prufiarki, czy też
    poprzez przeniesienie charakteru kanału poprzez device link).

    Jako ciekawostka: znam przypadek freelancera który aby uwiarygodnić
    wydruki dodaje z łapy stopkę colorproofa.

    ALex

  • 6. Data: 2009-04-24 17:48:07
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > sposobem generowania czerni (czy to poprzez krzywą separacji w
    > profilu prufiarki, czy też poprzez przeniesienie charakteru kanału

    I co ma niby z wynikac z tego jak jest generowany czarny? :)

    Jesli dane pole koloru na "wydruku" odpowiada (wg. urzadzenia
    pomiarowego) kolorowi z pliku (oczywiscie w granicach tolerowanego
    bledu) to nie ma zadnego znaczenia czy dany kolor powstal tak czy siak.

    W koncu co robi <bacznosc>RIP<spocznij>? Nic innego jak drukuje plik
    w danej (symulowanej) przestrzeni barwnej wykorzystujac przestrzen
    barwna konkretnego urzadzenia (w tym wypadku oprofilowanej drukarki
    atramentowej). Na szczescie dobre drukarki atramentowe maja
    przestrzen barwna wieksza niz offsetowy CMYK wiec jest latwiej :)

    Co robi taki Photoshop majac profil urzadenia symulowanego
    i urzadzenia na ktorym drukujemy faktycznie? Ano robi to samo :)

    Jedyna istotna roznica to mozliwosc linearyzowania drukarki
    jesli jest sterowana przez RIPa. Ale jakos przy wspolczesnych
    dobrych drukarkach nie widze istotnej roznicy po oprofilowaniu
    Epsona nie-ninearyzowanego (profil RGB) i linearyzowanego np.
    Bestem (profil CMYK). Roznica byla, ale z 10 lat temu ;)

    > Jako ciekawostka: znam przypadek freelancera który aby uwiarygodnić
    > wydruki dodaje z łapy stopkę colorproofa.

    Nie do konca rozumiem, ale nie zaprzeczam ;)

  • 7. Data: 2009-04-24 18:03:13
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-04-24 12:12:23 +0200, "Jacek Bronowski" <f...@r...pl> said:

> [...]
    > Photosmart B8550 - jestem w stanie uzyskac wydruki z pdfa o jakosci
    > odwzorowania kolorow i szczegolow porownywalnej z wykonaniem proofa?

    Powinno się udać, przy odrobienie wysiłku. No dobra, znacznie więcej
    niż "odrobine". Plus dojdą pewne upierdliwości z puszczaniem prac,
    problemy z pantonami itede.

    > Oczywiscie rozumiem ze trzeba by wykonac jakies profilowanie itp

    No właśnie to "jakieś profilowanie" jest w tym wszystkim najistotniejsze.

    de Fresz

  • 8. Data: 2009-04-24 19:13:12
    Od: "ALex /M.I.D. Dept/ (Jarosław Ignatowski)" <a...@g...torun.pl>

    Jakub Jewuła pisze:
    /.../

    Kolorymetrycznie tak, ale weź taki wyplot pod inne źródło światła.
    Przyczepiłem się do czarnego bo jest najmniej podatny na metameryzm.

    > Nie do konca rozumiem, ale nie zaprzeczam ;)

    Człowiek robił standardowo do każdej zakończonej pracy wydruki z plujki.
    Klient potraktował to jako proof, wysłał do drukarni, nakład był zwalony
    z winy drukarni ale argumentem na kontrę było to, że nie dostarczono
    proofa. Kupił podłoża EFI (nieznacznie droższe od Epsona zresztą),
    sprofilował (ma I1), zrobił stopkę przypominającą układem stopkę EFI.
    Nie ma naklejek certyfikacji oczywiście. To wystarcza by zabezpieczyć
    się przed pomysłowością klienta (który nie zamawiał proofa).
    Klasyczny dupochron, nie rozpatruję tego moralnie.

    ALex

  • 9. Data: 2009-04-25 07:37:45
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > /.../
    >
    > Kolorymetrycznie tak, ale weź taki wyplot pod inne źródło światła.
    > Przyczepiłem się do czarnego bo jest najmniej podatny na metameryzm.

    Cos takiego jak przyzwoite oswietlenie to chyba podstawa
    przy ocenianiu druku i proofow? Gdyby tak nie bylo ktos
    moglby wpasc na pomysl oceniania pracy przy swieczce ;)

  • 10. Data: 2009-04-25 15:39:50
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek Bronowski" <f...@r...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > to jest realne czy nie?
    > Ma ktos wogole jakies doswiadczeniez tadrukarka?

    Jeżeli będziesz kupował - wybierz 8850 a nie 8550.
    8850 jest droższa, ale zwróci się ta różnica po 2-3 wymianach tuszy.
    Poza tym ma autokalibrację (wbudowany densytometr) więc powinno być kapelkę
    stabilniej.