  • 21. Data: 2011-07-20 17:34:54
    Temat: Re: bity nie bajty > do PC
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Ale pasmo szersze prawie 7-krotnie i 16 bitów zamiast 8. A
    > potrzebujemy zaledwie 9600bps. To nawet na 4-punktowej PSK daje ledwie
    > 4800bd. O QAM przez litość nie wspomnę...

    No dobra, ale dane zasuwają nagie NRZI. Transkoder pewnie możliwy, ale chyba
    wątkodawca nie chce czegoś takiego (ja bym nie chciał). To już lepiej
    dodatkowy hardware jak pisał Michał.

    > FSK daje fatalne wyniki. Na FSK ostatnia implementacja miała 300bps w
    > paśmie telefonicznym.

    no nie. 1200/75 też było :-).

    > Czyli da się. Ale NRZI kodowałbym jednak w jakimś FM.

    Ja też, ale się nie dało. Był magnetowid z 3 kanałami dźwiękowymi. Przerobić
    się nie dało. 11kHz modulacji nie pasowało do 20kHz max. pasma przenoszenia.
    Próbowałem też RTZ, ale wtedy mieliśmy 22kHz, a to było za dużo.

    Waldek

  • 22. Data: 2011-07-20 18:12:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Waldemar,

    Wednesday, July 20, 2011, 7:34:54 PM, you wrote:

    [...]

    > No dobra, ale dane zasuwają nagie NRZI. Transkoder pewnie możliwy, ale chyba
    > wątkodawca nie chce czegoś takiego (ja bym nie chciał). To już lepiej
    > dodatkowy hardware jak pisał Michał.

    Czysta PSK nie boi się NRZI.

    > no nie. 1200/75 też było :-).

    OMG, a kto tego używał? I kiedy?

    > Ja też, ale się nie dało. Był magnetowid z 3 kanałami dźwiękowymi. Przerobić
    > się nie dało. 11kHz modulacji nie pasowało do 20kHz max. pasma przenoszenia.
    > Próbowałem też RTZ, ale wtedy mieliśmy 22kHz, a to było za dużo.

    Dodanie paru bitów spowodowało podwojenie modulacji? Dziwne...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 23. Data: 2011-07-20 18:23:32
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Hello Waldemar,
    >
    > Wednesday, July 20, 2011, 7:34:54 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Czysta PSK nie boi się NRZI.

    > OMG, a kto tego używał? I kiedy?

    BTX, lata 80te ub. wieku. Leciało 1200 bps do użytkownika i 75bps w drugą
    stronę. Tylko klawisze, to 75 bps wystarczy.

    > Dodanie paru bitów spowodowało podwojenie modulacji? Dziwne...

    Niestety tak. Hardware było takie, jakie było. Mogłem tylko przełączać
    opcje. Gdyby mi się jednak nie udało dekodowanie, to prawdopodobnie można by
    było wtedy kupić inny system. Tylko kosztowało by to ok. 2M EUR. Adaptery
    czy inne transkodery niestety nie były możliwe.

    Waldek

  • 24. Data: 2011-07-20 18:45:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Waldemar,

    Wednesday, July 20, 2011, 8:23:32 PM, you wrote:

    [...]

    > BTX, lata 80te ub. wieku. Leciało 1200 bps do użytkownika i 75bps w drugą
    > stronę. Tylko klawisze, to 75 bps wystarczy.

    Ale to poza Francją chyba nie działało? Choć idea była bardzo
    słuszna...

    [...]

> [...]
    > było wtedy kupić inny system. Tylko kosztowało by to ok. 2M EUR. Adaptery
    > czy inne transkodery niestety nie były możliwe.

    :(

    Bruel&Kjaer produkował magnetofony z zapisem FM z pasmem DC(!) -
    kilkunastu kHz dłuugie lata temu. Działało na standardowej taśmie
    magnetofonowej 1/4"...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 25. Data: 2011-07-20 18:58:23
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    >
    > [...]
    >
    > Ale to poza Francją chyba nie działało? Choć idea była bardzo

    W Niemczech też było, Nawet trochę używałem, ale na PCcie, nie na gotowcu.

    > :(
    >
    > Bruel&Kjaer produkował magnetofony z zapisem FM z pasmem DC(!) -
    > kilkunastu kHz dłuugie lata temu. Działało na standardowej taśmie
    > magnetofonowej 1/4"...

    Miałem TEACa, może jeszcze w szafie leży. 8 kanałów DC-1kHz (może więcej,
    nie pamiętam) plus sound (100Hz-4k). Wielkości Walkmana, do tego duży,
    stacjonarny. Pracowały na normalnych kasetach. Też zapis FM.

    Waldek

  • 26. Data: 2011-07-21 21:38:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 20 Jul 2011 20:12:44 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello Waldemar,
    >
    > OMG, a kto tego używał? I kiedy?

    Cwierc swiata ? V.23, idealne do terminali - 75 z klawiatury wystarczy.

    Bo pol swiata uzywalo IBM, a oni potrzebowali synchronicznego.

    o kurde ... antyki czy oni tak na powaznie
    http://www.dcbnet.com/datasheet/v23ds.html

    J.

  • 27. Data: 2011-07-23 20:39:01
    Od: "Remek" <r...@t...pl>

    Uzytkownik <a...@p...pl> napisal:

    > potrzebuje wczytywac bity (jeden po drugim) 9600 bps do komputera PC z
    > windows xp. Kiedys byly programy pod DOS/Win 3.1 obslugujace taka
    > transmisje z wykorzystaniem linii sterujacych portu RS-232. W win xp
    > jest gorzej, bo to system pilnuje, aby programista sam nie grzebal.

    Czego system niby pilnuje? Wspólczesny procesor obsluguje "paczki" danych
    wielkosci 1B. Nie mozliwosci wczytywania i przetwarzania pojedynczego bitu.
    Wyjatkiem jest rejestr znaczników, ale nie wiem, czy da sie go wykorzystac.

    Do "wylapywania" pojedynczych bitów po RS trzeba uzyc jakiegos programu, który
    by przechwytywal transmisje i odpowiednio ja interpretowal. Byly kiedys
    rozwiazania sprzetowe na TTL, albo 8 bitowych procesorach, które to potrafily.
    Szczególów nie pamietam, kiedy to bylo ...

    Remek

  • 28. Data: 2011-07-23 21:52:19
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Remek <r...@t...pl> napisał(a):
> [...]
    > wielkosci 1B. Nie mozliwosci wczytywania i przetwarzania pojedynczego
    > bitu. Wyjatkiem jest rejestr znaczników, ale nie wiem, czy da sie go

    Mówisz o odczycie stanu pinów portu I/O? Jaki to ma związek z tematem?
    Przecież chodzi o podpięcie się do komputera, a więc jakiegoś elementu
    peryferyjnego chipsetu. Procesor nie ma nic do rzeczy. I skąd wziąłeś te
    paczki 1B?

> [...]
    > kiedys rozwiazania sprzetowe na TTL, albo 8 bitowych procesorach, które
    > to potrafily. Szczególów nie pamietam, kiedy to bylo ...

    A czy pytanie było o RS? Jakby to był RS to nie byłoby problemu.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 29. Data: 2011-07-24 00:53:55
    Od: "Remek" <r...@t...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Niemirowski" napisał:

    > Mówisz o odczycie stanu pinów portu I/O? Jaki to ma związek z tematem?

    Nie. Nie mówię o odczycu\oie stanu pinów prtu I/O. Mam nadzieję, że jako
    programista wiesz co to jest rejestr znaczników procesora i nie muszę Ci tego
    wyjasniać. Związek z tematem ma.

    > Przecież chodzi o podpięcie się do komputera, a więc jakiegoś elementu
    > peryferyjnego chipsetu. Procesor nie ma nic do rzeczy. I skąd wziąłeś te
    > paczki 1B?

    Procesor nie ma nic do rzecz? Faktycznie. Przecież w komputerze nie pełni on
    żadnej roli i jest niepotrzebny. Jednak jeśli przyjmiemy, że jest potrzebny
    ponieważ zarządza/wykonuje większość procesów zachodzących w komputerze to jest
    faktem, że nie potrafi wykonywać operacji na pojedyńczych bitach, Minimalną
    dawką danych dla CPU jest bajt.

    > A czy pytanie było o RS? Jakby to był RS to nie byłoby problemu.

    Rzeczywiście w pytaniu było o wczytywaniu bitów do komputera. Czyli jak? RS nie
    może być? Przestań się wygłupiać, bo nie wiem czy żartujesz, czy mówisz
    poważnie,

    Remek

  • 30. Data: 2011-07-24 10:23:43
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Remek <r...@t...pl> napisał(a):
    > Nie. Nie mówię o odczycu\oie stanu pinów prtu I/O. Mam nadzieję, że jako
    > programista wiesz co to jest rejestr znaczników procesora i nie muszę Ci
    > tego wyjasniać. Związek z tematem ma.

    Rejestr znaczników podałeś przecież jako wyjątek. A temat dotyczy analizy
    przychodzących z peryferium danych a nie flag.

    > Procesor nie ma nic do rzecz? Faktycznie. Przecież w komputerze nie
    > pełni on żadnej roli i jest niepotrzebny.

    Niczego takiego nie napisałem. Podreśliłem, że wątek dotyczy peryferiów i
    dlatego nie ma znaczenia czy procesor operuje na bitach, bajtach, czy całych
    słowach, np. 32-bitowych.

> [...]
    > zachodzących w komputerze to jest faktem, że nie potrafi wykonywać
    > operacji na pojedyńczych bitach, Minimalną dawką danych dla CPU jest bajt.

    Po pierwsze zależy o jakim procesorze mowisz. Po drugie "dawka danych" to
    bardzo ogólne pojęcie. Czym innym jest sprawdzanie znaczników, czym innym
    dostęp do pamięci a czym innym I/O. STM32 pozwala na przykład ustawiać
    pojedyncze bity na GPIO.

    > Rzeczywiście w pytaniu było o wczytywaniu bitów do komputera. Czyli jak?
    > RS nie może być? Przestań się wygłupiać, bo nie wiem czy żartujesz, czy
    > mówisz poważnie,

    A Ty? Przecież jakby chodziło o RS to w ogóle tego wątku by nie było. Chodzi
    o inny protokół i dlatego było pytanie o wykorzystanie portu równoległego
    albo linii kontrolnych RS.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/