-
11. Data: 2011-07-20 16:13:51
Temat: Re: bity nie bajty > do PC
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Michoo" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:j06cdn$39s$...@n...onet.pl...
W dniu 20.07.2011 10:53, Waldemar Krzok pisze:
>>> Tak tak - jedyne dostepne wejscie wspolczesnego peceta to audio.
>>> Jesli
>>> bity sie zmieniaja .. to czemu nie ?
>> Na 9600 bps audio nie pociągnie.
>Audio ma 44khz, czyli ponad 4 próbki/bit
A mozliwe ze obecnie nawet znacznie wiecej.
J.
-
12. Data: 2011-07-20 16:17:58
Temat: Re: bity nie bajty > do PC
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello Waldemar,
Wednesday, July 20, 2011, 10:53:23 AM, you wrote:
[...]
>> Tak tak - jedyne dostepne wejscie wspolczesnego peceta to audio. Jesli
>> bity sie zmieniaja .. to czemu nie ?
> Na 9600 bps audio nie pociągnie.
Dlaczego nie? Skoro telekomunikacja chodzi na 8-bitowym próbkowaniu
z taktem 8kHz i na tym działa ponad 30 kbps analogowo w dwie strony a
56kbps/28.8kbps połowicznie "cyfrowo", to dlaczego mając do dyspozycji
pełne pasmo nie miałoby dać rady?
[...]
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
13. Data: 2011-07-20 16:20:26
Temat: Re: bity nie bajty > do PC
Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
Michoo wrote:
> W dniu 20.07.2011 10:53, Waldemar Krzok pisze:
>> Am 20.07.2011 10:33, schrieb J.F:
>>> Tak tak - jedyne dostepne wejscie wspolczesnego peceta to audio. Jesli
>>> bity sie zmieniaja .. to czemu nie ?
>>
>> Na 9600 bps audio nie pociągnie.
> Audio ma 44khz, czyli ponad 4 próbki/bit - myślisz, że antyaliasing
> spowoduje za duże zakłócenia?
Nie wiem co, ale wiem, że kumpel, który próbował właśnie coś takiego (9600
bps) przez parę dni, w końcu się wkurzył i się mnie spytał. Potem wziął DIO
na USB (bo leżało w szafie, a on nie wiedział :-)),
>> Ale poza tym da się toto zrobić na wszystkim:
>> RS232 lub Centronics: potrzeba drivera, który przemapuje hardware na
>> message. Jest tego trochę w sieci, trzeba poszukać. Dla programu jest to
>> przezroczyste, robisz tak, jak w Win 3.1 i wcześniej.
> Tylko niestety to nie działa - kernel nie jest tworem RT i może [*] się
> pojawiać utrata bitów.
>
>>
>> FT232R: tyż się da. Tryb bit bang.
> To już prędzej - jest synchronizowane zewnętrznym zegarem.
>
> [*] i będzie - kilka miesięcy temu pomoagałem znajomemu wyśledzić dziwne
> zakłócenia w komunikacji z pewnym urządzeniem. Po podłączeniu
> analizatora wyszło, że robiony przez LPT SPI miewa czasami "przycięcia"
> na tyle długie (dochodzące do 1.5ms), że układ uznawał, że zegar zniknął
> i resetował komunikację. To co dopiero gdy mówimy o pracy synchronicznej.
Da się zrobić, ale musisz zrobić/kupić/ukraść driver z buforowaniem.
Waldek
--
My jsme Borgové. Sklopte štíty a vzdejte se. Odpor je marný.
-
14. Data: 2011-07-20 16:21:52
Temat: Re: bity nie bajty > do PC
Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
J.F wrote:
> Użytkownik "Waldemar Krzok" napisał w
>>Am 20.07.2011 10:33, schrieb J.F:
>>> Tak tak - jedyne dostepne wejscie wspolczesnego peceta to audio.
>>> Jesli
>>> bity sie zmieniaja .. to czemu nie ?
>
>>Na 9600 bps audio nie pociągnie.
>
> Dlaczego nie ?
>
>>Game port (jeszcze są też takie na USB): odpytujesz guziki i masz
>>gotowe. Lub: Bierzesz dowolny manipulator, może być ze zwalonymi
>>potencjometrami i robisz jak wyżej z guzikami. Czy osiągniesz 9600
>>nie wiem.
>
> Ale tu te same problemy - nie bedziesz odczytywal stale, bo cie
> windows wywlaszczy. No i chroni dostep do portow. No i ma drivera
> wbudowanego, ktory pewnie sprawdza 50-100 razy/s.
> Co prawda .. dostep jakos sie daje wywalczyc, a procki teraz
> wielordzeniowe, moze da sie jeden zarezerwowac :-)
Napisać swój driver.
> No i to musi byc game port uczciwy, nie na USB.
Niekoniecznie.
Waldek
--
My jsme Borgové. Sklopte štíty a vzdejte se. Odpor je marný.
-
15. Data: 2011-07-20 16:33:30
Temat: Re: bity nie bajty > do PC
Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
RoMan Mandziejewicz wrote:
> Hello Waldemar,
>
> Wednesday, July 20, 2011, 10:53:23 AM, you wrote:
>
> [...]
>
>>> Tak tak - jedyne dostepne wejscie wspolczesnego peceta to audio. Jesli
>>> bity sie zmieniaja .. to czemu nie ?
>> Na 9600 bps audio nie pociągnie.
>
> Dlaczego nie? Skoro telekomunikacja chodzi na 8-bitowym próbkowaniu
> z taktem 8kHz i na tym działa ponad 30 kbps analogowo w dwie strony a
> 56kbps/28.8kbps połowicznie "cyfrowo", to dlaczego mając do dyspozycji
> pełne pasmo nie miałoby dać rady?
Zgadza się, ale problem polega na tym, że telekomunikacja chodzi co prawda
na ponad 30 kbps, ale ok 2000 bodów. Z tego co rozumiem, to u wątkotwórcy
jest kodowanie nrzi, a tu 1 bps == 1 bod.
Ale chyba kwestia sprawdzenia. Jak już pisałem kolega próbował i mu się nie
udało. Nie rozpracowywał jednak tego problemu do upadłego. Może przełączać 2
częstotliwości?
NRZI może mieć problemy z filtrem górnoprzepustowym na wejściu, choć tu mam
dość pozytywne wspomnienia. Zapisywałem sygnał PCM kodowany NRZI na taśmie
magnetowidowej (ok. 11kHz). Dwa kanały (data, clock) na taśmie, na wyjściu
komparatory. Przy rzeczywistych danych miałem bardzo mało błędów.
Waldek
--
My jsme Borgové. Sklopte štíty a vzdejte se. Odpor je marný.
-
16. Data: 2011-07-20 16:41:37
Temat: Re: bity nie bajty > do PC
Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>
Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
wiadomości news:98oeaqF8mnU1@mid.uni-berlin.de...
> Zgadza się, ale problem polega na tym, że telekomunikacja chodzi co
> prawda na ponad 30 kbps, ale ok 2000 bodów. Z tego co rozumiem, to u
Mógbyś rozwinąć tą genialną myśl? Dla mnie bod to był zawsze bit/sek. A tu
takie rewelacje.
-
17. Data: 2011-07-20 16:45:16
Temat: Re: bity nie bajty > do PC
Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>
Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> napisał w wiadomości
news:j070fv$kgb$1@news.onet.pl...
> Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
> wiadomości news:98oeaqF8mnU1@mid.uni-berlin.de...
>> Zgadza się, ale problem polega na tym, że telekomunikacja chodzi co
>> prawda na ponad 30 kbps, ale ok 2000 bodów. Z tego co rozumiem, to u
> Mógbyś rozwinąć tą genialną myśl? Dla mnie bod to był zawsze bit/sek. A
> tu takie rewelacje.
OK. Już doczytałem i dla systemów kodowania gdzie w jednej zmianie sygnału
jest kodowanych kilka bitów ma to sens.
-
18. Data: 2011-07-20 16:45:30
Temat: Re: bity nie bajty > do PC
Od: Cezar <c...@B...pl>
On 20/07/2011 17:41, Marcin Wasilewski wrote:
> Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
> wiadomości news:98oeaqF8mnU1@mid.uni-berlin.de...
>
>> Zgadza się, ale problem polega na tym, że telekomunikacja chodzi co
>> prawda na ponad 30 kbps, ale ok 2000 bodów. Z tego co rozumiem, to u
>
> Mógbyś rozwinąć tą genialną myśl? Dla mnie bod to był zawsze bit/sek. A
> tu takie rewelacje.
no tos chlopie sie obudzil....
http://tldp.org/HOWTO/Modem-HOWTO-23.html
c.
-
19. Data: 2011-07-20 17:09:02
Temat: Re: bity nie bajty > do PC
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello Waldemar,
Wednesday, July 20, 2011, 6:33:30 PM, you wrote:
>>>> Tak tak - jedyne dostepne wejscie wspolczesnego peceta to audio. Jesli
>>>> bity sie zmieniaja .. to czemu nie ?
>>> Na 9600 bps audio nie pociągnie.
>> Dlaczego nie? Skoro telekomunikacja chodzi na 8-bitowym próbkowaniu
>> z taktem 8kHz i na tym działa ponad 30 kbps analogowo w dwie strony a
>> 56kbps/28.8kbps połowicznie "cyfrowo", to dlaczego mając do dyspozycji
>> pełne pasmo nie miałoby dać rady?
> Zgadza się, ale problem polega na tym, że telekomunikacja chodzi co prawda
> na ponad 30 kbps, ale ok 2000 bodów. Z tego co rozumiem, to u wątkotwórcy
> jest kodowanie nrzi, a tu 1 bps == 1 bod.
Ale pasmo szersze prawie 7-krotnie i 16 bitów zamiast 8. A
potrzebujemy zaledwie 9600bps. To nawet na 4-punktowej PSK daje ledwie
4800bd. O QAM przez litość nie wspomnę...
> Ale chyba kwestia sprawdzenia. Jak już pisałem kolega próbował i mu się nie
> udało. Nie rozpracowywał jednak tego problemu do upadłego. Może przełączać 2
> częstotliwości?
FSK daje fatalne wyniki. Na FSK ostatnia implementacja miała 300bps w
paśmie telefonicznym.
> NRZI może mieć problemy z filtrem górnoprzepustowym na wejściu, choć tu mam
> dość pozytywne wspomnienia. Zapisywałem sygnał PCM kodowany NRZI na taśmie
> magnetowidowej (ok. 11kHz). Dwa kanały (data, clock) na taśmie, na wyjściu
> komparatory. Przy rzeczywistych danych miałem bardzo mało błędów.
Czyli da się. Ale NRZI kodowałbym jednak w jakimś FM.
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
20. Data: 2011-07-20 17:10:51
Temat: Re: bity nie bajty > do PC
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello Marcin,
Wednesday, July 20, 2011, 6:41:37 PM, you wrote:
>> Zgadza się, ale problem polega na tym, że telekomunikacja chodzi co
>> prawda na ponad 30 kbps, ale ok 2000 bodów. Z tego co rozumiem, to u
> Mógbyś rozwinąć tą genialną myśl? Dla mnie bod to był zawsze bit/sek. A tu
> takie rewelacje.
bps to bps a bd to bd. bps jest prędkością transmisji a bd jest
prędkością modulacji. Przy prędkości modulacji 1200bd wyciskało się
14400bps dawno temu. Na nośnej 1800Hz. I Shanon w grobie się nie
przewracał. Kwestia modulacji.
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)