  • 91. Data: 2014-07-14 13:52:06
    Temat: Re: bezplatna A2
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2014-07-14 13:16, J.F. wrote:

    > Ale kierownik ekipy, czy wszyscy ?

    Kierownik robót - uprawnienia wykonawcze, reszta bhp, prace na
    wysokości, szkolenie stanowiskowe a elektrycy (nie tylko pewnie) SEP.

    Shrek.

  • 92. Data: 2014-07-14 13:54:36
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2014-07-14 13:30, J.F. wrote:

    > Ale to ma inzynier nadzoru przeciez robic.

    No właśnie tu ci się coś pomieszało. Zgodnie z projektem ma robić już
    wykonawca. Inspektor ma tylko odebrać dobrze zrobione (lub kazać
    rozebrać spieprzone).

    Shrek.

  • 93. Data: 2014-07-14 14:58:38
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2014-07-14 12:48, Użytkownik Shrek napisał:

    > Ale ufasz, że się na tym zna i to nie piekarz?

    Nie ufam że to nie piekarz, nie mam nic do piekarzy, skoro
    znalazł taką pracę to niech ją dobrze wykonuje.
    A to gwarantuje mi właściciel serwisu.

    > Nie. Za to jak zatrudniam elektryków, to ufam właścicielowi że zatrudnia
    > profesjonalistów. Jak potem okaże się że jeden z drugim nie mają pojęcia
    > "bo robią tylko co szef każe" to pójdę do szefa i powiem, że nie tak się
    > umawialiśmy - jak powie mi że może zatrudniać piekarzy i mi nic do tego,
    > to postaram się, żeby miał na tej budowie pod górkę, a w miarę
    > możliwości, żeby z niej wyleciał - proste?

    I pytanie czy sprawdzasz uprawnienia mechanikom gładko ominąłeś,
    a szkodo bo to jeden z wielu zawodów gdzie formalne uprawnienia
    nie są wymagane podobnie jak od roboli ciągających kable na budowach.
    Ciągnących, bo ludzie je podłączający już powinni uprawnienia SEP mieć.
    To co piszesz o budowie to jakieś bajki, nikt nie wnika w uprawnienia
    czy wykształcenie przygodnych robotników. Maja robić szybko i
    dobrze i jak tak nie robią to opieprza się ich majstra lub szefa.
    Gdybyś kiedykolwiek prowadził jakąś budowę to wiedział być że
    dla ciebie liczy się szybko, tanio i dobrze (w różnej kolejności)
    a nie dyplomy czy papiery podwykonawców.
    A praktyka wykazuje że wpadki trafiają się wszystkim i papier czy
    dyplom nie gwarantuje jej uniknięcia.

    Pozdrawiam

  • 94. Data: 2014-07-14 15:06:30
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2014-07-14 12:45, Użytkownik Maciek "Babcia" Dobosz napisał:

    > Wiesz - jeśli chodzi o autostrady (bo w sumie o takie budowy tu chodzi)
    > to mam pewne doświadczenie z jednym z wykonawców. Siostra pracuje
    > w SKANSKA - między innymi pracowała na budowie A1 3miasto-Grudziądz i
    > potem Grudziądz-Toruń. I na ich budowach każdy musi mieć odpowiednie
    > papiery. Także w firmach podwykonawców. Nie mam bata. Firma mocno
    > niepaństwowa a wymaga.

    Wszędzie każdy z pracowników musi mieć odpowiednie papiery.
    Ale to nie znaczy że gostek kładący kable musi mieć papiery jakby
    je podłączał pod napięcie. I takie ekipy nazywane potocznie
    elektrykami najczęściej mają tylko majstra czy innego szefa
    z uprawnieniami SEPowskimi.

    Pozdrawiam

  • 95. Data: 2014-07-14 15:23:18
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    Dnia 2014-07-14, o godz. 13:16:26
    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Ale kierownik ekipy, czy wszyscy ?

    Wszyscy.

    Zdrówko

  • 96. Data: 2014-07-14 15:35:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 14 Jul 2014 13:54:36 +0200, Shrek napisał(a):

    > No właśnie tu ci się coś pomieszało. Zgodnie z projektem ma robić już
    > wykonawca. Inspektor ma tylko odebrać dobrze zrobione (lub kazać
    > rozebrać spieprzone).

    Moze zle sie wyrazilem - fachowiec ze strony wykonawcy ma to lanie
    nadzorowac. Bo przeciez nie musi rury czy gruszki obslugiwac
    wlasnorecznie.

    I co - samych doswiadczonych laczy/betoniarzy na budowie zatrudniaja ?
    Czy wystarczy jeden na cala ekipe ?

    J.

  • 97. Data: 2014-07-14 15:37:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 14 Jul 2014 13:52:06 +0200, Shrek napisał(a):
    > Kierownik robót - uprawnienia wykonawcze, reszta bhp, prace na

    bhp to dzis wszedzie musisz miec - nawet w biurze czy bibliotece.

    > wysokości, szkolenie stanowiskowe a elektrycy (nie tylko pewnie) SEP.

    i wszyscy co kable ukladaja i bruzdy zlobia to elektrycy z SEP ?

    J.

  • 98. Data: 2014-07-14 15:40:45
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    Dnia 2014-07-14, o godz. 13:30:19
    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > No coz - ja wykonujac (dla pracodawcy) siec komputerowa wolalem
    > gniazdka zacisnac samodzielnie. Ale kable ulozyl elektryk, i to bez
    > wyzszych studiow.

    A ja spotykam się nagminnie z tym że jak kończy się elektrykom kabel to
    wrzucają co bądź a na łączeniu skręcają żyły i izolują taśmą. Jak
    myślisz - jak to wpływa na parametry sieci? I to mimo jasnego
    powiedzenia co mają zrobić. Albo zostawienie "zapasu"" kabla za
    krosownicą tak że brakuję 20-30 cm do panela - "bo przecież możesz Se
    pan przełożyć te panelki do tyłu szafy".

    > Oczywiscie trzeba go bylo pouczyc co ma robic, jak ma robic,
    > dopilnowac - ale dobrze zrobil.

    Jak mam pouczać i pilnować to wolę wziąć fachowca który wie co ma
    zrobić.

    > Ja tez dobrze zrobilem, a przeciez, choroba, niewykwalifikowany
    > jestem, nie mam zadnego certyfikatu zaciskacza gniazdek.

    A pomierzyłeś swoje dzieło? I pewny jesteś że zrobione jest zgodnie ze
    standardami?

    > Hm, nie robilem, ale skoro plany sa - to wedlug planow ?

    Weź kiedyś podejdź na budowę i obejrzyj plany zbrojenia słupa. Ciekawe
    czy nadal będziesz taki pewny że mając plan i nie mając doświadczenia i
    wiedzy o zbrojeniach będziesz w stanie to wykonać.

    Zdrówko

  • 99. Data: 2014-07-14 16:00:35
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik MichałG g...@w...pl ...

> [...]
    > obiekt wartości kilka mln(rozbudowa szkoły, kilka dni do odbioru,
    > ostatnie sprawdzenia i podłaczenia, i okazuje sie brak jednej żyły
    > (ktos połozył 2x zamiast 3x). Prosta pomyłka, która przeszła
    > wszystkie(?) sprawdzenia robót zanikowych itp...Na na jedynej możliwej
    > trasie kabla własnie konczy sie układanie wielkoformatowych płyt z
    > konglomeratu... :-). Zgadnij, ile kosztuje uzupełnienie pomyłki i
    > przesunięcie terminu odbioru.... :-)
    > Jak sie dowiesz, to wyleczysz sie z prowizorek, i prowizorycznych
    > fachowców. Dlatego napisano, że jestes odważny. Przypadek skrajny ale

    To się kładzie w korytku i już :)

  • 100. Data: 2014-07-14 16:03:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 14 Jul 2014 15:40:45 +0200, Maciek "Babcia" Dobosz
    > A ja spotykam się nagminnie z tym że jak kończy się elektrykom kabel to
    > wrzucają co bądź a na łączeniu skręcają żyły i izolują taśmą. Jak

    Hi hi - u znajomego kiedys malowali. Kabelek jeden im przeszkadzal,
    przecieli, to sie przeciez zlutuje.
    Niestety, spawarka do swiatlowodow kosztowala wtedy wiecej niz nowy
    maluch, a spawanie adekwatnie do ceny spawarki :-(

    > myślisz - jak to wpływa na parametry sieci? I to mimo jasnego

    Hi,hi http://jfox.republika.pl/images/utp.jpg

    Wcale nie wplywa. Przynajmniej w widoczny sposob na 100Mb/s - na
    reflektometrze pewnie wyjdzie.

    > powiedzenia co mają zrobić. Albo zostawienie "zapasu"" kabla za
    > krosownicą tak że brakuję 20-30 cm do panela - "bo przecież możesz Se
    > pan przełożyć te panelki do tyłu szafy".

    I to jest wlasnie twoja robota - powiedziec jak maja robic.

    > Jak mam pouczać i pilnować to wolę wziąć fachowca który wie co ma
    > zrobić.

    np tego mojego, no moze po jeszcze jednej sieci dla utrwalenia wiedzy
    :-)

    > A pomierzyłeś swoje dzieło? I pewny jesteś że zrobione jest zgodnie ze
    > standardami?

    Nie mierzylem, za drogo bylo.
    Ale tak na 99% jestem pewny ze dobrze zrobione - tam przeciez wielkiej
    filozofii nie ma, starannie trzeba i tyle.

    > Weź kiedyś podejdź na budowę i obejrzyj plany zbrojenia słupa. Ciekawe
    > czy nadal będziesz taki pewny że mając plan i nie mając doświadczenia i
    > wiedzy o zbrojeniach będziesz w stanie to wykonać.

    Takie trudne zrozumienie rysunku ?

    Czy plan sobie, a wykonawcy sobie ?
    A moze plan byle jaki, ale fachowcy poprawia w czasie roboty ?

    J.