  • 71. Data: 2012-11-07 13:15:43
    Temat: Re: a moze nowa grupa ???
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Wed, 7 Nov 2012 02:07:13 -0800 (PST), Iguan_007 Iguan_007 napisał(a):

    > Przeczytaj opis grupy. Nie ma tam ani slowa o "IBM PC". Zacytowac?

    E, nie czepiaj sie opisu grupy, bo ktos powie, ze "sprzet komputerowy klasy
    PC" dotyczy komputerow jakie posiadaja uczniowie klas P i C :-P

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 72. Data: 2012-11-11 13:56:37
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 04.11.2012 14:38, PK pisze:
    > Generalnie pporuszane są inne tematy. Kiedyś grupa rowerowa była o
    > rowerach. Teraz jest głównie o "złych przepisach" i "złych
    > kierowcach". Kiedyś można było powiedzieć, że nie lubi się ścieżek
    > albo że wygodniej jest pojechać do pracy autem. Dziś po takim
    > tekście zaczynają się ataki i wysyłanie na *.samochody...
    > [...]

    Problem, wydaje mi się, ma dwa wspólne podłoża dla wszystkich
    grup dyskusyjnych i dla Usenetu jako całości.

    Powód pierwszy wynika z szybko postępującej likwidacji moż-
    liwości bycia fascynatem jakiejś dziedziny techniki. Sprzęt
    staje się tak skomplikowany, a wiedza tak zazdrośnie chro-
    niona przez koncerny, że trudno się rozeznawać dobrze w te-
    macie, a ludziom też po prostu przestaje się *chcieć* tym
    zajmować (zresztą patrz powód drugi). Chcesz grzebać w sa-
    mochodzie? Super, ale nic nie zmienisz w silniku na własną
    rękę, a dokumentacja jest okryta NDA i wysokimi opłatami.
    Chcesz robić dobre zdjęcia? Automatyka aparatu ustrzeże Cię
    przed podstawowymi błędami i nie zrobisz niczego gorszego
    niż poprawna przeciętność, więc po co się męczyć. Chcesz
    zautomatyzować jakąś funkcję na komputerze? Za $2.95 jest
    dostępny w "app-store-jakiejś-firmy" program który to zro-
    bi bez konieczności uczenia się programowania.

    Powód drugi wynika z rosnącej komercjalizacji życia. Wszyscy
    przeliczają wszystko - a szczególnie *czas* - na pieniądze i
    jeżeli dysponują wiedzą, nie chcą marnować jej za darmo.
    Lepiej popracować po godzinach za kasę, albo poleniuchować
    za darmo, zamiast pracować za darmo...

    Wszystko to jest jak najbardziej na rękę rynkowi, ale musi
    skutkować odpływaniem ludzi z pół-profesjonalnych forów
    takich jak Usenet i zmianą charakteru z dyskusji fascynatów
    na dyskusję użytkowników chcących tylko jak najszybciej
    rozwiązać problem lub ponarzekać na błędy innych.

    W każdym razie nie wiem, czy ma sens w ogóle dyskutować tu
    takie tematy, bo całość jest od początku do końca NTG ;)

    """""""|
    | | |
    ......./

  • 73. Data: 2012-11-11 14:01:59
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 07.11.2012 11:07, Iguan_007 Iguan_007 pisze:
    > Przeczytaj opis grupy. Nie ma tam ani slowa o "IBM PC". Zacytowac?

    Opis grupy jest nieprecyzyjny. Pobądź na grupie 10-15 lat
    i wtedy wyciągaj wnioski na temat jej profilu i dyskusji.
    A od ilu jesteś?

    > 2. Co to konkretnie znaczy "kompatybilny z IBM PC"? Ciekaw jestem Twojej definicji,
    a szczegolnie tego czy wyrzuci ona wszystkie widoczne tutaj watki - laptopy,
    monitory, drukarki itp. Czyl praktycznie cala zawartosc grupy.

    Komputery z procesorami iAPX-86, IA-32 i AMD-64, wyposażone
    w BIOS zgodny z BIOSem IBM PC, zdolne do uruchamiania systemów
    operacyjnych od MS-DOS w górę, głównie wszystkich powszechnie
    używanych na komputerach PC-Compatible (np. OS/2, Windows i Li-
    nux), nie produkowane przez firmę Apple. Plus niesamodzielne
    urządzenia peryferyjne dla tych komputerów.

    """""""|
    | | |
    ......./

  • 74. Data: 2012-11-11 17:35:57
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 06.11.2012 22:48, Jaskiniowiec pisze:
    > Tylko czy nowe "pecety" sa jeszcze jakos kompatybilne z IBM PC? I w ilu procentach?
    Co znaczy "kompatybilny z IBM PC" w obecnych czasach? Czy nowe Mac-i (dla ulatwienia,
    tez z prockiem Intela, na
    > ktorych mozna zainstalowac rowniez MS Windows oraz DOS) sa "kompatybilne z IBM PC"?
    Jesli nie, to dlaczego? Bo jesli one nie sa "kompatybilne z IBM PC", to rownie dobrze
    ta grupa niebawem wymrze ze
    > wzgledu na to, iz coraz wiecej sprzetu ma EFI zamiast BIOS(za ktory jakas czesc
    tantiem zbieral IBM od Awarda itp)...

    Są:

    a) EFI jest zgodne z BIOS na poziomie przerwań (*musi* być),
    z czego wynika punkt drugi...

    b) Możesz uruchomić MS-DOS i normalnie pracować jak na PC/XT.

    > Moze troche trzezwego spojrzenia na obecny swiat, a nie tkwienia w sredniowieczu?
    Rynek i technologia sie zmieniaja, jak i znaczenie niektorych definicji... To, co
    kiedys zwalo sie meskim zwisem,
    > dzisiaj jest krawatem, a meski zwis w obecnych czasach ma zupelnie inne znaczenie.

    A gdzie tu tkwienie w średniowieczu? Że nie chcę, by na tej
    grupie nagle zaczęły być dyskutowane tematy, które mnie w
    ogóle nie interesują tylko dlatego, że komuś się nie chce
    iść z nimi na właściwą grupę?

    """""""|
    | | |
    ......./

  • 75. Data: 2012-11-12 19:07:07
    Od: Jaskiniowiec <j...@p...pl>

    W dniu 11.11.2012 o 14:01 Radosław Sokół <r...@m...com.pl> pisze:

    > Opis grupy jest nieprecyzyjny. Pobądź na grupie 10-15 lat
    > i wtedy wyciągaj wnioski na temat jej profilu i dyskusji.
    > A od ilu jesteś?
    A co to ma do rzeczy? Kiedys mowilo sie adidasy na trampki, odry/wycierusy
    na jeansy. Kiedys byl inny ustroj. Chcesz do tego wszystkiego wracac?
    czlowieku, obudz sie, bo widocznie o te 10-15 lat za dlugo siedzisz w
    archeologii.

    Jak sam zauwazyles, opis nie jest precyzyjny, wiec co nie jest zakazane,
    jest dozwolone, a czy Tobie sie to podoba, bo za komuny byles TW, badz
    innym naczelnikiem czy towarzyszem, a obecnie nie mozesz juz przywalic
    ZOMOwska pala za byle co, to juz Twoj problem. Nawet ramole z SLD to
    zrozumieli i jak kiedys zamykali gejow w wiezieniach, dzisiaj sa ich
    zagorzalymi obroncami. Zmien mentalnosc i tok rozumowania. (nie odbieraj
    personalnie, to tylko uszczypliwosc odzwierciedlajaca Twoj konserwatywny
    tok postrzegania swiata)

> [...]
    > nux), nie produkowane przez firmę Apple. Plus niesamodzielne
    > urządzenia peryferyjne dla tych komputerów.

    No ale na Apple tez uruchomisz Windows, Linuksa, *BSD etc Powyzsze
    uruchomisz tez na emulatorach, czy wirtualizatorach, wiec mam traktowac ta
    grupe jako pomocna przy problemach z ESXi, Hyper-V badz XEN? DOS nie
    uruchomisz juz na niektorych nowych plytach NIE Apple. Z reszta, nie
    rozumiem wykluczenia Apple z tego grona. Bo towarzyszowi sie nie podoba
    nowa nomenklatura?

    Powiedzmy, ze zgodzilbym sie z Toba 10-15 lat temu, gdy Usenet byl jako
    tako popularny, sprzet jako tako jednakowy. Obecnie coraz wiecej grup
    zanika, za to Ty chcesz rozdrabniac to na pierdyliard podgrup.

    Ciesz sie, ze w ogole ktokolwiek chce pisac na tej grupie, bo gdyby nie te
    OT, to od 10-15 lat pisalbys tu sobie do powietrza albo z botami.
    --
    Władza wie co mówi. Jak mówi że zabierze, to zabierze. A jak mówi że da,
    to mówi.

  • 76. Data: 2012-11-12 19:39:55
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Jaskiniowiec" napisał:

    > Kiedys mowilo sie adidasy na trampki,

    Chyba u ciebie w rodzinnych stronach. Dla normalnych ludzi trampki
    zawsze były trampkami ewentualnie trampołkami, w skrajnych przypadkach
    pepegami (że niby z PPG - Państwowy Przemysł Gumowy) aczkolwiek tą nazwą
    określało się głównie tenisówki z gumką zamiast sznurowadeł. Zanim
    zaczniesz bredzić o czasach znanych ci tylko z prawicowej propagandy,
    zapytaj swoich rodziców lub dziadków. O ile będą chcieli z takim głąbem
    gadać.

    > Tobie sie to podoba, bo za komuny byles TW, badz innym naczelnikiem
    > czy towarzyszem, a obecnie nie mozesz juz przywalic ZOMOwska pala
    > za byle co, to juz Twoj problem. Nawet ramole z SLD [...]

    Dostałeś wczoraj pałką w swój łysy, narodowy łeb?

    > Bo towarzyszowi sie nie podoba nowa nomenklatura?

    A ty za głupi jesteś, żeby założyć odpowiednią grupę?
    Jeśli przerasta cię złożenie stosownego RFD, to załóż sobie grupę w
    hierarchii alt.*. Ta procedura powinna być do ogarnięcia nawet przez
    takiego prymitywnego dresa, jak ty.

    > Ciesz sie, ze w ogole ktokolwiek chce pisac na tej grupie,

    Martw się o to, żeby ktoś chciał pisać na twoją.

    JoteR

    PS. Bywało, że się z Radosławem nie zgadzałem, ale żeby pisać takie
    brednie o ZOMO, towarzyszach etc... Ręce opadają. Co za durny, łysy łeb
    trzeba nosić na karku, żeby hodować w nim takie pokłady frustracji?

  • 77. Data: 2012-11-13 12:38:24
    Od: Radosław Sokół <R...@g...one.pl>

    W dniu 12.11.2012 19:07, Jaskiniowiec pisze:
    > Jak sam zauwazyles, opis nie jest precyzyjny, wiec co nie jest zakazane, jest
    dozwolone

    Aha, czyli jesteś zwolennikiem idei pokolenia gimbusów, że
    jeżeli wprost nie jest napisane, że nie wolno pluć, to zna-
    czy, że wolno pluć? I nie uznajesz niepisanych zwyczajów
    środowiska, które należy znać, bo są wynikiem lat działania
    tego środowiska? Jeżeli tak, to nie mamy o czym rozmawiać
    ani teraz, ani nigdy.

> [...]
    > rozumowania. (nie odbieraj personalnie, to tylko uszczypliwosc odzwierciedlajaca
    Twoj konserwatywny tok postrzegania swiata)

    Nie zauważasz przypadkiem, że to, co napisałeś, może zostać
    potraktowane jako publiczne znieważenie i stać się podstawą
    procesu z powództwa cywilnego? W Usenecie nie jest się
    anonimowym, nawet za Neostradą.

    A osobiste docinki to zazwyczaj oznaka braku argumentów, tylko
    nagromadzonej frustracji i wybujałego ego. Znów jak w pokole-
    niu gimbusów.

    Generalnie: *PLONK* warning.

    """""""|
    | | |
    ......./

  • 78. Data: 2012-11-13 14:55:14
    Od: Jaskiniowiec <j...@p...pl>

    W dniu 13.11.2012 o 12:38 Radosław Sokół <R...@g...one.pl>
    pisze:

> [...]
    >
    > A osobiste docinki to zazwyczaj oznaka braku argumentów, tylko
    > nagromadzonej frustracji i wybujałego ego. Znów jak w pokole-

    Ok, kajam sie i przepraszam. Fakt, zachowalem sie jak smarkacz. Serio, nie
    chce, bys odbieral tego osobiscie, co zaznaczylem powyzej. Mimo wszystko
    jeszcze raz przepraszam.

    Nie zmienia to faktu, iz rynek jednak sie zmienil i wiele znaczen, ktore
    kiedys okreslaly dane produkty, po prostu sie zmienilo.

    W calej tej sprawie nalezy wypracowac kompromis. O ile obecnie tablety to
    glownie procesory ARM, wiec rozumiem ideologie, ze niekoniecznie musza
    nazywac sie pecetami, o tyle niebawem pojawia sie (juz sa) tablety z
    prockami Intela x86 i Windows 8 (nie pisze o RT, tylko o pelnym W8).
    Bedzie to normalny komputerek z ekranem dotykowym. Kolejna podgrupa
    sprzetu, jak dzisiaj MediaPC, ktore oparte na Atomach i plytach ITX
    goszcza na tej grupie i nikt nie odwazy sie nazwac ich "niepecetami". To
    samo NAS-y, ktore sa w roznej postaci, z roznymi systemami i
    prockami/architekturami sprzetowymi, a jednak o nich sie na grupie
    dyskutuje.
    Oczywiscie, nalezaloby sie przyczepic, ze tablety maja swoja nazwe, wiec
    zasadne jest je odrozniac od potocznych blaszakow. Niby tak, ale w takim
    razie, co robia tutaj tematy okolopecetowe? Czemu nie stworzyc grupy o
    peryferiach, ktore obecnie mozna podlaczyc nawet do telefonu i nie
    wymagaja fizycznej obecnosci zadnego komputera? To, ze od kilkunastu lat
    jest jak jest, nie oznacza, ze musi byc tak po wsze czasy. Jak
    wielokrotnie zaznaczylem, rynek sprzetu i oprogramowania sie zmienia.
    Kompromis i zdrowy rozsadek bylby w tym wszystkim najbardziej odpowiedni.
    Wg mojej teorii, rownie dobrze pod PC mozna podciagnac nowe telewizory
    (sam mam plazme w ktorej siedzi FreeBSD, oraz tuner w ktorym jest normalny
    Windows). I powiem szczerze, ze o ile temat z wyborem/polecaniem
    telewizora nie bylby tu stosowny, o tyle problem natury sprzetowej (jesli
    nie dotyczylby obrazu/elektroniki, a problemow jak w komputerach) moglby
    sie pojawic, bo w srodku jednak siedzi normalny pecet okraszony
    dodatkowymi procesorami i softem.

    Jak doskonale wiesz, wszystko ewoluuje, totez i jakas mala ewolucja
    przydalaby sie tej grupie. Ale jak ktos chce, niech tworzy nowa grupe. Nie
    mam nic przeciwko, a nawet jestem za...

  • 79. Data: 2012-11-13 17:31:44
    Od: Radosław Sokół <R...@g...one.pl>

    W dniu 13.11.2012 14:55, Jaskiniowiec pisze:
    > Ok, kajam sie i przepraszam. Fakt, zachowalem sie jak smarkacz. Serio, nie chce,
    bys odbieral tego osobiscie, co zaznaczylem powyzej. Mimo wszystko jeszcze raz
    przepraszam.

    Dziękuję i polecam następnym razem spokojnie czytać posty
    przed wysłaniem -- emocje to bardzo zły doradca :)

    > Nie zmienia to faktu, iz rynek jednak sie zmienil i wiele znaczen, ktore kiedys
    okreslaly dane produkty, po prostu sie zmienilo.

    To jest kwestia do dyskusji. Bo tak naprawdę zaskakująco mało
    się zmieniło. Mam takie hobby polegające na okresowym czytaniu
    sobie starej prasy informatycznej sprzed np. 20 lat i okazuje
    się, że wiele problemów, z którymi wtedy się borykano, zostało
    do dziś, mimo całego postępu.

    Natomiast częściej jest - niestety! - tak, że to nie znaczenia
    się zmieniły, tylko zaczęto źle stosować pewne pojęcia. To
    nieuniknione w dziedzinie, która nie jest zamknięta w pewnej
    grupie specjalistów, ale według mnie to nie znaczy, że należy
    się godzić z wprowadzanymi stochastycznie zmianami.

> [...]
    procesory ARM, wiec rozumiem ideologie, ze niekoniecznie musza nazywac sie pecetami,

    Tu nawet nie chodzi o procesory, tylko o:
    - funkcjonalność urządzenia,
    - sposób używania urządzenia,
    - zakres otwartości urządzenia,
    - spójność grupy różnych urządzeń,
    - grupę docelową.

    Wszystko sprowadza się do usystematyzowania pewnego podziału
    według powyższych kryteriów. Uważam, że obecnie mamy następu-
    jące kategorie (od razu scalam w podpunktach), którym można
    by poświęcić po jednej grupie, *ewentualnie* z podgrupami:

    1) a. Komputery stacjonarne pochodne IBM PC.
    b. Komputery przenośne pochodne IBM PC.
    c. Urządzenia peryferyjne dla IBM PC-pochodnych.
    TYLKO SPRZĘT (oprogramowanie jest na pl.comp.os.*)

    2) a. Komputery stacjonarne Apple.
    b. Komputery przenośne Apple.
    c. Tablety Apple iPad.
    d. Telefony Apple iPhone.
    e. Urządzenia peryferyjne i akcesoria do powyższych.
    SPRZĘT + OPROGRAMOWANIE (na Apple jest tylko iOS i Mac OS,
    więc nie ma problemu różnorodności występującego na PC).

    3) a. Telefony "smartphone" Android / Windows Mobile /
    Windows Phone / Symbian / Blackberry / nieliczne
    inne rozwiązania.
    b. Tablety i PocketPC wykorzystujące powyższe.
    c. Tablety z Windows RT, z wyłączeniem kwestii programo-
    wych, lepiej załatwianych chyba na pl.comp.os.*
    SPRZĘT + OPROGRAMOWANIE, ponieważ są nierozerwalne z ma-
    łymi wyjątkami (mody)

    4) "Sprytny" osprzęt RTV/AGD/foto.
    SPRZĘT + OPROGRAMOWANIE, bo są jeszcze bardziej nierozer-
    walne w zasadzie, niż w przypadku 3).

    Jak widzisz, tak naprawdę wystarczyłyby cztery grupy i nie
    trzeba na siłę dołączać tabletów do kategorii 1. Tym bardziej,
    że pl.comp.pecet zajmuje się *sprzętem*, a jeżeli chodzi o
    sprzęt, to w tabletach nie ma *nic* interesującego, bo to
    są systemy zamknięte. Nie wymieni się procesora, nie rozsze-
    rzy pamięci RAM, nie naprawi czegoś nawet zazwyczaj. Tablet
    jest najbliższy telefonowi: ma silnie okrojony system opera-
    cyjny (użytkowo okrojony -- niekoniecznie stopniem skompliko-
    wania), nie ma otwartej architektury, nie daje użytkownikowi
    wielkiego pola do popisu w zakresie napraw, rozbudowy czy
    konfigurowania (bo kupuje się gotowe produkty). Zostają je-
    dynie kwestie oprogramowania i użytkowania. To gotowy
    produkt, do konsumowania na zasadzie "wybierz / zapłać /
    używaj".

    Tak naprawdę jedynymi argumentami za tym, by na pl.comp.pecet
    dodatkowo rozmawiać o tabletach, byłyby:

    a) trudność z założeniem nowej grupy,

    b) lenistwo tych, którzy używają tabletów i pecetów i nie
    chce im się subskrybować dwóch grup,

    ale to nie są dobre powody przecież. Tym bardziej b), bo
    zasubskrybowanie drugiej grupy nie jest żadnym problemem,
    a do tego - niestety - wiele osób używa grupy na zasadzie
    "fire and forget", zadając pytanie, czytając odpowiedzi na
    nie i zapominając potem o grupie aż do kolejnego problemu.

    Popatrz też na to od strony osób, które czytają *wszystko*
    na grupie i starają się odpowiadać. Zwiększenie ruchu - a
    pl.comp.pecet ma bardzo duży ruch nawet jeszcze teraz! -
    to zniechęcanie osób, które *dają* i strata dla tych, któ-
    rzy *biorą* tylko zadając pytania i nie pomagając innym.

    Według mnie nie jest zatem żadnym argumentem to, czy pewne
    rzeczy zmieniają swoje nazwy, albo czy pewne znaczenia się
    zmieniają, jak to piszesz. Zmiana charakteru grupy musi mieć
    sens, a ja nie widzę sensu w dopuszczaniu na grupę sprzętową
    o otwartym standardzie przemysłowym zupełnie innej kategorii
    zamkniętego sprzętu, i to jeszcze obecnie o zupełnie innej
    architekturze i zakresie zastosowań.

    Podsumowując: przedstaw proszę swoje argumenty za zmianami,
    mając na uwadze to, że - zgodnie z historią i zasadami, opi-
    sanymi zresztą też w FAQ grupy kiedyś (nie wiem, czy jeszcze
    istniejącym) - pl.comp.pecet powinno się zajmować nie tylko
    sprzętem komputerów zgodnych z IBM PC, ale też czymś więcej
    (i czym dokładnie). Wtedy możemy dyskutować dalej :)

    PS. FAQ istnieje nadal!
    http://www.pecetfaq.republika.pl/index2.htm
    Może powinienem kiedyś zbudować swoją drogą nowe, do-
    kańczając dzieło Krzyśka sprzed blisko 10 lat :)

    """""""|
    | | |
    ......./

  • 80. Data: 2012-11-15 12:20:08
    Od: Iguan_007 Iguan_007 <i...@g...com>

    On Sunday, November 11, 2012 11:08:20 PM UTC+10, Radosław Sokół wrote:

    > Opis grupy jest nieprecyzyjny. Pobądź na grupie 10-15 lat
    >
    > i wtedy wyciągaj wnioski na temat jej profilu i dyskusji.
    >
    > A od ilu jesteś?

    Nie zamierzam sie z Toba licytowac "ile czasu pisze na grupie" bo uwazam to za
    bezsensowne. Jesli ktos pisze zgodnie z tym co widzi w opisie grupy to nie widze
    powodu zeby musial dostosowywac sie do Ciebie "bo pisesz x lat".

> [...]
    >
    > operacyjnych od MS-DOS w górę, głównie wszystkich powszechnie
    >
    > używanych na komputerach PC-Compatible (np. OS/2, Windows i Li-

    Piekna definicja. Pozostaje Ci tylko przekonanie admina zeby to umiescil w opisie
    grupy. Powodzenia!

    Niesmialo tylko zapytam czy bedziesz ja zmienial jak wejda inne procesory czy zmieni
    sie np. kompatybilinosc z MS-DOS?

    > nux), nie produkowane przez firmę Apple.

    Tak sobie po prostu wykluczyles akurat tego producenta bo go nie lubisz?

    > Plus niesamodzielne urządzenia peryferyjne dla tych komputerów.

    "Do _tych_ komputerow"? Z watkow ktore widze - monitory, myszy, drukarki, reutery
    itd. chyba kazde mozna rownie dobrze podlaczyc zarowno do PC jak i do MACa. A taka
    drukarka to pewnie I z telefonu wydrukuje. Wiec to nie sa stricte akcesoria do
    "Twojego" PC.

    Jesli wiec nie jestes w stanie zaakceptowac tabletow, ale akceptujesz ogolne
    akcesoria (bo mozna je podlaczyc _tez_ do PC) to mam rozwiazanie Twojego problemu z
    tabletami - wyobraz soebie ze sa to akcesoria do sterowania np. muzyka w "Twoim PC".
    Wilk syty i owca cala, mozemy na tym zakonczyc?

    Pozdrawiam,

    Iguan

    -
    Iguan007