  • 21. Data: 2014-11-04 17:56:36
    Temat: Re: Zimówki na jednej osi
    Od: Jacek Politowski <s...@n...istnieje>

    In article <m3akjq$14e$1@speranza.aioe.org> Marek wrote:

    > Jak Ci przod ucieknie to jakos to skontrujesz silnikiem, kierownica lub
    > hamulcem. Jak ucieka tyl to mozesz tylko patrzec. Ewentualnie recznym
    > cos tam probowac.

    Ręcznym? To chyba tylko ten poślizg pogłębić...

    --
    Jacek Politowski

  • 22. Data: 2014-11-04 19:20:57
    Od: Przemek <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 4 listopada 2014 07:49:34 UTC+1 użytkownik Trybun napisał:
    > Próbował ktoś? Zima na przodzie a letnie na tyle, nie pogorszy to
    > znacząco właściwości jezdnych?

    http://www.youtube.com/watch?v=HdSf0KJie_E

    http://www.youtube.com/watch?v=__0DL8dE3Eo

    Zwróćcie uwagę na prędkość, przy której te auta tracą przyczepność - to nie prędkość
    autostradowa, tylko jakieś ~60km/h
    Ja zakładam zawsze 4 opony zimowe, z tym że te z lepszym bieżnikiem lądują zawsze z
    tyłu.
    pozdr

  • 23. Data: 2014-11-04 19:41:58
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2014-11-04 o 11:59, Trybun pisze:
    A jako ciekawostkę powiem
    > że Audi z 85roku na letnich oponach był w stanie wyjechać o własnych
    > siłach z metrowej zaspy. Qr*a, co to były za auta, jak dobrze dopasowana
    > rękawiczka... albo pierwsze Kadety,..

    Albo CorsaA z zimówkami 145/80/13. To były czasy. :-)

  • 24. Data: 2014-11-04 19:48:54
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2014-11-04 17:51, Jacek Politowski wrote:

    > Ja tam jednak bardziej czołówki się boję.

    Niesłusznie - z przodu masz strefy zgniotu, z boków to już słabiej.
    Nawet jak walisz w przeciwnika o porównywalnej masie i prędkości co
    twoja, to tak jakbyś walił w mur (czyli lepiej niż drzewo, pomijając
    aspekty moralne), ponadto powierzchnię czołową masz mniejszą niż boczną
    więc łatwiej się gdzieś zmieścić, jak jedziesz na kogoś, to ten ktoś
    pewnie będzie starał się jednak nie być trafionym...

    > Jak mi samochód nie chce skręcać czuję się cokolwiek nieswojo. ;-)

    Wydaje mi się, że jeszcze mniej swojo będziesz się czuł jak samochód
    zechce sam skręcać:P

    > Nadsterowność wydaje się też łatwiej (szybciej) zauważalna.

    Nie wiem - mi zawsze jednak tył uciekał, mimo lepszego bieżnika(raz "na
    ostro" tzn kiedy nie zamierzałem). Czyli nie wiem jak w innych
    samochodach, ale u mnie w accordzie łatwiej utracić przyczepność tylnych
    kół, co dodatkowo przemawia z zakładaniem lepszych opon na tył.

    Shrek

  • 25. Data: 2014-11-04 20:18:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    napisał:

    >http://www.youtube.com/watch?v=HdSf0KJie_E
    >http://www.youtube.com/watch?v=__0DL8dE3Eo

    >Zwróćcie uwagę na prędkość, przy której te auta tracą przyczepność -
    >to nie prędkość autostradowa, tylko jakieś ~60km/h

    45mph = 72km/h.

    Ale to hydroplaning, wiadomo ze zachodzi przy umiarkowanych
    predkosciach, a na zuzytych oponach przy jeszcze mniejszych.
    To nie jest kwestia zimowe-letnie, tylko zuzyte i nowe, ewentualnie
    rodzaju bieznika - a tu ponosc zimowki sa gorsze..

    Wymaga tez grubej warstwy wody ... co sie akurat w zimie zdarza ...
    tylko ze wtedy nalezy sie bac przymrozkow i jechac jeszcze wolniej :-)

    >Ja zakładam zawsze 4 opony zimowe, z tym że te z lepszym bieżnikiem
    >lądują zawsze z tyłu.

    No coz, wyjezdzam kiedys sierra RWD na plac pelen sniegu, zakret, gaz,
    a tu nic - przod wyjezdza w bok, a nie tyl.
    Powtarzalo sie jeszcze pare razy, ogolnie auto mialo problem z
    rozpoczeciem skretu.

    A potem, tzn ze dwie zimy pozniej tak jakos zamienilem opony i sie
    zrobil problem z ruszaniem.
    Dokladnych badan nie bylo jak zrobic, ale cos mi sie wydaje ze to zle
    opony byly.
    Nowsze, z wiekszym bieznikiem, a jednak gorsze.
    Od tego czasu unikam Baruma, ale biore pod uwage ze "lepszy bieznik"
    moze zmylic :-)

    J.

  • 26. Data: 2014-11-04 21:15:54
    Od: Jacek Politowski <s...@n...istnieje>

    In article <m3b72d$978$1@node1.news.atman.pl>
    Shrek <...@w...pl> wrote:

> [...]
    > więc łatwiej się gdzieś zmieścić, jak jedziesz na kogoś, to ten ktoś
    > pewnie będzie starał się jednak nie być trafionym...

    Przy czołówce stosunkowo łatwo trafić w test "small overlap" - nie
    lubię. Przy trafieniu bokiem, zwłaszcza przy Twoim założeniu, że
    "przeciwnik" będzie próbował uciekać, jest szansa na łagodniejsze
    wytracenie prędkości - zamianę w obrót po trafieniu w któryś koniec.

    Przy czym oczywiście praktycznie każde zderzenie, przy prędkościach w
    których objawiają się nieplanowane poślizgi, jest groźne i wszystko
    zależy jakie liczby padną w danym losowaniu. ;-)

    > Wydaje mi się, że jeszcze mniej swojo będziesz się czuł jak samochód
    > zechce sam skręcać:P

    Odruch w tej sytuacji jest dla mnie jakoś bardziej naturalny. Poza tym
    można coś robić, a przy podsterowności po prostu trzeba czasu, a w tym
    właśnie czasie samochód zmierza zdecydowanie nie tam gdzie powinien...
    Ja tam jednak wolę jak koła mające dać mi sterowność mają przyczepność
    i faktycznie pozwalają na próbę zmieszczenia się w pasie.

    Co nie zmienia faktu, że jeśli w normalnym ruchu drogowym trafia się
    niespodziewany lub duży(*) poślizg, to znaczy że nastąpiło
    niedostosowanie prędkości do warunków jazdy. ;->
    (lub techniki, bo zła reakcja na pojawiający się poślizg może go
    powiększyć i niegroźny nagle staje się np. zabójczy)

    (*) Duży tj. taki, który grozi wyjechaniem poza drogę/pas, bo nie
    widzę sensu w demonizowaniu poślizgu w ogólności. Wręcz przeciwnie -
    warto się z nim "zaprzyjaźnić", żeby nie panikować gdy się pojawi,
    tylko wyrobić poprawne odruchy.

    > Nie wiem - mi zawsze jednak tył uciekał, mimo lepszego bieżnika(raz "na
    > ostro" tzn kiedy nie zamierzałem).

    Zawsze? Tzn. nawet gdy celowo go wywoływałeś? Uciekał tzn. nie dawał
    się opanować, czy po prostu chciał wyjechać, ale opanować się dawał?

    --
    Jacek Politowski

  • 27. Data: 2014-11-04 21:54:19
    Od: Tomek Kańka <t...@t...eu.org>

    Artur Miller <n...@n...com> napisał(a)

    > [...]
    >>

    > znaczy letnie gumy dają +10 do napędu? :) jeździłem tak cały zeszły
    > sezon (napęd na przód) i jakoś nie zauważyłem, zeby jakies moje tylne
    > osie mnie wyprzedzały. na zakręcie, nadsterownym autem tak, ale ile jest
    > takich z napędem na przód?

    Jeździłem tak przez 1 popołudnie, po lekko oprószonych śniegiem ulicach.
    KAŻDA próba hamowania, kończyła się poślizgiem tylnej osi.
    Samochód nie miał ABS, może jakby miał, to byłoby łatwiej.

    --
    Tomek

  • 28. Data: 2014-11-04 22:55:59
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2014-11-04 21:15, Jacek Politowski wrote:

    > Zawsze?

    Zawsze.

    > Tzn. nawet gdy celowo go wywoływałeś?

    Nawet.

    > Uciekał tzn. nie dawał
    > się opanować, czy po prostu chciał wyjechać, ale opanować się dawał?

    No z drogi nigdy nie wypadłem:P Choć jak było "na ostro" to koleś z
    naprzeciwka mi troszkę pomógł robiąc margines.

    Shrek.

  • 29. Data: 2014-11-05 07:40:08
    Temat: Re: ?
    Od: MichałG <g...@w...pl>

    Marek pisze:

    > Jak Ci przod ucieknie to jakos to skontrujesz silnikiem, kierownica lub
    > hamulcem. Jak ucieka tyl to mozesz tylko patrzec. Ewentualnie recznym
    > cos tam probowac.

    jest dokładnie odwrotnie- sprawdz przy okazji

  • 30. Data: 2014-11-05 08:59:12
    Od: Jimiasty <j...@g...com>

    W dniu wtorek, 4 listopada 2014 11:56:10 UTC+1 użytkownik Trybun napisał:
    > Przecież zima to chyba
    > ogólnie strach na zakrętach bez rozróżniania na jakich oponach się jedzie?

    Zrobisz wszsystkim przysluge, gdy przerzucisz sie na taksowke/busa.

    --
    Pozdr.
    Jimiasty