  • 11. Data: 2011-07-30 17:22:13
    Temat: Re: Zatrzymywanie dysku - zalecane czy nie?
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    Michal Kawecki in news:1m1900phfktv3$.dlg@kwinto.prv
    [..................]
    > Podam przykład:
    > Seagate 1,5 TB 3.5" ST31500541AS
    > Cykl start/stop: 50.000
    > Odporność na wstrząsy (praca/spoczynek) praca 70G / spoczynek 300G
    > Seagate 500GB 2.5" ST9500325AS
    > Cykl start/stop: 600.000
    > Odporność na wstrząsy (praca/spoczynek) praca 350G / spoczynek 1000G
    > Zakładając, że ten NAS wyłącza dyski po 15 minutach pracy:
    > 50.000 cykli / średnio 100 dziennie / 365 = 1,37 lat pracy - czyli
    > całkiem niewiele.

    czyli:
    1.
    rozsadne jest wyłączanie na noc dysku zewnetrznego 3,5" (z wlasnym
    zasilaniem) podpietego do laptopa.
    2.
    czyli rozsadne jest wylaczanie na noc laptopa, ktory z samego rana bedzie
    włączony.

  • 12. Data: 2011-07-31 13:40:42
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    1634Racine wrote:
> [...]
    > 2.
    > czyli rozsadne jest wylaczanie na noc laptopa, ktory z samego rana bedzie

    rozsadne ze wzgledu na oszczednosc pradu, z punktu widzenia dyskow to jeden
    pies czy je wylaczysz czy system je uspi

    dysk systemowy w nieuzywanym kompie (ktory z jakiegos powodu nie ma
    ustawionej hibernacji\uspienia) to inna sprawa bo system moze go budzic i
    usypiac dosyc czesto

  • 13. Data: 2011-08-01 00:33:51
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    m4rkiz in news:j13m0s$idk$1@dont-email.me
    > rozsadne ze wzgledu na oszczednosc pradu, z punktu widzenia dyskow to
    > jeden pies czy je wylaczysz czy system je uspi

    a skad mam wiedziec, czy system usypia zewnetrzny dysk usb,skoro w
    oczywistym miejscu nic nie jest w tej sprawie ustawione ku usypianiu,ani
    budzeniu?

    > dysk systemowy w nieuzywanym kompie (ktory z jakiegos powodu nie ma
    > ustawionej hibernacji\uspienia)

    no nie ma

    > to inna sprawa bo system moze go budzic i
    > usypiac dosyc czesto

    bo ma to gdzie ustawione? skoro w oczywistym miejscu nic nie jest w tej
    sprawie ustawione ku usypianiu,ani budzeniu.

  • 14. Data: 2011-08-01 13:23:44
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    1634Racine wrote:
    > bo ma to gdzie ustawione? skoro w oczywistym miejscu nic nie jest w tej
    > sprawie ustawione ku usypianiu,ani budzeniu.

    domyslnie system dyski usypia, zakladam ze jezeli juz ktos w tych
    ustawieniach grzebie to wie co i jak ma zamiar osiagnac

  • 15. Data: 2011-08-01 14:56:16
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    m4rkiz in news:j169d3$lm5$1@dont-email.me
    > domyslnie system dyski usypia, zakladam ze jezeli juz ktos w tych
    > ustawieniach grzebie to wie co i jak ma zamiar osiagnac

    nie badz taki "principjalny" :)
    wyraznie napisalem, że "w oczywistym miejscu nic nie jest w tej sprawie
    ustawione ku usypianiu,ani
    budzeniu", gdzie przez oczywiste miejsce rozumiem zarzadzanie energia/opcje
    zasilania i ustawienie, by dyskow nie usypialo/wylączało.
    pytanie jest aktualne. Jakby ktos chcial odpowiedziec.

  • 16. Data: 2011-08-02 00:06:57
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Radosław Sokół" 2...@g...one.pl

    > Jeżeli jest to kilka startów dziennie, to nie zaszkodzi im

    A niemal tysiąc razy na godzinę przez całą noc? ;)
    Ja (przez pomyłkę rzecz jasna) tak miałem z niemal
    dziewiczym WD w kolorze błękitu. Po tym epizodzie ;)
    ten dysk pracował poprawnie jeszcze niemal rok, kiedy
    to uległ... wymianie na Momentusa...

    Od tamtej pory pracuje (oczywiście poprawnie) jako bakapowy. :)
    Oczywiście grzany ;) był do końca, czyli do 60 stopni Celsjusza.

    Tak do miliona godzin ;) wytrzyma... ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 17. Data: 2011-08-02 00:09:34
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "kamil" j0v8gh$cli$...@i...gazeta.pl

    > Powiedz to mojemu ipodowi. Buforuje jakas minute

    A to pacan!!! MD Sonego wyłączał silnik co kilka sekund!!!
    (aby oszczędzić akumulatorki AA)

    > i wylacza dysk dla oszczedzania baterii, wiec ciagle startuje i zatrzymuje sie.
    Obija sie luzem w plecaku, spada na ziemie podczas
    > pracy, podskakuje w kieszeni, jezdzi w samochodzie, i tak juz chyba 5 lat nie chce
    sie ten dysk zepsuc.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 18. Data: 2011-08-02 00:20:20
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Michal Kawecki" 1m1900phfktv3$....@k...prv

> [...]

    > Zakładając, że ten NAS wyłącza dyski po 15 minutach pracy:
    > 50.000 cykli / średnio 100 dziennie / 365 = 1,37 lat pracy - czyli

    Problem w tym, że włączenie nie jest równe włączeniu. :)
    Można włączać i sto razy na minutę -- bez uszkodzenia.
    A wstrząs -- wstrząsowi. :) Można przeciążeniami rzędu
    300 G uszkodzić pracujący 2.5 calowy dysk bez trudu.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 19. Data: 2011-08-02 00:23:25
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "1634Racine" j11ekv$mlq$...@i...gazeta.pl

    > rozsadne jest wyłączanie na noc dysku zewnetrznego 3,5" (z wlasnym
    > zasilaniem) podpietego do laptopa.

    Tak -- bo ten dysk ciągnie sporo energii.

    > czyli rozsadne jest wylaczanie na noc laptopa, ktory z samego
    > rana bedzie włączony.

    Tym bardziej!!! Taki laptop zżera ze 40 watów, co daje pokaźne
    (znaczące w zestawieniu z ceną nowego laptopa) zużycie złotówek
    w ciągu paru lat używania tegoż laptopa. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 20. Data: 2011-08-02 00:31:13
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "1634Racine" j16f09$6v4$...@i...gazeta.pl

    > budzeniu", gdzie przez oczywiste miejsce rozumiem
    > zarzadzanie energia/opcje zasilania i ustawienie,
    > by dyskow nie usypialo/wylączało.

    > pytanie jest aktualne. Jakby ktos chcial odpowiedziec.

    IMO usypianie systemu nie musi być jednoznaczne z wyłączeniem zasilania w USB.
    Dyski mają swoje własne ustawienia -- niezależnie od ustawień systemowych.

    IMO usypianie dysków podpiętych przez USB i zasilanych z USB jest
    uzależnione od ustawień tychże dysków. Polecam HDDScan. http://hddscan.com/

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'