  • 1. Data: 2011-03-30 09:38:23
    Temat: Zatrzymywanie dysku - zalecane czy nie?
    Od: Norbert <n...@r...no>

    Witam

    Mam NASa z dwoma dyskami. NAS jest uzywany do kopii i SVNa, w praktyce
    uzywany jest 5-6 razy dziennie przez kilka minut.
    W tej chwili NAS jest tak ustawiony, ze dyski sie zatrzymuja po 20 minutach
    nieuzywania. Czy to jest szkodliwe dla dyskow? Czy moze lepiej zeby
    pracowaly caly czas?

    --
    pozdrawiam
    Norbert

  • 2. Data: 2011-03-30 11:57:13
    Temat: Re: Zatrzymywanie dysku - zalecane czy nie?
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Norbert" imutmd$eje$...@n...onet.pl

> [...]
    > po 20 minutach nieuzywania. Czy to jest szkodliwe dla dyskow?
    > Czy moze lepiej zeby pracowaly caly czas?

    Przykręć je solidnie, nie bij ich zbyt mocno i zbyt często i... Nie
    martw się o to, co im szkodzi a co nie szkodzi... W normalnej pracy
    jest im obojętne wyłączanie -- żywotność ich przekracza wielokrotnie
    czas ich przydatności ,,moralnej''. Co Ci po doskonałej jakości dysku
    za 15 lat, gdy ten dysk będzie tak duży w zestawieniu z potrzebami
    jak dzisiaj dyskietka?...

    Ludzie pytali o trwałość CD/DVD -- dziś już czas na wywalanie tych
    nośników, bo malutki (2.5") zewnętrzny HDD jest stosunkowo tańszy.
    Z blurejami jeszcze te HDD nie konkurują cenowo, ale to też kwestia
    czasu. Markety ścigają się w dołowaniu cen -- 149 złotych za 2,5 calowy
    HDD o pojemności 500 GB w obudowie z USB 2.0 i 299 za 2,5 calowy
    HDD o pojemności 1000 GB to chyba niskie ceny... A ceny HDD stale
    idą w dół.

    Co Ci po dysku sprzed 10 laty? Największy 3.5 calowy (20 GB) w 2000 roku
    kosztował około tysiąca złotych. Po 11 latach jego przydatność jest niemal
    żadna, a jeśli był traktowany dobrze -- pracuje do dzisiaj bez względu na
    wyłączanie i włączanie. Nawet po pięciu latach przydatność dysku może
    leżeć/stać pod znakiem zapytania.

    Podobnie rzecz się ma z całymi komputerami itp. urządzeniami, włączając
    w to NASki, nawigacje satelitarne czy telefony komórkowe.

    -=-

    Dyskom szkodzi:

    -- nadmierna temperatura
    -- szybkie zmiany temperatury
    -- wstrząsy/wibracje/uderzenia
    -- zalanie wodą...

    I tego unikaj. Nowemu dyskowi daj trochę popracować, zanim zaczniesz
    go używać. Po przyniesienie z zimnego pomieszczenia poczekaj, zanim
    się ogrzeje, nie bij, nie montuj na gumki recepturki, nie zatykaj
    otworów wentylacyjnych, co jakiś czas skontroluj temperaturę oraz
    SMART i nie martw się. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 3. Data: 2011-03-30 19:29:22
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Wed, 30 Mar 2011 11:38:23 +0200, Norbert napisał(a):

> [...]
    > W tej chwili NAS jest tak ustawiony, ze dyski sie zatrzymuja po 20 minutach
    > nieuzywania. Czy to jest szkodliwe dla dyskow? Czy moze lepiej zeby

    Tak. Jednym z parametrów SMART, na podstawie którego ocenia się zużycie
    dysku, jest ilość cykli start/stop. Producenci z reguły podają w
    dokumentacji gwarantowaną ilość takich cykli.
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 4. Data: 2011-03-30 20:11:13
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    Użytkownik "Michal Kawecki" <k...@o...px> napisał w wiadomości

    > Tak. Jednym z parametrów SMART, na podstawie którego ocenia się zużycie
    > dysku, jest ilość cykli start/stop. Producenci z reguły podają w
    > dokumentacji gwarantowaną ilość takich cykli.

    czyli do przemyślenia
    1. koszt dysku
    2. zużyty prąd przy ciągłej pracy
    3. ile bardziej zużywa się dysk wyłączany
    4. jak szybko zużyje się silniczek przy ciągłej pracy

  • 5. Data: 2011-03-30 21:18:18
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "zlotowinfo" in02og$c3a$...@i...gazeta.pl

    > czyli do przemyślenia
    > 1. koszt dysku
    > 2. zużyty prąd przy ciągłej pracy
    > 3. ile bardziej zużywa się dysk wyłączany
    > 4. jak szybko zużyje się silniczek przy ciągłej pracy

    5. Hałas. :)

    Bywa tak, że jednego dysku nie słychać prawie wcale, ale
    setka takich właśnie (niby bezgłośnych) dysków powoduje
    tak silny hałas, że nie można wytrzymać. :) Jeżeli dysk
    jest tak skonstruowany i tak wykonany ma przeżyć spokojnie
    co najmniej 50 tysięcy (a chyba tak jest) pełnych cykli
    włączenia-pracy-wyłączenia, to oznacza, że można go tak
    cyklować 14 razy dziennie przez niemal 10 lat?

    14*365.25*10=51135

    Za 10 lat dzisiejszy dysk będzie zabytkiem klasy zero. ;)

    Ale jeśli przez 10 lat będzie taki dysk pracował po 8 godzin na
    dobę (365*8*10=29200) to wypracuje raptem cząstkę mu przeznaczoną?
    Tak i nie -- toż włączanie raz dzienne czy nocnie da 3653 włączeń
    w 10 lat, czyli wówczas dysk wykorzysta też tylko cząstkę włączeń
    danych mu na jego życie doczesne...

    Czy godzinami, czy włączeniami -- nie zużyjesz dysku.
    Natomiast możesz go uszkodzić w pół godziny, gdy
    przekroczysz pewne pułapy ;) temperaturowe...

    Możesz nim stuknąć zbyt mocno...

    Możesz go zalać wodą lub herbata...
    (trzeba unikać kubków z małą powierzchnią dna -- są wywrotne)

    -=-

    Zużycie dzisiejszego dysku poprzez jego prawidłowe włączanie
    i prawidłowe wyłączanie raczej nie jest możliwe. :)

    Ja miałem dysk 2.5 calowy, któremu nastukało ze 20 tysięcy
    włączeń w wyniku ciągłego restartowania się kompa... Myślisz,
    że dysk (poza SMARTem) jakoś zdradzał tę pokaźną liczbę? :)
    Na dodatek notebook, w którym ten dysk pracował, spadł w czasie
    jazdy z przedniego fotela na podłogę samochodu w czasie, gdy
    komputer (i ten dysk oczywiście też) był włączony... Dyski
    teraz są wytrzymałe. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 6. Data: 2011-03-30 21:49:59
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Wed, 30 Mar 2011 22:11:13 +0200, zlotowinfo napisał(a):

    > Użytkownik "Michal Kawecki" <k...@o...px> napisał w wiadomości

    > czyli do przemyślenia
    > 1. koszt dysku
    > 2. zużyty prąd przy ciągłej pracy

    Koszt prądu warto zestawić z kosztami odzysku danych.

    > 3. ile bardziej zużywa się dysk wyłączany
    > 4. jak szybko zużyje się silniczek przy ciągłej pracy

    Silniczek się praktycznie nie zużywa :-). Głównym źródłem awarii
    mechanicznych są właśnie częste start-stopy. Dyski pracujące non-stop
    działają jak żarówki - dopóki chodzą nic się nie dzieje, a psują się
    zwykle przy włączaniu...

  • 7. Data: 2011-07-29 11:51:44
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 30.03.2011 11:38, Norbert pisze:
> [...]
    > W tej chwili NAS jest tak ustawiony, ze dyski sie zatrzymuja po 20 minutach
    > nieuzywania. Czy to jest szkodliwe dla dyskow? Czy moze lepiej zeby

    Jeżeli jest to kilka startów dziennie, to nie zaszkodzi im
    to. Oczywiście, im mniej cykli rozruch/zatrzymanie, tym le-
    piej, ale nie należy popadać w paranoję. Kręcenie się przez
    wiele godzin bez potrzeby też wcale nie będzie tym dyskom
    obojętne.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./

  • 8. Data: 2011-07-29 16:41:33
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Fri, 29 Jul 2011 13:51:44 +0200, Radosław Sokół napisał(a):

> [...]
    > piej, ale nie należy popadać w paranoję. Kręcenie się przez
    > wiele godzin bez potrzeby też wcale nie będzie tym dyskom

    Na pewno lepsze, niż ciągłe start/stopy. Dziś już się nie zdarzają
    uszkodzenia łożysk z tytułu ich zużycia. Natomiast zatrzymywanie i
    startowanie talerzy z leżącymi na nich głowicami niespecjalnie im służy.

  • 9. Data: 2011-07-29 21:25:58
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 29/07/2011 17:41, Michal Kawecki wrote:

    > Na pewno lepsze, niż ciągłe start/stopy. Dziś już się nie zdarzają
    > uszkodzenia łożysk z tytułu ich zużycia. Natomiast zatrzymywanie i
    > startowanie talerzy z leżącymi na nich głowicami niespecjalnie im służy.

    Powiedz to mojemu ipodowi. Buforuje jakas minute i wylacza dysk dla
    oszczedzania baterii, wiec ciagle startuje i zatrzymuje sie. Obija sie
    luzem w plecaku, spada na ziemie podczas pracy, podskakuje w kieszeni,
    jezdzi w samochodzie, i tak juz chyba 5 lat nie chce sie ten dysk zepsuc.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

  • 10. Data: 2011-07-30 08:29:26
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Fri, 29 Jul 2011 22:25:58 +0100, kamil napisał(a):

> [...]
    > luzem w plecaku, spada na ziemie podczas pracy, podskakuje w kieszeni,
    > jezdzi w samochodzie, i tak juz chyba 5 lat nie chce sie ten dysk zepsuc.

    Dyski przenośne są inaczej zbudowane. Zajrzyj do specyfikacji producenta
    dysku, na ile cykli start/stop został Twój dysk zaprojektowany, a potem
    porównaj to ze specyfikacją dowolnego dysku stacjonarnego.

    Podam przykład:

    Seagate 1,5 TB 3.5" ST31500541AS
    Cykl start/stop: 50.000
    Odporność na wstrząsy (praca/spoczynek) praca 70G / spoczynek 300G

    Seagate 500GB 2.5" ST9500325AS
    Cykl start/stop: 600.000
    Odporność na wstrząsy (praca/spoczynek) praca 350G / spoczynek 1000G

    Zakładając, że ten NAS wyłącza dyski po 15 minutach pracy:
    50.000 cykli / średnio 100 dziennie / 365 = 1,37 lat pracy - czyli
    całkiem niewiele.