  • 11. Data: 2010-04-25 09:42:36
    Temat: Re: Zasilanie PoE na dużej odległości - większy zasilacz?
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > nie mogę zastosować dodatkowego kabla zasilania, bo wszystko stoi na PoE
    > w sumie na dobrym jakościu kablu tzw. żelowym...

    Tu w zasadzie istotny jest jedynie przekrój kabla. Inne parametry nie
    mają większego znaczenia. Rezystancja tego odcinaka kabla to zapewne
    10-20ohm (dla użytej jednej pary). Przy prądzie 0.1A spadek napięcia
    będzie wynosił na nim aż 1-2V. Możesz co prawda próbować podnieść
    napięcie zasilacza. Jednak urządzenie nie pobiera cały czas jednakowego
    prądu. Raz pobór jest większy raz mniejszy. Tak więc tak czy inaczej
    znacznych wahań napięcia zasilania nie unikniesz. Ten AP ma jakieś
    minimalne napięcie przy którym jeszcze pracuje i zapewne maksymalne przy
    którym włączy się zabezpieczenie termiczne lub się spali. Zwróć uwagę,
    że przy 0.5A spadek napięcia na kablu będzie teoretycznie wynosił 5-10V.
    Jeśli zasilacz jest na prąd stały to kondensator nieco wygładzi wahania
    napięcia ale ich całkowicie nie zlikwiduje.
    Można również zastosować stabilizator (najlepiej impulsowy) przy
    urządzeniu i znacznie podnieść napięcie zasilania np. do 24V

    Paweł

  • 12. Data: 2010-04-25 09:44:14
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-04-25 09:59, Olek pisze:
> [...]
    > domowym routerem kablem ca 80m. Wszystko działa OK ale czasami sie
    > zdarzy, że APek wiesza sie. Nie pytajcie jaki to i że pewnie gówno -
    > sprawdzałem go na krótko i działa bez zarzutu. Podejrzewam że na tak
    > dużej odległości firmowy zasilacz jest zwyczajnie za słaby i dociera
    > zbyt małe napięcie.
    >
    > Jest to zasilacz powiedzmy 12V 1A
    > - czy zamienić na zasilacz z większym napięciem? np 14V 1A
    > - czy zamienić na zasilacz z większym natężeniem? np. 12V 1,2A
    >
    > Rozsądek podpowiada, żeby zwiększać napięcie - ale może ktoś ma dobre

    Po pierwsze zamiana zasilacza z 1A na 1.2A. Ta wartość określa przy
    jakim prądzie zasilacz odmówi współpracy. Ponadto dłuższy kabel nie
    zabiera prądu z zasilacza lecz wręcz przeciwnie: jeśli kabel wnosi
    straty, to prąd w nim spada a nie rośnie i nawet mniej wydajny zasilacz
    nie spaliłby się.

    Podniesienie napięcia zasilacza jest ryzykowne z kolei. Patrz niżej
    opis. Jedynym sensownym rozwiązaniem jest lepszy kabel (o ile to on
    ponosi winę) oraz/lub kondensator tłumiący zakłócenia (o ile występują one).

    Sugeruję aby nie wróżyć z fusów tylko najpierw ustalić co faktycznie się
    dzieje. Mierzyłeś chociaż napięcie na urządzeniu? Czy jest mniejsze niż
    na początku kabla? Czy waha się ono przy pracy urządzenia? Jeśli nic się
    nie dzieje to znaczy, że nie ma powodów do grzebaniu przy zasilaniu.

    Może się zdarzyć, że przy długim kablu (tzn. przy zbyt dużej rezystancji
    kabla) będą pojawiały się zakłócenia spowodowane zróżnicowanym poborem
    prądu przez urządzenie. Bez oscyloskopu możesz nie dać rady tego
    zauważyć. W takim przypadku może pomóc kondensator (gdy zasilanie jest
    stałoprądowe oczywiście) na końcu kabla. Pojemność należy dobrać do
    częstotliwości tych zakłóceń. Jeśli spadki napięcia są okresowe i
    zauważalne na zwykłym mierniku, to można zaryzykować podniesienie
    napięcia + kondensator o dużej pojemności. Jednakże ryzykujesz spaleniem
    urządzenia w chwili gdy będzie ono czerpało mniejszy prąd.

  • 13. Data: 2010-04-25 09:55:17
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Michal Kawecki" napisał:

    > Zaraz. Standard PoE 802.3af oznacza napięcie zasilające DC 48V

    Napisane było "puścić napięcie sieci ". U mnie miernik wpięty w sieć uparcie
    pokazuje ~230V napięcia przemiennego, no ale to może tylko takie fanaberie
    akurat mojego dostawcy.

    > z zabezpieczeniami. Na końcu kabla można dać splitter na napięcie
    > wyjściowe 12V i z niego bezpośrednio zasilać router.

    Owszem, tak to ma ręce i nogi, ale na litość Boską - nie ~230V w tych cienko
    izolowanych drucikach w skrętce.

    JoteR

  • 14. Data: 2010-04-25 10:01:26
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Sun, 25 Apr 2010 11:55:17 +0200, JoteR napisał(a):

> [...]
    > akurat mojego dostawcy.

    > Owszem, tak to ma ręce i nogi, ale na litość Boską - nie ~230V w tych cienko

    A no bo mnie nawet przez myśl nie przeszło, że kolega BQB pisze o 220V
    ;-).
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 15. Data: 2010-04-25 10:03:05
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Sun, 25 Apr 2010 09:59:52 +0200, Olek napisał(a):

> [...]
    > - czy zamienić na zasilacz z większym natężeniem? np. 12V 1,2A
    >
    > Rozsądek podpowiada, żeby zwiększać napięcie - ale może ktoś ma dobre

    Puscic 230V na dach i tam umiescic zasilacz.

  • 16. Data: 2010-04-25 10:54:13
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    Michal Kawecki pisze:

    > A no bo mnie nawet przez myśl nie przeszło, że kolega BQB pisze o 220V
    > ;-).

    A mi właśnie o to chodziło, na takim kabelku mam napisane 350V max, więc
    skoro producent na to pozwala, sprawdził, że wytrzyma 350V, to czemu by
    nie puścić 230V? Wielokrotnie tak robiłem.

    Kolego Michale, od dłuższego czasu mamy napięcie sieci 230V :P

    Joter, ty nawet nie wiesz, jak cienką izolację ma uzwojenie
    transformatora, a 2 żyły można użyć.

  • 17. Data: 2010-04-25 10:58:46
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Olek pisze:

    > Jest to zasilacz powiedzmy 12V 1A
    > - czy zamienić na zasilacz z większym napięciem? np 14V 1A

    Dasz wyższe napięcie, urządzenie może zacząć pobierać więcej prądu
    (zależy od zasilacza w samym urządzeniu, ale np. dla odbiornika będącego
    czystym oporem, jak np. żarówka, tak właśnie będzie), zwiększą się
    spadki napięcia na kablu i tyle zyskasz, że kabelek będzie cieplejszy ;)

    > - czy zamienić na zasilacz z większym natężeniem? np. 12V 1,2A

    ROTFL

    Powiesz, że żartujesz?

    > Rozsądek podpowiada, żeby zwiększać napięcie - ale może ktoś ma dobre
    > rozeznanie i pomoże.

    A co Ci podpowiada wiedza fizyczna z zakresu szkoły podstawowej, hmm? ;>

    Tak zgodnie ze sztuką to należałby puścić jak najwyższe napięcie a tuż
    przed AP dać zasilacz je obniżający na właściwe.

    Albo (co IMHO byłoby prostsze i lepsze) podłączyć zasilacz do kabla
    bliżej odbiornika energii - w końcu nie masz chyba stropu o grubości 80m
    ;) Podłączysz sobie zasilacz do gniazdka np. na strychu, tam dopiero
    wepniesz zasilanie w skrętkę i voila.

    Oczywiście jeśli to wina spadku napięcia zasilania. Bo może np. AP na
    dachu się przegrzewa/przechładza? Albo zwyczajnie za krótko go
    testowałeś przy krótkim kablu.

  • 18. Data: 2010-04-25 11:08:18
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    BQB pisze:

    > Kolego Michale, od dłuższego czasu mamy napięcie sieci 230V :P

    Teoretycznie ;-P

  • 19. Data: 2010-04-25 11:25:31
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Sun, 25 Apr 2010 12:54:13 +0200, BQB napisał(a):

    > A mi właśnie o to chodziło, na takim kabelku mam napisane 350V max, więc
    > skoro producent na to pozwala, sprawdził, że wytrzyma 350V, to czemu by
    > nie puścić 230V? Wielokrotnie tak robiłem.

    Tu nie chodzi o przekroczenie bądź nieprzekroczenie napięcia przebicia
    izolacji, tylko o ewentualne skutki tego przebicia. Zdajesz sobie
    sprawę, jakie zagrożenie niesie wpuszczenie niczym nie ograniczanego
    prądu o wysokim napięciu w źle izolowane żyły takiego kabla? Wystarczy,
    że w pobliżu znajdują się jakieś łatwopalne elementy. Szczurów ci u nas
    na poddaszach dostatek. Poza tym szczerze wątpię, żeby kabel UTP miał
    certyfikat trudnopalnego, a te 80 m może wygenerować cakiem sporą ilość
    trującego dymu.

    Abstrahując od tego problemu, istnieje pewne rozwiązanie. Można użyć
    transformatora separującego 1:1 o ograniczonej wydajności prądowej, tak
    wyliczonej, żeby w sam raz wystarczył do zasilania tego routera. Tyle że
    to i tak nie będzie zgodne z przepisami i gdyby się kiedyś zdarzyło, że
    taki kabelek porazi człowieka, pójdziesz siedzieć.

  • 20. Data: 2010-04-25 14:10:25
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Olek" <a...@d...pl> wrote in message
> [...]
    > - czy zamienić na zasilacz z większym natężeniem? np. 12V 1,2A
    >
    > Rozsądek podpowiada, żeby zwiększać napięcie - ale może ktoś ma dobre

    Rozsądek podpowiada aby najpierw sprawdzić to napięcie po stronie
    routera na dachu zanim zaczniesz naprawiać coś, co nie jest zepsute.

    Zmierzyć to napięcie możesz na różne sposoby - najłatwiej po otwarciu
    obudowy routera. Jak na gwarancji czy z innego powodu nie chcesz
    otwierać to sobie musisz zmierzyć stosując jakiś splitter...

    Uwaga, napięcie należy mierzyć pod obciążeniem.

    Druga sprawa, ważna. Takie małe, tanie routerki domowe notorycznie
    zwisają. I to na krótkich kablach. To po prostu jest pół na pół szmelc.

    Trzecia sprawa, równie ważna... Elektronika routera na 100% nie pracuje
    na 12V tylko na niższe napięcie, pewnie 5V lub 3,3V. Wewnątrz routera
    z tego 12V przerabia się na niższe napięcia regulatorem impulsowym...
    A takiemu regulatorowi to naprawdę zwisa i powiewa czy dostanie 12V
    czy 11V czy 14V czy nawet 9V... Działać będzie, najwyżej sprawność się
    energetyczna zmieni, ale przy tych mocach to naprawdę nieistotne...

    Podsumowując - jesteś na błędnej drodze z tym zwiększaniem napięcia.
    Pomyśl chwilę PoE jest właśnie przewidziane do długich kabli...
    Wszyscy tak mają i nic im się nie wiesza, nie trzeba dawać wyższych
    napięć - po prostu masz chu**y router który się wiesza i już...
    Wyłączaj go sobie na noc, przed pójściem spać a rano włączaj - jak
    będzie miał codziennie reboot to pewnie te 12 godzin wytrzyma bez
    zwisów, he, he :-)