  • 1. Data: 2010-04-23 20:01:59
    Temat: Jaki typ komunikacji po eSATA ustawić?
    Od: Marek <b...@e...com>

    Witam,

    Zauważyłem, że dla wyjść zewnętrznych eSata na płycie Gigabyte P55A-UD3R
    można ustawić zewnętrzne porty w 3 tryby: IDE, AHCI oraz RAID. Szczerze
    mówiąc nie mam bladego pojęcia o co tu chodzi. Liczę na Waszą pomoc. A
    oto moje wątpliwości:

    1. Tryb IDE na wyjściu eSATA? Jak to mozliwe? IDE kojarzy mi się z
    szeroką taśmą. Czy do eSATA są przewody a'la IDE do starych dysków? A
    może o zupełnie cos innego chodzi bo jakoś nie chce mi się wierzyć, że
    opracowuje się nową technologię po to aby archaiczne dyski podłączać.

    2. Tryb AHCI - wyczytałem na Wikipedii, że to specyfikacja określająca
    możliwość podłączania pamięci masowych i nie obejmuje SATA II. A co w
    związku z tym obejmuje? Czy w tym trybie mogę jedynie podłączać dyski
    SATA I ?

    3. Tryb RAID - a to mnie kompletnie zaskoczyło. RAID kojarzy mi się
    wyłącznie z macierzami dyskowymi. Jednakże jakoś nie mogę sobie
    wyobrazić aby ktoś chciał do komputera podłączać zewnętrzną macierz
    dysków. W dodatku jeśli tylko SATA I jest obsługiwane na tym złączu to
    marny pożytek będzie z takiej macierzy.

  • 2. Data: 2010-04-24 08:56:58
    Temat: Re: Jaki typ komunikacji po eSATA ustawić?
    Od: "Leszek K." <l...@n...pl>

    Dnia Fri, 23 Apr 2010 22:01:59 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    > może o zupełnie cos innego chodzi bo jakoś nie chce mi się wierzyć, że
    > opracowuje się nową technologię po to aby archaiczne dyski podłączać.

    To jest emulacja dysku IDE na złączu SATA. Przydatne w starszych systemach
    nieobsługujących dysków SATA

> [...]
    > możliwość podłączania pamięci masowych i nie obejmuje SATA II. A co w
    > związku z tym obejmuje? Czy w tym trybie mogę jedynie podłączać dyski

    AHCI jak najbardziej obsługuje SATAII.

> [...]
    > wyobrazić aby ktoś chciał do komputera podłączać zewnętrzną macierz
    > dysków. W dodatku jeśli tylko SATA I jest obsługiwane na tym złączu to

    Przy pojedynczym złączu jest to jak najbardziej bez sensu aczkolwiek mogę
    sobie wyobrazić sytuację z podpiętym zewnętrznym dyskiem w RAID1 spiętym z
    dyskiem wewnętrznym dla poprawienia "niepadalności" systemu.

  • 3. Data: 2010-04-24 10:46:17
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-04-24 10:56, Leszek K. pisze:

    > AHCI jak najbardziej obsługuje SATAII.

    Hmmm.. wygląda na to, że błąd jest w Wikipedii albo wyrażenie "nie
    obejmuje" nie jest tożsame z "wyklucza zastosowanie". Oto cytat:

    "AHCI nie obejmuje standardu Serial ATA II, choć także obsługuje
    zaawansowane możliwości SATA, takie jak hot-plug oraz NCQ."

    http://pl.wikipedia.org/wiki/AHCI

    Jeśli interpretacja jest taka, że AHCI nie obejmuje ale pozwala na
    zastosowanie SATA II to czy idąc za ciosem SATA III też może być w ten
    sposób łączone?

    Może jeszcze z innej beczki pytanie - to odnośnie "hot plug" w stosunku
    do SATA. Mam jakiś wewnętrzny opór aby majstrować przy pracującym dysku.
    Czy wyciąganie kabli nie jest niebezpieczne dla danych i/lub dla
    komputera w takim przypadku? Przypuszczam, że najpierw trzeba zastopować
    urządzenie programowo aby móc je potem odłączyć przy pracującym
    komputerze - więc taki "pół hot plug". Tak to się robi?
    A co z podłączeniem? Czy mogę np. zwykły dysk trzymając w dłoni
    beztrosko podłączyć do zasilania i do SATA na pracującym sprzęcie? Nie
    zagraża to komputerowi?

    > Przy pojedynczym złączu jest to jak najbardziej bez sensu aczkolwiek mogę
    > sobie wyobrazić sytuację z podpiętym zewnętrznym dyskiem w RAID1 spiętym z
    > dyskiem wewnętrznym dla poprawienia "niepadalności" systemu.

    To nawet nie w tym rzecz. Dyski zewnętrzne to są zazwyczaj urządzenia,
    które powinno dać się odłączyć bo z definicji są przenośnymi
    urządzeniami. Jeśli zrobimy sobie RAID np. 0 i ktoś stwierdzi, że
    zabiera jeden z dysków zewnętrznych do domu, to cały komputer leży.
    Generalnie urządzenia, których nie wolno odłączać nie powinny znajdować
    się poza obudową czy szafą w przypadku serwerów - tak mi się wydaje.
    Stąd moje zdziwienie, że ktoś może chcieć robić RAID jakikolwiek na
    dyskach, które łatwo podłączyć o odłączyć.

  • 4. Data: 2010-04-24 11:32:27
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Marek" napisał:

> [...]
    > takim przypadku? Przypuszczam, że najpierw trzeba zastopować urządzenie
    > programowo aby móc je potem odłączyć przy pracującym komputerze - więc

    Niestety tak. Swojego czasu na grupach windzianych co i raz pojawiały się
    narzekania na to, że w "Bezpiecznym usuwaniu sprzętu" pojawił się również
    dysk wewnętrzny i co zrobić, żeby go zniknąć.

    > Generalnie urządzenia, których nie wolno odłączać nie powinny znajdować
    > się poza obudową czy szafą w przypadku serwerów - tak mi się wydaje.

    E tam, a klawiatury DIN czy drukarki lub skanery LPT bądź napędy zewnętrzne
    (dyski, SyQuesty, MO) SCSI-1/2? Też się nie powinno tego odłączać przy
    pracującym komputerze (chociaż ja dłuższy czas hotplugowałem "na chama"
    dyski SCSI-2 w zwykłej szufladce), ale nie wszystko da się upchać wewnątrz
    obudowy lub szafy.

    JoteR

  • 5. Data: 2010-04-24 21:33:56
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-04-24 13:32, JoteR pisze:
    > "Marek" napisał:
    >
    > E tam, a klawiatury DIN czy drukarki lub skanery LPT bądź napędy
    > zewnętrzne (dyski, SyQuesty, MO) SCSI-1/2?

    Do listy można by dopisać "zielony" monitor Neptun :-D

    > Też się nie powinno tego
    > odłączać przy pracującym komputerze (chociaż ja dłuższy czas
    > hotplugowałem "na chama" dyski SCSI-2 w zwykłej szufladce), ale nie
    > wszystko da się upchać wewnątrz obudowy lub szafy.

    Szaleniec! :-D Kiedyś eksperymentalnie też to zrobiłem parę razy. Tylko
    raz komputer totalnie uwiesił się z powodu błędu kontrolera po takiej
    operacji więc nie jest źle ;-)

    Dzięki za wyjaśnienia i pozdrawiam. :-)

  • 6. Data: 2010-04-24 22:26:21
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    Marek pisze:

> [...]
    >
    > Szaleniec! :-D Kiedyś eksperymentalnie też to zrobiłem parę razy. Tylko
    > raz komputer totalnie uwiesił się z powodu błędu kontrolera po takiej

    Hehehe, przypomniało mi się, jak kiedyś chciałem iść do kumpla z
    dyskiem, a brat chciał grać w grę, to akurat o amigę chodziło. Wziąłem
    skopiowałem grę z bibliotekami do ram dysku, uruchomiłem i odłączyłem
    najpierw taśmę, a potem zasilanie od dysku 3,5". Brat sobie grał, a ja
    poszedłem do kumpla.
    MSPANC.

  • 7. Data: 2010-04-25 23:27:23
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Użytkownik "Marek" <b...@e...com> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Zauważyłem, że dla wyjść zewnętrznych eSata na płycie Gigabyte P55A-UD3R
    > można ustawić zewnętrzne porty w 3 tryby: IDE, AHCI oraz RAID.

    Wydaje mi się, ze to jest problem ustawienia dysku systemowego SATA.
    Natomiast e-SATA służy do przyłączania dysków niesystemowych, zewnętrznych.
    więc co by nie podłączyć, to bedzie dobrze.

    Tak przynajmniej e-SATA działa w moim komputerze.

    Pozdrawiam
    Feromon

  • 8. Data: 2010-04-26 02:02:53
    Od: "Q" <n...@s...pl>

    > Zauważyłem, że dla wyjść zewnętrznych eSata na płycie Gigabyte P55A-UD3R
    > można ustawić zewnętrzne porty w 3 tryby: IDE, AHCI oraz RAID. Szczerze
    > mówiąc nie mam bladego pojęcia o co tu chodzi. Liczę na Waszą pomoc. A

    Na mojej plycie musze miec SATA w trybie AHCI,
    zeby w ogole eSATA dzialalo.

    Co ciekawe Intel zaleca ustawianie SATA w tryb RAID:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Advanced_Host_Controlle
    r_Interface

  • 9. Data: 2010-04-26 03:52:41
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Q" <n...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Na mojej plycie musze miec SATA w trybie AHCI,
    > zeby w ogole eSATA dzialalo.
    >
    > Co ciekawe Intel zaleca ustawianie SATA w tryb RAID:
> [...]

    A dalej pisze: "Takie zalecenie jest podyktowane częstymi problemami przy
    przełączaniu trybu pracy już po zainstalowaniu systemu operacyjnego[1]." Na
    dodatek zdaje się, że dotyczy tylko XP.