    From: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zabezpieczenie ethernetu w urządzeniu
    Date: Tue, 5 May 2009 22:37:05 +0200

    Użytkownik "Lam3r" <l...@a...com> napisał w wiadomości
    news:gtq289$l24$1@opal.futuro.pl...

    > Mam takie przemyślenia. Jeżeli impuls wpada w trafo, które się nasyca i
    > dalej przechodzi przez pasożytniczą pojemność między uzwojeniami. Niech
    sie
    > przedostanie za stronę PHY. Jeśli jest tam 15pF czy nawet więcej, liczmy
    > 100pF to reaktancja wyniesie setki tysięcy omów do milionów omów. Dając po
    > stronie wtórnej mostek z diod schottkiego teoretycznie powinniśmy zgasić
    > przepięcie po stronie PHY.
    > Warunek jest taki żeby też odprowadzić od strony linii.

    Tyle, że w przypadku urządzenia zasilanego przez transformatorek we wtyczce
    "odprowadzanie" polega po prostu na przepychaniu przepięcia dalej do sieci
    zasilającej przez pasożytnicze pojemności tegoż transformatorka.
    Kondensatorek 1n/2kV zapewnia tylko tyle, że tworzy się dzielnik z
    pojemnością trafka PHY i przepięcia nie uderzają w czuły punkt :) Całość
    działa, o ile prądy płynące w czasie przepięcia czegoś nie porozwalają. Za
    to w przypadku naprawdę mocnego uderzenia masz w domu masakrę, bo wszystkie
    te pojemności zamieniają się w zwarcia.

> [...]
    > chwili, bo był uwalony. Zresztą był stary i tak :-) Ma diody na
    ethernecie
    > po stronie pcb ale przebite te "do plusa". Pamiętam, że padł w nim też
    > zasilacz.. Ale po stronie linii nie ma zadnych elementów, nawet tych
    > kondensatorów. Te diody to sot23 podwójne tylko za trafem.
    > Ale rozkręciłem inne ustrojstwa i są w nich stada różnych dziwnie
    > wyglądających elementów jakby były to wysokonapięciowe kondonki czy
    malutkie
    > mostki i ten switch przeżył już niejedną błyskawicę i rozbłyski światła

    Czyli masz ilustrację różnych strategii odprowadzania udaru do sieci.
    Oczywiście ta druga jest lepsza, ale czy pozwoliłaby temu drugiemu routerowi
    przeżyć to, czego nie przeżył pierwszy - wcale nie byłbym pewien. Reszta to
    gdybanie, ale raczej nie uwierzę, że ten lepszy router przeżył "błyskawicę".
    Chyba, że taką pół kilometra od domu :)

    e.