  • 81. Data: 2010-05-12 08:38:56
    Temat: Re: W pełni elektryczny samochód od Nissana
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-05-10, Pszemol <P...@P...com> wrote:

    > Dojeżdzasz autem do pracy więcej niż 80km w jedną stronę?
    > Bo to auto ma zasięg 160km na jednym ładowaniu...

    A po włączeniu ogrzewania bądź klimy?

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 82. Data: 2010-05-12 08:57:39
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-05-10, Pszemol <P...@P...com> wrote:

    > Śmieszny jesteś... Z obserwacji tego co się dzieje u Ciebie za oknem wiesz
    > że prądu jest na styk??? Żartujesz chyba...

    Niestety tu akurat ma rację, pogooglaj, pierwszy link z brzegu:
    http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/fa
    talny;stan;energetyki;bedziemy;importerem;pradu,73,0
    ,384585.html

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 83. Data: 2010-05-12 08:58:37
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-05-11, Pszemol <P...@P...com> wrote:

    > Umiemy go w czysty dla środowiska sposób produkować.
    > Choćby za pomocą wiatraków.

    Nie umiemy wyprodukować wiatrakami odpowiednio dużo prądu.

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 84. Data: 2010-05-12 09:08:52
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-05-11, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> wrote:

    > Tak? To policz sobie:
    > Sprawność klasycznej elektrowni węglowej, to 25%. Na przesyle tracisz
    > kolejne 10%. Teraz sprawnośc akumulatorów, to około 60%.
    > W sumie - 0,25*0,9*0,6=13,5% sprawności.
    >
    > Silnik Diesla ma około 40-45%....

    Za to w elektrowniach chyba są lepsze filtry, nie?

    pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 85. Data: 2010-05-12 14:49:55
    Od: JD <j...@g...com>

    On May 12, 7:59 am, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
    wrote:

    > Sprawność klasycznej elektrowni węglowej, to 25%.

    Za Wikipedia:
    "Typical thermal efficiency for electrical generators in the industry
    is around 33% for coal and oil-fired plants, and up to 50% for
    combined-cycle gas-fired plants [3]."

    > Teraz sprawnośc akumulatorów, to około 60%.

    Dla akumulatorow Li-ion Wikipedia podaje 80-90%. Prawdopodobnie nie
    uwzglednia to samorozladowania ale jesli uzywasz samochodu regularnie
    jest ono pomijalne.

    > Silnik Diesla ma około 40-45%....

    Na "pelnym gazie", optymalnych obrotach (obciazeniu) i pewnie
    testowany w niskiej temperaturze. I to nie kazdy diesel tylko taki z
    turbina, intercoolerem i czymkolwiek w nie teraz wsadzaja.

    Masz jednak racje, po spelnieniu kilku warunkow silnik Diesla jest
    bardzo wydajny. Gdyby na rynku byl dostepny samochod elektryczny z
    malym (<1l), efektywnym (>30% *srednio*) i dobrze wytlumionym
    generatorem na silniku Diesla to sam chetnie bym taki kupil. A ludzie
    od baterii, ogniw paliwowych itp mogliby w tym czasie na spokojnie
    udoskonalac swoje wynalazki.

    JD

  • 86. Data: 2010-05-12 15:11:04
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Tomasz Pyra wrote:

    > Tyle że to jest pewne sztuczne ograniczenie które nie wynika z techniki,
    > a widzimisia jakiegoś posła - widzimisia które może się w każdej chwili
    > zmienić.
    >
    > Analogicznie jak LPG - niby 2x tańsze, a jednak jakoś światowa
    > motoryzacja się nie przestawia. Po prostu sprawa pozostanie tańsza tak
    > długo jak jest niszowa i ma politycznych stronników.

    > Prąd jest jedynie nośnikiem tej energii.
    > Energii która musi być wyprodukowana gdzieś indziej i przetransportowana
    > do samochodu.

    Przesył benzyny też nie jest za darmo :)

    No i nie zrobisz raczej samochodu na węgiel, ani atomowego. Polska ropy
    ma mało, gazu ma trochę (jak by zmaksymalizować wydobycie to starczy nam
    przez jakiś może na połowę zapotrzebowania), a np. węgla ma dużo.

    pzdr
    \SK

  • 87. Data: 2010-05-12 17:37:04
    Od: JD <j...@g...com>

    On May 12, 8:03 am, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
    wrote:

    > Wiesz, jednak lokomotywy elektryczne nie mają skrzyń biegów.

    Silniki pradu stalego w konfiguracji szeregowej maja moment obrotowy z
    grubsza odwrotnie proporcjonalny do predkosci katowej (czyli daja
    stala moc niezaleznie od predkosci, cos jak skrzynia CVT). W praktyce
    dla omega=0 moment jest ograniczony indukcja nasycenia rdzenia ale
    poniewaz rdzen jest projektowany z duzym zapasem to ten maksymalny
    moment jest calkiem spory.

    Silnikiem synchronicznym steruje falownik, ktory ma duzo szersze pole
    dzialania od przelacznika. Moze przylozyc do uzwojen takie napiecie by
    w kazdym punkcie pracy przepuscic przez nie prad o maksymalnej
    dopuszczalnej amplitudzie (wynikajacej z pola przekroju rdzenia i
    drutu). Silnik jest lepiej wykorzystany (wiec mniejszy i lzejszy) ale
    ma staly moment uzalezniony wprost od jego fizycznych rozmiarow.

    JD

  • 88. Data: 2010-05-12 17:50:36
    Od: JD <j...@g...com>

    On May 13, 12:37 am, JD <j...@g...com> wrote:

    > [...]
    > poniewaz rdzen jest projektowany z duzym zapasem to ten maksymalny
    > moment jest calkiem spory.

    W sumie wszystko rozbija sie o rozmiar. Gdyby do tego Nissana wstawic
    silnik, ktory moglby zerwac przyczepnosc kol przy ruszaniu (i przy
    kilkudziesieciu km/h - taki efekt uboczny) to skrzynia biegow nie
    bylaby mu do niczego potrzebna. W lokomotywach uzywa sie silnikow z
    takim zapasem momentu bo tam duza masa jest wrecz wymagana, w
    samochodach elektrycznych - nie.

    JD

  • 89. Data: 2010-05-12 22:02:25
    Od: Jarek <j...@n...pl>

    DoQ pisze:

    > Sony Vaio

    A który ? Mam Sony Vaio FW31 i przy super oszczędnej eksploatacji na
    ściemnionym wyświetlaczu z trudem dochodzi do 2.5h, a przy normalnej nie
    dochodzi do 2h.

    Jarek

  • 90. Data: 2010-05-12 22:41:57
    Od: DoQ <p...@g...com>

    Jarek pisze:

    > A który ? Mam Sony Vaio FW31 i przy super oszczędnej eksploatacji na
    > ściemnionym wyświetlaczu z trudem dochodzi do 2.5h, a przy normalnej nie
    > dochodzi do 2h.

    No to ewidentnie nie twoj.

    Pozdrawiam
    Pawel