  • 11. Data: 2011-01-19 19:43:00
    Temat: Re: UL1261 jeszcze raz
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-01-19 19:50, Artur Stachura pisze:

    > Pamiętam, że "zaskakiwanie" stereo było dość wyraźne po dostrojeniu
    > odbiornika, a mimo silnego sygnału z nadajnika w trybie stereo
    > znacznie wzrastał poziom szumów.

    To by się zgadzało. Po skręceniu osi P2 w stronę plusa zasilania
    (włączenie stereo) słychać wzrost poziomu szumów. W ustawieniu mono są
    one praktycznie niesłyszalne, oczywiście przy założeniu, że radio
    odbiera dostatecznie silną stację.
    Coś "zaskakuje" z całą pewnością - brzmienie wyraźnie zmienia się po
    przełączeniu na stereo, słyszałem też efekt dźwięku wędrującego z jednej
    słuchawki do drugiej. No i jeszcze dochodzi do tego kwestia prawidłowej
    częstotliwości (228 kHz) na C12 (nie mam niestety możliwości sprawdzenia
    przebiegu oscyloskopem).

    No i mam. W trakcie pisania tej wiadomości zajrzałem jeszcze raz do
    artykułu z MT i zacząłem analizować schemat element po elemencie w
    kluczowych miejscach porównując go ze schematem montażowym i moją
    płytką. Po raz kolejny okazało się, że drobna pomyłka może narobić
    problemów. Wszystko od początku działało jak należy - po prostu dioda
    LED została narysowana na schemacie montażowym w złej polaryzacji. ;)

    Sprawa dekodera z drugiego projektu (tuner z 1986 roku) nie jest już tak
    oczywista. Sprawdziłem wszystkie połączenia, stwierdziłem brak
    odpowiedniej częstotliwości na pinie 15 scalaka, przetestowałem kilka
    różnych jego egzemplarzy. Może po prostu część radiowa nie dostarcza mu
    tego, czego potrzebuje?

  • 12. Data: 2011-01-19 20:10:43
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-01-19 19:27, Robert_J pisze:

    > roku) zmieniali OIRT na CCIR i na dodatek musiałem przestroić
    > posiadaną GFE 105 :-).

    A przypadkiem przejście z OIRT na CCIR nie miało miejsca trochę później,
    tak pod koniec lat dziewięćdziesiątych? Dość dobrze pamiętam starsze
    odbiorniki, które kiedyś odbierały stacje na UKF, a potem przestały. :)

    > O dziwo tuner (tzn. tor p.cz/m.cz.) zaczął pracować natychmiast po
    > złożeniu, czym mnie zaszokował! I powiem więcej, pracował nawet po
    > wykręceniu rdzenia z którejś ceweczki do strojenia :-).

    Mnie to jakoś specjalnie nie dziwi. Skleciłem już kilka radiofonicznych
    odbiorników superheterodynowych na UKF (w tym jeden z nich łącznie z
    głowicą) i jeśli mamy w torze torze p.cz. jakiś filtr ceramiczny, to już
    nam bardzo ułatwia sprawę. Jeśli po drodze znajduje się jakiś filtr LC,
    to przecież istnieje możliwość, że nawet niedostrojony przepuści jakiś
    mocniejszy sygnał. A w przypadku cewki dyskryminatora, to z moich
    doświadczeń wynika, że można nią kręcić dość mocno i ciągle będziemy
    słyszeć audycję. Zero FM ustawiałem na wskazanie woltomierza albo za
    pomocą wskaźnika złożonego z dwóch LED-ów, ale i tak nie byłem w stanie
    usłyszeć różnicy między właściwym ustawieniem a nieco odstrojonym. Przy
    czym ja nigdy nie miałem słuchu muzycznego. ;)

  • 13. Data: 2011-01-19 20:29:57
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Wed, 19 Jan 2011 20:43:00 +0100, Atlantis <n...@n...pl> wrote:
> [...]
    > problemów. Wszystko od początku działało jak należy - po prostu dioda
    > LED została narysowana na schemacie montażowym w złej polaryzacji. ;)

    Nie wierz nigdy kob^W schematowi montażowemu :-)
    (zwłaszcza w publikacjach z czasów, kiedy wszystko rysowano odręcznie)

> [...]
    > odpowiedniej częstotliwości na pinie 15 scalaka, przetestowałem kilka
    > różnych jego egzemplarzy. Może po prostu część radiowa nie dostarcza mu

    To może wepnij ten dekoder do jakiegoś sprawdzonego radia... i dla
    sprawdzenia w drugą stronę - wyjście Twojego tunera do stereodekodera w
    fabrycznym radiu.

    Artur Stachura

  • 14. Data: 2011-01-20 06:47:06
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > problemów. Wszystko od początku działało jak należy - po prostu dioda
    > LED została narysowana na schemacie montażowym w złej polaryzacji. ;)

    Tak czytam dzisiaj po kolei i tez mi się taki wniosek nasunął, że stereo działa,
    tylko dioda nie :).
    --
    Pozdr
    EM

  • 15. Data: 2011-01-20 08:35:00
    Od: "Krzysztof" <o...@w...pl>

    > Nie wierz nigdy kob^W schematowi montażowemu :-)
    > (zwłaszcza w publikacjach z czasów, kiedy wszystko rysowano odręcznie)
    Nie wierz nigdy schematom montażowym;) Odbiornik 2m z EP na PCB ma odwrotnie
    stabilizator - a sam pobiera niewiele. Nawet autorowi stabilizator grzał
    sie, a u mnie sie nie grzeje, jak prawidłowo podpiąłem wejście i wyjście
    :D:D

    K.

  • 16. Data: 2011-01-20 09:06:23
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

> [...]
    > tak pod koniec lat dziewięćdziesiątych? Dość dobrze
    > pamiętam starsze
    > odbiorniki, które kiedyś odbierały stacje na UKF, a potem

    Możliwe że wyłączenie OIRT nastąpiło później, ale na pewno
    transmisję CCIR rozpoczęto już wtedy. Po szkole nie miałbym
    już dostępu do przyrządów i nie przestroiłbym głowicy :-).
    Zresztą sama GFE 105 była bardzo wdzięczną głowicą. Pewnie
    równoległa transmisja biegła przez parę lat...

    > jeśli mamy w torze torze p.cz. jakiś filtr ceramiczny, to
    > już
    > nam bardzo ułatwia sprawę.

    Dokładnie tak było :-)

> [...]
    > z moich
    > doświadczeń wynika, że można nią kręcić dość mocno i

    Ba, ja nawet kiedyś wykręciłem rdzeń i z filtra, i z cewki.
    Dalej działało, i to stereofonicznie :-))

  • 17. Data: 2011-01-20 09:40:34
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-01-20 10:06, Robert_J pisze:

    > Możliwe że wyłączenie OIRT nastąpiło później, ale na pewno
    > transmisję CCIR rozpoczęto już wtedy.

    Całkiem możliwe. Pamiętam, że kiedyś widziałem już kilka odbiorników
    kupionych w latach dziewięćdziesiątych, które miały bardzo szeroki
    zakres UKF - od 65 MHz do 108 MHz. Ale to raczej gdzieś pod koniec lat
    dziewięćdziesiątych, albo na początku XXI wieku rozpoczęła się akcja
    wymiany odbiorników. Między innymi starsi członkowie najbliższej rodziny
    sprawili sobie wówczas nowoczesne, "plastikowe" radio, bo stare Diory
    przestały odbierać.

    > Po szkole nie miałbym już dostępu do przyrządów i nie przestroiłbym
    > głowicy :-).

    Bardziej zaawansowane przyrządy mocno sprawę ułatwiają, ale moim zdaniem
    nie są absolutnie niezbędne o ile dysponujemy zestrojonym torem p.cz. (a
    za taki uznać można tor na filtrach ceramicznych). Sam kilka prostych
    głowic skleciłem i wstępnie zestroiłem "na słuch" kręcąc trymerami i
    ściskając cewki. Przy czym ja mam o tyle dobrą sytuację, że mieszkając w
    pobliżu dużego miasta mam w paśmie sporo mocniejszych stacji - na
    podstawie ich wykazu możemy się zorientować którą jego część aktualnie
    odbieramy.
    Dla ułatwienia potem zbudowałem prosty generator sygnałowy FM sterowany
    sygnałem 1kHz (opis jeśli się nie mylę też pochodzi z "Młodego
    Technika"). Przy ustawianiu częstotliwości posiłkowałem się Nokią n800
    (tablet internetowy z funkcją radia FM).

    Nie sądzę, żeby ci wszyscy domorośli elektronicy, niegdyś masowo
    serwisujący sprzęt elektroniczny w mniejszych miejscowościach zawsze
    dysponowali kompletem sprzętu pomiarowego. Chociaż oczywiście pozwala on
    wycisnąć maksimum ze strojonego urządzenia.

  • 18. Data: 2011-01-20 09:54:17
    Od: Dlabink <j...@o...pl>

    wiadomościnews:ih7aep$2gc$1@news.onet.pl...

    Pierwsze masowe uruchomienia nadajnikow CCIR w Polsce datuje sie na
    okres '94-97 (bralem w tym udzial). Do roku bodajze '92 nie bylo
    zadnych polskich stacji w tym pasmie nadajacych oficjalnie regularny
    program.
    W '85-86 to w Szczecinie Niemieckich lub innych zagranicznych mozna
    bylo sluchac w pasmie CCIR.

  • 19. Data: 2011-01-20 10:03:07
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 20.01.2011 10:54, schrieb Dlabink:

> [...]
    > okres '94-97 (bralem w tym udzial). Do roku bodajze '92 nie bylo
    > zadnych polskich stacji w tym pasmie nadajacych oficjalnie regularny

    Semioficjalnie było Radio Wrocław na 102 MHz od połowy lat 70tych.
    Przynajmniej w Opolu odbierałem.

    > W '85-86 to w Szczecinie Niemieckich lub innych zagranicznych mozna
    > bylo sluchac w pasmie CCIR.

    No bo NRDowo przyjęło UKF na paśmie CCIR.

    A w Rosji Putinowskiej chyba dalej nadają na OIRT, dodatkowo do CCIR.
    Przynajmniej w 2007 jeszcze stacje były.

    Waldek

  • 20. Data: 2011-01-20 10:50:43
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Do roku bodajze '92 nie bylo
    > zadnych polskich stacji w tym pasmie nadajacych oficjalnie
    > regularny
    > program.

    Widać jednak były, przynajmniej w Szczecinie. Możliwe że nie
    były to jeszcze wtedy stacje "państwowe" PR tylko jakieś
    lokalne, w tunerze zainstalowałem dwie głowice i
    przełącznik. A pewien tego jestem z powodu takiego, że po
    prostu po szkole zawiesiłem zabawę z elektroniką :-). A
    tuner zbudowałem NA PEWNO będąc w 3 klasie TME, czyli
    1986-87. W sumie myślę że też możesz mieć rację, ponieważ
    gdyby PR nadawało już też na CCIR to nie miałbym powodu
    montować drugiej głowicy...

    > W '85-86 to w Szczecinie Niemieckich lub innych
    > zagranicznych mozna
    > bylo sluchac w pasmie CCIR.

    To można było zawsze, ale nie był to, przynajmniej dla mnie,
    powód do przestrajania głowicy :-)