  • 11. Data: 2015-01-14 13:08:33
    Temat: Re: Tuba Geigera w aluminiowej obudowie
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Na tyle na ile rozumiem normy (na pewno pobieżnie) to jeśli zasilanie
    > jakichś obwodów spełnia wymagania Limited Power Source to obwody te nie
    > muszą być w obudowie ognioodpornej. OIDP wymóg nie dotyczy kabli i złącz.

    Poza tym różne są tworzywa sztuczne: palne, palne samogasnące, niepalne.
    Ale z łatwodostępnych dla amatora jest chyba tylko polistyren i ABS.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2015-01-14 13:09:54
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > Zależy, jaki Geiger. Jeśli ma okienko, np mikowe, to nie tylko. Jednak
    > większość liczników dostępna na wiadomym portalu to proste tuby liczące
    > tylko gamma.

    A neutrony?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 13. Data: 2015-01-14 14:11:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał w wiadomości
    Paweł Pawłowicz wrote:

    >A neutrony?

    Na neutrony ponoc GM odporny - nie powoduja jonizacji, to ich nie
    liczy.
    Ale mozna pokryc obudowe odpowiednim materialem, ktory zamieni
    neutrony na cos liczalnego.

    Duzo informacji jest na wiki, metalowa obudowa ponoc bywa celowo
    stosowana, aby przepuszczac tylko gamme.

    J.

  • 14. Data: 2015-01-14 14:41:02
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-01-14 o 12:22, Mario pisze:

    > Jeśli wątkotworca chce monitorować czy nic u Czechów nie pierdykło to
    > wystarczy gamma.

    Tuba STS-5 chyba zresztą i tak niczego innego nie mierzy, ze względu na
    metalową obudowę.

  • 15. Data: 2015-01-14 15:43:51
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2015-01-14 o 14:11, J.F. pisze:

    > Na neutrony ponoc GM odporny - nie powoduja jonizacji, to ich nie liczy.
    > Ale mozna pokryc obudowe odpowiednim materialem, ktory zamieni neutrony
    > na cos liczalnego.

    Coś co hamuje neutrony i emituje gammę. Np gruba warstwa plexi abo inne
    materiały zawierające dużo wodoru.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 16. Data: 2015-01-14 16:03:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości

    >Coś co hamuje neutrony i emituje gammę. Np gruba warstwa plexi abo
    >inne materiały zawierające dużo wodoru.

    A to nie wiem - neutron jest nienaladowany, jest promieniowanie
    hamowania ?

    J.

  • 17. Data: 2015-01-14 16:28:05
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2015-01-14 o 16:03, J.F. pisze:

    > A to nie wiem - neutron jest nienaladowany, jest promieniowanie hamowania ?

    To nie jest hamowanie takie jak przy powstawaniu promieniowania X.
    Neutrony (szybkie) są spowalnianie przez serię zderzeń sprężystych z
    jadrami wodoru czyli z protonami. Za każdym razem przekazują im połowę
    energii i w tym momencie już masz poruszające się cząstki naładowane,
    które muszą wyemitować gammę przy hamowaniu.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 18. Data: 2015-01-14 18:02:12
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 14 Jan 2015 09:19:24 +0100, Piotr Gałka napisał(a):

    > Automatyka na 230V w plastikowych obudowach jest chyba następnie montowana w
    > metalowych skrzyniach/szafach.

    No nie zawsze, są przecież rozdzielnice z tworzywa sztucznego choć jakl
    napisał niżej Piotr nie musi być ono palne.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 19. Data: 2015-01-14 19:12:52
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2015-01-14 o 14:11, J.F. pisze:

    > Duzo informacji jest na wiki, metalowa obudowa ponoc bywa celowo
    > stosowana, aby przepuszczac tylko gamme.

    albo po to, aby wyrównać czułość dla różnych energii promieniowania

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 20. Data: 2015-01-14 21:19:10
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2015-01-14 o 00:53, Atlantis pisze:
    > czy też raczej w tym
    > wypadku włącza mi się paranoiczne myślenie?
    stawiam na to ;)