  • 1. Data: 2015-01-14 10:19:50
    Temat: Zabezpieczenia antyprzepięciowe
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jeszcze raz chciałem wrócić do tematu zabezpieczeń antyprzepięciowych.
    Mam kilka pytać:

    1) Jak rozumiem, dobrą praktyką jest umieszczenie transila na wejściu
    zasilania? Napięcie przewodzenia tak dobrane, żeby było większe od
    napięcia znamionowego zasilacza, ale mniejsze od Umax użytego
    stabilizatora. W każdym razie taki transil (rzecz jasna wpięty za
    bezpiecznikiem) w niczym nie zaszkodzi?
    2) Czy transformator separujący w ethernetowym gniazdku RJ-45 stanowi
    wystarczające zabezpieczenie przed przepięciami? Nie ma potrzeby, żeby
    bawić się dodatkowymi transilami na liniach transmisyjnych?
    3) Obudowy gniazdek USB i RJ45 jak rozumiem powinny być ODŁĄCZONE od
    ogólnej masy układu? A co zrobić, gdy USB na FTDI jest odseparowane od
    reszty układu za pomocą jakiegoś izolatora cyfrowego (osobna masa,
    zasilanie z hosta, dane przekazywane magnetycznie). Wtedy mogę podłączyć
    ekran gniazdka do tej osobnej masy interfejsu USB?

  • 2. Data: 2015-01-14 10:42:54
    Temat: Re: Zabezpieczenia antyprzepięciowe
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 14 Jan 2015 10:19:50 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > napięcia znamionowego zasilacza, ale mniejsze od Umax użytego
    > stabilizatora. W każdym razie taki transil (rzecz jasna wpięty za

    Testowałeś kiedyś transil? Możesz się trochę rozczarować, np.
    znamionowy transil na 6V zaczyna się konkretnie "otwierać" gdzieś tak
    koło 9V. Nie oczekuj, że jak zabezpieczysz transilem na 15V
    stabilizator, który ma Umax=15 to gdy pojawi się na wejściu 16V to
    transil to "ściągnie" do 15...
    A rozrzut między Ubr a Ucl w transilach nie zabardzo umożliwia
    zastosowania takiego o niższym napięciu Ubr bo będzie przez niego
    płynął niepotrzebnie prąd.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2015-01-14 10:50:57
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-01-14 o 10:42, Marek pisze:

> [...]
    > oczekuj, że jak zabezpieczysz transilem na 15V stabilizator, który ma
    > Umax=15 to gdy pojawi się na wejściu 16V to transil to "ściągnie" do 15...

    Nie liczę na to, że transil będzie dodatkowym elementem stabilizującym.
    Chodzi mi raczej o taką sytuację:
    1) Układ zasilany jest ze stabilizowanego zasilacza 5V. Dalej znajduje
    się stabilizator 3,3V. Niektóre części układu (ze dwa czujniki +
    przetwornica) są zasilane bezpośrednio z 5V, pozostała część z 3,3V.
    2) Tuż za bezpiecznikiem dajemy transil na jakieś 6,5V.
    3) W przypadku pojawienia się nagłego skoku napięcia transil bierze go w
    większości na siebie. Nie liczę na 100% gwarancję upalenia czegokolwiek
    dalej. Chciałbym jednak jak najbardziej ograniczyć czas ekspozycji
    układu (w szczególności stabilizatora, kondensatorów elektrolitycznych i
    przetwornicy) na impuls wysokiego napięcia.

    Czy przy takich założeniach transil się sprawdzi? Warto umieścić go w
    układzie?

  • 4. Data: 2015-01-14 11:21:24
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > przetwornicy) na impuls wysokiego napięcia.
    >
    > Czy przy takich założeniach transil się sprawdzi? Warto umieścić go w

    W transilach spotyka się dwa rodzaje oznaczania napięcia - np. SM6T18A =
    1SMB15A.
    Taki transil (praca przy 15V, obcinanie zaczyna przy 18V) przyzwoite
    przepięcie przytnie tak praktycznie do 25V.
    P.G.

  • 5. Data: 2015-01-14 11:22:05
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

> [...]
    > oczekuj, że jak zabezpieczysz transilem na 15V stabilizator, który ma
    > Umax=15 to gdy pojawi się na wejściu 16V to transil to "ściągnie" do 15...

    Uwaga słuszna, ale jeśli konstruktor ma mózg, to nie będzie puszczał
    stabilizatora w okolicach abolute maximum ratings, tylko pewne połowy
    tej wartości. A wtedy nie będzie miało większego znaczenia, czy transil
    ściął do 15, czy do 20V, bo stabilizator i tak ma wytrzymać np. 37V.

    Bardziej bym się bał o energię pochłanianą przez transil. Jak w pobliżu
    walnie dobrze wycelowany piorun, to będzie się działo...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2015-01-14 11:31:05
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jeszcze jedna ciekawostka: symulator pokazuje mi, że
    na transformator 12V z wtórnym zwartym transilem 24V
    potrafi generować za mostkiem szpilki o napięciu ~33V,
    jak się dobrze wyceluje ze skokową zmianą jego obciążenia
    o wartości 1 om. Przez transil płynie wtedy ~15A/200us.

    I ja to zjawisko widziałem w rzeczywistości, więc nie
    mam powodu nie wierzyć LTspice.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2015-01-14 11:44:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości
> [...]
    >koło 9V. Nie oczekuj, że jak zabezpieczysz transilem na 15V
    >stabilizator, który ma Umax=15 to gdy pojawi się na wejściu 16V to

    Z drugiej strony taki stabilizator powinien te 16 czy 18 V wytrzymac.

    W samochodzie padl mi kiedys regulator i zrobilo sie 19V. Bylo przez
    jakies 1.5h.
    Nic sie nie uszkodzilo.

    Wiatraczek komputerowy 12V zasilalem kiedys ~22V. I bylem bardzo
    zniesmaczony jak padl.
    Jak on smial ...

    J.

  • 8. Data: 2015-01-14 11:58:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >jak się dobrze wyceluje ze skokową zmianą jego obciążenia
    >o wartości 1 om. Przez transil płynie wtedy ~15A/200us.

    I to indukcyjnosc rozproszona powoduje ?

    Na pierwotnym tez jest skok ? Bo taki pik pradu po obu stronach
    powinien sie odbic, a jak sie odbije, to z gniazdka dodatkowy prad
    poplynie i nieco stlumi.
    No chyba ze te 15 A to juz po stlumieniu .

    >I ja to zjawisko widziałem w rzeczywistości, więc nie
    >mam powodu nie wierzyć LTspice.

    Eee tam. Za mostkiem mamy kondensator, np 4700uF, i wtedy te 15A
    powoduja wzrost napiecia o 0..6V :-)

    J.

  • 9. Data: 2015-01-14 12:17:55
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Wednesday, January 14, 2015, 10:50:57 AM, you wrote:

> [...]
    > przetwornica) są zasilane bezpośrednio z 5V, pozostała część z 3,3V.
    > 2) Tuż za bezpiecznikiem dajemy transil na jakieś 6,5V.

    6.8V

> [...]
    > przetwornicy) na impuls wysokiego napięcia.
    > Czy przy takich założeniach transil się sprawdzi? Warto umieścić go w

    1.5KE6.8A
    - napięcie przy którym jeszcze nie przewodzi: 5.8V
    - napięcie przy którym prąd wynosi 10mA: 6.45-7.14V
    - maksymalne napięcie: 10.5V przy 144A

    Zależność nie jest liniowa, niestety.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2015-01-14 12:41:36
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > I to indukcyjnosc rozproszona powoduje ?

    Indukcyjność rozproszenia czy gremliny... co z różnica,
    efekt jest i w symulacji i w realu. Później wrzucę układ
    z symulatora, to sam sobie poklikasz. :-)

    > Eee tam. Za mostkiem mamy kondensator, np 4700uF, i wtedy te 15A
    > powoduja wzrost napiecia o 0..6V :-)

    No właśnie "my" nie mamy, na tym polega cały urok tego układu.
    Nie ma elektrolitu, to nie zdechnie w wyniku jego wyschnięcia.
    Za to obrywa surgeami...

    Pozdrawiam, Piotr