  • 1. Data: 2015-01-13 21:59:55
    Temat: Tuba Geigera w aluminiowej obudowie
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jakiś czas temu popełniłem projekt licznika Geigera podpinanego do
    lokalnego Ethernetu. Urządzenie miedzy też temperaturę, wilgotność
    powietrza oraz ciśnienie atmosferyczne. Dwie dotychczas zbudowane wersje
    urządzenia były zamontowane w plastikowej obudowie na szynę DIN.
    Teraz planuję sklecić trzecią, nieco zmodyfikowaną wersję i zastanawiam
    się nad umieszczeniem jej w obudowie z aluminium, np. takiej:

    http://www.tme.eu/pl/details/alu-bs29mf/obudowy-z-mo
    cowaniem/gainta/bs-29mf/#

    Taka obudowa wydaje się być bezpieczniejsza, poza tym pewnie ograniczy
    trochę sianie z przetwornicy. Tylko jak aluminium wpłynie na pomiar z
    tuby Geigera? Czujnik generalnie nie ma być jakimś przyrządem naukowym.
    Nie jest kalibrowany. Ma jedynie monitorować promieniowanie tła i
    odzywać się w przypadku stwierdzenia powtórki z kwietnia 1986 roku. ;)

    Z tego co widzę, to w tym projekcie również zastosowano metalowe
    obudowy, a tutaj podeszli do sprawy dokładniej - czujniki są kalibrowane.

    http://hackaday.io/project/1662-global-radiation-mon
    itoring-network

    Mogę sobie pozwolić na zastosowanie obudowy z metalu?

  • 2. Data: 2015-01-13 22:38:32
    Temat: Re: Tuba Geigera w aluminiowej obudowie
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2015-01-13 o 21:59, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > http://hackaday.io/project/1662-global-radiation-mon
    itoring-network

    > Mogę sobie pozwolić na zastosowanie obudowy z metalu?

    Możesz. Promieniowanie gamma jest słabo pochłaniane przez aluminium.

    P.P.

  • 3. Data: 2015-01-13 23:06:48
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]
    >
    > http://hackaday.io/project/1662-global-radiation-mon
    itoring-network

    > Mogę sobie pozwolić na zastosowanie obudowy z metalu?

    Aluminium pochłania słabo więc można go stosować bez obawy.U ciebie
    ścianki są znacznie grubsze niż w tym przykładzie poniżej, ale mimo tego
    ścianka o grubości 2 mm zmniejszy ci natężenie promieniowanie o jakieś
    15% dla energii rzędu 50 keV. Raczej to co pojawiłoby się w otoczeniu po
    to aby cie zabić, miałoby energie wyższe, dla których pochłanianie przez
    ścianki będzie znacznie niższe. Gdybyś jednak chciał mierzyć coś o
    energii znacznie niższej to zrób sobie obudowę z berylu :)
    http://public.wsu.edu/~collins/Phys415/writeups/gamm
    aabs.htm

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 4. Data: 2015-01-14 00:53:19
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tak swoją drogą, czy zamontowanie takiego urządzenia w plastikowej
    obudowie jest bardzo złym/ryzykownym pomysłem? Pytam głównie ze względu
    na obecność przetwornicy transformatorowej. Istnieje duże ryzyko, że
    dojdzie do samozapłonu lub stopienia obudowy, czy też raczej w tym
    wypadku włącza mi się paranoiczne myślenie?
    W końcu wszystkie zasilacze wtyczkowe są montowane w plastikowych
    obudowach, podobnie jak cała automatyka na 230V...

  • 5. Data: 2015-01-14 01:05:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 13 Jan 2015 22:38:32 +0100, Paweł Pawłowicz napisał(a):
    > Możesz. Promieniowanie gamma jest słabo pochłaniane przez aluminium.

    Ale przeciez Geiger nie tylko gamme liczy.

    No wlasnie - co ma zliczac ?

    J.

  • 6. Data: 2015-01-14 08:37:22
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Atlantis napisał:
    > Taka obudowa wydaje się być bezpieczniejsza, poza tym pewnie ograniczy
    > trochę sianie z przetwornicy. Tylko jak aluminium wpłynie na pomiar z
    > tuby Geigera?

    Montując obudowę z aluminium odcinasz pomiar promieniowania beta. Gamma
    nie ograniczysz jakoś zauważalnie - tu już kolega obok wyjaśnił. Jeżeli
    chodzi o sianie, to fabryczne liczniki nie mają ekranowanych przetwornic
    i jakoś to nie wpływa na pomiar. Bardziej istotny jest prawidłowy układ,
    najlepiej kopia jakiegoś fabrycznego rozwiązania. Napięcie zasilania
    400V, rezystor anodowy 5,1M. Przekroczenie danych katalogowych (za
    wysokie napięcie, zbyt mały rezystor) istotnie ograniczy żywotność tuby
    a Ty ją przecież eksploatujesz na okrągło. Obniżenie napięcia znacznie
    pogarsza ilość wykrytych impulsów - spada wykrywalność. Aluminiową
    obudową nie przejmuj się.

  • 7. Data: 2015-01-14 09:19:24
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > W końcu wszystkie zasilacze wtyczkowe są montowane w plastikowych
    > obudowach, podobnie jak cała automatyka na 230V...

    Na tyle na ile rozumiem normy (na pewno pobieżnie) to jeśli zasilanie
    jakichś obwodów spełnia wymagania Limited Power Source to obwody te nie
    muszą być w obudowie ognioodpornej. OIDP wymóg nie dotyczy kabli i złącz.

    Automatyka na 230V w plastikowych obudowach jest chyba następnie montowana w
    metalowych skrzyniach/szafach.
    Jak to jest w zasilaczach wtyczkowych nie wiem - może muszą mieć na wejściu
    bezpiecznik powodujący że poza kołkami (złącza nie podlegają) wszystko jest
    już zasilane z Limited Power Source. A może w niektórej automatyce też tak
    jest.
    P.G.

  • 8. Data: 2015-01-14 10:37:56
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2015-01-14 01:05, J.F. pisze:

    > Ale przeciez Geiger nie tylko gamme liczy.

    Zależy, jaki Geiger. Jeśli ma okienko, np mikowe, to nie tylko. Jednak
    większość liczników dostępna na wiadomym portalu to proste tuby liczące
    tylko gamma. Zresztą alfa i beta nie przejdą przez plastikową obudowę;
    nawet jeśli ma tubę która je widzi to zmierzy tylko promieniowanie tego,
    co mu się nakurzy do obudowy.

    > No wlasnie - co ma zliczac ?

    I to jest zasadnicze pytanie.

    P.P.

  • 9. Data: 2015-01-14 10:44:21
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2015-01-14 08:37, Maciek pisze:

> [...]
    > a Ty ją przecież eksploatujesz na okrągło. Obniżenie napięcia znacznie
    > pogarsza ilość wykrytych impulsów - spada wykrywalność. Aluminiową

    Napięcia zasilania różnych liczników różnią się istotnie. Jeśli masz
    tubę na 400V, to prawdopodobnie widzi tylko gamma. Te do alfa i beta
    mają czasem nawet ponad kilowolt. Ale tu nie ma co kombinować, trzeba
    przeczytać datasheeta.

    P.P.

  • 10. Data: 2015-01-14 12:22:12
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2015-01-14 o 10:37, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > tylko gamma. Zresztą alfa i beta nie przejdą przez plastikową obudowę;
    > nawet jeśli ma tubę która je widzi to zmierzy tylko promieniowanie tego,

    Jeśli wątkotworca chce monitorować czy nic u Czechów nie pierdykło to
    wystarczy gamma.

    --
    pozdrawiam
    MD