  • 21. Data: 2010-02-12 22:58:18
    Temat: Re: Trojpodzial/Zloty podzial
    Od: Piotr Stefański <p...@u...wp.pl>

    nb pisze:
    > Chcesz zaimponować brakiem umiejętności rozumowania?

    Chcesz zaimponować ilością nic nie wnoszących postów?

    Chciałem tylko, żeby ktoś mi wyjaśnił, w jaki sposób można genetycznie
    przekazać sposób odbioru obrazu...

    --
    PS

  • 22. Data: 2010-02-13 00:06:07
    Od: nb <n...@n...net>

    at Fri 12 of Feb 2010 23:58, Piotr Stefański wrote:

    > Chcesz zaimponować ilością nic nie wnoszących postów?
    >
    > Chciałem tylko, żeby ktoś mi wyjaśnił, w jaki sposób można genetycznie
    > przekazać sposób odbioru obrazu...

    I tak nie zrozumiesz.

    --
    nb

  • 23. Data: 2010-02-13 00:42:42
    Od: nb <n...@n...net>

    at Fri 12 of Feb 2010 12:35, XX YY wrote:

> [...]
    > dostaniemy czestotliwosc tego dzwieku o oktawe wyzej.

    > traktowac mozna jak sie chce .
    >
    > nie da sie wykazac , udowodnic ze jakis rodzaj podzialu , jest
    > ladniejszy od innych.
    > tak kiedys uznawano i tak kiedys probowano stosowac te zasade w
    > sztukach , budownictwie.
    > brzmi ladnie , ale ma taki sens jak przemiana olowiu w zloto.
    > W naturze zloty podzial nie wystepuje. Tzn proprcje pomiedzy
    > naturalnymi tworami nie odpowiadaja regulom tzw zlotego podzialu - a
    > wiec zloty podzial nie jest i w tym sensie naturalnym.

    Występuje. W kryształach i w sposobie rozgałęziania gałązek drzew,
    co odkrył Fibonacci.

> [...]
    > np oktawe mozna podzielic na 5 stopni , albo i 8 - dzisiaj stosuje sie
    > podzial tzw temperowany , ale nie jest on " lepszy , ladniejszy " od
    > innych podzialow.
    >
    > istnie jedyne kryterium podzialu oktawy na stopnie , wspolne dla w
    > zasadzie wszystkicg rodzajow gam- wynik interferencji pomiedzy
    > czestotliwosciami niektorymi stopniami gamy . i to jest uzasadnienie
    > fizykalne .
    > Np nie bardzo wiadomo dzisiaj jak brzmialy rzeczywiscie b stare
    > utwory , gdyz stosowano wowczas inny , podzial gamy , i nie znamy

    Niekiedy wiadomo bardzo dokładnie. Np z chińskich instrukcji
    skręcania strun do 7-strunowej cytry (częstość jest odwrotnie
    proporcjonalna do liczby nici użytych do skręcenia struny)
    można dokładnie określić, że była strojona w rozszerzonej,
    symetrycznej pentatonice anhemitonicznej (np. c-d-f-g-a-c-d).

    Podobnie z aulosami, gdzie po rozstawieniu otworów można było
    stwierdzić jaką skalę można na nich uzyskać.

    Ale jednak większość skal, o których można poczytać w starożytnych
    dziełach, jest nie do odtworzenia.

    --
    nb

  • 24. Data: 2010-02-13 01:06:55
    Od: nb <n...@n...net>

    at Fri 12 of Feb 2010 21:01, Michał Smoczyk wrote:

    > Zdaje się że nie rozumiesz znaczenia pojęcia "wrodzony". Proporcje
    > odbioru obrazu raczej nie są wrodzone, czyli uwarunkowane
    > genetycznie. Nie słyszałem nigdy o takich badaniach, zresztą były by
    > strasznie trudne do przeprowadzenia.

    Ja eksperymentowałem na niespełna miesięcznej córce.
    Przez przypadek zauważyłem, że uśmiecha się do pomalowanej
    piłki. Na pewno do tej piłki i na pewno do odpowiednio
    zorientowanej (np, gdy obrócić dołem do góry, to już nie
    bawiło). Nie wiem w jaki sposób reakcja mogła być nabyta,
    więc podejrzewam o wrodzoną.
    Jednak człowiek widzi od urodzenia i nie jest mu obojętne,
    co widzi.

    > Tak jak estetyka, to zapewne wynik odpowiedniego uwarunkowania
    > kulturowego.

    Dlaczego kultura nie miałaby się rozwijać po linii najmniejszego
    oporu, czyli zgodnie z wrodzonymi preferencjami? Raczej nie na przekór.

    --
    nb

  • 25. Data: 2010-02-13 08:50:22
    Temat: Re: Trojpodzial/Zloty podzial [OT]
    Od: Michał Smoczyk <m...@w...pl>

    nb pisze:

> [...]
    > zorientowanej (np, gdy obrócić dołem do góry, to już nie
    > bawiło). Nie wiem w jaki sposób reakcja mogła być nabyta,

    To już nie ma związku z fotografią, ale jedna córka nie jest próbą
    losową, jeśli wiesz co mam na myśli. Jeśli nie sprawdzone na
    większej próbie to trzeba przyjąć że to absolutny przypadek, nie
    obraź się, ale równie dobrze mogła by się uśmiechać do ściany.

    > Dlaczego kultura nie miałaby się rozwijać po linii najmniejszego
    > oporu, czyli zgodnie z wrodzonymi preferencjami? Raczej nie na przekór.

    Zakładasz że wartości kulturowe mogą być uwarunkowane genetycznie.
    Głęboko wątpię -- kultura istnieje tylko od niespełna 10.000 lat, to
    znaczy że nie jest wynikiem zmian genetycznych. "Ewolucja" kulturowa
    nie polega na zmianach genetycznych, w odróżnieniu od typowej
    ewolucji biologicznej. Zrobił się zupełny off topic.

    --
    michał

  • 26. Data: 2010-02-13 08:52:18
    Od: Micha? Smoczyk <m...@w...pl>

    XX YY pisze:

    > chce powiedziec po raz kolejny ze zasada zlotego podzialu nie jest
    > naturalna , nie jest w przyrodzie szczegolnie uprzywilejowana.

    > kiedys wymyslil ja czlowiek i stosowal , dzisiaj jest niczym innym jak
    > jedna z zasad scholastycznych.

    i z tym stwierdzeniem sie; zgadzam, bez zbe;dnego trwonienia s?ów

    --
    micha?

  • 27. Data: 2010-02-13 12:26:55
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > nie polega na zmianach genetycznych, w odróżnieniu od typowej
    > ewolucji biologicznej. Zrobił się zupełny off topic.

    w swietle dzisiejsze wiedzy doswiadczenia nie sa przekazywane
    genetycznie.
    w tym i doswiadczenia artystyczne.
    jesli pilnie sie uczyles i nabyles jakas wiedze , dziecko przyjdzie na
    swiat jak tabula rasa, nic z tego co doswiadczyles nie przekazesz w
    genach.
    jesli bedziesz uparcie przez 24 godziny na dobe cale dorosle zycie
    wpatrywal sie w prostokat o proporcjach zlotego podzialu wcale dla
    dziecka ten prostokat nie bedzie czyms szczegolnym - doswiadczenia ,
    doznania wynikajacego z obserwacji prostokata nie przekazesz - tzn
    nastepca nie bedzie mial z tego tytulu jakiejs wrodzonej
    nadwraziwosci.

    Kultura jest niczym innym jak jednym z aspektow aktywnosci
    czllowieka , ktora mozna postrzegac rowniez jako realizacje
    naczelnego i fundamentalnego planu natury - samoutrzymania i
    samorozwoju , glownie chyba samorozwoju , moznaby ostrozniej
    powiedziec - ciaglej samoprzemiany.

  • 28. Data: 2010-02-14 05:38:33
    Od: nb <n...@n...net>

    at Sat 13 of Feb 2010 09:50, Michał Smoczyk wrote:

> [...]
    > obraź się, ale równie dobrze mogła by się uśmiechać do ściany.

    > Zakładasz że wartości kulturowe mogą być uwarunkowane genetycznie.

    Chyba popełniasz błąd metodologiczny.
    Ja zakładam, że wrodzone są pewne preferencje fizykalne,
    w których łatwiej mieszczą się preferencje kulturowe.
    Na przykład z budowy ucha i krtani wynikają jakieś tam
    preferencje co do śpiewu - nie ma miejsca na dźwięki
    skrajnie niskie i skrajnie wysokie, że o ultradźwiękach
    nie wspomnę. Tempo też w rytmach niezbyt odbiegających
    od tempa bicia serca człowieka czy tempa stawiania kroków.

> [...]
    > nie polega na zmianach genetycznych, w odróżnieniu od typowej
    > ewolucji biologicznej. Zrobił się zupełny off topic.

    Kiedy mowa o uwarunkowaniach odbioru widzenia, to raczej in niż off.

    --
    nb

  • 29. Data: 2010-02-14 06:04:44
    Od: nb <n...@n...net>

    at Sat 13 of Feb 2010 13:26, XX YY wrote:

> [...]
    > genetycznie.
    > w tym i doswiadczenia artystyczne.
    > jesli pilnie sie uczyles i nabyles jakas wiedze , dziecko przyjdzie na

    Nie jest tabula rasa. Uczą tego na pierwszym roku psychologii
    czy pedagogiki. Np tego, że inteligencja adoptowanych dzieci
    ma się nijak do inteligencji przybranych rodziców, za to
    koreluje z inteligencją rodziców naturalnych. Trochę to
    smutne i niepoprawne politycznie.

    > nic z tego co doswiadczyles nie przekazesz w
    > genach.

    W genach jest zapisana tendencja zachowań prowadzących
    do podobnych doświadczeń (efektowne przykłady zachowań
    rozdzielonych bliźniaków).

> [...]
    > doznania wynikajacego z obserwacji prostokata nie przekazesz - tzn
    > nastepca nie bedzie mial z tego tytulu jakiejs wrodzonej

    Ale z migreną (poprzedzoną pewnymi doznaniami wzrokowymi)
    można przekazać np. wstręt do winiety w fotografii. Serio :-)

    --
    nb

  • 30. Data: 2010-02-14 11:11:32
    Od: Michał Smoczyk <m...@w...pl>

    nb pisze:

> [...]
    > nie wspomnę. Tempo też w rytmach niezbyt odbiegających
    > od tempa bicia serca człowieka czy tempa stawiania kroków.

    Ok, teraz rozumiem co miałeś na myśli i zgadzam się, co do
    zależności budowa krtani-zdolności śpiewacze itp., bo to jest jasne.

    Nie ma to jednak związku z doznaniami estetycznymi osobnika, czyli
    jakimiś tam preferencjami do przedkładania przy postrzeganiu pewnych
    proporcji nad inne. Sądzę że to nie jest dziedziczone, nie ma też
    raczej żadnych dziedzicznych predyspozycji to tego. Bo i jakie miały
    by być? Oczywiście żaden z nas nie prowadził badań w tym kierunku
    (czyli posługujemy się teoretyczną logiką) i być może nawet takich
    nie ma -- bo jak napisałem wcześniej były by niesamowicie trudne do
    przeprowadzenia.

    Widzę tylko jeden sposób w jaki preferencje estetyczne mogły by
    podlegać działaniu doboru naturalnego -- ale dość odległy od tematu
    o którym tu dyskutujemy. _Większości_ mężczyzn podobają się kobiety
    o krągłych kształtach (zupełne zaprzeczenie dzisiejszej
    "anorektycznej" mody uwarunkowanej kulturowo), a zwłaszcza o
    szerokich biodrach, bo to zwiastuje duże prawdopodobieństwo, że taka
    kobieta bezproblemowo urodzi mi/tobie ;-) dzieci. Tutaj jest związek
    określonej budowy, którą można postrzegać jako estetyczną lub nie z
    określoną zdolnością. Czyli mężczyźni którym się podobają takie
    kobiety i z takimi mają potomstwo, mają większy sukces ewolucyjny
    (lepiej rozprzestrzenione swoje geny) od tych, którym się podobają
    kobiety w typie "anorektycznym" bo one są mniej płodne itp.

    Pozdrawiam,
    --
    michał