  • 1. Data: 2013-03-30 12:48:53
    Temat: Test wywoływarek RAW
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Czy Waszym zdaniem poniższy wynik można uznać jako błąd działania
    regulatora kontrastu w ACDSee?

    http://img547.imageshack.us/img547/9607/testsx.jpg

    Marek

  • 2. Data: 2013-03-30 13:04:42
    Temat: Re: Test wywoływarek RAW
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-03-30 12:48, Marek pisze:
    > Czy Waszym zdaniem poniższy wynik można uznać jako błąd działania
    > regulatora kontrastu w ACDSee?
    >
    > http://img547.imageshack.us/img547/9607/testsx.jpg

    Parametr ''high contrast'' ma taki sam sens jak parametr ''30% cellulitu
    mniej po dwóch tygodniach smarowania'' - czyli żaden :)

    Nie mierz piosenek centymetrem :)

    --
    pozdrawia Adam
    /wymyśliłem patent na pomniki, co korpusy są stałe, a tylko głowy się

  • 3. Data: 2013-03-30 13:20:14
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-30 13:04, Janko Muzykant pisze:

    > Parametr ''high contrast'' ma taki sam sens jak parametr ''30% cellulitu
    > mniej po dwóch tygodniach smarowania'' - czyli żaden :)
    >
    > Nie mierz piosenek centymetrem :)

    hehe...
    To w reklamach brzmi nieco inaczej.
    "Ten produkt jest do 2x bardziej wydajny."
    Pytanie ... od jakich wartości początkowych? Od 0.1 np? :-D

    Chodzi mi tu o to, że kontrast powinien wpływać wyłącznie na luminancję
    (zmieniając stosunek najjaśniejszych wartości do najciemniejszych) a
    nie dotykać chrominancji. W ACR tak się właśnie dzieje a w ACDSee
    kaszana. Dlatego uznałem, że to może być błąd tej aplikacji.

    Marek

  • 4. Data: 2013-03-30 13:34:18
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-03-30 13:20, Marek pisze:
> [...]
    > nie dotykać chrominancji. W ACR tak się właśnie dzieje a w ACDSee
    > kaszana. Dlatego uznałem, że to może być błąd tej aplikacji.

    Nie błąd, a tylko jeden z wielu algorytmów działań. W szopie masz coś
    takiego jak ''fade/stonuj'' i to jest najbardziej kreatywny... bajer (bo
    nie filtr). W połączeniu z prawie każdą poprzednią operacją umożliwia
    kreatywne przekształcenia obrazu, których wprost nie da się określić.
    Stosuję to prawie za każdym razem, zwłaszcza ze ''światła/cienie'',
    rozmycia, krzywe itd. W szczególności można tam zmienić samą luminancję
    albo sam kolor.

    --
    pozdrawia Adam
    /oryginalność powstaje wtedy, kiedy o niej nikt nie myśli/

  • 5. Data: 2013-03-30 14:34:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Mar 2013, Marek wrote:

    > hehe...
    > To w reklamach brzmi nieco inaczej.
    > "Ten produkt jest do 2x bardziej wydajny."

    :)

    > Pytanie ... od jakich wartości początkowych? Od 0.1 np? :-D

    Całkiem dobrze pasuje do realiów.
    Mam na myśli choćby żarówki :D

    > Chodzi mi tu o to, że kontrast powinien wpływać wyłącznie na luminancję
    > (zmieniając stosunek najjaśniejszych wartości do najciemniejszych)

    Pytanie czy liniowo.
    Na obrazkach tak wpływa, tyle że niekoniecznie liniowo.

    > a nie dotykać chrominancji.

    Krzywienie jasności manualnie przy dostępnym tylko RGB (a nie osobno
    jasność i kolor) też daje taki efekt.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2013-03-30 14:39:06
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek" <p...@s...com> wrote

    > Czy Waszym zdaniem poniższy wynik można uznać jako błąd działania
    > regulatora kontrastu w ACDSee?

    Jak już zabierasz się za badania porównawcze, to polecam dość
    dokładny test tutaj:
    http://www.dpreview.com/articles/8219582047/raw-conv
    erter-showdown-capture-one-pro-7-dxo-optics-pro-8-an
    d-lightroom-4

    Ale skoro już to robisz, to zachęcam do sprawdzenia jednej z
    najważniejszych rzeczy, której tam nie zrobili (bo cała reszta jest mało
    ważna lub bardzo łatwa do korekty), czyli zmierzenie (bo to można
    mierzyć! ;) stopnia zniekształcenia odwzorowania kolorów w wyniku
    pracy rawiarki.

    Podrzucam dwa proste sposoby (trzecim jest pomierzenie wzornika
    własnym kalibratorem):

    - albo znaleźć rawa ze starannie (temperaturowo) oświetlonym
    ColorCheckerem z już pomierzonymi wartościami (jako wartości
    odniesienia);

    - albo zrobić zdjęcie raw+jpg własnej "tablicy kolorów" (jakieś
    tęczowe jednobarwne łaty, np. z gazetki producenta farb) (ze starannym
    ręcznym balansem bieli na jak najlepszym wzorniku bieli [np. pianka do
    golenia z niebarwionej cieczy ;) ]) i porównać wyniki choćby tylko
    między rawem a jpg "z puszki" jako wartości odniesienia.

    Do porównywania kolorów używam Frame z KateLabs (nie pamiętam
    jakie miał limity w wersji trial, ale działał).

    Interesujące wyniki to dla każdej rawiarki (i tak naprawdę każdego
    konkretnego aparatu) na ustawieniach neutralnych (nie wykluczam, że
    alternatywnie dobrym ujednoliceniem może być też użycie autolevelingu
    w każdej rawiarce) określić:

    - ŚREDNIE odchylenie kolorów;

    - MAKSYMALNE odchylenie dla jednego koloru (oraz jaki to kolor
    dla konkretnego aparatu).

    Kiedyś zrobiłem podobną pracę dla JPG-ów z wielu puszek - wyniki
    pewnie gdzieś jeszcze mam, ale to są już "stare" aparaty. :) Z
    ogólnych rzeczy pamiętam, że Canon rozwalał czerwień, Panasonic
    zasadniczo "chłodził" kolory, a ogólnie najlepsze (i to w wielu
    sztukach, począwszy od R1 i F828(?)) było Sony.

    Tak naprawdę największą "pracą" jest instalowanie całego tego stuffu
    rawiarkowego oraz jego obsługa na starcie.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 7. Data: 2013-03-30 18:45:48
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-30 14:39, Mariusz [mr.] pisze:

> [...]
    > dokładny test tutaj:
    > http://www.dpreview.com/articles/8219582047/raw-conv
    erter-showdown-capture-one-pro-7-dxo-optics-pro-8-an

    W zasadzie chodziło mi o test konkretnej funkcji (kontrastu) ACDSee
    względem innego programu (ACR) w celu ustalenia czy to co obserwuję jest
    błędem w oprogramowaniu albo nazwaniu funkcji. Moim zdaniem kontrast w
    ACDSee nie realizuje pojęcia kontrastu w definicji tego słowa. Kontrast
    w elektronice (i w grafice chyba też) oznacza rozpiętość najjaśniejszego
    i najciemniejszego obszaru i nie powinien przesuwać (hue) koloru.

> [...]
    > ważna lub bardzo łatwa do korekty), czyli zmierzenie (bo to można
    > mierzyć! ;) stopnia zniekształcenia odwzorowania kolorów w wyniku

    Skoro już robi się z tego wątek poboczny niechcący, to na oko (bez
    pomiarów) ACR zdecydowanie lepiej sobie radzi z dążeniem do wierności
    obrazu ale też jest mniej funkcjonalny w zakresie kreatywnego
    przetwarzania obrazu, sporo mniej precyzyjny w regulowaniu zakresów
    tonacji. W przypadku ACR trzeba dalsze korekty robić już edytorze
    graficznym.

> [...]
    >

    > - albo znaleźć rawa ze starannie (temperaturowo) oświetlonym
    > ColorCheckerem z już pomierzonymi wartościami (jako wartości

    Mam takowe urządzenie i mógłbym to sprawdzić ale już na pierwszy rzut
    oka widać sporą różnicę między jedną a drugą wywoływarką.Na "zerowych"
    ustawieniach jest już przepaść (na skalibrowanym sprzęcie). ACDSee daje
    przesycone kolory a ACR blade jak trup i zawsze na dzień dobry ustawiam
    +7. Przynajmniej dla ARWów Sony A77.

> [...]
    > golenia z niebarwionej cieczy ;) ]) i porównać wyniki choćby tylko
    > między rawem a jpg "z puszki" jako wartości odniesienia.

    Chyba nie ma co tak kombinować. Gdyby chodziło o oddanie barw produktu
    do jakiegoś pisma to co innego. Wtedy nawet trzeba zadbać o wierność
    maksymalną. Mi głównie zależy na zgodności wizualnej - aby kolory nie
    były wzięte z kosmosu.

    > Do porównywania kolorów używam Frame z KateLabs (nie pamiętam
    > jakie miał limity w wersji trial, ale działał).

    Z ciekawości babskiej spytam... co ten program potrafi specjalnego
    zrobić względem zwykłego color checkera?

    Marek

  • 8. Data: 2013-03-30 18:48:58
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-03-30 13:34, Janko Muzykant pisze:

    > Nie błąd, a tylko jeden z wielu algorytmów działań.

    Mam myślenie spaczone elektroniczno-informatycznym podejściem. Czyli od
    strony graficznej kontrast jest takim sztywnym pojęciem?

    Marek

  • 9. Data: 2013-03-30 19:07:13
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Pytanie czy liniowo.
    > Na obrazkach tak wpływa, tyle że niekoniecznie liniowo.

    W sensie liniowo na poszczególne składowe RGB? Powinien działać tak, że
    proporcje składowych się nie zmieniają przy zmianie ich wartości. Od
    strony elektronicznej czy informatycznej kontrast to jest regulacja
    nachylenia krzywej odwzorowania luminancji (a jasność to jej
    przesuwanie). Być może graficy inaczej do tego podchodzą :-)

    Marek

  • 10. Data: 2013-03-30 20:34:50
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    Małe opóźnienie, bo właśnie w TV był wywiad z Adamem Bujakiem -
    gdyby ktoś chciał (a warto), to będą powtórki. :)

    "Marek" <p...@s...com> wrote:

    [...]
> [...]
    > definicji tego słowa. Kontrast w elektronice (i w grafice chyba też)
    > oznacza rozpiętość najjaśniejszego i najciemniejszego obszaru i nie

    Tak, to prawda. Na pierwszy rzut oka trudno ocenić, czy wygrała
    opcja "żeby było ładnie", czy może raczej to ograniczenia małej
    przestrzeni kolorów sRGB?

    Są też różnice między okiem, a technicznym
    rejestrowaniem/przetwarzaniem obrazu - np. wraz utratą światła pierwsze
    co tracimy, to rozpoznawanie kolorów (nierównomiernie!) ("w nocy
    wszystkie koty są szare"), tymczasem i matryca i progsy tej właściwości
    nie mają dając zdecydowanie "zbyt kolorowe" obrazy przy słabym świetle.

    Cóż, pozostaje się z tym pogodzić i jak najlepiej poznać "wybryki"
    swojej rawiarki (np. warto zbadać co robi "Exposure", co "Brightness",
    a co "Fill Light". :))

> [...]
    > przetwarzania obrazu, sporo mniej precyzyjny w regulowaniu zakresów
    > tonacji. W przypadku ACR trzeba dalsze korekty robić już edytorze

    To bardziej norma, niż wyjątek. :))

    Przypominam sobie, jak w czasach boomu na fotografię cyfrową
    wyszło trochę amatorskich rawiarek, np. mam w pamięci SharpRaw Pro z
    zastosowaniem sieci neuronowych do jak najlepszego odwzorowania kolorów.
    Funkcja realizowana najlepiej spośród wszystkich innych, tyle że sam
    program był mało nadający się do pracy... :)

    Zresztą od dawna jest już martwy, dlatego lepiej wybierać coś
    bardziej stabilnego w czasie.

> [...]
    > daje przesycone kolory a ACR blade jak trup i zawsze na dzień dobry
    > ustawiam +7. Przynajmniej dla ARWów Sony A77.

    Czyli p. pkt. 1. Widocznie zdecydowali, żeby było "ślicznie", jak to
    przez lata panowało w materiałach Kodaka, gdzie ludzie chętnie brali ich
    sztucznie rumiane odbitki... (ja wolałem Fuji lub Agfę. :)

    Dla mnie to dyskwalifikujące podejście (choć może to tylko
    przypadkiem wyszło akurat takie połączenie aparat-rawiarka).

> [...]
    > do jakiegoś pisma to co innego. Wtedy nawet trzeba zadbać o wierność
    > maksymalną. Mi głównie zależy na zgodności wizualnej - aby kolory nie

    Może i racja. Ale wierność JPG-ów jest już bardziej ważna, bo jeśli
    się robi głównie w JPG-ach, to od wierności kolorów "z puszki" się nie
    ucieknie i jeśli nie lubimy np. podbitej czerwieni, to lepiej unikać
    aparatu, który to robi. W rawie można jeszcze założyć stały profil
    korekty, w JPG to już nie ma sensu - musimy lubić kolory, jakie daje
    aparat.

    > Z ciekawości babskiej spytam... co ten program potrafi specjalnego
    > zrobić względem zwykłego color checkera?

    (???) Dla mnie ColorChecker to przedmiot, a Frame to soft. M.in.
    mierzy średni kolor "łaty" na obrazku i odnosi do wartości wzorcowej:
    http://img.brothersoft.com/screenshots/softimage/f/f
    rame-240887-1242892237.jpeg

    Mariusz [mr.]