    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Test wywoływarek RAW
    Date: Sat, 30 Mar 2013 18:45:48 +0100

    W dniu 2013-03-30 14:39, Mariusz [mr.] pisze:

    > Jak już zabierasz się za badania porównawcze, to polecam dość
    > dokładny test tutaj:
    > http://www.dpreview.com/articles/8219582047/raw-conv
    erter-showdown-capture-one-pro-7-dxo-optics-pro-8-an
    d-lightroom-4

    W zasadzie chodziło mi o test konkretnej funkcji (kontrastu) ACDSee
    względem innego programu (ACR) w celu ustalenia czy to co obserwuję jest
    błędem w oprogramowaniu albo nazwaniu funkcji. Moim zdaniem kontrast w
    ACDSee nie realizuje pojęcia kontrastu w definicji tego słowa. Kontrast
    w elektronice (i w grafice chyba też) oznacza rozpiętość najjaśniejszego
    i najciemniejszego obszaru i nie powinien przesuwać (hue) koloru.

    > Ale skoro już to robisz, to zachęcam do sprawdzenia jednej z
    > najważniejszych rzeczy, której tam nie zrobili (bo cała reszta jest mało
    > ważna lub bardzo łatwa do korekty), czyli zmierzenie (bo to można
    > mierzyć! ;) stopnia zniekształcenia odwzorowania kolorów w wyniku
    > pracy rawiarki.

    Skoro już robi się z tego wątek poboczny niechcący, to na oko (bez
    pomiarów) ACR zdecydowanie lepiej sobie radzi z dążeniem do wierności
    obrazu ale też jest mniej funkcjonalny w zakresie kreatywnego
    przetwarzania obrazu, sporo mniej precyzyjny w regulowaniu zakresów
    tonacji. W przypadku ACR trzeba dalsze korekty robić już edytorze
    graficznym.

    > Podrzucam dwa proste sposoby (trzecim jest pomierzenie wzornika
    > własnym kalibratorem):
    >

    > - albo znaleźć rawa ze starannie (temperaturowo) oświetlonym
    > ColorCheckerem z już pomierzonymi wartościami (jako wartości
    > odniesienia);

    Mam takowe urządzenie i mógłbym to sprawdzić ale już na pierwszy rzut
    oka widać sporą różnicę między jedną a drugą wywoływarką.Na "zerowych"
    ustawieniach jest już przepaść (na skalibrowanym sprzęcie). ACDSee daje
    przesycone kolory a ACR blade jak trup i zawsze na dzień dobry ustawiam
    +7. Przynajmniej dla ARWów Sony A77.

    > - albo zrobić zdjęcie raw+jpg własnej "tablicy kolorów" (jakieś
    > tęczowe jednobarwne łaty, np. z gazetki producenta farb) (ze starannym
    > ręcznym balansem bieli na jak najlepszym wzorniku bieli [np. pianka do
    > golenia z niebarwionej cieczy ;) ]) i porównać wyniki choćby tylko
    > między rawem a jpg "z puszki" jako wartości odniesienia.

    Chyba nie ma co tak kombinować. Gdyby chodziło o oddanie barw produktu
    do jakiegoś pisma to co innego. Wtedy nawet trzeba zadbać o wierność
    maksymalną. Mi głównie zależy na zgodności wizualnej - aby kolory nie
    były wzięte z kosmosu.

    > Do porównywania kolorów używam Frame z KateLabs (nie pamiętam
    > jakie miał limity w wersji trial, ale działał).

    Z ciekawości babskiej spytam... co ten program potrafi specjalnego
    zrobić względem zwykłego color checkera?

    Marek