  • 21. Data: 2024-05-22 22:10:48
    Temat: Re: Telewizor przestał widzieć sygnał z anteny
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 21.05.2024 21:31, PiteR wrote:

    > kondensatory pomiędzy L N i masą przeciekaja może.

    Hmm... Jak sprawdziłem, to zasilacz (transformatorowy) do wzmacniacza
    antenowego u rodziców jest relatywnie ciepły i pobiera z sieci około
    2,5W. To chyba dość sporo jak na mały wzmacniacz w antenie. To może być
    wskazówką jakichś problemów?

  • 22. Data: 2024-05-22 22:32:22
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 22.05.2024 o 22:10, Atlantis pisze:

> [...]
    > antenowego u rodziców jest relatywnie ciepły i pobiera z sieci około
    > 2,5W. To chyba dość sporo jak na mały wzmacniacz w antenie. To może być

    Tak. Wyschnięty kondziu w zasilaczu antenowym robi taką sieczkę, że jest
    brak odbioru. To podstawowa wiedza.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 23. Data: 2024-05-22 23:37:32
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

> [...]
    > antenowego u rodziców jest relatywnie ciepły i pobiera z sieci około
    > 2,5W. To chyba dość sporo jak na mały wzmacniacz w antenie. To może być

    Nie obciążony zasilacz sam się grzeje tzn trafo w nim jest tak
    wyżyłowane że samo się grzeje.

    Jak sprawdzałem trafo 2VA 12V to ono miało 78mA prąd jałowy :(
    Kondensator elektrolityczny w zasilaczu też może być ugotowany
    z powodu tego grzejącego się trafo.
    --
    pzdr, j.r.

  • 24. Data: 2024-05-22 23:42:59
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 22.05.2024 o 23:37, Rutkowski, Jacek pisze:

    > Nie obciążony zasilacz sam się grzeje tzn trafo w nim jest tak
    > wyżyłowane że samo się grzeje.

    Już to kiedyś pisałem bo znam to z autopsji. Te trafa były projektowane
    jak było 220V i działały dość długo na tym napięciu. Wystarczyło
    podnieść napięcie do 230 kilka lat temu a PV robi teraz nawet w okolicy
    240V no to się zaczęło lepiej grzać i wysychać kondzia. Obecnie średnio
    taki zasilacz wytrzymuje 2-3 lata i albo nowy albo wymiana kondzia.
    Pojawiły się jednak zasilacze z przetwornicą i tam się to nie dzieje,
    przynajmniej nie zauważyłem...ale muszę poczekać jeszcze 2 lata :)

  • 25. Data: 2024-05-23 09:26:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 22 May 2024 23:42:59 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:

> [...]
    > podnieść napięcie do 230 kilka lat temu a PV robi teraz nawet w okolicy
    > 240V no to się zaczęło lepiej grzać i wysychać kondzia. Obecnie średnio

    Być może, z drugiej strony jednak - te 230V mamy od dawna, nie
    przeprojektowali traf? A może raczej oszczędność miedzi i stali
    doprowadziła do grzania?

    > taki zasilacz wytrzymuje 2-3 lata i albo nowy albo wymiana kondzia.
    > Pojawiły się jednak zasilacze z przetwornicą i tam się to nie dzieje,
    > przynajmniej nie zauważyłem...ale muszę poczekać jeszcze 2 lata :)

    Przetwornice z natury są ryzykowne.

    swoją drogą ... nie mam tak małego watomierza, ale 2.5W wydaje mi się
    dość sporo. Fakt, ze trafo musi mieć prąd jałowy, przy chinskich
    oszczędnosciach to prowadzi do grzania, ale czy 2.5W to nie za dużo?
    MoĹźe stabilizator grzeje, moĹźe zwarty zwĂłj w trafie, moĹźe jakies
    zwarcie w instalacji antenowej, i dlatego się grzeje.

    78mA, ale przy duzym przesunięciu fazy, to nie musi być duża moc.
    Z drugiej strony - zmierz rezystancje pierwotnego uzwojenia trafa.
    Troche większe ma np 2 kohm. hm, przy 78mA to by było 156V i 12W
    strat. Az tak gorące nie jest ... muszę sprawdzic miernik, lub
    rozkrecic ten zasilacz...

    Inny przykład mam pod ręką - centralka telefoniczna, trafo znacznie
    większe, na oko 10-20VA, rezystancja 113 ohm.
    Na etykiecie "230V, prąd max 130mA". to by było 2W strat na samym
    pierwotnym uzwojeniu trafa ...

    No ale te nowoczesne wytrzymuja 85-105C :-)

    J.

  • 26. Data: 2024-05-23 12:39:55
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

> [...]

    > Pojawiły się jednak zasilacze z przetwornicą i tam się to nie dzieje,
    > przynajmniej nie zauważyłem...ale muszę poczekać jeszcze 2 lata :)

    Ja to sprawdzałem ok 5-7 lat temu mając w sieci ok 215V.
    Już wtedy się gotowały.
    Testowane trafo było opisane jako 230V/12V a nie 220V.
    Jak dzwoniłem do TME do doradcy w sprawie prądu jałowego
    tych małych transformatorów bo kupiłem u nich 2VA i 0,7VA
    i pytałem jakim cudem to 2VA ma 78mA a małe 0,7VA trafo ma prąd
    jałowy 50mA to mi odpowiedział że nie wie bo nigdy nikt go o to
    nie pytał :)
    Dopiero trafo z demontażu 4VA miało prąd jałowy ok 30mA.

    Wkurzyłem się wtedy i kupiłem na ali HLK-5M12.
    One bodajże 8mA jaką prąd jałowy i 12V 0,42A na wyjściu.

    Chciałem do sterowania brama wziąć do czuwania żeby 100W
    zasilacz cały czas nie chodził i żeby w 0,2-0,3W
    w czuwaniu się zadowoliła.

    Jak ugotował mi się zasilacz do wzmacniacza TV to też wyrwałem
    wszystko z środka poza kablami i wcisnąłem HLK z kondensatorem
    220uF i 100nF na wyjściu. tak działa już ok 4 lata :)

    Jedyne wyjście żeby kupić trafo z małym prądem jałowym to
    dwa trafa spięte szeregowo na pierwotnym i szeregowo wyjścia
    lub trafo na zamówienie:
    400/18V
    W Indelu takie zamawialiśmy kiedyś.
    Ale to było 250VA, kosztowały x2 wersja 230V 250VA
    były prawie dwa razy cięższe i rzeczywiście prąd jałowy
    był bardzo mały.

    Niestety rdzenie pracują bardzo blisko nasycenia a drut
    liczony jest na dość duże starty w miedzi...
    Oszczędzają jak mogą na materiałach.

    Porównywałem kiedyś stare 120VA EI z około 1980 roku
    z takim z 2010 roku.

    Waga nowego ok 70% wagi starego.

    Rdzeń dużo niższy chociaż wymiary długości i szerokości
    pozostały te same łącznie z otworami mocującymi.

    Drutu nawojowego zdecydowanie mniej i cieńszy bo
    uzwojenie było krótsze. Tylko prąd jałowy wyższy i większy
    spadek napięcia pod obciążeniem miał nowy...

    --
    pzdr, j.r.

  • 27. Data: 2024-05-23 13:05:55
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 23.05.2024 o 09:26, J.F pisze:

> [...]
    > Troche większe ma np 2 kohm. hm, przy 78mA to by było 156V i 12W
    > strat. Az tak gorące nie jest ... muszę sprawdzic miernik, lub
    Nie pamiętam rezystancji uzwojenia ale coś około 500R było i
    wychodziło że straty w miedzi były wyższe niż moc oddawana.
    Trafo gotowało się na ok 60-70 stopni nie obciążone co mnie
    bardzo wkurzyło. Bałem się że mi procka i kondki będzie smażyć
    a ja chciałem małe pudełeczko wykorzystać z tworzywa hermetyczne
    na obudowę upchane pod sufitem w kotłowni gdzie zimą ponad 30 stopni
    dochodzi...

    > Inny przykład mam pod ręką - centralka telefoniczna, trafo znacznie
    > większe, na oko 10-20VA, rezystancja 113 ohm.
    > Na etykiecie "230V, prąd max 130mA". to by było 2W strat na samym
    > pierwotnym uzwojeniu trafa ...

    To by była wartość prawdziwa :)

    > No ale te nowoczesne wytrzymuja 85-105C :-)

    Patrzyłeś w dokumentację ile kondek na 105 st C wytrzymuje w tej
    temperaturze?
    AiSHi WH series Endurance: 2000h @ 105 stopni.
    Są serie Long Life i wtedy 10000h @ 105 stopni wytrzymują.
    Miesiąc to średnio 24x30=720h
    więc Long Life na 13 miesięcy wystarczy :)
    Te na 85 stopni nie wiele lepsze są. Też trzeba im niższe temperatury
    zapewnić.
    Był tutaj kolega co ogromne moce z małych przetwornic wyciągał
    ale elektrolita tam nie było, same ceramiki.
    Może nadal jest?
    około 2010-2015 roku pisał o mocach kilkaset W na cal2 PCB
    jak dobrze pamiętam.
    Opisywał jakie te elektrolity lipne a on na lata sprzęty projektował...

    --
    pzdr, j.r.

  • 28. Data: 2024-05-23 13:07:12
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-05-22 o 00:36, LordBluzg(R)?? pisze:

    > I tak i nie :) Prawdopodobnie nie wiesz, że kondensatory mają to do
    > siebie, że zimne/wyschnięte...nie działają. Wystarczy jednak kilka prób
    > "odpalenia" żeby się zagrzały...takie próby są podczas wgrywania
    > firmware :)

    I stygną potem 4 lata, po czym znów wystarczy je raz nagrzać aby były
    ciepłe kolejne 4 lata?
    Ciekawa hipoteza.
    P.G.

  • 29. Data: 2024-05-23 13:16:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 23 May 2024 13:07:12 +0200, Piotr Gałka wrote:

    > I stygną potem 4 lata, po czym znów wystarczy je raz nagrzać aby były
    > ciepłe kolejne 4 lata?
    > Ciekawa hipoteza.

    Jak urządzenie rzadko wyłaczane ... to tak :-)

    J.

  • 30. Data: 2024-05-23 13:27:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 23 May 2024 13:05:55 +0200, Rutkowski, Jacek wrote:

> [...]
    > a ja chciałem małe pudełeczko wykorzystać z tworzywa hermetyczne
    > na obudowę upchane pod sufitem w kotłowni gdzie zimą ponad 30 stopni

    mam sporo róźnych transformatorów, i im bardziej chinski, tym bardziej
    gorący.
    Ostatni zasilacz zaczął mi obudowę topić, bo nawet nie sprawdzałem
    parametrów - ile może brać stare radyjko "tranzystorowe"?
    Najwyraźniej za dużo na chińszczyznę :-)

    a przeciez nawet 200mA*6V, ledwie 1.2W obciążenia.

    > To by była wartość prawdziwa :)

    No i na jałowym biegu centralki jest ledwo ciepłe.

    > Patrzyłeś w dokumentację ile kondek na 105 st C wytrzymuje w tej
    > temperaturze?
    > AiSHi WH series Endurance: 2000h @ 105 stopni.

    W pecetach chyba jakby więcej, ale moze nie zawsze jest tam 105 C

    > Są serie Long Life i wtedy 10000h @ 105 stopni wytrzymują.
    > Miesiąc to średnio 24x30=720h
    > więc Long Life na 13 miesięcy wystarczy :)

    Tymczasem moje ostatnie laptopy dłużej wytrzymywały,
    ale fakt - zasilacz to nie zawsze ;-)

    > Te na 85 stopni nie wiele lepsze są. Też trzeba im niższe temperatury
    > zapewnić.
    > Był tutaj kolega co ogromne moce z małych przetwornic wyciągał
    > ale elektrolita tam nie było, same ceramiki.

    ceramiki też mają swoje straty. I inne nieszczęscia

    https://www.youtube.com/watch?v=QgKY5QWehME

    > Może nadal jest?
    > około 2010-2015 roku pisał o mocach kilkaset W na cal2 PCB
    > jak dobrze pamiętam.
    > Opisywał jakie te elektrolity lipne a on na lata sprzęty projektował...

    z tym, ze to moc "przepuszczana" przez urządzenia.
    Jak straty małe, to i ciepła mało ...

    J.