    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Telewizor przestał widzieć sygnał z anteny
    Date: Thu, 23 May 2024 09:26:51 +0200

    On Wed, 22 May 2024 23:42:59 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:

    > Już to kiedyś pisałem bo znam to z autopsji. Te trafa były projektowane
    > jak było 220V i działały dość długo na tym napięciu. Wystarczyło
    > podnieść napięcie do 230 kilka lat temu a PV robi teraz nawet w okolicy
    > 240V no to się zaczęło lepiej grzać i wysychać kondzia. Obecnie średnio

    Być może, z drugiej strony jednak - te 230V mamy od dawna, nie
    przeprojektowali traf? A może raczej oszczędność miedzi i stali
    doprowadziła do grzania?

    > taki zasilacz wytrzymuje 2-3 lata i albo nowy albo wymiana kondzia.
    > Pojawiły się jednak zasilacze z przetwornicą i tam się to nie dzieje,
    > przynajmniej nie zauważyłem...ale muszę poczekać jeszcze 2 lata :)

    Przetwornice z natury są ryzykowne.

    swoją drogą ... nie mam tak małego watomierza, ale 2.5W wydaje mi się
    dość sporo. Fakt, ze trafo musi mieć prąd jałowy, przy chinskich
    oszczędnosciach to prowadzi do grzania, ale czy 2.5W to nie za dużo?
    MoĹźe stabilizator grzeje, moĹźe zwarty zwĂłj w trafie, moĹźe jakies
    zwarcie w instalacji antenowej, i dlatego się grzeje.

    78mA, ale przy duzym przesunięciu fazy, to nie musi być duża moc.
    Z drugiej strony - zmierz rezystancje pierwotnego uzwojenia trafa.
    Troche większe ma np 2 kohm. hm, przy 78mA to by było 156V i 12W
    strat. Az tak gorące nie jest ... muszę sprawdzic miernik, lub
    rozkrecic ten zasilacz...

    Inny przykład mam pod ręką - centralka telefoniczna, trafo znacznie
    większe, na oko 10-20VA, rezystancja 113 ohm.
    Na etykiecie "230V, prąd max 130mA". to by było 2W strat na samym
    pierwotnym uzwojeniu trafa ...

    No ale te nowoczesne wytrzymuja 85-105C :-)

    J.