  • 21. Data: 2015-06-18 17:14:14
    Temat: Re: Te małe bidne chińskie łapki..
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Ale świrował poniżej 10°C. W połowie lat 80 w Młodym Techniku był
    > schemat z migającymi ledami na nim (prosty generator rc). W temp.
    > pokojowej działał ale po wyjściu z nim na zew. przy poniżej 10°
    > najpierw miganie zaczynało kulać a później się zacinał, bardzo się
    > wtedy rozczarowałem tym układem. Robiłem test i pamiętam, że ok 10°C
    > to była granica kiedy zaczynał układ wariować.

    A to nie tak, że układ był do bani? Nie scalony, tylko ten na schemacie.
    Jakeś sprzężenia źle dobrane, czy cóś. Może wystarczyło zmienić tylko
    wartości oporników.

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2015-06-18 17:26:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > a kiedy zlikwidowano te klasy 9, 10 , 11 ?

    Razem z dodaniem VIII klasy szkoły podstawowej -- wtedy postanowiono
    wprowadzić odrębną numeracje licealną. Teraz znów by warto było numerację
    uciąglić, bo przy trójetapowej szkole trudno się połapać. Ja czasem nie
    mam pewności, gdy młódź mówi, że chodzi do drugiej klasy. Czy to gimnazjum,
    czy do liceum.

    Jarek

    --
    Z tyłu liceum, z przodu muzeum.

  • 23. Data: 2015-06-18 17:32:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w
    Pan Pawel O'Pajak napisał:

    >Akurat ten (i jemu podobne) wyróżniał się spośród zachodnich -- miał
    >opinię takiego, co go trudno ubić przy zwiększonym napięciu
    >zasilania.

    Wytrzymywal 12V, puszczal dym przy ~20.
    Ale czy to jest znaczaco wiecej niz zachodnie ?
    Ich nie testowalem, ale technologia podobna/na licencji, to i osiagi
    powinny miec podobne.
    Wiem, ze w katalogu bylo max 7V ... ale w cemi tez tyle wpisano :-)

    W ogole jak sie czytalo stare ksiazki, jak to ostroznie trzeba z
    tranzystorami, z ukladami scalonymi, zabezpieczenia przed
    elektrostatyka ... praktyka jakos duzo bardziej odporna byla.
    Technologia sie w miedzyczasie ulepszyla, czy dodano jakies
    zabezpieczenia w krzemie ?

    >To akurat dobrze wiadomo dlaczego, skąd ta specjalizacja w ramach
    >RWPG.
    >Według planów Układu Warszawskiego to w nas mieli grzać atomówkami ze
    >wschodu i z zachodu. Technika lampowa bardziej odporna na impuls
    >elektromagnetyczny, więc dbano by lampowy sprzęt odbiorczy cały czas
    >był w produkcji, w sklepach i w domach.

    No nie wiem. Radia lampowe skasowano dawno.
    Telewizory sie trzymaly, ale to glownie z powodu braku odpowiedniego
    tranzystora WN na odchylanie.
    Jak sie pojawil, to i lampy przestaly byc potrzebne.
    Zreszta na calym swiecie byl podobny problem, tyrystory w Jowiszu to
    nie byl nasz pomysl.

    Czy CEMI zdazylo opanowac ich produkcje ? Ja kojarze jakies do ~200V.
    Tzn tranzystory, nie tyrystory.

    Tak nawiasem mowiac - cos mi sie wydaje ze diody i tyrystory duzych
    mocy dalej robimy.

    O - i lampy robimy
    http://www.lamina.com.pl/pl/produkty/wyroby-mikrofal
    owe/amplitrony

    J.

  • 24. Data: 2015-06-18 17:53:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > No nie wiem. Radia lampowe skasowano dawno.

    W latach siedemdziesiątych jeszcze produkowano. Do którego roku, tego
    dokładnie nie wiem, ale po ich koniec taki odbiornik w domu nie był
    traktowany jak zabytek.

    > Telewizory sie trzymaly, ale to glownie z powodu braku odpowiedniego
    > tranzystora WN na odchylanie.
    > Jak sie pojawil, to i lampy przestaly byc potrzebne.

    W stanie wojennym znowu zaczęły się przydawać. W związku z przejściowymi
    trudnościami na odcinku zaopatrzenia w półprzewodniki, nastąpił powrót
    do lamp w układach wysokiego napięcia.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2015-06-18 18:25:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 18 Jun 2015 17:14:14 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
> [...]
    schemacie.
    > Jakeś sprzężenia źle dobrane, czy cóś. Może wystarczyło zmienić

    Robiłem testy bo mnie to mocno zafrapowało i pamiętam (choć to było
    30 lat temu), że wystarczyło schłodzić sam scalak dotykając go
    schłodzonymi w lodówce kombinerkani żeby wariował.

    Oczywiście nie wykluczam że miałem jakiś felerny egzemplarz.
    Oryginalny datasheet cemi podaje zlecane temp. pracy 0-70 C.
    Układ był prosty, rc+ tranzystor, ew. sam rc z dużym C ok 1000uF.
    Tego MT z tym schematem mam gdzieś jeszcze, mogę zeskanować. Na pewno
    to był klasyczny schemat generatora z użyciem nand spotykany w
    wszystkich przykładach.

    --
    Marek

  • 26. Data: 2015-06-18 18:44:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

> [...]
    > Tego MT z tym schematem mam gdzieś jeszcze, mogę zeskanować.
    > Na pewno to był klasyczny schemat generatora z użyciem nand

    To w końcu układ cyfrowy, który gdyby był idealny, to by w ogóle
    nie miał prawa generować. Bramki się "lianeryzowało" dodając jeden
    czy dwa oporniki, robił się na pewnym odcinku wzmacniacz z układem
    całkującym -- i już mamy multiwibrator.

    Nie wiem jak zrobiono ten UCY7400, ale zakładam jakiś reverse
    engineering, czy odtworzenie struktury ze znanego schematu. Nie
    musiał to być ścisły odpowiednik pierwowzoru, choć w cyfrowych
    układach mógł zachowywać się podobnie. Schematy w Młodym Techniku,
    to też często była zrzynka z zachodnich czasopism. Więc linearyzacja
    dobra dla SN7400 nie musiała się sprawdzać w przypadku UCY7400.
    Ale raczej nie mogło być tak, że w temperaturze niższej od 10°C
    struktura krzemowa *przestawała działać* -- na to nie ma podstaw
    fizycznych.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2015-06-19 04:31:08
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Marek napisał:

> [...]
    > MT z tym schematem mam gdzieś jeszcze, mogę zeskanować. Na pewno to był
    > klasyczny schemat generatora z użyciem nand spotykany w wszystkich

    Przypomnij sobie czym go zasilałeś. Dla TTL-i norma to 5V plus/minus 5%.
    Jeżeli zasilałeś z baterii 4,5V to się nie dziw, że wariował.

  • 28. Data: 2015-06-19 07:08:43
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Oryginalny datasheet cemi podaje zlecane temp. pracy 0-70 C.

    Jeszcze byly uklady serii 64xx, takie nasze "military". I rzeczywiscie,
    spotkalem je w Radwarze na praktykach. W zadnym sklepie tego nie bylo,
    nawet na Wolumenie, ktory wtedy mimo COCOMu kwitl;-)
    W Radwarze robilismy m.in. sitem tabliczki: "Sdielano w CCCP", to co
    wydrapywalismy na rewersie, nie nadaje sie do publikacji;-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 29. Data: 2015-06-19 10:02:57
    Od: robot <r...@o...pl>

    W dniu 2015-06-17 o 21:06, s...@g...com pisze:
    > .. produkują i projektują Hi-Tech, z czego nie wiedzieć czemu większość grupy
    się "napierdala". Czyżby pracownicy byłego CEMI ze sztandarowym procesorem UL1111
    mieli tutaj jakieś kompleksy? Umiesz zrobić lepiej? Zrób! Niestety nie umiesz..

    > Dlaczego?! Bo wymogi na Twojej maturze z Fizyki i Matemetyki są na poziomie
    "Pokoloruj Śłonia".. W wyrażeniu dy/dx zapewne skrócisz "d". :)))

    > Takie podśmie_chujki też se robili amerykanie w latach 60'tych z Hondy..
    >
    > =============
    >
    > Opanujcie się Panowie!! Oni są niestety naprawdę lepsi od nas :))

    Przecież to jest najinteligentniejszy naród na świecie

    http://memolition.com/2013/04/09/national-iq-map-200
    6/
    Tylko nie patrzeć na afrykę, bo zostaniecie posądzeni o rasizm.

  • 30. Data: 2015-06-19 17:15:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pawel O'Pajak" napisał w wiadomości grup
> [...]

    Kojarze jeszcze serie 54xx ... i chyba nawet widzialem.

    >spotkalem je w Radwarze na praktykach. W zadnym sklepie tego nie
    >bylo, nawet na Wolumenie, ktory wtedy mimo COCOMu kwitl;-)

    Mozliwe, ze zainteresowania nie bylo.
    74xx sobie radzily, mimo zapisow w katalogach.

    Mam wrazenie, ze te "militarne" oraz "automotive", to byly te same
    uklady, tylko parametry w katalogu inne - ale za to gwarantowane w
    calym zakresie :-)
    Moze obudowy lepsze.

    J.