  • 11. Data: 2015-06-18 14:23:55
    Temat: Re: Te małe bidne chińskie łapki..
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pawel O'Pajak napisał:

    > No byly np. znakomite dekodery stereo (chyba) UL1621. Zjadal na
    > przekaske owczesne zachodnie, jesli chodzi o SNR i separacje kanalow.

    Przecież to był TCA4500, jak najbardziej zachodni układ, tyle że
    produkowany również i u nas, pod inną nazwą. A że mu w CEMI potrafili
    lepsze dziury w krzemie nawiercić i tym samym uzyskać lepsze separacje
    (miękką górę, jedwabisty środek czy co tam jeszcze), to raczej legendy
    Urbana.

    > Pewnie, ze na UCY7400 nie zarobili bysmy, ale jest cala masa mniej
    > popularnych zagadnien.

    Akurat ten (i jemu podobne) wyróżniał się spośród zachodnich -- miał
    opinię takiego, co go trudno ubić przy zwiększonym napięciu zasilania.

    > Produkowalismy lampy. Pewnie, ze teraz to rynek mocno niszowy, ale
    > tez ceny sa adekwatne do owej niszowosci.

    To akurat dobrze wiadomo dlaczego, skąd ta specjalizacja w ramach RWPG.
    Według planów Układu Warszawskiego to w nas mieli grzać atomówkami ze
    wschodu i z zachodu. Technika lampowa bardziej odporna na impuls
    elektromagnetyczny, więc dbano by lampowy sprzęt odbiorczy cały czas
    był w produkcji, w sklepach i w domach.

    > Teraz nikt malej wytworni nie uruchomi, bo nie wie jak, a fachowcy
    > od produkcji lamp, jesli zyja, to raczej malo kumaja ze swieta.

    Jan Hennel zmarł 20 lipca ubiegłego roku.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2015-06-18 14:27:49
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "Pawel O'Pajak"
    > No byly np. znakomite dekodery stereo (chyba) UL1621. Zjadal na przekaske
    > owczesne zachodnie, jesli chodzi o SNR i separacje kanalow.

    Zachodni pierwowzór UL1621 to był TCA4500 np Motorola je robiła.
    I niestety UL1621 to bida z makiem w zestawieniu do jego ścisłego
    odpowiednika TCA4500.
    TCA mniej się grzał i mniejszy rozrzut parametrów.
    Przy wymianiach niektórych UL1621 na inny UL1621 nieraz brakowało podkówki
    aby zestroić generator 228kHz PLL - za duży rozrzut parametrów między
    partiami.

    Sama cyfrówka też dziwnie kulała. UCY7490 (wersja standard bez LS) wyrabiał
    tylko do ~10MHz i koniec liczenia. Ten sam produkt w wykonaniu TESLA MH7490
    śmigał do ~40MHz. Dopiero w LS-ie się trochę podciągnęli i osiągi CEMI były
    porównywalne jakimiś światowymi zachodnimi kostkami w LS.

  • 13. Data: 2015-06-18 14:48:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pawel O'Pajak" napisał w wiadomości grup
    >No byly np. znakomite dekodery stereo (chyba) UL1621. Zjadal na
    >przekaske owczesne zachodnie, jesli chodzi o SNR i separacje kanalow.

    To byl przeciez TCA4500. Tego tez zjadal ?

    Poza tym o ile pamietam spora czesc sprzetu uzywala wtedy innej
    zachodniej konkurencji, tez z PLL.
    MC1310 ? Tu mnie skleroza moze mocno zawiesc. Chyba mial dwie nozki
    mniej.

    Gorszy, lepszy ? Teoretycznie klasy zblizonej.

    >Pewnie, ze na UCY7400 nie zarobili bysmy, ale jest cala masa mniej
    >popularnych zagadnien. Firmy ktore np. specjalizuja sie w driverach
    >do silnikow krokowych, w konwerterach USB na costam, w
    >czujnikach/detektorach, moze dalo by sie znalesc jakas nisze.

    Jak najbardziej tak ... ale czy oni je produkuja, czy made in Maleysia
    ?

    >Mam jeszcze troche polskich elektrolitow z lat 80. Fakt, ze wielkie,
    >ale co to jest wysychajacy kondensator, to sie dowiedzialem na
    >wspolczesnych.

    Trudno powiedziec. Te nasze raczej nie pracowaly na 100 czy 500kHz.

    No I ... moze przemysl takich nie zamawia, woli zamowic wysychajace
    :-)

    >Czytalem gdzies, ze wszystkie kosci nVidia projektuje firma z
    >Zielonej Gory.

    Takie biura sie zdarzaja. Czy firmowe, jak np S3, czy bardziej
    polskie, jak ADB.
    I dobrze, ze sie zdarzaja.

    > Detektor podczerwieni z Ozarowa polecial na Marsa. Na tej grupie tez
    > sporo zawodowcow. Glupsi nie jestesmy.

    Technicznie. Bo ekonomicznie ... robimy jakies detektory w jednej
    sztuce, zamiast zarabiac na milionach :-)

    >Natomiast chinskich kosztow pracy i kaganca UE, ktory sami sobie
    >nalozylismy - nie przeskoczymy.

    Chinczycy coraz wiecej zarabiaja i tu nasza szansa. Tylko do tego
    czasu to moze sie okazac, ze trzeba umiec czytac dokumentacje po
    chinsku :-(
    Ale i tak te chinskie ceny mnie czesto zadziwiaja ... odrzuty z
    produkcji ?

    J.

  • 14. Data: 2015-06-18 16:14:57
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    7

    > Teraz
    > podstawowka ma 6 klas.
    > No dobra, niby jedna klase tracimy, ale tez teraz gimnazjum
    > obowiazkowe.

    A w gimnazjum w której?

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 15. Data: 2015-06-18 16:26:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Zbynek Ltd. pisze:

    > 7

    6

    http://www.antykwariat-bazar.pl/pub/produkty2/0/0/0/
    4/3/4/1/8/44244_big.jpg

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2015-06-18 16:55:45
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Jarosław Sokołowski napisał(a) :

    > 6
    >
    > http://www.antykwariat-bazar.pl/pub/produkty2/0/0/0/
    4/3/4/1/8/44244_big.jpg

    aaa, ale ludzie tak długo nie żyją. W mojej pamięci było to od 7
    klasy. Sprawdziłem na świadectwie - też od 7.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 17. Data: 2015-06-18 17:03:35
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 18 Jun 2015 14:23:55 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Akurat ten (i jemu podobne) wyróżniał się spośród zachodnich -- miał
    > opinię takiego, co go trudno ubić przy zwiększonym napięciu
    zasilania.

    Ale świrował poniżej 10°C. W połowie lat 80 w Młodym Techniku był
    schemat z migającymi ledami na nim (prosty generator rc). W temp.
    pokojowej działał ale po wyjściu z nim na zew. przy poniżej 10°
    najpierw miganie zaczynało kulać a później się zacinał, bardzo się
    wtedy rozczarowałem tym układem. Robiłem test i pamiętam, że ok 10°C
    to była granica kiedy zaczynał układ wariować.

    --
    Marek

  • 18. Data: 2015-06-18 17:04:05
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 18.06.2015 o 16:55 Zbynek Ltd. <s...@p...onet.pl>
    pisze:

    > aaa, ale ludzie tak długo nie żyją.

    To z lat '90
    http://sprzedajemy.pl/fizyka-klasa-6-szkola-podstawo
    wa-jerzy-ginter,5519062

    --
    SW3
    ----

  • 19. Data: 2015-06-18 17:10:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Zbynek Ltd. pisze:

    4/3/4/1/8/44244_big.jpg

    > aaa, ale ludzie tak długo nie żyją. W mojej pamięci było to od 7
    > klasy. Sprawdziłem na świadectwie - też od 7.

    Miałem od szóstej, dobrze pamiętam. Od siódmej była chemia. Zbiór zadań
    też mi znany -- do dwóch klas, bo w ich programie były zagadninia takie
    bardziej okołomechaniczne. W ósmej już uczyli o prądzie -- prawo Ohma
    było, jak lampy działają, i jak radio. Program rozsądny, rzeczy pożyteczne,
    do ogarnięcia młodym umysłem i dobre jako podstawa do wyjaśniania działania
    świata.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2015-06-18 17:12:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbynek Ltd." napisał w wiadomości grup
    Jarosław Sokołowski napisał(a) :
    4/3/4/1/8/44244_big.jpg

    >aaa, ale ludzie tak długo nie żyją. W mojej pamięci było to od 7
    >klasy. Sprawdziłem na świadectwie - też od 7.

    Moglem sie pomylic, ale imo - od 6, a chemia od 7 (lata 70-te).
    Hm, a moze 7 i 8 ... tylko rok chemii ?
    Swiadectwo ... oj, to chyba latwiej rozporzadzenie znalezc :-)

    Ten zbior zadan z 1960 ... czy podstawowka nie miala wtedy 7 klas ?

    O, 1979 - fizyka dla klasy 6
    http://www.antykwariat-bazar.pl/produkt/fizyka_dla_k
    lasy_vi/19205/160/0/0/0/5

    a kiedy zlikwidowano te klasy 9, 10 , 11 ?

    J.