  • 131. Data: 2015-07-01 11:44:49
    Temat: Re: Te małe bidne chińskie łapki..
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Waldemar,

    Wednesday, July 1, 2015, 10:52:54 AM, you wrote:

    > To jest wogóle ciężkie do pojęcia. Brałem udział w tworzeniu konceptu
    > formatu ADIF (dla wymiany danych między bazami danych w
    > radioamatorstwie, jakby kto nie wiedział). Parę tygodni trwała dyskusja
    > na temat: jak kodować "centuries". Jedni używali w swoich bazach liter,
    > inni używali rocznika linuxowego (jak coś mniejsze od 70 to 20xx, jak
    > większe to 19xx). Ja napisałem, że używam 19 dla XX wieku i 20 dla XXI.
    > Zdziwienie przeogromne ;-). W końcu olałem ten projekt, bo dyskusje
    > wydawały mi się dziwne. W szczególności USAmerykanie jakoś stuleci nie
> [...]

    Mają tych stuleci tak mało, że ich nie interesują ;)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 132. Data: 2015-07-01 15:52:44
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Waldemar napisał:

> [...]
    > inni używali rocznika linuxowego (jak coś mniejsze od 70 to 20xx, jak
    > większe to 19xx). Ja napisałem, że używam 19 dla XX wieku i 20 dla XXI.

    Oferta pracy: "zatrudnimy normalnego informatyka, ważne wysokie
    zdolności interpersonalne" :-)

  • 133. Data: 2015-07-01 17:43:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ACMM-033" napisał w wiadomości
    Użytkownik "Waldemar" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości

> [...]
    >115-06-30. Nawet najstarsze systemy, jakoś nie padły, a jedyne co
    >spotkałem, to dość śmiesznie podawały datę. I na tym problem się

    Zaczyna, bo konsekwencji tego moze byc bardzo wiele.
    W urzadzeniu moze sie nie dac daty ustawic, bo wyswietla 06-30-11, a
    ostatnia cyfra w ciemno.
    Albo nieustawialna, bo program pozwala tylko dwie cyfry. OK, mozna
    wpisac 15, ale wtedy dzien tygodnia
    Inne programy sie wyp*, bo programista dal 8-znakowy bufor na date, a
    ktos mu tam wpisuje 9 znakow.
    Rozumieja te date jako 06-30-11, albo przestana dzialac w 2028, bo
    sprytny programista koduje rok na jednym bajcie, ze znakiem :-)
    Faktury sie nie drukuja poprawnie, bo drukarka przeskakuje z ostatnim
    znakiem do nowego wiersza.
    Export danych owocuje rokiem 115, a moze 1115 czy 19115. A moze sie
    kompletnie wyp*, bo druga strona zakladala ze data zajmie 8 znakow, a
    potem sa inne uzyteczne dane na scisle okreslonych pozycjach.

    Naprawde - mozliwych konsekwencji bylo cale mnostwo. Po prostu
    trafiles na systemy na tyle malo istotne ze nikt ich nie poprawil, i
    na tyle dobre, ze nikt ich nie wyrzucil :-)
    O ile pamietam, to byly tez i takie pecety, ktore po 01.01.2000 sie
    nie wlaczyly - po prostu bios przy starcie wieszal sie przy analizie
    daty z RTC.

    Pierwsze objawy pojawily sie zreszta juz w 1998 - nowe karty
    kredytowe, wazne do 01/00 ... jak myslisz - ile bankomatow odpowie
    "pana karta jest niewazna" ?

    Szczesliwie - w okolicach roku 2000 bylo jeszcze malo urzadzen z RTC i
    z data.

    Ale tak prawde mowiac, to mnie zastanawia obsluga tej sekundy
    przestepnej.
    Wiekszosc systemow nic o niej nie wie, liczy sobie czas normalnie,
    przy kolejnej synchronizacji po prostu sobie blad skoryguja.
    Ale te, co podlaczone do jakiegos zrodla czasu i co sekunde
    sprawdzaja - moze je troche te 23:59:60 wybic z prawidlowego
    dzialania.
    No dobra - jak tak podlaczone, to pewnie sa stosownie oprogramowane.

    Samo zrodlo .. stoja rozne zegary atomowe w wielu miejscach - ktos im
    zadaje, ze jutro bedzie zmiana ? To dodawanie nieregularne, a
    obowiazku podlaczenia do internetu nie ma.

    Unix ze swoim "sekundy od 1970" ... musi z tych sekund zrezygnowac.
    Nikt nie bedzie co pol roku modyfikowal biblioteki wyliczajacej daty,
    choc mozna by w osobnym pliku sekundy zapisac.

    Ale wszelkie programy nazdorujace procesy i liczace czas ?
    No dobra, jak sie tam pare osob skasuje za minute rozmowy mniej czy
    wiecej, to wielkiego nieszczescia nie bedzie, ale jacys
    eksperymentatorzy moga sie zdziwic jaki to np skok mocy byl.

    J.