  • 11. Data: 2013-05-20 17:00:54
    Temat: Re: Tani oscyloskop czy "oscyloskop"?
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-05-20 11:21, Jakub Rakus pisze:
> [...]
    -s-7cali-32k-i3233425634.html

    > A jak z tą rozdzielczością ekranu wspomnianą przez jednego z
    > odpowiadających? Przebieg jest rysowany precyzyjnie czy jak na
    > "rozfocusowanym" analogu?

    Zobacz na tym "lepszym" screenshot z aukcji
    http://img17.allegroimg.pl/photos/oryginal/32/33/42/
    56/3233425634_2
    Widać na przebiegu prostokątnym, że jego płaskie (górne i zwłaszcza
    dolne) odcinki są grube "na 2 pixele" - ciężko wywróżyć, czy to z szumów
    własnych przetwornika, czy ten przebieg ma tam jakieś oscylacje, czy po
    prostu "nie trafia w pixele i jest taki pól-na-pół"?

    LCD ma 480*234, czyli na wysokość 234pixele, powiedzmy że 34 odchodzi na
    ramki i interfejs, a 200 zostaje na przebieg. Górna połówka ekranu to
    100pixeli, czyli wszystko poniżej 1pixela = 1% przebiegu jest stracone,
    a widoczne (np nałożone oscylacje na przebieg prostokątny, coś jak na
    tym screenshocie) będzie dopiero gdy przekroczy rozmiarem 2 pixele,
    czyli >2% przebiegu.
    Dla przebiegu prostokątnego 0v-5v to oznacza, że wszystko poniżej 100mV
    jest dla ciebie niewidoczne. A sam musisz sobie określić, czy 100mV
    szumu i syfu na przebiegu jest dla ciebie istotne czy niezbyt?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 12. Data: 2013-05-20 17:49:16
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-05-20 17:00, BartekK pisze:
> [...]
    > jest dla ciebie niewidoczne. A sam musisz sobie określić, czy 100mV
    > szumu i syfu na przebiegu jest dla ciebie istotne czy niezbyt?

    Pamiętając, że przed ekranem i tak siedzi przetwornik 8 bitowy,
    tak dużo znowu nie tracimy. Na dobrą sprawę jeden bit. Pewnie
    i tak zaszumiony;)

    pzdr
    bartekltg

  • 13. Data: 2013-05-20 18:29:52
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-05-20 17:49, bartekltg pisze:

    > Pamiętając, że przed ekranem i tak siedzi przetwornik 8 bitowy,
    > tak dużo znowu nie tracimy. Na dobrą sprawę jeden bit. Pewnie
    > i tak zaszumiony;)
    Owszem, z przetwornika możemy uzyskać maks 256 poziomów, przy czym
    ostatni bit sobie troszkę szumi więc tak z 128 jest istotnych, a
    wyświetlamy maks 200pixeli - więc jeszcze tracimy na czytelności przy
    przeskalowaniach.
    Z pewnością lepiej to wygląda, gdy te 128 użytecznych poziomów (lub 256
    z pewną dozą niepewności ostatniego szumiącego bitu) wyświetlane jest na
    >250pixelach (oscyloskopy z ekranami 800x600), choć tam nadal jest
    widać szumy i grubszą kreskę, niż jeden pixel - to przynajmniej można
    optycznie rozróżniać zmiany tej grubości kreski i "zaszumienia", a nie
    tylko mieć jednobarwną szeroką na 2 pixele kreskę... ale to wychodzi
    drożej.
    Nawet porządne i drogie oscyloskopy cyfrowe, z wyświetlaczami o dużej
    rozdzielczości - nadal w więszości mają przetworniki 8 bit, a tryby
    większej rozdzielczości uzyskiwane są przez uśrednianie (i spadek fps).
    W niektórych przypadkach rozdzielczość optyczna (widoczność pojedyńczych
    szumów, pików wielokrotnie szybszych niż podstawa czasu itp) na dobrym
    oscyloskopie analogowym nadal jest niedościgniona na cyfrówkach. Pytanie
    - czy jest to potrzebne wątkotwórcy?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 14. Data: 2013-05-20 18:56:44
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    A ja mam OWON'a DS7102, (ma ekran 7"), i celowo sobie ustawiam
    "pogrubienie" , bo znacznie lepiej mi się to ogląda, a znaczenia to imho
    żadnego w praktyce nie ma...

    Jak trzeba oglądać jakieś szumy na mv, to sobie przełączam zakres, i mam
    te szumy na całą wysokość ekranu :)

    Moim zdaniem ważniejsze są inne parametry, czyli np. duża pamięć (ten
    owon ma chyba 10M, więc jak zatrzymam zapis, to mam ładnych parę sekund
    przebiegu do oglądania, powiększania itp.)

  • 15. Data: 2013-05-20 19:39:21
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-05-20 18:56, sundayman pisze:
    > Jak trzeba oglądać jakieś szumy na mv, to sobie przełączam zakres, i mam
    > te szumy na całą wysokość ekranu :)
    A co jeśli te szumy to Mhz i mV na tle przebiegu prostokątnego Hz i
    kilka V? Za duże powiększenie w skali Y i przesterowujesz przetwornik, a
    szumy nadal są małe.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 16. Data: 2013-05-20 21:24:37
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-05-20 19:39, BartekK pisze:
    > A co jeśli te szumy to Mhz i mV na tle przebiegu prostokątnego Hz i
    > kilka V? Za duże powiększenie w skali Y i przesterowujesz przetwornik, a
    > szumy nadal są małe.

    a, no to wtedy trzeba mieć oscyloskop z innej półki :)
    Albo jakiegoś analoga przyzwoitego. Cudów nie ma...

  • 17. Data: 2013-05-20 22:15:23
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 20.05.2013 21:24, sundayman pisze:

    > a, no to wtedy trzeba mieć oscyloskop z innej półki :)
    > Albo jakiegoś analoga przyzwoitego. Cudów nie ma...
    >

    > --- news://freenews.netfront.net/ - complaints: n...@n...net ---

    Dzięki wielkie za pożyteczne odpowiedzi i zwrócenie uwagi na kwestie
    rozdzielczość ekranu/rozdzielczość przetwornika, jakoś o tym nie
    pomyślałem. Co do kwestii poruszonej kilka odpowiedzi wyżej, te 100mV
    przy 5V to już mocno zależy od badanego akurat sprzętu, dla cyfrówki to
    może nie mieć znaczenia, dla bardziej czułych układów analogowych już
    tak, więc trudno coś tu wypośrodkować.
    Rozumiem, że można przyjąć, iż dobrze by było gdyby rozdzielczość w
    pionie była mniej więcej taka jak wielokrotność rozdzielczości
    przetwornika, ale... tak naprawdę to chyba trzeba by policzyć na ekranie
    ile pikseli ma tzw. działka, a z tego co widzę jeden producent ma np. 8
    działek w pionie, inny zaś 10, a rozdzielczość ekranu i elementy
    graficzne zbliżone. Ustawiamy sobie 1V/dz - na tym pierwszym się zmieści
    przebieg 8Vpp, na drugim 10Vpp, ale jak podamy na obydwa ten sam sygnał
    np. 5Vpp to pytanie za 100punktów - na którym ekranie będzie bardziej
    "rozmazany" w pionie?

    Jakub Rakus

  • 18. Data: 2013-05-20 22:19:39
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    Akurat mój znajomy kupił SDS1072.
    Pasmo przenoszenia (oczywiście przy spadku o kilka dB) wielokrotnie
    przekracza zadeklarowane 70MHz (z podłączonego generatora bez problemu
    pokazywało ponad 300MHz).
    Byłem w NDN. Oglądałem przyrząd. Jest przyzwoicie wykonany. Powiedziałbym
    nawet ,że jak na tą cenę nadzwyczaj przyzwoicie.
    Z całą pewnością jest to więcej niż kilka lat temu za trzykrotność ceny
    dostałem od Tektronixa.
    Możliwości tego oscyloskopu są b.dobre dla 80% elektroników.
    Jak widać doczekaliśmy kolejnego przełamania, które polega na tym ,że sprzęt
    (i to dobry) pomiarowy nie musi być horrendalnie drogi.
    Można się tylko cieszyć.

  • 19. Data: 2013-05-21 01:53:44
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > A ja mam OWON'a DS7102, (ma ekran 7"), i celowo sobie ustawiam
    > "pogrubienie" , bo znacznie lepiej mi się to ogląda, a znaczenia to imho
    > żadnego w praktyce nie ma...
    Tylko nie OWON.
    Ostatnio starałem się tego używać.
    Porażka.
    1) Ustawianie poziomu GND dla każdego zakresu inaczej,
    2) Nie da się włączyć GND na wejście bez wybierania podmenu,
    3) Intuicyjna obsługa powala,
    4) rozdzielczość- porażka,
    5) przesunięcie kursora na drugą stronę ekranu: kilkadziesiąt!! obrotów
    encodera, bez możliwości wyboru szybszego ruchu.

    Wersja z analizatorem:
    1) ZAWIESZA SIĘ! Jedyne co pomaga to wyjęcie i włożenie wtyczki.
    Wyłączenie oscyloskopu i ponowne włączenie nie pomaga za każdym razem
    2) BŁĘDNIE MIERZY CZAS!. Ta funkcja dyskwalifikuje to urządzenie kompletnie.
    Nie nadaje się do mierzenia. W zasadzie jedyna funkcja analizatora stanów
    logicznych - nie działa.

    Reasumując, starałem się poznać to "cudo" w dobrej wierze, kilkanaście
    godzin.
    Wniosek jeden: nie kupować.
    Jedyne co, to że ładnie wygląda, bo jest kolorowe.

    Nie wiem, jak inne wynalazki tego typu, ale ja słyszałem, że OWON to podobno
    znana marka :-)
    Nie jestem zwolennikiem krytyki wszystkiego co tanie, ale
    pracując na co dzień ze starszymi : FLUKE, PHILIPS'em, TEKTRONIX'em można
    odczuć różnicę.
    Dziwię się, że producenci nie potrafią poprawnie użyć chociażby wyświetlacza
    LCD, encoderów i klawiatury.
    Błędy są na poziomie podstawowym.
    Nie polecam.

    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 20. Data: 2013-05-21 07:09:47
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Mon, 20 May 2013 18:56:44 +0200, sundayman napisał(a):
    > Moim zdaniem ważniejsze są inne parametry, czyli np. duża pamięć (ten
    > owon ma chyba 10M, więc jak zatrzymam zapis, to mam ładnych parę sekund
    > przebiegu do oglądania, powiększania itp.)

    Co do pamięci, to wystarczy pendrive:
    http://www.youtube.com/watch?v=RyNXlSqEEwY